Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre og fokus på kristendomsarv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-16, 20:09   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Har du aldri hørt noen si at de døper barnet fordi det er koselig? Eller velger kirkebryllup fordi de synes det er flottere? Det er jammen godt gjort.

For du trodde vel ikke jeg mente at alle som døper ungene eller gifter seg i kirka gjør det fordi det er koselig? For da kan vi i tilfelle begynne å snakke om å ha høye tanker om folk. Jeg vet at det finnes mennesker som er kristne på ekte altså.

Jeg mente bare at skolegudstjenester ikke er det eneste folk (ja, noen folk, ganske mange, men ikke alle :teskje: ) holder fast på av koselighetshensyn.

Eg treng ikkje teskei. Du framstår som ganske nedlatende i svaret til meg. Eg med du veit at nokon er kristne på ekte (kva no det skal bety), men eg tenkjer slik at dei som vel kirkelige ritualer som oftast meiner noko meir med det enn at det er koselig.

Gammel 29-11-16, 17:07   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror 80 % av dem som ønsker å beholde skolegudstjenesten, gjør det av å-så-koooooselig-grunner.

Ja, fysjom! Tenk å ha noe så tvivielt som motiv.

Jeg tror forresten ikke du har rett. Jeg tror det er mange som tenker at "nok er nok".
Ja til et flerkulturelt samfunn, ja til å hjelpe de vi har mulighet til å hjelpe, ja til kunnskap om og innsyn i andre lisvssyn og religioner for "norske" elever. Det skaper toleranse og kunnskap, som er nyttig når vi prøver å forstå hvorfor noen ikke kan svømme i badedrakt, noen bare kan vise øynene, noen velger å ikke konfirmere seg osv. Men hvorfor skal forståelsen og respekten bare gå den ene veien? Dette handler forresten ikke om muslimer og kristne. Det handler om at forståelsen og respekten til de som taler høyest mot skolegudstjensete (og for burka....ofte) ikke kommer begge parter til gode. Vi håper jo at burkinien blir lagt bort og kvinnesynet blir mer spiselig når folk får litt tid på seg i Norge, ingen skal presses til noe som helst. Det tar tid å innfinne seg med nye vaner og bli kjent med nye kulturer. Men kom igjen når det handler om skolegudstjenesten, da er det "nå må det bli slutt på dette tullet!" som gjelder, null forståelse for at også nordmenn trenger tid til å venne seg til endring. Jeg tror at det å tukle med julegudstjenesten i 2016 skaper det omvendte av det man er ute etter. Jeg tror det skaper mer polarisering og splid i samfunnet, ikke mer åpenhet og toleranse. Og jeg tolker altså statsministerens innspill som at hun også har skjønt dette.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 17:24   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg håper at jeg har langt mer rett enn deg, rine. Tross alt.

For man skal jo være mer enn vanlig vrang for å ikke se at dette ikke trenger å ha noe som helst med respekt for andres livssyn å gjøre, bare fordi man vil at skolen skal være forkynnelsesfri.

Man kan jo ha prinsipielle motforestillinger mot å fødes inn i stilling også, selv om man synes Harald er en kjekkere kar enn Trump.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 19:30   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener, Lille*My, og jeg er en av dem du sikter til ang. kosen. Men ikke typen som hyler om at kulturarven går tapt om man dropper skolegudstjenesten.

Jeg har gode barndomsminner fra skolegudstjenestene. Juletreet, sangene, elever som fikk tenne lys og lese juleevangeliet, den gamle presten vår som var litt teit i forsøket på å være hipp og kul, skjørt og støvletter, fnising fra elevene og strenge blikk fra lærerne og til slutt mektige Deilig er jorden.

Jeg liker stemningen på skolegudstjenestene fremdeles, men jeg føler meg blasfemisk når jeg deltar. (Jeg jobber som lærer.) Jeg folder ikke hendene, jeg ber ikke, jeg sier ikke trosbekjennelsen, jeg synger ikke på fellesretualet ved kyrie og halleluja og jeg deltar kun på et fåtall av sangene. Jeg kjeder vettet av meg når presten taler, og juleevangeliet er kun ord jeg har hørt nok ganger til at jeg kan det utenat. Og jeg føler meg hyklerisk når jeg fremdeles nyter Deilig er jorden, all den tid jeg ikke synes guds himmel er prektig.

Elevene registrerer at jeg er passiv deltaker og hvert år for jeg spørsmål om hvorfor. Og hvert år forteller jeg at det er feil for meg å delta aktiv, i og med at jeg ikke tror på noe av det som blir sagt og at jeg velger å la være i respekt for de som tror.

Jeg er veldig for skolegudstjenester, men ikke i skoletiden. Og klart Høyre kjører på med kulturarv, grunnverdier og nei til salg av Fedrelandet. All for å tilfredsstille samarbeidspartiene og for å trekke/holde på velgerne.
Men så spørs det da, om ikke Erna bommet litt i år. Kanskje hun skulle konsentrert seg om jordisk gods og gull i budskjettet i stedet for å fronte at skolen, (som skal styrkes, må vite), atter en gang skal ta over foreldrenes jobb.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 19:48   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det å tekkes velgerne er et poeng. Det er faktisk mange som er imot å endre på det de anser som en tradisjon i Norge og anser det som et angrep (igjen) på norsk kultur og tradisjoner. Mange mener de som har flyttet til Norge eller av annen grunn ikke ønsker å delta må godta at slik er det her og evnt velge alternativet som alle skoler har. Mange mener det er (innvandrere) som bør tilpasse seg slik det alltid har vært her og ikke omvendt. De leser om at juletre er uønsket, julegudstjeneste er under angrep, at burkaer er mer vanlig, leser og opplever at innvandrere ikke deltar i loddsalg og dugnader, taxisjåfører avbryter tur pga bønn og at det generelt ikke er som før. Ja, en sammenblanding av mye. Men les kommentarfelt, Facebook og prat rundt om med folk så er dette vanlige meninger. Og FrP ( og nå Høyre?) er gode på å følge "folkesjela". Bare se på Listhaug.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 20:34   #6
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det å tekkes velgerne er et poeng. Det er faktisk mange som er imot å endre på det de anser som en tradisjon i Norge og anser det som et angrep (igjen) på norsk kultur og tradisjoner. Mange mener de som har flyttet til Norge eller av annen grunn ikke ønsker å delta må godta at slik er det her og evnt velge alternativet som alle skoler har. Mange mener det er (innvandrere) som bør tilpasse seg slik det alltid har vært her og ikke omvendt. De leser om at juletre er uønsket, julegudstjeneste er under angrep, at burkaer er mer vanlig, leser og opplever at innvandrere ikke deltar i loddsalg og dugnader, taxisjåfører avbryter tur pga bønn og at det generelt ikke er som før. Ja, en sammenblanding av mye. Men les kommentarfelt, Facebook og prat rundt om med folk så er dette vanlige meninger. Og FrP ( og nå Høyre?) er gode på å følge "folkesjela". Bare se på Listhaug.

Det er det der med "slik har det alltid vært" jeg blir så oppgitt over å få slengt til meg. Ingen ting har verdi bare fordi man "alltid har gjort det". Og så skjønner jeg ikke hvorfor muslimer skal få skylda for alt, det er stort sett Jehovas Vitner og ateister som reagerer på julegudstjenesten.

Høyre er jo verdikristenkonservativt. Jeg er mer bekymret for at Aps leder driver og misjonerer og drar på tvilsomme kristendomsamlinger (Sarons Dal). I min verden skal Arbeiderpartiet være religionsnøytralt og i hvert fall ikke fremme slike sære ting som det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 21:02   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er det der med "slik har det alltid vært" jeg blir så oppgitt over å få slengt til meg. Ingen ting har verdi bare fordi man "alltid har gjort det". Og så skjønner jeg ikke hvorfor muslimer skal få skylda for alt, det er stort sett Jehovas Vitner og ateister som reagerer på julegudstjenesten.

Høyre er jo verdikristenkonservativt. Jeg er mer bekymret for at Aps leder driver og misjonerer og drar på tvilsomme kristendomsamlinger (Sarons Dal). I min verden skal Arbeiderpartiet være religionsnøytralt og i hvert fall ikke fremme slike sære ting som det.

Men det er nok en del som vil ha det slik det alltid har vært og synes det er et argument. Og det er en bølge av mer og mer islam kritikk, slik jeg ser det, og uberettiget eller ikke, så mener folk det er de som vil endre samfunnet. Det er en side av saken når det gjelder å holde på julegudstjeneste.
Når det gjelder AP så har de vel like desperat behov for velgere de også. :kynisk og politikerlei:

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 29-11-16, 22:19   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

. Mange mener det er (innvandrere) som bør tilpasse seg slik det alltid har vært her og ikke omvendt..

Er det feil å mene det? Altså, jeg ser mange (de fleste) tilfeller der man ikke kan forvente tilpassing, og der det ikke spiller noen rolle hva innvandrere gjør, men for meg høres det rart ut at det alltid er vertskapet, i mangel av et bedre ord, som skal tilpasse seg.

Jeg tror forresten ikke en pøkk på at det finnes så mange muslimer som vil endre det norske samfunnet. Diskusjoner om skolegudstjenester og nisseluer som må vike på julefesten (hvor vanlig og problematisk er det, egentlig?) blir jo hauset opp av folk som har en annen agenda og a) skyver innvandrere foran seg når det egentlig er de selv som ønsker endringen eller b) lager storm i et vannglass fordi de er tjent med at Folk flest får større mistro til innvandrere.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 22:29   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det feil å mene det? Altså, jeg ser mange (de fleste) tilfeller der man ikke kan forvente tilpassing, og der det ikke spiller noen rolle hva innvandrere gjør, men for meg høres det rart ut at det alltid er vertskapet, i mangel av et bedre ord, som skal tilpasse seg.

Jeg tror forresten ikke en pøkk på at det finnes så mange muslimer som vil endre det norske samfunnet. Diskusjoner om skolegudstjenester og nisseluer som må vike på julefesten (hvor vanlig og problematisk er det, egentlig?) blir jo hauset opp av folk som har en annen agenda og a) skyver innvandrere foran seg når det egentlig er de selv som ønsker endringen eller b) lager storm i et vannglass fordi de er tjent med at Folk flest får større mistro til innvandrere.

Neida. Men det er vel, som du sier, overdrevent at så mange muslimer vil endre det norske samfunnet til islamsk styre. Og man hører jo gjerne de ekstreme historiene i media. Dog skal man ikke tie ihjel de utfordringer som finnes enkelte steder.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 29-11-16, 22:33   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det tror jeg du har rett i. Egentlig kan man holde muslimene utenfor hele diskusjonen.

Jeg mener det er på høy tid at tradisjonen med gudstjeneste som sosial tilstelning i skolen er utdatert, uansett muslimer eller ikke. Jeg slapp å delta på skolegudstjeneste da jeg var barn, på grunnlag av mitt livssyn, om jeg ville, etter at foreldrene mine kranglet det fram (valgte oftest å delta likevel, pga press fra lærere og medelever). Og det var på åttitallet, lenge før en muslim hadde satt sine ben i kommunen. Så diskusjonen har absolutt ikke kommet med innvandrerne. Den gangen var også en del av konfirmasjonsundervisninga lagt til skoletida, fordi det opp til da var en selvfølge at alle skulle konfirmeres i åttendeklasse. Lærerne klødde seg i hodet og lurte på hva de skulle gjøre med meg og de to andre som ikke skulle konfirmeres, da resten av klassen skulle på konfirmasjonstur i ukedagene, for de hadde ikke vært borti den problemstillingen før. Det endte med at vi skulle få noen oppgaver vi skulle jobbe med på skolen, noe min mor glatt lot meg slippe, uten engang å diskutere det med skolen. Hun bare skrev i meldeboka at jeg ikke kom til å møte på skolen de dagene. Og verken læreren eller rektor gjorde noe med det, de var trolig glad til. De andre to møtte heller ikke opp.

Skolegudstjeneste har vært litt på samme måte. Det har tradisjonelt sett vært en selvfølge at alle går i kirka, og da er det jo helt uproblematisk. Nå har tidene forandret seg, og det er ikke lenger slik. Da er det på tide å finne på noe annet. På samme måte som at de etter hvert, også på mitt hjemsted, innså at det var på tide å legge konfirmantundervisninga utenom skoletiden.

Sist redigert av My : 01-12-16 kl 10:28.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-16, 19:52   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Har ikke orket å lese hele tråden jeg.

Jeg syns ungene skal få dra på skolegudstjeneste. Og så syns jeg de på lik linje med dette skal få dra på tilsvarende arrangementer hos andre trossamfunn i nærområdet der dette er mulig. Evt å få besøk på skolen for å få et innblikk. Dette fordi jeg mener vi alle har veldig, veldig godt av å se hvordan ting ser ut og foregår innenfor veggene i forskjellige trossamfunn. Nettopp for å gjøre de mer tolerante. Og som en del av undervisning. Ikke forkynning.

Jeg syns helt ærlig at all den motstanden mot skolegudstjeneste vi ser er et steg i feil retning.
Selvfølgelig syns jeg min tanke er mye lurere.

Ville ikke det vært fantastisk?

Syns forøvrig det blir feil å kun dra i kirken slik det er nå. Men mine unger blir meldt på.

Gammel 29-11-16, 22:06   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes skolegudstjeneste var døøøødskjedelig, jeg. Null koselug for min del.

Gammel 29-11-16, 22:19   #13
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes skolegudstjeneste var døøøødskjedelig, jeg. Null koselug for min del.

Mens jeg likte og liker gudstjenester, selv om jeg ikke er troende. Det er prinsippet om valgfrihet jeg fronter.

Lykken: Jeg tror du har litt rett i velgerfrieriet også fra Ap sin side, jeg bare vil ikke at det skal være slik. ptimistisk:

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 00:01   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, tidene endrer seg. På min barneskole måtte vi tilogmed i kirken på 17 mai! Det ER lov å tenke nytt.

Gammel 30-11-16, 09:01   #15
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, tidene endrer seg. På min barneskole måtte vi tilogmed i kirken på 17 mai! Det ER lov å tenke nytt.

Ja, og så er ikke tradisjonen med skolegudstjeneste nødvendigvis så gammel heller. Jeg spurte mine foreldre som gikk på skole på slutten av 50-tallet og utover 60-tallet, og de hadde ikke skolegudstjeneste. Så det er ikke gitt at skolegudstjenesten "alltid ha vært her".

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 00:09   #16
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er for mye å forvente at tradisjonen med skolegudstjenester endrer seg i tråd med KRLE-faget, og i tråd med samfunnet. Faget har endret navn, fra Kristedom - KRL - RLE - KRLE. Læreplanen i faget har også blitt endret flere ganger, og om da skolegudstjenesten flyttes fra skoletid til ettermiddagstid, slik tilfellet er med konfirmasjonsundervisningen, så må da det være helt greit?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 05:30   #17
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet om skoler der de ennå er i kirka på 17. mai.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 08:50   #18
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å trekke muslimer inn i diskusjon om avvikling av skolegudstjenester blir veldig feil tenker jeg. Der har jeg sett ganske mange grelle eksempler på begge sider i debatten.

Muslimer er ulike og er veldig kapable til å snakke for seg selv.

Det er veldig galt å skyve muslimer foran seg i debatten slik en del har gjort.
Avvikles skolegudstjenester er det ikke på grunn av muslimer. Hverken av hensyn til eller på grunn av.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 08:52   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vet, Guava, det er slett ikke uvanlig at man kan ha sterke følelser rundt temaene Gud, forkynnelse og religion selv om man ikke tror på en gud. Det forundrer meg at du fremstår så lite forstående for det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-16, 09:02   #20
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Du vet, Guava, det er slett ikke uvanlig at man kan ha sterke følelser rundt temaene Gud, forkynnelse og religion selv om man ikke tror på en gud. Det forundrer meg at du fremstår så lite forstående for det.

Det har jeg forståelse for, men ut fra følelsesmessig standpunkt, ikke prinsipper som går på ateisme vs teisme.

Det er prinsippene jeg har stilt spørsmål ved. Mennesker som har opplevd fæle ting i religioners, antirelgion, militant sekularismes navn osv har årsaker som er et helt annet innsteg i debatten.

Ofte er man da ikke ferdig med "begrepet Gud".

Jeg ser at argumentasjonen som representanter fra HEF bruker er veldig ulike der. Noen er prinsipielle og har et filosofisk utgangspunkt. Noen har tydelig sin egen bakgrunn som utgangspunkt og pakker det sammen med prinsipper. Problemet med det siste i debattene er at det lett fremstår som generaliseringer med utgangspunkt i egen historie, uten nytt blikk på det som prinsipielt kritiseres.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.