Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bor du nærme foreldre eller svigerforeldre?
Ja, nær der en av oss vokste opp 134 56,78%
Ja, men de har flyttet til oss et annet sted 6 2,54%
Nei, men vi vurderer å flytte hjem 1 0,42%
Nei, men de vurderer å flytte hit 1 0,42%
Nei, vi bor ikke nærme 89 37,71%
Ostepop 5 2,12%
Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 13:48   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bor du i samme lokalsamfunn som dine foreldre eller svigerforeldre?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tenkte sånn at om man må rømme fra landet man bor i pga krig og sult og sånn.

Jeg har mye å utsette på hjemstedet mitt, men det var nok mat, da.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 13:20   #2
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vi flytta til min hjemkommune da vi fikk barn -bevisst valg. Nå bor vi enda nærmere enn bare i samme kommune -har flytta inn i samme gate som foreldrene mine.
Svigers bor heldigvis en lang flytur unna.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 13:35   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Bor ikke på samme postnummer, men i samme kommune og nabokommune, og ikke lenger enn at noen av dem naturlig kan hente i barnehage. Tar vel ca 30 min å gå hjem til mine foreldre. Jeg skulle gjerne bodd enda litt nærmere dem, men har ikke råd. Bor ikke på beste vestkant, men tilsynelatende slik for en del folk fra andre deler av landet.

Sist redigert av Pelle : 18-10-13 kl 13:47.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 13:49   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Me bur ein halv time fra svigers. Greitt nok, men det var på ingen måte ein avgjerande faktor for at me slo oss ned her. Mamma og pappa flytta til same bygd som oss for tre år sidan. Det var eit svært bevist og modig val av dei, omgå har hatt stor glede av kvarandre. No bur berre mamma her, sidan pappa døydde i vår.

Gammel 18-10-13, 13:49   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kaller man det flykte, tror jeg, 007.

Jeg vil på det sterkeste dementere at jeg på noe tidspunkt har sagt at folk som bor på bygda er trangsynte eller hva det nå er det andre dere sier at folk har sagt. På bygda jeg kommer fra bor det smarte, teite, rike, fattige, trangsynte, hva-som-nå-er-motsatt-av-trangsynt, glade og sure folk. Omtrent som her, med andre ord. Og, som i den "by-bygda" jeg bor i nå, så er det en del som er ganske "hjemmekjære" av seg. Og de liker ofte et roligere liv enn det jeg hadde satt pris på.

Gammel 18-10-13, 14:02   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære vene. En by/bygd-diskusjon som jeg ikke engang orker å delta i. Og jeg som pleide å være dronningen av ruralfornærming.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 14:03   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi bor 300 meter fra mine foreldre, 6 km fra mannens, og handler i de samme butikkene og treffer stadig på hverandre helt tilfeldig. I tillegg jobber jeg samme sted som mora mi, men ser henne ikke nødvendigvis hver dag likevel. Vi treffer både min og mannens familie nokså ofte, mer eller mindre hver uke, men uanmeldte besøk er sjeldne. Jeg tror vi trives godt med det alle sammen, hvis vi ikke har sett noen av dem på to uker, så begynner det å føles lenge...

Gammel 18-10-13, 14:04   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri sagt at jeg flyttet fra hjembyen min fordi alle som bor der er så teite, trangsynte eller noe som helst. Jeg flyttet fordi jeg ikke passet inn.

Gammel 18-10-13, 14:07   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alle som mener noe annet enn meg, tar feil!

- No. 4 -
Gammel 18-10-13, 14:14   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

På bygda jeg kommer fra bor det smarte, teite, rike, fattige, trangsynte, hva-som-nå-er-motsatt-av-trangsynt, glade og sure folk. Omtrent som her, med andre ord. Og, som i den "by-bygda" jeg bor i nå, så er det en del som er ganske "hjemmekjære" av seg. Og de liker ofte et roligere liv enn det jeg hadde satt pris på.

Det er sånn jeg ser det også. Folk er ikke forskjellige, om de bor her eller der.

For meg var det hardt å flytte fra Oslo for jeg var veldig glad i byen, leiligheten min, området jeg bodde i, venner og kollegaer. Heldigvis kom jeg til en småby der jeg raskt fikk mange nye venner, en jobb der jeg får arbeide sammen med kloke, flinke folk, der fritids-/kulturtilbudet er utrolig variert og naturen rundt er fantastisk. Heldig er jeg!

Gammel 18-10-13, 14:20   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg tenker at det er lettere å bry seg både om og med andre i mindre samfunn. Uten at det betyr at alle på bygda er bygdedyr eller at alle i byen er harde og kalde. Jeg vil tro at hvor du bor antagelig forsterker de personlige egenskapene dine i tråd med slike forskjeller, og at man også naturlig tiltrekkes til de miljøene som favoriserer dem.

Jeg, f.eks., trives bedre med at ingen bryr seg om meg i nabolaget, selv om det også medfører at jeg går glipp av omsorg og omtanke.

- No. 4 -
Gammel 18-10-13, 14:25   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg funderer litt på hvorfor Poly og jeg ofte vikler oss litt inn i sånne diskusjoner. Jeg tror vi begge er glad i å se på store linjer og grove penselstrøk og det er en interessant trend at osv. Også blir vi veldig forbauset når folk mener det handler om enkeltpersoner og ikke populasjoner, og skjønner at vi har fornærmet noen.

- No. 4 -
Gammel 18-10-13, 14:36   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg funderer litt på hvorfor Poly og jeg ofte vikler oss litt inn i sånne diskusjoner. Jeg tror vi begge er glad i å se på store linjer og grove penselstrøk og det er en interessant trend at osv. Også blir vi veldig forbauset når folk mener det handler om enkeltpersoner og ikke populasjoner, og skjønner at vi har fornærmet noen.

Jeg blir litt oppgitt over det du og andre på FP skriver noen ganger, fordi jeg mener det du kaller store linjer, grove penselsstrøk og trender ikke stemmer. Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Og jeg snakker også om populasjoner mer enn enkeltpersoner (selv om jeg har brukt enkeltpersoner som eksempler).

F.eks. i innlegget ditt over der du snakker om mindre samfunn og by og bygd. Jeg mener man like gjerne kan finne "små bygdemiljøer" - med de fordeler og ulemper det medfører - i Oslo som rundt på bygdene i nærheten av der jeg bor. (Her har jeg inntrykk av at Poly mener det samme, men mulig jeg tar feil?) I småbyen der jeg bor har jeg foreløpig til gode å møte "jantelovmennesker", mens jeg er så heldig å bli kjent med mange støttende, innovative, kreative, herlige folk som oppriktig gleder seg over og bidrar til andres framgang og suksess.

Jeg får innimellom inntrykk av at du og en del andre mener Oslo er så annerledes enn andre byer i Norge, men jeg klarer rett og slett ikke se de store forskjellene fra Oslo til her jeg bor nå. Noen finnes selvfølgelig, men de er ikke noe jeg oppfatter som viktige og markante i forhold til hvordan folk tenker, oppfører seg og forholder seg til folk rundt seg.

Gammel 18-10-13, 17:38   #14
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vel. Jeg klarer utmerket godt skjønne forskjellen på individ og populasjon, og vet hva en trend er. Det er en del nyanser mellom å beskrive trender på populasjonsnivå og å komme med blomstrende beskrivelser av bygdeboerne, som det har vært en del av i disse diskusjonene.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 17:40   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Vel. Jeg klarer utmerket godt skjønne forskjellen på individ og populasjon, og vet hva en trend er. Det er en del nyanser mellom å beskrive trender på populasjonsnivå og å komme med blomstrende beskrivelser av bygdeboerne, som det har vært en del av i disse diskusjonene.

Har jeg det, Cuya? For jeg mener bestemt at jeg ikke har det. Jeg har sagt at det finnes kanskje flere av, i storby vs småby vs bygd.

- No. 4 -
Gammel 18-10-13, 17:47   #16
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Har jeg det, Cuya? For jeg mener bestemt at jeg ikke har det. Jeg har sagt at det finnes kanskje flere av, i storby vs småby vs bygd.

Nei, jeg kan ikke si at du har det. Jeg siterte deg fordi du omtalte deg og Polyanna, og Polyanna synes jeg har vært ganske fargerik og generell i flere innlegg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 21:44   #17
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at jeg kanskje ofte leser deg og Poly feil i sånne diskusjoner er sammensatt: mange år sammen på forum, mange diskusjoner med samme tema og mange sammensatte tolkninger ut fra mange diskusjoner. Når det gjelder bygd-by tenker jeg ofte at dere burde vite, dere bør ha et større perspektiv, dere har tross alt erfart! Jeg er oppvokst på samme sted som deg, ikke ulikt samme sted som som Poly, og jeg tenker at dere har jo erfaring; dere burde jo vite hvordan det er.
Men gang på gang blir jeg overrasket over hvor forskjellig vi opplever det. Gang på gang blir jeg overrasket over at dere bare ser det negative ( for jeg leser dere slik) og ikke ser alt det positive. Og gang på gang føler jeg at dere mener at det er rett å dra (eller rømme, som noen kaller det), og at de som valgte å bli valgte feil.
Jeg presiserer at jeg snakker ut fra 6 år på FP og summen av mange tråder.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 21:57   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og gang på gang føler jeg at dere mener at det er rett å dra (eller rømme, som noen kaller det), og at de som valgte å bli valgte feil.
Jeg presiserer at jeg snakker ut fra 6 år på FP og summen av mange tråder.

Vet du, dette var interessant. For jeg har jo lest de samme trådene som deg, i seks år, og jeg har ikke skjønt før nå at det finnes folk som leser "jeg mistrivdes, flyttet vekk, og trives mye bedre nå" - som er sånn jeg alltid har lest Candys "jeg har ikke flyttet, jeg har rømt"-utsagn - som "jeg hadde vett til å komme meg unna, og de som ble igjen, de valgte feil" - som du tydeligvis leser det som. Det gjør det jo mye klarere for meg hvorfor det alltid blir så mye sårere følelser i disse diskusjonene.

Og jeg mener ikke å kritisere deg eller være spydig i det hele tatt nå, altså - det var faktisk veldig oppklarende. På samme måte som at det var oppklarende når du tidligere i dag/går sa at du tolket "rømt" som noe man var tvunget motvillig til, ikke som noe man valgte selv fordi man mistrivdes der man var.

Gammel 19-10-13, 01:35   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Nei, jeg kan ikke si at du har det. Jeg siterte deg fordi du omtalte deg og Polyanna, og Polyanna synes jeg har vært ganske fargerik og generell i flere innlegg.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vet du, dette var interessant. For jeg har jo lest de samme trådene som deg, i seks år, og jeg har ikke skjønt før nå at det finnes folk som leser "jeg mistrivdes, flyttet vekk, og trives mye bedre nå" - som er sånn jeg alltid har lest Candys "jeg har ikke flyttet, jeg har rømt"-utsagn - som "jeg hadde vett til å komme meg unna, og de som ble igjen, de valgte feil" - som du tydeligvis leser det som. Det gjør det jo mye klarere for meg hvorfor det alltid blir så mye sårere følelser i disse diskusjonene.

Og jeg mener ikke å kritisere deg eller være spydig i det hele tatt nå, altså - det var faktisk veldig oppklarende. På samme måte som at det var oppklarende når du tidligere i dag/går sa at du tolket "rømt" som noe man var tvunget motvillig til, ikke som noe man valgte selv fordi man mistrivdes der man var.

Takk. Begge to. Jeg har følt meg ganske urettferdig misforstått i hele dag.

Agenten: jeg synes du tillegger meg meninger jeg aldri har hatt, selvsagt gjør jeg det. Jeg ville jo vært et ganske dårlig menneske hvis jeg hadde syntes alle som ble igjen var tapere? Og det mener du vel ikke at jeg er?

Samtidig så skjønner jeg jo at lovprisning av eget valg kan høres ut som kritikk av andres. Det er vel derfor det lugger når andre bitcher om bloggebimbos på vestkanten også, selv om jeg vet at det sikkert finnes og jeg uansett ikke er en av dem.

(Og det har ikke noe med at jeg har drukket masse morobrus at jeg nå er hæppi og kumbayah, så klart.)

- No. 4 -
Gammel 18-10-13, 14:35   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg elsker å lete etter mulige sammenhenger og kan det tenkes at og hadde det ikke vært snedig hvis? Ref a-menneskebarnteorien min.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.