Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-16, 15:33   #121
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Her blir det iskaker til dessert. Det var ungenes forslag. Nå har det vært så mye tradisjonell mat i jula at de var lystne på noe annet. Så da lager jeg en med molter og en med Dajmkuler, så blir det noe å velge i.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 15:36   #122
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi skal visst bort, så jeg aner ikke. Har alt kjøpt inn til crème brûlée, så tror vi tilbyr oss å ta med dessert.

Gammel 29-12-16, 15:39   #123
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det ramaskrik dersom den tradisjonelle kalkunen uteblir, så den er bankers. Gjestene stiller med dessert, så jeg er spent.

Gammel 29-12-16, 21:01   #124
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Her også. Her skal man ha salt potetgull fra Maarud til juleribben. Jeg har aldri spist det for jeg glemmer å ta på men det er fast på bordet hver julaften for mannen og svigers.
Omtrent som jeg er vokt opp med, å bløyte møljebrød i fett/kraft.

Herrefader, hadde det ikke vært for at min mann ikke har noen bror ville jeg trodd vi var i samme familie. De kjører også potetgull til ribben.

Gammel 29-12-16, 21:05   #125
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Åh, jeg har så lyst til å prøve meg på det jeg også! Blir ikke på nyttårsaften, men snart må jeg få lage dette altså.

Gjør det, du blir dagens helt, jeg lover.
Jeg har laget dette i selskaper nå en 4-5 ganger, og gjestene blir så imponert. Barnebarnet mitt på snart 5 bønnfaller mormor om å lage sånn tårn med masse pynt på.
Når kidsa skal spise pøser jeg på med kakepynt i ulik farge og glitrende kuler, dypper gjerne noen av vannbakkelsene i sjokolade og det blir skikkelig kult og overdådig.

Gammel 29-12-16, 21:32   #126
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Så kult, nextlife! More is more, altså. Jeg er egentlig ikke så god på sånn mat som må småfikles med for å få til, men jeg tror dette skal være overkommelig. Bør kanskje vurdere å ikke gå på gigatårn første gangen, da.

Gammel 29-12-16, 21:42   #127
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Så kult, nextlife! More is more, altså. Jeg er egentlig ikke så god på sånn mat som må småfikles med for å få til, men jeg tror dette skal være overkommelig. Bør kanskje vurdere å ikke gå på gigatårn første gangen, da.

Det er egentlig ikke så mye småfikling så lenge man går for rustikt utseende og more is more.
Ha godt med syre i karamellen sånn at den er lett å stable med så går det kjapt og greit.
Prikker deg min instagram, der har jeg flere av denne.

Gammel 29-12-16, 21:52   #128
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Da blir det indrefilet av okse. Tilbehør vet jeg ikke enda, men noen av gjestene har med karamellpudding.

Pleier dere å servere kake/ kaffe senere på kvelden? I tillegg til dessert? Vi pleier å ha/ få det, men egentlig føler jeg vi ikke egentlig har lyst på kake da. Lurer på å droppe det, evt servere litt ost/ skinke/olivener/ tapenade/?

Hva ville dere gjort?

Gammel 29-12-16, 21:57   #129
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ha med kake, og vet sant å si ikke hva som står på menyen ellers. Har laget pasjonsfruktostekake på nøttebunn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-16, 22:25   #130
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Da blir det indrefilet av okse. Tilbehør vet jeg ikke enda, men noen av gjestene har med karamellpudding.

Pleier dere å servere kake/ kaffe senere på kvelden? I tillegg til dessert? Vi pleier å ha/ få det, men egentlig føler jeg vi ikke egentlig har lyst på kake da. Lurer på å droppe det, evt servere litt ost/ skinke/olivener/ tapenade/?

Hva ville dere gjort?

Når vi har middagsgjester (og det har vi fra 18.00 og utover) pleier vi ikke å servere kakeopplegg utover kvelden. har vi kake er det dessert. Og til dessert er det alltid kaffe, og avhengig av gjestene også avec.
Det serveres altså ikke søtt etter middag/dessert.

Gammel 29-12-16, 22:33   #131
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Vi serverer kaffe sammen med dessert, og ikke mer kake etter det. Jeg har aldri skjønt den greia med å ha dessert format å spise mer søtt en time eller to etterpå.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er egentlig ikke så mye småfikling så lenge man går for rustikt utseende og more is more.
Ha godt med syre i karamellen sånn at den er lett å stable med så går det kjapt og greit.
Prikker deg min instagram, der har jeg flere av denne.

Jeg følger deg allerede på Instagram, det er der jeg har blott fristet av croquembouchen flere ganger før.

Gammel 29-12-16, 22:47   #132
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Hva ville dere gjort?

Jeg har satt frem både "salt og søtt" på kvelden. Altså både småkaker og konfekt, men også litt ost, spekemat, flatbrød og kjeks. Det er jo en lang kveld og etter midnatt er det en stund siden maten.

Gammel 30-12-16, 00:47   #133
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Her blir det kalkunbryst med verdens kjedeligste tilbehør; poteter, rød-/surkål, rosenkål og saus. Til dessert sjokoladefondant med vaniljeis og hjemmelaget jordbærsaus. Snacks utover kvelden. Dessuten fri tilgang til julekakerestene og håper de blir spist opp.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 17:28   #134
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg vil gjerne se instgramtårnet, Nextlife!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 17:34   #135
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også. ��

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 17:36   #136
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi skal ha okse indrefilet med ovnsstekte mandelpoteter, asparges, babygulrøtter, stekt sopp og gorgonzolasaus. Lager skysaus i tillegg i tilfelle ikke alle barna tar sjansen på gorgonzolasaus

Til dessert blir det Oreokake og diverse julekaker og konfekt. Vi har ikke rørt julekakene hittil i jula så det er på tide at de får luftet seg litt

Gammel 30-12-16, 17:40   #137
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir rekesuppe til forrett, andebryst med masse digg tilbehør til mannen og meg og kylling Satay til pøbelprinsessen. Til dessert blir det tilslørte julenissepiker, pepperkakesmuler, ostekrem og bringebær.

Tilbehøret til anden blir rødkål, disse potetene http://www.matpaabordet.no/2016/12/2...tekte-poteter/ og en grønn salat med mango og ovnsbakte gulrøtter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 19:27   #138
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Siste opptelling viser 11 stk. Kalkunen er 7 kg, så det burde holde. Jeg legger til bacondadler og rødkål i tilbehøret, og hvis jeg får tid lager jeg noen kjøttboller i tillegg.
Det blir croquembouche, pyntet i rosa tema, og jeg smeller nok sammen en sjokolademoussèkake i tillegg.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg skal servere kalkun, som alltid. Jeg aner ikke hvor mange vi blir ennå, men jeg kjører litt sånn ønsketilbehør, slik at alle får det de liker aller best.
-kokte mandelpoteter
-waldorfsalat
-ovnsbakte gulrøtter (bakes i folie med lime, salt, pepper og olje, og muligens en eller annen urt)
-Rosenkål stekt med løk og bacon (har av den lilla rosenkålen Findus lanserte i begrenset opplag, men har egentlig mer lyst på fersk, ikke frosset som den lilla er).
-Maarud potetgull med paprika (ikke spør, men noen MÅ bare ha det )
-Ris og bearnaise (jada, noen må ha det).
-Saus kokt på kraften

Til dessert er det ytret håp om Crouchemboque, det har jeg lagd og servert både nyttårsaften og 17.mai nå, og det er skikkelig stas.

Gammel 30-12-16, 19:32   #139
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har nyttårsdesserten i ovnen. Sweet Potato Pie.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-16, 19:34   #140
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nyttårsdesserten i fryseren - osteiskake med popcorn og salt karamellsaus. Prøvesmaking underveis var særdeles lovende!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:31.