Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Man skal jo ikke gi til tiggerne

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-13, 09:37   #121
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Men hvor allright er det å sitte på pengesekken og bare lukke øya og vente til at problemet går over, him? Og jeg er ikke enig i "pisse i buksa"-sammenligningen til Poly, dette er mennesker vi snakker om, som må dekke sine grunnleggende behov og fylle opp magesekken flere ganger for dagen, og selv om vi ikke har satt dem i den situasjonen personlig, er det et felles ansvar, synes jeg, å hjelpe mennesker i nød.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 09:46   #122
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men hvor allright er det å sitte på pengesekken og bare lukke øya og vente til at problemet går over, him? Og jeg er ikke enig i "pisse i buksa"-sammenligningen til Poly, dette er mennesker vi snakker om, som må dekke sine grunnleggende behov og fylle opp magesekken flere ganger for dagen, og selv om vi ikke har satt dem i den situasjonen personlig, er det et felles ansvar, synes jeg, å hjelpe mennesker i nød.

Enig med Skremmern.
Ja til to tanker i hodet på en gang!

Gammel 14-06-13, 10:17   #123
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men hvor allright er det å sitte på pengesekken og bare lukke øya og vente til at problemet går over, him?

Det du påpeker her er vel kjernen i det man er uenige om. Jeg mener at jeg ikke har noe mer moralsk ansvar ovenfor tiggerne som sitter i gata i min hjemby enn syriske flyktninger i Libanon. Jeg sender de pengene jeg gir til slike ting via Leger uten grenser, og de forvalter pengene.

Vi kan godt ha en diskusjon om jeg burde ha gitt mer, men jeg diskuterer i utgangspunktet ikke beløpet, men om det er mer moralsk å gi penger direkte enn indirekte. Jeg synes faktisk det er mer moralsk å gi penger indirekte fordi at de da forhåpentligvis bidrar til et bedre system og ikke "bare" nødhjelp. (Organisasjoner gir også nødhjelp av typen "mat i magen", men ikke alle pengene).

Dette er det selvfølgelig lov å være uenig i, på samme måte som jeg er uenig med deg i at folk som gir penger "sitte på pengesekken og bare lukke øya og vente til at problemet går over"

Sist redigert av him : 14-06-13 kl 13:16. Årsak: pengen -> pengene
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-13, 14:20   #124
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg, personlig, opplever at tiggingen som gjør at folk reiser fra barna sine etc som på linje med mennesker fra filipinene som etterlater seg sine barn for å komme som au pairer til Norge (eller andre land for den del). Det kan nok godt hende det "lønner" seg for den enkelte, og man kan sikkert være en del av det systemet (gi til tiggere, eller ha filipinsk au pair med barn i hjemlandet), og hjelpe enkeltmennesker. Men i et overordenet perspektiv er det uheldig.

Og jeg kan jo legge til at jeg er fullt klar over at enkelte driver med vikarierende argumentasjon: "Om at man bør hjelpe folk der de er, fremfor at de skal komme hit å tigge" kun fordi de vil slippe å se tiggerne, slippe å forholde seg til nøden.
Enig i at det er usmakelig, men jeg synes jo ikke det har noe med om man gir penger eller ikke. Som shute sa: Man kan godt opptre respektfullt ovenfor mennesker selv om man ikke gir de penger.

Jeg synes dette var et utrolig godt innlegg, som vel favner det meste av hvertfall mine tanker i diskusjonen rundt tigging og hjelp satt i system, eller ikke. Respekt handler om noe mer enn å grave i lommene etter småmynt og å synes synd på.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.