|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Julaftendilemma
Det er min erfaring også. Min mor hadde ikke problemer med noen av mine kjærester i ungdommen/som ung voksen, selv ikke han som ikke var noe grei, han var ok han også i følge henne, men hun var kritisk til alle kjærestene min eldre bror hadde. Alle! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Åjada, her er det mye sant.
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Det kan jeg ikke noe om, men jeg tror ikke umiddelbart at det stemmer. Det er da nok av psykopater som er gift og har unger. Ikke nødvendigvis harmoniske unger, men reproduksjonsdyktige like fullt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Vi er på bærtur fordi vi ikke vil nikke og applaudere at det alltid er to til å være i en konflikt? Det er aldri sånn at det kan være en skikkelig urimelig person som lager konflikt fordi den personen må grensesettes?
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har ikke sagt at det alltid er to i en koflikt, bare at det er mer vanlig at det er det enn det de to partene i en konflikt gjerne tror. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Dette er jeg enig i.
|
|
|
|
#7 |
|
ctrl+z
|
Sv: JulaftendilemmaDet er bemerkelsesverdig mange følelser ute og går omkring høytidsfeiringer hvertfall, såpass kan jeg si.
|
|
|
#9 |
|
© All rights reserved
|
Sv: JulaftendilemmaJeg tror ikke mødre holder mer fast på sønner enn døtre, men jeg tror generelt kvinner liker dårlig innblanding fra andre kvinner. Og at det lett kan bli litt konkurranse. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Sv: JulaftendilemmaJeg legger meg ikke borti noe de gangene jeg har feiret hos mor eller svigermor (det er ikke noe pappa eller svigerfar med i bildet), jeg har ingen meninger om mat eller tidspunkt eller noe. Ungene holder koken, så vi trenger ikke å spise tidligere enn det folk liker/er vant til, heller. Det eneste jeg sier stopp til og ber de holde seg unna, er kommentarer og overkjøring når det gjelder meg og mannens håndtering av ungene. Snakk for all del til ungene hvis det er noe, men når jeg gjør det, holder dere dere unna. Sist redigert av Skremmern : 08-11-13 kl 21:58. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: JulaftendilemmaSkremmern:
|
|
|
#12 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Håper ikke du har tenkt å gjenta denne jula? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: JulaftendilemmaMamma sa engang, jeg husker ikke sammenhengen, at "det kan du gjøre hos din datter, ikke hjemme hos din svigerdatter": Den setningen viser noe som ganske mange i generasjonen over og tildels i vår generasjon tenker, at det er kvinnens hjem i mye større grad enn mannens. Kvinnen ses tradisjonelt på som kulturbærer og forventes å være en del av et kvinnefellesskap. Dette fellesskapet varierer veldig fra familie til familie, og det er ikke alle som har like lett for eller ønsker å tilpasse seg nye roller i nye familier. Og da kan det bli kræsj. Den tradisjonelle mannsrollen er i slike sammenhenger enklere, jeg tror ikke det hadde vært noe problem for de fleste damer heller å fylle den.
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg er ikke helt enig. Jeg vet at for min egen del så er det motsatt, og jeg tror ikke jeg er så unik. Etter et langt liv med samme dramaet om igjen og om igjen, så har jeg langt mindre tålmodighet med min mors nykker.
|
|
|
|
#15 |
|
This is normal!
|
Jeg tror dette er grunnen til mange svigermor-svigerdatter-konflikter. Jeg kan ikke fylle "svigerdatter som tar hånd om mann og barn og hus og baker og vasker og er opptatt av matlaging og detaljer rundt andres helse og deler med svigermor om alt smått og stort rundt svangerskap og fødsel og barn og hjem"-rollen. Det tok ganske lang tid før svigermor skjønte det, og den perioden opplevde jeg som veldig ubehagelig. Jeg oppfylte ikke på noen måte hennes forventninger om hvem/hva jeg skulle være. Når vi til slutt fikk en slags felles forståelse for at vi er fra ulike planeter (og fram til dette opplevde jeg at jeg måtte sette veldig klare grenser), så gikk det seg til. Vi har ikke mye kontakt, mannen og ungene drar gjerne på besøk uten at jeg er med.
|
|
|
|
#18 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: JulaftendilemmaDet er tøft, Skremmern.
|
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Det skjønner jeg godt, men forteller du henne hvorfor? Jeg synes du burde ta en utskrift av det innlegget du nettopp skrev og gi henne, kanskje er det en mulighet for at hun skjønner tegningen da? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Det skjønner jeg veldig godt!