|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Eg treng ikkje teskei. Du framstår som ganske nedlatende i svaret til meg. Eg med du veit at nokon er kristne på ekte (kva no det skal bety), men eg tenkjer slik at dei som vel kirkelige ritualer som oftast meiner noko meir med det enn at det er koselig.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, fysjom! Tenk å ha noe så tvivielt som motiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvOg jeg håper at jeg har langt mer rett enn deg, rine. Tross alt.
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg skjønner hva du mener, Lille*My, og jeg er en av dem du sikter til ang. kosen. Men ikke typen som hyler om at kulturarven går tapt om man dropper skolegudstjenesten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet å tekkes velgerne er et poeng. Det er faktisk mange som er imot å endre på det de anser som en tradisjon i Norge og anser det som et angrep (igjen) på norsk kultur og tradisjoner. Mange mener de som har flyttet til Norge eller av annen grunn ikke ønsker å delta må godta at slik er det her og evnt velge alternativet som alle skoler har. Mange mener det er (innvandrere) som bør tilpasse seg slik det alltid har vært her og ikke omvendt. De leser om at juletre er uønsket, julegudstjeneste er under angrep, at burkaer er mer vanlig, leser og opplever at innvandrere ikke deltar i loddsalg og dugnader, taxisjåfører avbryter tur pga bønn og at det generelt ikke er som før. Ja, en sammenblanding av mye. Men les kommentarfelt, Facebook og prat rundt om med folk så er dette vanlige meninger. Og FrP ( og nå Høyre?) er gode på å følge "folkesjela". Bare se på Listhaug.
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Det er det der med "slik har det alltid vært" jeg blir så oppgitt over å få slengt til meg. Ingen ting har verdi bare fordi man "alltid har gjort det". Og så skjønner jeg ikke hvorfor muslimer skal få skylda for alt, det er stort sett Jehovas Vitner og ateister som reagerer på julegudstjenesten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nek er allrighte dyr
Men det er nok en del som vil ha det slik det alltid har vært og synes det er et argument. Og det er en bølge av mer og mer islam kritikk, slik jeg ser det, og uberettiget eller ikke, så mener folk det er de som vil endre samfunnet. Det er en side av saken når det gjelder å holde på julegudstjeneste.
![]() |
#8 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Er det feil å mene det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nek er allrighte dyr
Neida.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det tror jeg du har rett i. Egentlig kan man holde muslimene utenfor hele diskusjonen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-12-16 kl 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvHar ikke orket å lese hele tråden jeg.
![]() |
#12 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg synes skolegudstjeneste var døøøødskjedelig, jeg. Null koselug for min del.
![]() |
#13 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Mens jeg likte og liker gudstjenester, selv om jeg ikke er troende. Det er prinsippet om valgfrihet jeg fronter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJa, tidene endrer seg. På min barneskole måtte vi tilogmed i kirken på 17 mai! Det ER lov å tenke nytt.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og så er ikke tradisjonen med skolegudstjeneste nødvendigvis så gammel heller. Jeg spurte mine foreldre som gikk på skole på slutten av 50-tallet og utover 60-tallet, og de hadde ikke skolegudstjeneste. Så det er ikke gitt at skolegudstjenesten "alltid ha vært her". |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg synes ikke det er for mye å forvente at tradisjonen med skolegudstjenester endrer seg i tråd med KRLE-faget, og i tråd med samfunnet. Faget har endret navn, fra Kristedom - KRL - RLE - KRLE. Læreplanen i faget har også blitt endret flere ganger, og om da skolegudstjenesten flyttes fra skoletid til ettermiddagstid, slik tilfellet er med konfirmasjonsundervisningen, så må da det være helt greit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Vet om skoler der de ennå er i kirka på 17. mai.
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvÅ trekke muslimer inn i diskusjon om avvikling av skolegudstjenester blir veldig feil tenker jeg. Der har jeg sett ganske mange grelle eksempler på begge sider i debatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDu vet, Guava, det er slett ikke uvanlig at man kan ha sterke følelser rundt temaene Gud, forkynnelse og religion selv om man ikke tror på en gud. Det forundrer meg at du fremstår så lite forstående for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Det har jeg forståelse for, men ut fra følelsesmessig standpunkt, ikke prinsipper som går på ateisme vs teisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|