Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Ting du lærte som voksen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-22, 10:19   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ting du lærte som voksen

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

'Opplett' er et uttrykk jeg synes er gøy. Husker dager da vi var gravd ned i inneprosjekter da jeg var liten, for det bare øste ned ute. Plutselig utbryter en i barnegjengen "Å! Det er opplett!" Og alle spretter automatisk opp for å løpe ut, og idet vi åpner døren så har det begynt å øse ned igjen
Det er et slags slag for realistisk optimisme.

Herlig!

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-22, 21:03   #2
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Jeg lærte nettopp på fp hva en geithams er.

Og så slo det meg at jeg har lært utrolig mye av det jeg har lært i voksen alder her inne på fp. For en kompetanse som er samlet her, på stort og smått!

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-22, 21:16   #3
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Tør nesten ikke skrive dette.
I vår skjønte jeg at Paralympics og Special olympics er to forskjellige ting.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-22, 23:02   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Å? Det siste har jeg aldri hørt om? (skifter kanal når det kommer noe som ligner på sport).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 08:14   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg måtte google nå. Dette har gått meg aldeles hus forbi.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-22, 10:02   #6
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Jeg lærte nettopp på fp hva en geithams er.

Og så slo det meg at jeg har lært utrolig mye av det jeg har lært i voksen alder her inne på fp. For en kompetanse som er samlet her, på stort og smått!

Jeg trodde det var en blomst, og synes det var snodig at de kunne angripe noen og vokte fuglekasser. Jeg googlet, det var ikke en blomst.

Gammel 30-07-22, 10:29   #7
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg trodde det var en blomst, og synes det var snodig at de kunne angripe noen og vokte fuglekasser. Jeg googlet, det var ikke en blomst.

Er det ikke?!

Gammel 27-07-22, 23:38   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Måtte google. For det har ikke jeg hørt om heller. Eller blandet dem kanskje. Vet ikke.

Gammel 28-07-22, 08:18   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

I går lærte jeg et par nye ting fra 15-åringen vår.
Mannen hadde lagd middag, og rotet litt med desiliter/centiliter etc, og da fikk han et lite foredrag av gutten.
Såh;
Desi = tideler/tiende
Centi = hundre
Mili = tusen
Ok, so far so good. Så spør han. "Vet dere hva prosent betyr?" Del opp ordet.
Sent = Cent = hundre
pro = del av
Prosent betyr da del av hundre.
Jeg vet jo hva prosent er, men har aldri før tenkt over at ordet stammer fra latinsk og betyr akkurat hva det er.

Gammel 28-07-22, 08:33   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Mannen hadde lagd middag, og rotet litt med desiliter/centiliter etc, og da fikk han et lite foredrag av gutten.
Såh;
Desi = tideler/tiende
Centi = hundre
Mili = tusen
Sent = Cent = hundre
pro = del av
Jeg vet jo hva prosent er, men har aldri før tenkt over at ordet stammer fra latinsk og betyr akkurat hva det er.

Haha, nå ble jeg faktisk litt sjokkert.

Du vet hvorfor det heter promille også?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 09:05   #11
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Såh;
Desi = tideler/tiende
Centi = hundre
Mili = tusen
Sent = Cent = hundre
pro = del av

Det er alltid gøy å lære noe nytt. Samme prinsipp som med volum gjelder også for lengder, altså en millimeter er en tusendels meter, en kilometer er tusen meter. Hvordan britene og USAerne klarer å regne med sine tommer og miles og rare volummål osv aner jeg ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 08:33   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Fordi Mille Marie Treschow fant det opp?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 08:39   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 09:03   #14
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Milli betyr tusendel, ikke tusen. Kilo betyr tusen. Centi betyr hundredel, ikke hundre.

Måtte bare pirke, så vi ikke driver vranglæring i en tråd om voksenopplæring.

Gammel 28-07-22, 09:12   #15
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Milli betyr tusendel, ikke tusen. Kilo betyr tusen. Centi betyr hundredel, ikke hundre.

Ja, du har helt rett! Jeg var bare litt kjapp i skrivingen min.

Gammel 28-07-22, 10:02   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker fremdeles skjemaet jeg lærte på ungdomsskolen:
Kilo, hekto, deka, 1, desi, centi, milli. Lurer du på omregning, setter du bare inn tallet i skjemaet og svaret gir seg selv.

Gammel 31-07-22, 02:04   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg husker fremdeles skjemaet jeg lærte på ungdomsskolen:
Kilo, hekto, deka, 1, desi, centi, milli. Lurer du på omregning, setter du bare inn tallet i skjemaet og svaret gir seg selv.

Har kjørt til Oslo, og husker enda Lille Grimme Arne Trenger Ris.

Gammel 31-07-22, 11:03   #18
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Har kjørt til Oslo, og husker enda Lille Grimme Arne Trenger Ris.

Hæ? Den regla har jeg aldri hørt før. Opplys meg gjerne.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-22, 19:37   #19
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sønnen min er riktignok bare 17, men kom med denne oppfordringen i dag: «dere må kjøpe sterkere solkrem. Dere bør kjøpe ca 40 grader.»

Jeg poengterer selvsagt at det het faktor 40, hvorpå han svarte: «ja, men det er jo det samme.»

Han har altså alltid trodd at man velger solkrem ut fra temperatur og at 30 betyr 30 grader. Men mente da at siden det var meldt 35 i morgen, burde vi gå for 40. 🤣

Gammel 28-07-22, 10:40   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Milli- betyr tusendel, men mille betyr tusen på latin (mens kilo kommer fra gresk). Sånn når vi er i pirkemodus.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:31.