Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-07, 08:07   #121
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Ok, litt på sidelinjen, men kan noen forklare dette med eiendomsskatt for meg? Og hvorfor er det bra/dårlig?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 09:08   #122
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ok, litt på sidelinjen, men kan noen forklare dette med eiendomsskatt for meg? Og hvorfor er det bra/dårlig?

Slenger meg med på!

Gammel 10-08-07, 09:20   #123
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

De lærde strides. Men jeg kan godt komme med et par punkter.

Bra:
- Eiendomsskatt er en sikker inntekt for stat/kommune. Det er vanskelig å unndra eller flagge ut et hus.
- Eiendomsskatt har en sosial profil hvis man antar at eiendom gjenspeiler økonomisk evne; de rike må betale mer.

Dårlig:
- De rike må betale mer skatt (Dette er det høyresiden mener)
- Gamle tante Olga som bor alene i en gigantisk villa blir nødt til å betale skatt og har ikke lenger råd til å bo der. (Dette er det høyresiden sier.)

Ben "driter i tante Olga" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 09:26   #124
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor jo i enebolig i borettslag, så jeg driter liksom litt i eiendomsskatten - men den skal vel umulig utgjøre så sinnsykt mye?

Leser man i VG (eller Se og Hør, det er jo samme ulla) ser man tåredryppende historier om de som har arvet en hytte eller noe sånn - som ikke har råd til å beholde den pga eiendomsskatten. Om det er tilfellet synes jeg det er dumt for de det gjelder, men ellers er jeg helt med på eiendomsskatt altså.

Jeg synes gjerne de rike kan betale mere skatt jeg

Gammel 10-08-07, 09:43   #125
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg mener å ha hørt at grunnen til at den norske skolen gjør det dårlig i slike skolemålinger er at i Norge er nesten alle unger, uansett hvor velfungerende de er, med i slike målinger, mens i andre land lukes unger som ikke virker bra ut så fort som mulig. Det er vel litt urettferdig å sammenligne alle og de beste?

Vel med all respekt, dette er jeg overhode ikke enig i og det er en så dårlig og billig unnskyldning for at innholdet i den norske skolen faktisk er elendig sammenliknet med våre naboer.

Det har vært gjort mange studieturer og mye diskusjoner på hvorfor Norge kommer så dårlig ut. Det er pekt på flere sammensatte grunner som jeg kunne skrive mange sider om (jobbet mye med dette for 2 år siden). Den mest åpenlyse forskjellen mellom f. eks Finland og Norge er vel lærere. I Finland er læreryrket et sikkelig statusyrke, folk VIL bli lærere og det kreves gode karakterer for å komme inn på lærerutdanningen (takket være Clemet fikk vi jo et minstekrav på karakterer på 3 i snitt i 3 fag (SV var selvfølgelig i mot, alltid i mot ”krav”). Lærerutdanningen i Finland er helt annerledes en i Norge.

Det er nok mange år siden lærere hadde samme respekten her til lands som de har f. eks i Finland. Det hjelper ikke at lærere får økt lønn så lenge det ikke er et yrke som er attraktivt med tanke på at du får den respekten du fortjener, både med tanke på frihet til å bruke dine kunnskaper og kreative evner i en undervisiningssituasjon og å slippe å få ”kjeft” og bli snakket ned til av elever og foreldre. Lærere har overhode ikke samme frihet lenger til å legge opp undervisningen som de selv mener passer elver eller grupper – de må følge aller planer til punkt og prikke.

Det er også store forskjeller på disiplin i den norske og finske skolen og de har helt forksjellig tilnærminger til hvordan de hjelper barn med spesielle behov.

Dette er bare noen av grunnene, det er nok mange flere.
Det er sikkert noen lærere her som kan utdype mer, om de er enige eller ikke er vel noe annet da lærere vel by default stemmer SV. Men det jeg mener faktisk er at læreryrket må bli verdsatt igjen i Norge og bli et attraktivt yrke som folk ønsker å bli.

Uansett, jeg dette skal vel ikke være en skoledebatt men generelt så er jeg faktisk veldig redd for SV skolen for den tror jeg ikke på noen som helst måte hjelper de mindre ressurssvake i samfunnet. Krav og struktur er viktig, særlig for de elever som ikke følges opp hjemme. For ikke å snakke om høyere utdanning – hva er SV’s politikk på høyere utdanning? (annet en å kutte i midler og nedprioritere forskning?)

He he, jeg burde sikkert ha skrevet en PM til deg Mim med alle grunner til at jeg har forlatt SV. Kjenner flere som meg som alltid stemte SV og det er i all hovedsak skolepolitikk (nå som vi har fått barn) og tilnærmingen til biotekonologi (Ballo er jo verre mørkemann en Høybråten om mulig) som er hovedgrunnene til at jeg ikke får meg til å stemme SV lenger.

Men dere er jo helt suverene på miljø, det skal dere ha. Hvis jeg hadde stemt på enkeltsaker så hadde det kanskje blitt miljø og da er det kun SV i mine øyne som er et ekte miljøparti.

Vel vel, nå drar jeg til London og forlater denne debatten til neste uke.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 10:55   #126
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av landets 432 kommuner har 283 (mer enn 65 prosent) innført eiendomsskatt, deriblant kommuner som Trondheim, Tromsø og Bergen og Stavanger. SV ønsker å gjeninnføre eiendomsskatt i Oslo.

1) Før man kan innføre ordningen med eiendomsskatt må alle eiendommer takseres på nytt. Dette vil ta noe tid, det er ti år siden sist man hadde eiendomsskatt i Oslo. Trondheim brukte to år på denne prosessen, Oslo vil nok bruke noe lengre tid.

2) Ved innføring av skatten fastsettes satsen i henhold til ”Lov om eigedomsskatt til kommunane” (1975) til 2 promille. Denne satsen kan økes med inntil 2 promille hvert år til maksimumsgrensen som er 7 promille.

3) Ved innføring av eiendomsskatt innføres det også et minstefradrag. Alle som har eiendommer som er verdt mindre enn 6 millioner skal ikke betale skatt.

4) Eiendomsskatt vil bli innført på alle typer eiendommer i hele kommunen.

5) Den lave skattepromillen og det høye fradraget til tross, det er anslått at skatten vil gi flere hundre millioner kroner i inntekter til kommunen, penger som SV har sagt skal brukes til blant annet å forbedre kollektivtilbudet i hovedstaden. Det siste året Oslo sist hadde eiendomsskatt – altså for 10 år siden - tjente kommunen cirka 600 millioner kroner på skatten.

6) Kommunen selv (kommunale bygg som skoler, idrettsanlegg etc), Staten, Den norske kirke og Statens vegvesen er i følge loven fritatt for eiendomsskatt.

7) Dette er og blir en kakseskatt!

Gammel 10-08-07, 12:01   #127
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vær så snill - du har så ryddige og saklige innlegg ellers, men sånn ordlegging er rett og slett TEIT. Og en av grunnen til at SVere stereotypes de også. Fordi noen har god økonomi så er det greitt å bruke nedlatende begrep?

Du vet som meg sikkert om flere som vil rammes av eiendomsskatten som egentlig er helt "vanlige" mennesker. To kollegaer av meg kjøpte feks en stor enebolig for noen år siden etter at en av dem arvet en (egentlig liten, men dog akkurat nok til at de kunne ta løftet) sum penger. De finansierer huslånet med å leie ut to hybler, og klarer det akkurat på toppen av forskerlønningene sine (som jo ikke er feite). De tok en liten risiko for noen år siden, men pga suveren markedsstigning i deres boligområde hadde de nok fått over 6 mill om de solgte huset sitt i dag. Men å kalle dem "kakser"? Helt feil og utrolig nedlatende.

Og ja, de hadde sikkert klart å betjene eiendomsskatten også, det er ikke det. Men de hadde merket den.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 12:08   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jo, sånn sett, så.

Gammel 10-08-07, 12:11   #129
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3) Ved innføring av eiendomsskatt innføres det også et minstefradrag. Alle som har eiendommer som er verdt mindre enn 6 millioner skal ikke betale skatt.

Vil dette minstefradraget noensinne bli endret? Og hvis det skulle bli det: Vil det bli endret i takt med prisstigningen i eiendomsmarkedet?

(Jeg bor ikke i Oslo, altså. Men dette er bare så typisk når man fastsetter kronebeløp i slike sammenhenger. Se bare på toppskatten.)

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 12:14   #130
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Mim, du skal ikke kaste en stein langt for å lande på en bolig som er verdt mer enn 6 mill i Oslo Vest i dag. Vi har ikke arvet penger eller jobber som toppledere noe sted, og kjøpte et hus til litt under 5. Nå skal naboen selge og har fått takst godt over 6. Gi det noen få år, så blir det innslaget like absurd som innslaget for toppskatten.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 12:14   #131
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Store hjerner osv., allium.

- No. 4 -
Gammel 10-08-07, 12:17   #132
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg er for øvrig prinsipielt motstander av å beskatte de samme pengene så mange ganger. Nå betaler vi inntektsskatt, bruker resten på å kjøpe et hus, skal betale eiendomsskatt - og så, når vi dør må barna våre betale arveskatt.

- No. 4 -
Gammel 10-08-07, 12:44   #133
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Clemet fikk vi jo et minstekrav på karakterer på 3 i snitt i 3 fag

Det er jo altfor lavt!!! Jeg ønsker ikke at en slik lærer skal være lærer for mitt barn i alle fall - jeg nekter å tro at en lærer som kommer inn på lærerskolen med 3 i snitt er en flink nok og engasjert nok lærer.

Gammel 10-08-07, 12:46   #134
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Hva er en kakse pr. def.?

Gammel 10-08-07, 12:49   #135
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Kakse.

Gammel 10-08-07, 12:52   #136
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Mim, blir det noe særlig med penger av at man kun beskatter "kakser"?

Eller er det slik som min far hevder, at for å få skatteinntekter som monner i forhold til kostnadene med å ha skattene, må man beskatte vanlige folk, og at de såkalte kaksene bare beskattes for at vanlige folk i større grad skal betale sin skatt med glede, for da føler de ihvertfall at det er andre som betaler mer?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 12:54   #137
Elin

Elin sin avatar

Standard

Kakse.

Å en slesk mener du!!!

Gammel 10-08-07, 13:02   #138
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Her er forresten min ringe residens. Skal jeg liksom betale kakseskatt.

- No. 4 -
Gammel 10-08-07, 13:04   #139
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Her er forresten min ringe residens. Skal jeg liksom betale kakseskatt.

Næsjda. Taramareby er fritatt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:13   #140
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det blir ganske godt med inntekter av en eiendomsskatt, altså. Vi snakker flere hundre millioner i oslo, og noen av oss leker med tanken på å øremerke pengene til barnefattigdomsbekjempelse, leksehjelp og positive forebyggende tiltak blant barn og unge. Det hadde virkelig vært flott!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.