Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #12

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-22, 10:39   #121
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #12

Oh yes, Stompa. Det er til å bli fullstendig gal av, men man venner seg utrolig nok til det etter hvert. Ikke at det gjør det bedre, heller verre. Det bidrar ikke til at man føler profesjonen er verdsatt, akkurat.

Gammel 04-10-22, 10:42   #122
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi gikk over til VIS i fjor, ble jeg overrasket over hvor greit det fungerte, men jeg mistenker at det er noen funksjoner som vi ikke bruker i voksenopplæringa som plager dere andre. Men det er mye som irriterer her også, systemet er helt låst og ikke kan overkjøres. Det er ikke skolen som styrer VIS, men VIS som styrer skolen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 04-10-22, 10:55   #123
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er på dag 5 som aktiv bruker av VIS (Visma in School), og er faktisk fullstendig sjokkert over hvor tungvint det går an å lage et datasystem!

Det er null problem å forstå oppbygging og hvor ting er, for fylket mitt brukte et kjempebra system før (iSkole), og grunntanken i VIS er ganske lik. Men der en operasjon krevde 3-4 klikk i iSkole, bruker jeg minst 10, ofte opp mot 20 i VIS. Det er en ubeskrivelig tidstyv! I tillegg finnes det ikke rapporter som gir raske oversikter, sånn som vi hadde i iSkole, så nok en gang må jeg klikke i det uendelige.

Jeg sjokkeres stadig over elendig brukergrensesnitt i de tekniske løsningene man velger i skolen. Og dere som må forholde dere til dette hele tiden - ja, stakkars!

Gammel 04-10-22, 10:55   #124
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Da vi gikk over til VIS i fjor, ble jeg overrasket over hvor greit det fungerte, men jeg mistenker at det er noen funksjoner som vi ikke bruker i voksenopplæringa som plager dere andre. Men det er mye som irriterer her også, systemet er helt låst og ikke kan overkjøres. Det er ikke skolen som styrer VIS, men VIS som styrer skolen.

Jeg tror mange andre fylker har brukt dårligere system enn oss før, og da kan det hende at VIS oppleves ok, og kanskje til og med som ei forbedring. For oss som hadde et kjempebra system fra før, blir det bare frustrerende. Det er som sagt veldig lett å lære, fordi vi var vant til samme tankegang før - men da i et mye mer effektivt og brukervennlig system enn VIS.

Gammel 04-10-22, 11:02   #125
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, her har kommunen gått over fra den digitale Meldeboka som fungerte brillefint, til Vigilo, som ikke fungerer i det hele tatt. Forstå det den som kan.

Gammel 04-10-22, 11:10   #126
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ViS er bedre enn det meste vi har hatt tidligere, men det har definitivt sine begrensninger. Vi er på skoleår to og mye har blitt bedre. Det handler nok mye om kompetanse hos dem som tilrettelegger for det lokalt på skolene også.

Jeg gruffer over at det legges opp til gøyale dager, blant annet med utkledning på Halloween. Bah. Det er helt utenkelig for meg, faktisk.

Gammel 04-10-22, 11:19   #127
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hater gøyale dager.

Gammel 04-10-22, 11:38   #128
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen gøyale dager er helt greit. I dag er det kanelbollens dag og jeg har en sønn som har lovet å bake til ettermiddagens middag hos bestefar.

Gammel 04-10-22, 11:40   #129
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mange andre fylker har brukt dårligere system enn oss før, og da kan det hende at VIS oppleves ok, og kanskje til og med som ei forbedring. For oss som hadde et kjempebra system fra før, blir det bare frustrerende. Det er som sagt veldig lett å lære, fordi vi var vant til samme tankegang før - men da i et mye mer effektivt og brukervennlig system enn VIS.

Ja, det kan nok hende. Jeg husker faktisk veldig lite av det systemet vi brukte før vi fikk VIS, men jeg gruet meg veldig etter å ha hørt hvor grusomt det var. Men det er mange småting som burde vært lett å endre, men som ikke fikses, og da blir det irriterende. Som for eksempel at vi ikke kan endre fravær mer enn 14 dager tilbake, da må det gjøres av administrasjonen. Og det går ikke an å lage timer som er 45 minutter, de må være i bolker på 30 minutter. Dermed har vi mange som har feil timeplan hos oss.

Input er ikke aktiv  
Gammel 04-10-22, 11:44   #130
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Og det går ikke an å lage timer som er 45 minutter, de må være i bolker på 30 minutter. Dermed har vi mange som har feil timeplan hos oss.

Det høres ut som brukerfeil. Vi har 45-minutters timer, sjøl om de stort sett er lagt i 90/135/180-økter.

Gammel 04-10-22, 11:45   #131
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Noen gøyale dager er helt greit. I dag er det kanelbollens dag og jeg har en sønn som har lovet å bake til ettermiddagens middag hos bestefar.

Kanelbollens dag er greit, så lenge jeg slipper å kle meg ut som en kanelbolle.

Jeg har forresten kanelboller i fryseren, når jeg tenker meg om, frøs ned halvparten av dem jeg bakte til fotballkiosken på søndag. Så kanskje en unnskyldning til å ta dem opp og spise noen i dag... ?

Gammel 04-10-22, 11:50   #132
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg sjokkeres stadig over elendig brukergrensesnitt i de tekniske løsningene man velger i skolen. Og dere som må forholde dere til dette hele tiden - ja, stakkars!

Kommunen jeg jobber i, og spesielt før vi ble slått sammen, skulle på død og liv lage egne greier av ting som ikke var beregnet på skole. Ikke før vi så vidt hadde fått noe som fungerte etter noen år så måtte vi bytte til noe som liksom var bedre. Vi holdt på å klikke av opplegget. Nå som kommunen er blitt større får vi se hvor lenge vi holder oss til ett opplegg.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 04-10-22, 11:51   #133
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg hater gøyale dager.

Så lenge jeg ikke trenger å kle meg ut så kan de ha så mange gøyale dager de vil på skolen min. Elevene liker det veldig godt.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 04-10-22, 12:02   #134
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går definitivt an å legge 45 minuttersbolker i ViS, det har vi. Det som er vanskeligste hos oss er delingsfag, vi får aldri opp riktige elever i grupper vi har. Da blir timene stående som ikke avholdt og vi havner i "minus". (for det er jo et program som teller avholdte undervisningstimer i større grad enn tidligere).

Kanelbollens dag gruffer meg også, for det lukter skikkelig godt i gangene på jobb. Kantina selger helt nybakte boller. (jeg kan ikke spise dem)

Gammel 04-10-22, 12:02   #135
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Så lenge jeg ikke trenger å kle meg ut så kan de ha så mange gøyale dager de vil på skolen min. Elevene liker det veldig godt.

Her var jo konseptet at vi måtte kle oss ut, da. Det er det jeg hater. Jeg kan gjerne ha det gøy med elevene.

Gammel 04-10-22, 12:23   #136
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Her var jo konseptet at vi måtte kle oss ut, da. Det er det jeg hater. Jeg kan gjerne ha det gøy med elevene.

Jeg kan godt ha på meg en julegenser eller en rosa genser på "rosadagen", men der går grensa

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 04-10-22, 12:32   #137
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det kan nok hende. Jeg husker faktisk veldig lite av det systemet vi brukte før vi fikk VIS, men jeg gruet meg veldig etter å ha hørt hvor grusomt det var. Men det er mange småting som burde vært lett å endre, men som ikke fikses, og da blir det irriterende. Som for eksempel at vi ikke kan endre fravær mer enn 14 dager tilbake, da må det gjøres av administrasjonen. Og det går ikke an å lage timer som er 45 minutter, de må være i bolker på 30 minutter. Dermed har vi mange som har feil timeplan hos oss.

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det høres ut som brukerfeil. Vi har 45-minutters timer, sjøl om de stort sett er lagt i 90/135/180-økter.

Vi har også 45-minutters timer, evt. bolker på 90.

Gammel 04-10-22, 12:39   #138
Input

Input sin avatar

Standard

90 minutter har vi også. 30, 60 eller 90. Men det overrasker meg ikke om det er noen på huset som ikke skjønner hvordan de gjør ting, nei.

Input er ikke aktiv  
Gammel 04-10-22, 12:44   #139
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Jeg hadde en veldig nødvendig legetime i dag. Men den timen hadde forsvunnet fra systemet på legekontoret, så da måtte jeg bare tusle hjem igjen like rådvill

Gammel 04-10-22, 12:46   #140
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er på dag 5 som aktiv bruker av VIS (Visma in School), og er faktisk fullstendig sjokkert over hvor tungvint det går an å lage et datasystem!

Det er null problem å forstå oppbygging og hvor ting er, for fylket mitt brukte et kjempebra system før (iSkole), og grunntanken i VIS er ganske lik. Men der en operasjon krevde 3-4 klikk i iSkole, bruker jeg minst 10, ofte opp mot 20 i VIS. Det er en ubeskrivelig tidstyv! I tillegg finnes det ikke rapporter som gir raske oversikter, sånn som vi hadde i iSkole, så nok en gang må jeg klikke i det uendelige.

Om det er noen trøst gruffer vgs-eleven min også. Han har funnet ut at hvis han skal ha tilgang til fraværet sitt må han logge inn på den engelske varianten av appen.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.