|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva koster en fest?
Ja, jeg føler at det er litt sånn her og, at det var vanligere da vi var yngre, kanskje. Mulig det er derfor jeg hadde syntes det var komisk om foreldrene mine (som er langt mer i selskap/fest/sammenkomster enn meg) gikk avgårde med vinen i hånden. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Hva koster en fest?Jeg har opplevd begge deler. De som har med øl drikker som oftest den selv, mens vin oftere blir delt på.
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Hva koster en fest?Jeg hadde 50-årsdagen min på restaurant, og så gikk vi hjem til oss og spiste kake og drakk vin etterpå. Da slipper man jo å betale for lokalet, pluss at de selvfølgelig gjør absolutt alt for deg. Noen restauranter har jo chambre separée også. Gjestene måtte for øvrig kjøpe egen drikke på restauranten (for at budsjettet ikke skulle eksplodere), men jeg holdt vinen på etterfesten. Det var gøy og veldig behagelig for meg!
|
|
|
#5 |
|
Rockesøster
|
Sv: Hva koster en fest?Jeg lagde bursdagsfest for mannen min i januar, og skrev i invitasjonen at vi har drikke til maten og avec, det er fint om dere tar meg drikke utover dette. Synes ikke det var rart eller følte meg som en kjiping av den grunn.
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hva koster en fest?Det høres ut som en fin fest! Heldige mannen din! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Hva koster en fest?Mannen til venninna mi gjorde det litt elegant synes jeg; han svarte alle som spurte om gaveønsker at han ønsket seg noe rødt eller hvitt. Han holdt velkomstdrink, vin til maten (det var nok, men ikke overflod- kanskje to glass til hver cirka) og jeg tror og han hadde en avec til de som ønsket det. For meg var det rikelig med det som ble servert, men jubilanten åpnet gavene utover kvelden for de som ønsket mer. Hans tre voksne sønner hadde ansvar for å servere velkomstdrink, sette frem buffet, rydde, ordne kakebord osv.
|
|
|
#8 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hva koster en fest?Fasit her at vi har masse vin til overs, litt musserende, men alle flasker åpne, den alkoholfri musserende fra Meny var god og at det ikke var så mange som drakk mye av drinken vi (jeg og venninne) laget i en stor punchbowl. Ingen drakk øl og de som hadde med egen drikke drakk enten sin egen (Rusbrus og cider) eller glemte egen drikke igjen her. Det kan jo være noen hadde vin i vesken som aldri kom opp, det vet jeg jo ikke.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hva koster en fest?I våre Rogalands-kretser er det helt vanlig at man har med drikke på fest. Og jeg håper inderlig at alle jeg kjenner heller inviterer til flere fester og ber folk ta med noe, enn å la være å invitere/feire noe! Jeg tar gjerne med mat og snacks også, om jeg får være sammen med gode folk.
|
|
|
|
#10 |
|
Er frisk!
|
Dette. Jeg vil på flest mulig fester, og skal man bruke 25000 på å ha fest, blir det få fester. Forrige femtiårsdag hadde alle med en matrett eller en kake og egen drikke, men ikke gaver. Da kostet festen en tusenlapp for vertskapet.
|
|
|
|
#11 |
|
One of These Days
|
Sv: Hva koster en fest?Leide lokale, hadde tapas og lagde litt i tillegg, kjøpte inn litt drikke, men alle ble bedt om å ta med også og endte vel opp på ca 50 000,- for omtrent 50 gjester. Noen gjester bakte kake. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men du hadde jo ikke blitt fornærmet om vertskapet ønsket å dele den med gjestene utover kvelden.
|
|
|
#13 |
|
Introvert optimist
|
Nei, de gjør jo som de vil med en gave, men jeg hadde kanskje syntes det var pussig om jeg hadde gitt dem en typisk matvin og den ble satt på bordet som drylevin ut på kvelden. Det er jo ikke all vin som er god å sitte og nippe til uten matfølge.
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hva koster en fest?Og så er det nok også litt konseptet egen jeg ikke er så glad i. Ingen ber vel gjestene ta med egen mat, så hvorfor egen drikke? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Make it count!
Sv: Hva koster en fest?Men vi snakker vel ikke om et langbord med bordkort og treretters hvor alle sitter og tviholder på hver sin flaske, eller?
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Vet du, det hadde ikke falt meg inn å gruffe over at noen jeg ga bort en vin til drakk den på en annen måte enn jeg hadde tenkt. Og hadde jeg vært vertskap og en matvin forsvant utpå kveldinga, ville jeg tolket det som at gjestene hadde kost seg og ville trekke ut festen. Drylevin vet jeg ikke hva er en gang, men jeg tar det for gitt at vi ikke snakker om å invitere til et midtvintersblot her i tråden.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Hva koster en fest?Er det egentlig relevant i denne tråden å diskutere hvorvidt det er vanlig/greit å be gjestene ha med egen drikke eller ikke, når HI gang på gang har presisert at det ikke er aktuelt for henne å spare inn på det?
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Nå er det vel ikke uvanlig at man diskuterer ting som ikke er helt relevant for tråden, men jeg synes det er viktig at det blir presisert, faktisk: At folk har null problemer med å ta med seg noe selv, og foretrekker flere fester fremfor færre helfinansierte. For særlig her på FP opplever jeg at lista for å invitere ligger skyhøyt. Den kan med fordel senkes, og det kan godt gjentas.
|
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Hva koster en fest?Joda, men det var liksom ikke måte på hvor mange som måtte inn og si det samme, så det ble bare litt mye.
|
![]() |
|
|