Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-14, 13:00   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg følger også opp leksene hjemme, men opplever ikke at jeg må lære opp i grunnleggende begreper - de har hun fått med seg på skolen. Min rolle er mer å være der når hun øver seg/gjør oppgavene hun har fått i lekse for å få begrepene godt inn. Jeg tror ikke jeg har opplevd at jeg har måttet lære henne ferdigheter eller begreper selv om jeg ofte må motivere/true/lokke/lure for å få henne til å gjøre mengdetreningen som skal til for å automatisere kunnskapen og metodene hun har lært.

Nei, unger er forskjellige. Jeg har et jeg knapt trenger å forklare noe som helst til, også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 15:14   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, jeg gjør jo ikke det? Jeg har et barn som går på en god skole med gode lærere, og barnet mitt ligger helt på gjennomsnittet, men det er likevel jeg som får hjem en unge jeg må lære hva brøk og brøkregning er. Det er jeg som lærer henne om desimaltall og kilo og hvordan man gjør overslag. De går gjennom det på skolen, men jeg nekter å tro at samtlige barn "tar alt" på den måten? De har ikke nok tid på skolen til at pedagogene skal rekke å lære de alt de går gjennom. De går gjennom det på skolen, og så må vi jobbe med innlæringen hjemme.

Nå blir dette jo ren svigermorforskning, med min skole mot din skole og mitt barn mot ditt barn, men nei, jeg synes ikke det vitner om en god læringsprosess hvis et barn helt på snittet ikke har lært grunnleggende teknikker på skolen, og at foreldrene må ta seg av innlæring. Det har jeg aldri opplevd - jeg har måttet oppklare misforståelser og hjelpe med enkeltpppgaver, og har ofte forklart videre i pensum.

Men om disse forskjellene skyldes våre barn, lærer eller skole er jo helt umulig å konkludere på. Og om det er generell lærerkvalitet (auauau, ikke slå, rine), ressursmangel eller for få skoleår som er årsaken til at vi gjør det dårlig på PISA pr investert krone er i hvert fall umulig å se.

Man må jo se på evt problem, og se hva som kan løse det. Ikke finne en mulig løsning og finne ut hvilket problem det kan løse.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 15:22   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg driver og argumenterer for hvorfor jeg kan tro/mene/påstå at Norske barn holdes tilbake.
Dårligere skoleresultater skulle være en grunn for hvorfor jeg kunne si noe så udokumentert.
Det var ikke ment som et argument for tidligere skolestart.

Ok, da forstår jeg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:46   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Candy: i vår barnehage var pedagog på disp nettopp lærer, så å nekte henne å undervise førskolegruppa hadde vært mildt sagt idiotisk.

Gammel 29-01-14, 12:46   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, fjasing allerede.

Gammel 29-01-14, 12:47   #6
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette er et viktig moment. Jeg synes barna bør begynne på skolen når de er 3 slik at de går ut av ungdomskolen før de blir veldig store. Da trenger vi færre og mindre barnehager (1- og 2-åringene kan man vel egentlig bare trille rundt i en vogn), og vi får plass til flere barn i skolen.

Vi kan jo bare gå tilbake til dette?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Bare de under 160 slipper inn på lærerutdanningene, og vi kan legge inn en ekstra etasje i de skolebygningene vi har.

Dette synes jeg var det beste forslaget. Da slipper vi stort sett unna menn som lærere også. Jeg og kanskje 3-4 andre i klassen min får fortsette, resten kan finne seg noe annet å drive med.

Gammel 29-01-14, 12:59   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men, har jeg sagt at det løser seg ved tidlig skolestart? Candy skrev at hun ikke synes det var skremmende, og mitt svar er et svar til hennes, om hvorfor jeg synes det er skremmende. Det var ikke misjonæring.

Men ved tidligere oppstart med tall og grammatikk skal man ikke se bort i fra at ungen kan mer når det går i femteklasse enn det ville gjort hvis vi f.eks. fremskjøv oppstartsåret. Det kommer an på opplegget og kvaliteten, som sagt.

Sist redigert av Skremmern : 29-01-14 kl 13:07.
Gammel 29-01-14, 13:59   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler at mine barn ble strålende fulgt opp på førskolen, også akademisk, og at skolen holder de kraftig tilbake. Ja til barnehage til og med fylte atten år!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:00   #9
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

Gammel 29-01-14, 14:06   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

Mitt innlegg var noe ironisk mtp. synseføledebatten i forkant.

Gammel 29-01-14, 14:06   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva og hvem mener du når du sier at norske barn holdes tilbake?

Jeg mener at det er for lite krav og læring i den norske, offentlige skolen. Norske barn lærer for lite. De holdes tilbake.
Jeg støtter meg til rapporter jeg har lest, men jeg finner dem ikke akkurat nå.

Hovedinnlegget startet vel med å spørre om hva vi mente om skolestart for 5-åringer.
Skal jeg ikke mene noe om det, fordi du (eller noen) kan vise til forskning som sier at barn ikke takler å sitte i ro så lenge, eller noe slikt?

Gammel 29-01-14, 14:20   #12
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mitt innlegg var noe ironisk mtp. synseføledebatten i forkant.

Det skjønte jeg.

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hovedinnlegget startet vel med å spørre om hva vi mente om skolestart for 5-åringer.
Skal jeg ikke mene noe om det, fordi du (eller noen) kan vise til forskning som sier at barn ikke takler å sitte i ro så lenge, eller noe slikt?

Joda, det skal du selvsagt få lov til. Jeg må bare tilstå at jeg ikke synes det er så interessant, det hadde vært mer interessant om det ble vist til noe mer håndfast. Jeg har ikke hatt tid til å undersøke det så veldig nøye, men det finnes kanskje ikke?
EDIT: Og problemet jeg fikk med noen av innleggene her var at det ble snakket generelt som om barn jevnt over blir holdt tilbake. Hvis man skal snakke generelt er det vel greit å ha noen kilder? Med tanke på egen situasjon skal man selvsagt kunne "synse og føle" så mye man vil, men ikke gjør det allmengyldig.

Gammel 29-01-14, 14:19   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

?

Hva mener du med det? Hi spør oss hva vi synes om saken, og det er jo det folk svarer på! Jeg har snakket en del om kompetanseløft i norske barnehager, men blir hovedsaklig møtt med "herregud, selv om din barnehage er dårlig, kan du ikke beskylde alle barnehager for å være det", og da blir jeg ganske satt ut, for å si det mildt, hvis folk flest er imot kvalititessikring. I Oslo har de en del utfordringer med språk, at stadig flere barn snakker dårlig norsk (selv de som har gått i barnehage) ved skolestart, noe som såklart hemmer undervisningen og stjeler tid de ellers ville brukt på alle elevene.

Jeg forstår ikke at mine meninger skal være uinteressante bare fordi de er delte? Dere kan jo ikke nekte for at vi har utfordringer i Norsk skole og om dette forslaget får barnehagene mer på banen som et middel for å dempe problemene lærerere møter på, så må man vel kunne diskutere det uten å bli kalt for idiotisk eller uinteressant?

Gammel 29-01-14, 14:10   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså - finnes det dokumentasjon på at norske barn ikke er flinke nok og kan nok når de er ferdige med skolegangen sin? Eller at de holdes tilbake?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:17   #15
Input

Input sin avatar

Standard

Men altså - finnes det dokumentasjon på at norske barn ikke er flinke nok og kan nok når de er ferdige med skolegangen sin?

PISA-testene viser vel at norske 15-åringer er middelmådige?

Gammel 29-01-14, 14:14   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om det finnes dokumentasjon som viser at norske barn holdes tilbake.

Jeg har aldri drevet systematisk leting etter dokumentasjon på egne konklusjoner.

Gammel 29-01-14, 14:18   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pisa-undersøkelsene er vel en ting? Spesielt i forhold til at vi bruker store ressurser.

Og jeg syns jeg hører nok anekdotiske erfaringer til å kunne si at det finnes mange barn som ikke er i nærheten av å strekke seg så langt de kan strekke seg.

Og når en femtedel går ut av skolen som funksjonelle analfabeter så syns jeg det er en åpenbar indikasjon på at noe ikke er som det skal være.

Jeg er i mot skolestart for femåringer men jeg mene det er rom for mye mer læringstrykk enn nå. For både barnehagebarn og skolebarn. Det er trist at det finnes elever som får kverket lærelyst og entusiasme i de første par årene på skolen pga manglende tilpasning.

Gammel 29-01-14, 14:22   #18
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og når en femtedel går ut av skolen som funksjonelle analfabeter så syns jeg det er en åpenbar indikasjon på at noe ikke er som det skal være.

Men gjør de faktisk det?

Gammel 29-01-14, 14:23   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men gjør de faktisk det?

På den siden var dette ganske interessante intervjuet med Solberg også. Hun er tydeligvis enig med majoriteten på FP.

Gammel 29-01-14, 14:28   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men gjør de faktisk det?

Jeg har lest den, det var derfor jeg brukte begrepet funksjonell analfabet. Da tenker jeg på dette (fra lenken):

-

Sitat:

Det kan tenkes at politikerne viser til de diagnostiske prøvene i 9. klasse som viser at 20 prosent av elevene har leseferdigheter som ligger på eller under bekymringsgrensen, sier avdelingsleder ved senteret Ragnar Gees Solheim. Han opplyser at disse prøvene er for å følge opp elevene det siste skoleåret i grunnskolen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.