|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart. | |||
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
21 | 13,73% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
8 | 5,23% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
17 | 11,11% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
2 | 1,31% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
86 | 56,21% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
29 | 18,95% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
7 | 4,58% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg er ikke utgammel. Det er ikke sååå lenge siden jeg studerte. Jeg studerte i Norges nest største by og jeg klarte meg helt fint på studielån uten jobb ved siden av studiene. Økonomisk støtte hjemmefra begrenset seg til abonnementet på Klassekampen og noen klær de gangene jeg var hjemme. Det var ikke fett, men jeg led ingen nød (men eide heller ingen merkeklær).
|
|
|
|
#122 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Vel i dag er samlet utdanningssøtte på 8290kr per mnd. Det sier seg selv at det nærmest blir umulig å bo og leve for det i Oslo der de betaler mellom 4-6000kr pr mnd bare i boutgifter. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg mener at man da får senke standarden for hvordan man bor hvis det er så vanvittig viktig å studere i Oslo. Jeg har i hvert fall aldri hatt boutgifter på 6000 kroner så lenge jeg har bodd i Oslo (og langt mindre i andre store norske byer). Men så har jeg ikke bodd på beste vestkant heller, da.
|
|
|
|
#124 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Men dette er jo prisene på universitetsboliger så det har ikke noe med beste vestkant å gjøre. Du bor jo i Oslo så du vet jo utmerket godt hvor dyrt det er å bo i denne byen og det er jo mye som har skjedd de siste årene. Studiefinansieringen har ikke utviklet seg likt med prisnivå på å leve akkurat. Jeg mener vi bør ha et system som i f.eks UK er studenter som studerer i London og andre dyre byer får mer i bostøtte. Å studere i Oslo bør være en mulighet for alle som vil det, ikke bare de med rike foreldre. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Fortynnet
|
Hvis du leser tråden så ser du at akkurat det er gjenstand for endel diskusjon, og at grensene er litt uklare. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartTjorven, du er heldig. Jeg og de fleste av mine venner var pukka nødt til å jobbe også i studiehalvåret. Flere av oss opp mot 100 % i tillegg til fulle studier. Jeg hadde forhodsvis rimelige boutgifter, de var på rundt 2000. Men jeg bodde i Bergen. Og der er det umulig å finne noe til den prisen nå. Men det var i et gammelt hus, så strømregningen dro ganske godt. Jeg bodde i et kollektiv hvor vi hadde felles økonomi, og vi lagde mat sammen hver dag om mulig. Det var billligere enn om hver av oss skulle gjort det alene eller gått ut å spise , men dyrere enn nudler. Vi tre hadde matbudsjett på ca 6000 i mnd tilsammen. Dette var delvis inkludert øl og røyk. Det gikk mye penger på bøker, og jeg tror nok mine 6000 var vekk på boutgifter, bøker, telefon, strøm og mat. Og man trengerfaktisk klær og sko, man trenger treningskort. Jeg føler meg ikke snobbete av den grunn.
|
|
|
#128 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig. Det bør ikke være en borgerrett at staten skal finansiere bolig til studenter i de mest attraktive delene av byen, f.eks Kringsjå, Sogn og fancy nybygg på Bjølsen. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og man kan bo på Ullevål for 2060,- pr mnd. Det er faktisk innen 10 min gangavstand fra både universitet og høgskole, men fordrer at man er singel og barnløs.
|
|
|
#130 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartMim: det ser ut som om vi studerte i samme by omtrent samtidig (jeg antar at vi ikke er veldig langt fra hverandre i alder). Jeg klarte meg HELT fint uten jobb, og jeg mener at det skulle være mulig for andre å gjøre det også på det tidspunktet. Vel, så bodde jeg på 12 kvadratmeter, delte kjøkken med 6 andre og ølen kostet bare 20 kroner der vi gikk ut. Heldig? Jeg vet ikke, kanskje bare ekstremt økonomisk.
|
|
|
|
#131 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg ER student, og tror jeg hadde klart meg på bare lånet hvis det bare hadde vært meg, og jeg kunne jobbet i ferier. Da jeg startet å studere her i Oslo jobbet jeg endel ved siden av, og sparte nesten alt. Det har gitt oss en god egenkapital som nå er investert i en leilighet. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg stemte arbeiderklasse, men etter å ha lest definisjonen tror jeg jammen vi er middelklasse? Jeg er utdannet dramapedagog og jobber ved siden av at jeg tar master, mannen min er straks ferdigutdannet lærer og jobber på barneskole. Vi er kanskje øvre arbeiderklasse, vi da.
|
![]() |
|
|