Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-23, 17:52   #1
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Do ved Magasin Blå? Hvor i huleste er den?

Gammel 20-02-23, 17:57   #2
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

I nabo"byen" her (jeg nekter å kalle både det her, og der for en by. For det er ikke en by, enkelt og greit) så var det for noen år siden kjempekrangel om et jækla tre. Folk ble skikkelig uvenner, over det treet. Jeg er litt usikker på hva som egentlig skjedde med det, mulig veien ble smalnet inn, så treet kunne overleve.

Jeg elsker jo alt som er historisk og gammelt, og skulle veldig gjerne bodd i et eldgammelt hus eller noe slikt. Men - praktisk først. Og er noe i veien, ja da er det i veien. Og da må man gjøre noe med det.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-23, 18:00   #3
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nok mange upopulære meninger, det meste går på at jeg kjenner på kroppen at vi som har barn med utfordringer må tåle veldig mye kritikk og kommentarer på hvordan vi gjør ting, og får gode råd enten man vil eller ikke. Og at det hele tiden er et søkelys på at vi MÅ jo gjøre noe galt.
Så jeg biter meg i tungen og sier ikke til en mor som klager på at 15 åringen drikker alkohol at "du må bare sette mer grenser" eller "du kan jo IKKE dra på venninnekveld, du må sitte og passe på ungen!" "du er vel ikke streng nok?" og andre kommentarer som både jeg og andre får til unger som sliter med søvn, rutiner, overganger eller hva har du.

Men jeg holder kjeft.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-23, 19:19   #4
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg har nok mange upopulære meninger, det meste går på at jeg kjenner på kroppen at vi som har barn med utfordringer må tåle veldig mye kritikk og kommentarer på hvordan vi gjør ting, og får gode råd enten man vil eller ikke. Og at det hele tiden er et søkelys på at vi MÅ jo gjøre noe galt.
Så jeg biter meg i tungen og sier ikke til en mor som klager på at 15 åringen drikker alkohol at "du må bare sette mer grenser" eller "du kan jo IKKE dra på venninnekveld, du må sitte og passe på ungen!" "du er vel ikke streng nok?" og andre kommentarer som både jeg og andre får til unger som sliter med søvn, rutiner, overganger eller hva har du.

Men jeg holder kjeft.

Neste gang synes jeg du skal svare sånne folk. Så de blir satt på plass.

For mange år siden da vi prøvde å bli gravide ble jeg så lei at folk spurte om når vi skulle ha barn osv. Flere ganger svarte jrg ofte med " når skal dere gifte dere og den type ting" særlig de som var samboere feks.
Der kom aldri mer spm om barn fra de folka.

Gammel 20-02-23, 18:20   #5
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Min mening er at en del av de som har skrevet om sine holdninger i denne tråden virkelig bør gjøre en jobb med å gå i seg selv og øke toleransen ovenfor andres utfordringer.

Og så synes jeg det er så avsindig idiotisk å bruke så vanvittig mye penger på Follobanen, hvis "salgstekst" er at den skal korte ned reisetiden (fra 22 til 11/12 minutter) mellom Oslo og Ski. Seriøst - hvis man velger å bosette seg sentralt/i en by/et sted som ikke er øde, da får man akseptere at det er kø, at ting tar tid, at det er mennesker overalt, og at det er støy.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-23, 20:47   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så er det uansett vanskelig å pakke bort at Roald Dahl var både en fantastisk, morsom forfatter OG litt av en kødd.

Gammel 20-02-23, 20:48   #7
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sensitivelesere skal gå gjennom de bøkene til R.D.

Jeg synes det er altfor mange folk som er sensitive på alt mulig, og at alle krenkes i ett kjør. Særlig dagens ungdom.

Gammel 20-02-23, 21:12   #8
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Jeg fant en barnebok her hjemme som jeg hadde som barn, og der stod det " lillebroren til Per er mongoloid" og den hadde gammelt språk så den kastet jeg. Husker ikke forfatter eller tittel. Ingen spesielt kjent forfatter.

Gammel 20-02-23, 21:16   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er noe veldig annet å stryke "negerkonge", enn å bytte ut "tykk" med "enorm". Jeg kan ikke forstå at det er en forbedring, heller, og det er jo heller ikke vedtatt. Men på engelsk endrer de fra "enormously fat" til "enormous", og det synes jeg er mer forståelig.

Gammel 20-02-23, 21:29   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, det er noe veldig annet å stryke "negerkonge", enn å bytte ut "tykk" med "enorm". Jeg kan ikke forstå at det er en forbedring, heller, og det er jo heller ikke vedtatt. Men på engelsk endrer de fra "enormously fat" til "enormous", og det synes jeg er mer forståelig.

Mens jeg på engelsk ville ha endret det fra «enormously fat» til «fat».

Eller ikke i det hele tatt da.

Mht å fjerne og endre ord som neger, så er jeg delt. Jeg leste Papillion, og der er det et språk som er veldig preget av tiden den ble skrevet i. Både i ordvalg og beskrivelsen av mennesker. Og det er ubehagelig. Og tankevekkende. Det hadde blitt helt feil å endre den i mine øyne. Negerkonge i Pippi er jeg mer forståelsesfull for, selv om jeg ikke tror at noen barn i vårt opplyste samfunn kommer til å ta skade av å lese det, og at det kanskje er et greit utganspunkt for en samtale om hvordan språket OG samfunnet har endret seg. IDK.

Gammel 20-02-23, 21:52   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Mens jeg på engelsk ville ha endret det fra «enormously fat» til «fat».

Jeg er enig i det. Men jeg lurer på om det er fordi "enorm" ikke trenger å bety fet i det hele tatt. Altså på den måten at noe kan være stort, men ikke fet likevel? En bodybuilder, f eks? Jeg synes fremdeles ikke det er en veldig god endring, men jeg kan se at "enorm" kan være mer nøytralt.

Gammel 20-02-23, 22:03   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er enig i det. Men jeg lurer på om det er fordi "enorm" ikke trenger å bety fet i det hele tatt. Altså på den måten at noe kan være stort, men ikke fet likevel? En bodybuilder, f eks? Jeg synes fremdeles ikke det er en veldig god endring, men jeg kan se at "enorm" kan være mer nøytralt.

Muligens. Men en som er overvektig vil nok tenke at det er snakk om fedme og ikke muskler uansett.

Nå ser jeg flere snakker om at dette er mer et stunt for å gjøre bøkene aktuelle og ikke nødvendigvis noe annet enn det da. Men jeg synes uansett endringen er og blir teit. Inkludert tilføyelsen om at det er normalt å være skallet for kvinner også.

Jeg kjenner forøvrig en kul, skallet kvinne som jobber med barn og som gir en blank f i å skjule at hun er skallet. Hun gjør uendelig mye mer for å normalisere det enn en teit tilføyelse i en barnebok.

Og nå ble jeg plutselig i tvil om man kan kalle folk skallet?

Gammel 20-02-23, 22:10   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og nå ble jeg plutselig i tvil om man kan kalle folk skallet?

Jeg tror nok det er behåringshemmet.

Gammel 20-02-23, 21:28   #14
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man får vel bare utsette pubertet, ikke gjøre irreversible endringer, før man er 18?

Når vi er inne på det; jeg skulle ønske jeg var mer forståelsesfull/et bedre menneske, for det ønsker jeg å være. Men jeg irriterer meg over pronomen de/dem. Jeg blir nesten litt sur av det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-23, 21:30   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Man får vel bare utsette pubertet, ikke gjøre irreversible endringer, før man er 18?

I USA får man endre. Dette var i amerikansk kontekst. I Norge er det strengere ja.

Gammel 20-02-23, 21:36   #16
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Min mening er at en del av de som har skrevet om sine holdninger i denne tråden virkelig bør gjøre en jobb med å gå i seg selv og øke toleransen ovenfor andres utfordringer.

Og så synes jeg det er så avsindig idiotisk å bruke så vanvittig mye penger på Follobanen, hvis "salgstekst" er at den skal korte ned reisetiden (fra 22 til 11/12 minutter) mellom Oslo og Ski. Seriøst - hvis man velger å bosette seg sentralt/i en by/et sted som ikke er øde, da får man akseptere at det er kø, at ting tar tid, at det er mennesker overalt, og at det er støy.

Kortere reisetid er en effekt av Follobanen, ikke en årsak. Årsaken er at det trengs plass til mer tog for gods og folk, sørøstfra og inn til Oslo, og det var det ikke plass til uten å bygge en tunnell et eller annet sted. Eventuelt rive en masse bebyggelse på østsiden av Bunnefjorden/Oslofjorden. Eller doble bredden på veiene inn til Oslo, for å få plass til flere biler, trailere og slikt. Det ville også vært kjekt, ja?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-23, 23:36   #17
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Når vi er inne på det; jeg skulle ønske jeg var mer forståelsesfull/et bedre menneske, for det ønsker jeg å være. Men jeg irriterer meg over pronomen de/dem. Jeg blir nesten litt sur av det.

Ja. Jeg synes egentlig at jeg er ganske forståelsesfull, men jeg er for gammel og treig til å få det til umiddelbart. Jeg er ikke transfobisk fx, men jeg skjønner likevel ikke alt. Og jeg synes det er feil at jeg skal måtte definere meg som noe annet (aka cis kvinne) enn det jeg alltid har vært (altså bare kvinne) bare fordi andre vil være noe annet. Eller at man må si person som menstruerer fx. For meg er det helt teit å si. Og når noen sier at de bruker de/dem pronomen - det er helt uten betydning. For når jeg snakker med deg sier jeg «du» og du sier «jeg». Når jeg snakker OM deg kan det da ikke spille så stor rolle om jeg kløner litt? Du hører det jo ikke likevel.

Jeg ER åpen for at jeg er gammel og teit. Jeg prøver å ikke være så jævla klein. Men jeg synes jeg skal få slippe å endre min identitet for å inkludere andres. Det må da være rom for begge.

Gammel 21-02-23, 08:37   #18
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, og derfor er jeg i mot at unge mennesker får behandling uten en lang utredning og myndig alder.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-23, 21:32   #19
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å endre barnelitteratur og voksenlitteratur blir to veldig ulike saker. Ingen har vel noensinne ment at et barn tar skade av å lese ordet, men litteraturen er med på å normalisere det. Og jeg synes man bør lytte til de som vet hvor skoen trykker, i de fleste tilfeller.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-23, 21:38   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Å endre barnelitteratur og voksenlitteratur blir to veldig ulike saker. Ingen har vel noensinne ment at et barn tar skade av å lese ordet, men litteraturen er med på å normalisere det. Og jeg synes man bør lytte til de som vet hvor skoen trykker, i de fleste tilfeller.

Ja. Jeg er jo ikke uenig. Egentlig. Og har barn som kjenner på hvor den skoen trykker. Yngste sier han ikke vil til USA pga alt for triggerhappy politi mht fargede.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.