Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-07, 13:10   #121
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Og teskje...

Gammel 10-08-07, 13:12   #122
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En en tre, en en tre, ikke hundreogtretten. :noterer:

Gammel 10-08-07, 13:12   #123
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fniser jeg rett og slett.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:12   #124
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 10-08-07, 13:13   #125
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DM er nok fremdeles så blendet av den knalle vogna at hun ikke kan tenke klart.

Gammel 10-08-07, 13:15   #126
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

DM er nok fremdeles så blendet av den knalle vogna at hun ikke kan tenke klart.

Vognblindhet er ellers altså en helt godkjent årsakt til forbigående tankebesvær og lettgradig demens.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 13:16   #127
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Ja errugærn, helt umulig å tenke på noe annet.

Kan vi snakke om noe annet nå?

Gammel 10-08-07, 13:17   #128
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, kan vi ikke snakke om deg litt til?

Gammel 10-08-07, 13:18   #129
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Nå går jeg ut i solen og rødmer der istedet.

Gammel 10-08-07, 13:24   #130
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg kjenner at det hele er litt kvalmende:

Sitat:

De beklager også, såklart, det som har skjedd voldsomt. Og ønsker ham lykke til, han Ali. Men vi tar vare på dem, så vi får håpe vi kommer styrket ut, alle vi som jobber i denne bedriften, forteller Gulliksen i intervjuet med radiokanalen.

Avventer rapport

Mange har reagert sterkt på hvordan Ali ble forlatt blødende i parken med hjerneblødning. Ifølge Gulliksen ønsker ikke de to ambulansearbeiderne å beklage det som har skjedd utover språkbruken som ble brukt i Sofienbergparken.

Tar vare på dem? Greit nok, de fortjener ikke trusler og slike ting, som de påstår de får. Men ta vare på? De burde vært på teppet for lengst, bukket og skrapet, ikke gjort til ofre. :grr:

Gammel 10-08-07, 16:37   #131
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ellers skrev Anne Holt en bra kronikk i Aftenposten i dag.

Ja, flott kronikk! Grusomt sann, og nådeløst klar.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 16:44   #132
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne Holt skrev veldig bra. Utrolig treffende.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 16:52   #133
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Kronikken til Anne Holt var veldig bra. Jeg må si meg enig i at det er klart tragsik og forkastelig hvordan ambulansepersonellet opptrådte, men verre er det faktisk hvordan det hele er blitt håndtert i ettertid. Å beklage at noen har reagert er ingen beklagelse i det hele tatt.

Man beklager hendelsen og sier at dette skal undersøkes og ryddes opp i. Slike holdninger ønsker man ikke fra sine ansatte. Man, tar ikke var på slike ansatte - man -"rehabiliterer" de eller sparker de.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 19:22   #134
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ullevål erkjenner feilvurdering

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 19:23   #135
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Leste det akkurat, samt at det nå ikke er første gang det skjer.

Gammel 10-08-07, 20:18   #136
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik saken fremstilles i media ser dette ut til å være en fryktelig stygg og grotesk sak. Kvalmende!

Jeg må allikevel innrømme at jeg fra første stund har følt at det er en del info som ikke kommer fram, og støtter meg til innlegget til Safran. Jeg er en svoren antirasist, og tror stygg rasisme foregår hver eneste dag - også hos helsepersonell. Jeg føler allikevel at jeg har for lite info til å rope rasisme, eller konkludere veldig bastant i denne saken. Virkeligheten er ikke alltid slik media fremstiller den. Blant annet synes jeg ut i fra avisartikler det ser ut til at ambulansefolkene har etterlatt personen liggende blødende og bevisstløs. Så vidt jeg har skjønt var det ikke slik de forlot ham? Dessuten leste jeg straks etter hendelsen at det ble sagt ting som kan oppfattes som om en av ambulansefolkene hadde personlig i mot han som ble slått ned - i så fall er det ikke bombesikkert at rasistiske holdninger ligger bak. Dette forsvant rimelig kjapt fra avisene, selv om jeg ser at det framkommer noe antydninger i en av linkene i denne tråden.

Jeg kjenner ingen av de involverte, jeg kjenner ikke saken inngående. Men rent hypotetisk og på generelt grunnlag kan en ambulansearbeider komme bort i sin egen voldtektsmann. Eller sin mors drapskvinne. Jeg regner allikevel med at ambulansepersoneller pliktig å hjelpe et hvert menneske i nød, uansett hvilket forhold man har til vedkommende.

Jeg stiller ikke spørsmål ved om det er foregått feil, eller at dette er en stygg sak altså. Det er tydelig at det er gjort feilvurderinger, og sånne "det er beklagelig at folk reagerte på dette-unnskyldninger" er kvalmende og ytterst upassende. Jeg tror slike uttalelser ofte brukes bevisst for å få ryggen fri. Dersom man er usikker på hva som har skjedd, eller hvordan man skal takle en slik sak - må man heller be om litt tid før man uttaler seg til informasjonshungrige journalister.

Gammel 10-08-07, 21:22   #137
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kjenner ingen av de involverte, jeg kjenner ikke saken inngående. Men rent hypotetisk og på generelt grunnlag kan en ambulansearbeider komme bort i sin egen voldtektsmann. Eller sin mors drapskvinne. Jeg regner allikevel med at ambulansepersoneller pliktig å hjelpe et hvert menneske i nød, uansett hvilket forhold man har til vedkommende.

Jeg vet ikke om du tenker på denne spesifikke saken eller rent generelt? Generelt sett vil jeg si at jeg er enig, det kan være en historie man ikke vet noe om. Men i denne spesifikke saken? Jeg tror ikke det. Det var jo ikke en person, men to. Jeg tror sjangsen for at to ambulansearbeidere støter på den ene personen som har voldtatt dem begge er veldig liten.

Gammel 11-08-07, 00:00   #138
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vet ikke om du tenker på denne spesifikke saken eller rent generelt? Generelt sett vil jeg si at jeg er enig, det kan være en historie man ikke vet noe om. Men i denne spesifikke saken? Jeg tror ikke det. Det var jo ikke en person, men to. Jeg tror sjangsen for at to ambulansearbeidere støter på den ene personen som har voldtatt dem begge er veldig liten.

Jeg skriver "rent hypotetisk og på generelt grunnlag" - så nei - jeg sier ingenting om denne saken. Poenget mitt er at det kan være ting vi ikke vet om, og at media ofte er med og skaper en slags opphetet lynsjestemning uten at folk har hele bildet klart for seg - og opplysninger fra begge parter. Jeg ønsker ikke å trekke noen klare konklusjoner om rasisme, det ene eller det andre før jeg vet litt mer. Men som sagt, saken høres fryktelig stygg ut.

Gammel 11-08-07, 00:03   #139
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt overbevist om at det er aspekter ved saken som ikke kommer frem. Men som flere skriver så er saken stygg likevel og Ullevål innrømmer nå at det ble gjort feilvurderinger da mannen ble liggende igjen.

Jeg kan ikke hjelpe for å tenke at ambulansepersonellet oppførte seg slik fordi de trodde de skulle slippe unna med det. Og om det skyldes rasisme eller hva, så tror jeg ikke de ville kalt meg en gris om jeg lå der og tisset. Det ville de bare ikke gjort.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 00:04   #140
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

De tingene som "kan" skje er som tatt fra et eventyr.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.