|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
|
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Poenget mitt er at man ikke VET. Selv ikke lærerne på skolen VETnødvendigvis hele historien. Og skittkastingen i media synes jeg er kjip fra alle sider, og gjør ingen noen tjenester. Hverken eventuelle mobbeoffer som burde skjermes eller mobbere som burde blitt håndtert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?
Da kan det jo tenkes at fylkesmannen ville konkludert med noe annet ved en gransking? Jeg ser for øvrig ikke hensikten med å sammenlikne en sak der en tenåringsgutt har blitt mobbet i åresvis og faktisk tar luvet sitt, med en sak der en jente sulte ihjel og moren deretter peker fem år tilbake og sier hun ble mobbet. Når hun i møter med skolen har sagt at alt er tipp topp.
![]() |
#123 |
|
Mhm, men i motsetning til deg ser jeg ikke på deg som noe sannhetsvitne i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Nei, vi vet ikke. Ingen vet. Og derfor burde ikke media gått så hardt ut med "mobbet til døde". Det gjorde de, og derfor synes jeg det er greit at andre siden er belyst. Jeg er enig i at det beste hadde vært om det ikke var en mediesak i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#125 |
|
Sammenligningen var ifht om mobbere skulle skjermes uansett, om de var unge da det skjedde og det var mange år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Er frisk!
|
Det trenger du heller ikke. Men jeg har lest hvert ord i rapportene, har du?
![]() |
#127 |
Unik
Selvsagt. Det er jo derfor fylkesmannen sier "ikke sannsynliggjort". Ingen har vel bestridt at man kan bli alvorlig syk av mobbing. Men man kan jammen bli alvorlig syk av hardt mediekjør også.
![]() |
#128 |
Unik
Nettopp. Det kommer jo en bok nå, der et årskull med jenter fra en navngitt skole for evig stemples som årsaken til et barns død. Det skulle bare mangle at ikke flere stemmer slipper til.
![]() |
#129 |
|
Nei, hadde jeg vært direkte involvert hadde jeg hatt vett til å ikke komme med sensasjonslystne, halvkvedede viser på Internett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Men barnet kan like godt ha utviklet spiseforstyrrelsene pga moren sin, bør ikke det være et likestilt tema her?
![]() |
#134 |
Unik
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Kan man diskutere sak og ikke person?Det hadde vært fint.
![]() |
#135 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Jeg synes uansett hva som har skjedd her, har media gått langt over streken, hvis den ene farens fremstilling er riktig. Journalister som tropper opp på skolen uten å informere rektor, ringer på døren hjemme hos små barn for å spørre dem om det er riktig at de mobbet sin nylig avdøde klassevenninne slik at hun døde?
![]() |
#136 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Det er etterforsket. Og moren går høyt ut i media og skriver bok. En annen side av saken er da greit at også kommer fram.
![]() |
#137 |
Librocubicularist
|
Viss eg har forstått det riktig har Fylkesmannen granska anklagene om at mor har rapportert mobbing som ikkje har blitt fulgt opp av skulen. Altså, at det er meldt inn bekymring som ikkje er tatt på alvor. For at skuleleiing eller ein kommune skal kunne stillast ansvarlege, som i for eksempel Malvik-saken, må det vere mangel på oppfølging av meldt bekymring, i henhold til beredskapsplan mot mobbing. Eg skjønner heller ikkje korleis Fylkesmannen kan granske noko anna enn det formelle i desse anklagene.
Jo, det synest eg. Men uavhengig av om ho blei mobba eller ikkje er det verken her eller i Odin-saken (kor biletet er heilt annleis på grunn av dokumentert bekymring som skulane ikkje har handla etter), er det riktig at barn skal bli framstilde som mordarar i riksmedia.
![]() |
![]() |
#138 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Det er ikke dokumentert mobbing i den angjeldende saken på Gullhaug skole.
![]() ![]() Sist redigert av meisje : 23-11-16 kl 23:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Leser
|
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Har ikke fulgt saken i media. I og med jeg ikke har lest siden som har gått ut og hevdet mobbing etc opplever jeg dette som rimelig "hard kost" fra budstikka sin siden. Faktisk kan jeg ikke huske at moren til ABB ble karakterisert så hardt i media! (og der fulgte jeg med. Husker jeg ble så overrasket da jeg leste bok om han som temmelig rett ut antydet at moren hans var mer eller mindre ko-ko <- ok, en smule forenklet referert, men dog)
![]() |
#140 |
Unik
![]() Sv: Etisk - skulle man latt være?Meisje; jeg antar da at moren har sendt kopi av alle mailene hun har sendt, til Fylkesmannen. Det er jo nettopp slikt de ser etter. Skoler slipper ikke kritikk fra fylkesmannen ved å overse masse meldinger fra foreldre. Det er heller ikke rektoren som har gransket seg selv og deretter konkludert
![]() |
|
|