Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart.
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 21 13,73%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 8 5,23%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 17 11,11%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 2 1,31%
Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. 86 56,21%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. 29 18,95%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. 7 4,58%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. 0 0%
Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-07, 23:47   #121
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart

Jeg er ikke utgammel. Det er ikke sååå lenge siden jeg studerte. Jeg studerte i Norges nest største by og jeg klarte meg helt fint på studielån uten jobb ved siden av studiene. Økonomisk støtte hjemmefra begrenset seg til abonnementet på Klassekampen og noen klær de gangene jeg var hjemme. Det var ikke fett, men jeg led ingen nød (men eide heller ingen merkeklær).

Jeg hadde sommerjobber, og det siste halvannet året jobbet jeg ved siden av fordi jeg hadde tid til det. Pengene ble spart.

Lånekassen gir faktisk økonomisk mulighet for alle til å ta høyere utdanning. Motivasjonen til å gjøre det er et helt annet spørsmål. Det er ikke så lett å forsvare hvorfor man velger å ta høyere utdanning. Du ser jo at alle i slekta før deg har klart seg helt fint uten.

Gammel 21-07-07, 23:56   #122
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg er ikke utgammel. Det er ikke sååå lenge siden jeg studerte. Jeg studerte i Norges nest største by og jeg klarte meg helt fint på studielån uten jobb ved siden av studiene. Økonomisk støtte hjemmefra begrenset seg til abonnementet på Klassekampen og noen klær de gangene jeg var hjemme. Det var ikke fett, men jeg led ingen nød (men eide heller ingen merkeklær).

Jeg hadde sommerjobber, og det siste halvannet året jobbet jeg ved siden av fordi jeg hadde tid til det. Pengene ble spart.

Lånekassen gir faktisk økonomisk mulighet for alle til å ta høyere utdanning. Motivasjonen til å gjøre det er et helt annet spørsmål. Det er ikke så lett å forsvare hvorfor man velger å ta høyere utdanning. Du ser jo at alle i slekta før deg har klart seg helt fint uten.

Vel i dag er samlet utdanningssøtte på 8290kr per mnd. Det sier seg selv at det nærmest blir umulig å bo og leve for det i Oslo der de betaler mellom 4-6000kr pr mnd bare i boutgifter.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 00:11   #123
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Vel i dag er samlet utdanningssøtte på 8290kr per mnd. Det sier seg selv at det nærmest blir umulig å bo og leve for det i Oslo der de betaler mellom 4-6000kr pr mnd bare i boutgifter.

Jeg mener at man da får senke standarden for hvordan man bor hvis det er så vanvittig viktig å studere i Oslo. Jeg har i hvert fall aldri hatt boutgifter på 6000 kroner så lenge jeg har bodd i Oslo (og langt mindre i andre store norske byer). Men så har jeg ikke bodd på beste vestkant heller, da.

Gammel 22-07-07, 00:17   #124
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener at man da får senke standarden for hvordan man bor hvis det er så vanvittig viktig å studere i Oslo. Jeg har i hvert fall aldri hatt boutgifter på 6000 kroner så lenge jeg har bodd i Oslo (og langt mindre i andre store norske byer). Men så har jeg ikke bodd på beste vestkant heller, da.

Men dette er jo prisene på universitetsboliger så det har ikke noe med beste vestkant å gjøre. Du bor jo i Oslo så du vet jo utmerket godt hvor dyrt det er å bo i denne byen og det er jo mye som har skjedd de siste årene. Studiefinansieringen har ikke utviklet seg likt med prisnivå på å leve akkurat. Jeg mener vi bør ha et system som i f.eks UK er studenter som studerer i London og andre dyre byer får mer i bostøtte. Å studere i Oslo bør være en mulighet for alle som vil det, ikke bare de med rike foreldre.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 01:50   #125
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men lurer på: Hva er arbeiderklasse og hva er middelklasse?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 09:53   #126
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, men lurer på: Hva er arbeiderklasse og hva er middelklasse?

Hvis du leser tråden så ser du at akkurat det er gjenstand for endel diskusjon, og at grensene er litt uklare.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-07, 12:22   #127
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven, du er heldig. Jeg og de fleste av mine venner var pukka nødt til å jobbe også i studiehalvåret. Flere av oss opp mot 100 % i tillegg til fulle studier. Jeg hadde forhodsvis rimelige boutgifter, de var på rundt 2000. Men jeg bodde i Bergen. Og der er det umulig å finne noe til den prisen nå. Men det var i et gammelt hus, så strømregningen dro ganske godt. Jeg bodde i et kollektiv hvor vi hadde felles økonomi, og vi lagde mat sammen hver dag om mulig. Det var billligere enn om hver av oss skulle gjort det alene eller gått ut å spise , men dyrere enn nudler. Vi tre hadde matbudsjett på ca 6000 i mnd tilsammen. Dette var delvis inkludert øl og røyk. Det gikk mye penger på bøker, og jeg tror nok mine 6000 var vekk på boutgifter, bøker, telefon, strøm og mat. Og man trengerfaktisk klær og sko, man trenger treningskort. Jeg føler meg ikke snobbete av den grunn.

Jeg har vært student med barn også. Det er IKKE fett, og da kan man ikke jobbe noe særlig ved siden av.

Gammel 22-07-07, 12:39   #128
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Enig. Det bør ikke være en borgerrett at staten skal finansiere bolig til studenter i de mest attraktive delene av byen, f.eks Kringsjå, Sogn og fancy nybygg på Bjølsen.

En rask kikk på Sios sider viser at det fins hybler å leie fra kr 2.270 på Bjerke for eksempel. Jo lenger øst man bor, jo billigere (i bytte mot lengre reisevei) kan man bo.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 10:44   #129
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

En rask kikk på Sios sider viser at det fins hybler å leie fra kr 2.270 på Bjerke for eksempel. Jo lenger øst man bor, jo billigere (i bytte mot lengre reisevei) kan man bo.

Og man kan bo på Ullevål for 2060,- pr mnd. Det er faktisk innen 10 min gangavstand fra både universitet og høgskole, men fordrer at man er singel og barnløs.

Et problem med å få støtte fra Lånekassen er at beløpet blir avkortet dersom man jobber for mye. Hvorfor skjer ikke det med barnetrygden for de som jobber?

Gammel 24-07-07, 23:49   #130
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Mim: det ser ut som om vi studerte i samme by omtrent samtidig (jeg antar at vi ikke er veldig langt fra hverandre i alder). Jeg klarte meg HELT fint uten jobb, og jeg mener at det skulle være mulig for andre å gjøre det også på det tidspunktet. Vel, så bodde jeg på 12 kvadratmeter, delte kjøkken med 6 andre og ølen kostet bare 20 kroner der vi gikk ut. Heldig? Jeg vet ikke, kanskje bare ekstremt økonomisk.

Det jeg vil med dette er å poengtere at det er økonomisk mulig for alle å studere i Norge uten støtte fra foreldrene; også uten at dette trenger å gå utover studiene fordi man må jobbe så mye ved siden av.

Gammel 25-07-07, 21:28   #131
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ER student, og tror jeg hadde klart meg på bare lånet hvis det bare hadde vært meg, og jeg kunne jobbet i ferier. Da jeg startet å studere her i Oslo jobbet jeg endel ved siden av, og sparte nesten alt. Det har gitt oss en god egenkapital som nå er investert i en leilighet.

Jeg var student da jeg fikk barn, og da hadde jeg bare fødselsstipend fra Lånekassa + engangsstønaden, og jeg jobbet ikke det første semesteret Snuppa gikk i barnehagen. Det gikk fordi sambo jobbet, og vi bodde i studentbolig (6000 kr i måneden). Nå som vi har kjøpt leilighet må jeg jobbe ved siden av, men det er noe vi har valgt. Dessuten er jeg heldig og har en jobb som er relevant ift studiene, og det gjør at jeg gjerne vil jobbe.

Jeg er forresten litt usikker på hvordan jeg skal klassifisere oss. Sambo er helt klart arbeiderklasse, jeg er nok middelklasse. Men vi var begge enige om at Snuppa skulle i barnehage da hun var 1 år.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-07, 12:00   #132
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stemte arbeiderklasse, men etter å ha lest definisjonen tror jeg jammen vi er middelklasse? Jeg er utdannet dramapedagog og jobber ved siden av at jeg tar master, mannen min er straks ferdigutdannet lærer og jobber på barneskole. Vi er kanskje øvre arbeiderklasse, vi da.

Barna begynte i hvertfall slik i BHG: Torden 15 mnd, Bris 10 mnd og Lyn begynner når han er 11 mnd.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.