|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#122 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
Mitt inntrykk er at det for de fleste handler om å se om/at det er liv der, mer enn noe annet.
|
|
|
|
#123 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg hadde i uke 12 pga arv i familien, deretter i uke 19 i tillegg til den ordinære. Og en i uke 8 som vi betalte selv i andre svangerskap (fikk i første pga hormonbehandling i forkant), for å finne ut av om det var liv og antall barn.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 22-02-16 kl 12:30. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg betalte for det selv, for å se at det var liv der.
|
|
|
|
#125 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg fikk ultralyd i uke 8 fordi jeg blødde voldsomt.
|
|
|
#126 |
|
Curlingkone
|
Dette er en tanke jeg har tenkt mange ganger. Og det er fint å se noen andre si det høyt. Og man skal ikke pålegge seg selv det ansvaret. Det er samfunnets ansvar å legge til rette så man uten å kjempe med nede og klør, skal kunne ta seg av disse barna med spesielle behov om man har fått et barn som faller under dette.
|
|
|
#127 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg har hatt tidlig ul i begge svangerskap pga. IVF og "opptelling" av antall fostre (satt ikke inn flere enn to i hvert av forsøkene) og for å se om hjertet/-ne slo. Vurderte aldri fosterreduksjon, det var vel heller følelsen av å trekke to vinnerlodd som dominerte.
|
|
|
#128 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Fordi gravide i snitt er eldre, har god råd og vet at de kan. Jeg fikk i begge svangerskapene fordi første graviditet var utenfor livmoren, også oppdaget på tidlig UL fordi det var assistert befruktning, de neste graviditetene kom naturlig.
|
|
|
|
#129 |
|
|
Selvsagt har slike familier et ansvar. Vi har da virkelig ansvar alle sammen for felles verdier i samfunnet. De fleste valg vi tar som betyr noe har også virkninger ut over oss selv. Vil vi være ansvarsfri får vi melde oss ut rett og slett. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Leser
|
Vanligvis er det jo slik (i større grupper) at man har delegert vekk en del av ansvaret, i vårt samfunn gjør vi det med å stemme inn politikere som vi har tiltro til skal lage samfunn som gavner innbyggerene. Enkeltpersoner har selvfølgelig også et ansvar for å støtte opp under samfunnet, men samfunnsansvaret kan ikke hvile på enkeltpersoner.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 22-02-16 kl 13:02. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
|
Politikere har sitt mandat fra folk. I tillegg er politikk noe som ikke skjer i vakum. Valg enkeltmennesker foretar påvirker politikk. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortAh ser nå at du har redigert Him.. Da får dere andre lese svaret mitt ut i fra at jeg kun hadde lest det opprinnelige. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
can-jur
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortDet er jo nettopp enkeltmenneskers valg som gjør at vi diskuterer dette. Hva vi kan sortere på vil bare bli mer og mer detaljert. Hvor går grensa? Noen medisinsk grense kan vi neppe trekke, for der vil mulighetene bare bli flere. I storfeavl går vi nå over til å avle kun via genomisk seleksjon. Ved å analysere genene så plukker vi ut de oksene som har de beste forutsetningene for å arve videre de egenskapene vi ønsker. Klart dette kan gjøres med mennesket også. Så hvor går grensen? Downs er greit, men ikke feks potensielt alkoholisme? Hva med alle de barn og voksene som er pleietrengende av ting vi ikke kan forutse? Bør de pårørende kunne velge bort disse også?
|
|
|
|
#134 |
|
|
Klart de bør, og det kan de jo også. Man kan overlate omsorgen for egne barn til barnevernet/det offentlige, om man ønsker det.
|
|
|
|
#135 |
|
can-jur
|
Ja, akkurat som foreldre med barn med omsorgsbehov som kan oppdages i fostelivet kan.
Sist redigert av Floksa : 22-02-16 kl 13:35. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Leser
|
Du mener vel: "... akkurat som barn med omsorgsbehov ..."? (ble litt forvirret)
|
|
|
#137 |
|
can-jur
|
Endret nå ja. Gav jammen ikke mye mening slik den sto.
|
|
|
|
#138 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er ikke så uenig med deg som det ser ut til at du er med meg, altså.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#139 |
|
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortHvor lett hjerte folk tar valg med varierer veldig. Sist redigert av Guava : 22-02-16 kl 15:04. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Bedreviter
|
Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abortJeg tror mange av dem som argumenterer for at et nytt foster ikke har større verdi enn tånegler gjør det av andre årsaker enn faktisk overbevisning. Det er lett å havne i grøftekanten når man argumenterer for en sak som er viktig. Jeg har gjort det selv mange ganger. Det er lettere å forsvare abortloven ved å hevde at et foster ikke har en egenverdi, enn å argumentere med at vi bør ha fri abort, på tross av at det gir oss lov til å ta livet av noe som på sikt ville ha blitt et menneske, eller enda vanskeligere: noe som er et menneske også i sin uferdige form. |
|
|
|
![]() |
|
|