|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?
Morsdag og farsdag appellerer til omtanke for opphavet. Valentinsdagen har en historie med klangbunn, men denne "biter" ikke på nordmenn på samme måte som den har gjort på amerikanere. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Mener du morsdag er skapt av handelstanden altså? Selv når du ser på historien bak? Jeg har et morsdagskort min oldemor fikk i 1942. Tviler på at de kommersielle kreftene hadde den påvirkningen de har i dag den gangen.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Tja tjo. Spørsmålet er om halloween har det for de som vokser opp? Det er jo mest utkledning og godteri og skremmegreier, lite fokus på død synes jeg. Og det gjenstår å se om det er så veldig varig, det har tross alt ikke vært så mange år her i landet. Tradisjonen i USA er dypere enn her hvor den så langt er en kommersiell greie.
|
|
|
#4 |
|
Sånn passe sane
|
Det er det jeg også tenker, ref. mine innlegg over.
|
|
|
#5 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Eg er på linje med HI her. Eg kjenner eg synest det blir litt makabert. Men ikkje meir enn at eg har kjøpt inn litt godis til naboungane, altså (sist vi hadde gløymd det og bare hadde epler å dele ut, velta dei søppeldunken vår og det syntest eg ikkje var greit).
|
|
|
|
#6 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Svar på HI: Det må være lov å mislike Halloween på samme måte som mange syns det er bare stress med jul. Jeg skulle ønske Halloween ikke grep om seg, men jeg ser at det gjør det, og har gravd frem noen godisgreier i tilfelle noen skulle komme og ringe på, men det har det har ikke kommet noen foreløpig.
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?I USA så er det ikke så mye dødenting som her. Jeg har vært i New York på Halloween og da var 90 % av alle voksne utkledd (og 100 % sv de gå barna som var der) og det var veldig gå med det temaet. Det var noe mer dødentema i Miami der det var veldig mange flere barn. Det morsomme er at ALLE på gatene er kledd ut og det er folkefest. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Det tror jeg må ha med lokale forhold å gjøre. Det er definitivt mye "død"-effekter blant "mine" amerikanere. Det finnes en del evangelikale som ønsker å gjøre Halloween snillere. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Jeg tenker litt motsatt jeg. Jeg synes det er kult at man kler seg ut for å skremme bort onde ånder og det underjordiske som kommer fram denne dagen. Jeg liker grøssestemningen når vi går utkledd ute og det dukker opp småspøkelser fra alle kantene. Og i overimorgen feirer jeg de døde ved å tenne lys på gravene til besteforeldre, tante og onkler.
Meg og halen. <3 Sist redigert av Veslemøya : 31-10-13 kl 21:24. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Det er gamle tradisjonar, det er nettopp derfor eg trakk dei fram. Eg meiner ikkje at dei er kommersielle i utgansgpunktet, sjølv om handelstanden benytter seg av dei. Men dei appellerer til folk og slik eg har brukt begrepet liminal tidlegare, har det handla om overganger (mellom det som er utanfor livet og livet). Det var derfor eg spurde, for eg klarte ikkje sjå det aspektet ved desse feiringane.
Heilt klart, men då trur eg eg misforstod bruken din av liminal.
|
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Her har det vært en vel haug med hekser, superhelter, prinsesser og monstre på døren. Alle sammen høflige og greier. Og stort sett med utkledde foreldre i bakgrunnen. Koselig kveld.
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Urk. Her gikk det i hvor kommersielt Halloween var, hvordan det skremte unger og katter (!) i nabolaget, hvordan det ødela planeten med forurensning og overforbruk, og at alt sukkeret kom til å gi ungene alle slags sykdommer, spesielt diabetes. Jadda.
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og jeg synes vi alle bør åpne øynene våre og bekjempe overforbruk. Miljøet er vårt største fellese ansvar. Jeg misliker at folk tilsynelatende handler ukritisk uansett anledning. Derfor gir Halloween og andre kommersialiserte feiringer meg en bismak.
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Helt enig, jeg er selv veldig opptatt av miljøet (støtter feks. ikke kjøttindustrien mye av miljøhensyn) og handler stort sett bare brukt, uansett hva jeg kjøper av klær, møbler osv. Men det er hva man gjør det til, som flere over her sier så handler man kanskje inn et kostyme eller to pluss noen pynteting til Halloween et år og bruker det i årevis.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Det er vel derfor jeg liker halloween og thanksgiving egentlig vel så mye som jula. Det er de samme kostymene som brukes fra år til år, og det er et gresskar og en pose fruktkarameller som er utgiftene. Heck, jeg bruker mer på sirup sånn utgiftsmessig i jula enn på hele halloween.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Da er jeg hjemme etter tur ut med to hvitsmnkede vampyrer og ett skjelett. Og en voksen heks (meg). Jeg var den eneste utkledde voksne på hele turen.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Og interessant å lese det dere skriver om dødsgreia. Jeg skal tenke mer rasjonelt på det neste år, kanskje.
|
|
|
#18 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?Eg liker ikkje blod og gørr, og har vanskeleg for å forstå sjarmen. Men når eg les her inne ser eg jo at det kan lagast masse morsomt og gøy ut av det. Eg synest forresten at det i år har vore mykje mindre utstillingar i kjøpesenter og mindre fuzz omkring det på den måten enn det har vore før. Er det andre som har tenkt same tanken? Det er berre Nille som kjører full pakke her pålokalsenteret i år. På Buskerud storsenter var det også veldig tona ned. Men eg unngår å forholde meg til det ved at me reiser på allehelgensfest i kyrkja og det er det. (Det er ikkje det same som hallo venn, nei).
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|