Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julen 2025

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-25, 10:46   #1
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julen 2025

Kjøpte pinnekjøtt av kje i går, veldig fornøyd med det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-25, 11:28   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den ekte julestemningen kommer til uka her, da kommer de nordboende studentene hjem!

Gammel 11-12-25, 16:13   #3
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg pleier å variere julemiddagene, og er ikke særlig begeistret for tradisjonell, norsk julemat, så i år har jeg bestemt at julemiddagen blir en boeuf bourguignon.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-25, 09:47   #4
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg pleier å variere julemiddagene, og er ikke særlig begeistret for tradisjonell, norsk julemat, så i år har jeg bestemt at julemiddagen blir en boeuf bourguignon.

Vi lager masse boeuf til julaften, også har vi med restene i 1.juledagskalas hvert år. Den er kjempepopulær!
Ungene bestiller boeuf hvert år, og ingen av oss er glad i julemat, så det passer perfekt.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-25, 16:33   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Her blir det ribbe, medisterkaker, julepølse, poteter, rødkål, saus/sjy og grønnsaker på julaften. En dag i romjula skal vi bort på pinnekjøtt. Ellers blir det hva vi garanterer lyst på. Blir nok fisk ørret/laks en eller to dager (ingen her som er veldig glad i hvit fisk). Så tar det litt som det kommer..

Gammel 11-12-25, 16:36   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her blir det samme som alltid: Pinnekjøtt julaften, ribbe etc 1.juledag, rester/koldtbord (spesielt kald ribbe i lefse) 2.juledag. Deretter er det litt mer åpent. Ett år lagde jeg en fabelaktig kveitemiddag, vurderer å gjenta det en av dagene.

Gammel 11-12-25, 17:19   #7
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her er det også alltid det samme hver jul. Kalkun julaften og ribbe 1. juledag, og så restene av disse 2. juledag. Resten av romjulen varierer veldig, men da er vi ofte lystne på noe annet enn akkurat julemat.

Gammel 12-12-25, 11:45   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at det er jul om knappe 2 uker, det er stort sett der jeg er i juleforberedelser.
Ja, julegaver som skal utenbys er fikser, og barnebarna sine.
Ellers er ingen ting på stell, ikke vet jeg hvor og hvem julaften skal tilbringes med, ikke har jeg koll på resten av julegaver, ikke er noe bakt eller ordnet.

Gammel 12-12-25, 11:56   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er omtrent på samme sted som Nextlife, bortsett fra at jeg har ikke fikset barnebarns julegaver enda.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-25, 17:16   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg er omtrent på samme sted som Nextlife, bortsett fra at jeg har ikke fikset barnebarns julegaver enda.

Jeg er og der. Mye jobb nå i hele høst. Kommer nok i mål. Skal ordne mye i helgen.

Gammel 12-12-25, 12:37   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk liksom ned for telling i helga og ligger nede med brukket rygg ..

Alle gaver til svigers var ordnet før den turen sist helg. Så var planen å få resten på plass denne uken. Og begynne å bake etter middag noen dager ingen hadde aktiviteter, siden aktivitetene begynte å ta ferie.

Men her er det influensa og omgangssyke om en annen og rett og slett så vidt vi holder oss flytende. Så nei, ingen har ork til å gå på butikker og ingen baker kaker, aka smittebomber, pr nå.

Men siden alle utenom mannen er hjemme i dag så kan vi ka skje prøve å komme oss ajour på snøfall, vi tre som ser det...

Men jeg vet at julaften blir det oss fem.
Og gitt at folk har blitt friske igjen så har vi 6 gjester til middag (og bursdagskake først) 25.12.

Gammel 12-12-25, 13:22   #12
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg kom på at på ca denne tiden i advent i fjor, så holdt jeg Samboeren våken midt på natta, fordi jeg lå og hylgrein fordi at jula måtte være PERFEKT og jeg fikk det ikke til. (Han er tålmodig den mannen...)

Og jeg kom på at da innså jeg jo at det er jo ikke alt rundt, eller at det er bakt masse, eller rent i hver krok som er viktig. Og det er ikke viktig i år heller. Og at det spiller ingen rolle om naboene reagerer på at det ikke er pyntet som det bruker.

Og den doble porsjonen med kakemenn som jeg bakte i fjor, så spiste folk den første dagen, og ikke etterpå. Og rocky road er det bare jeg som spiser, og jeg skal ikke spise sukker og sånn, så bare fint at det utgår.
Og rundstykker - de er like gode de halvstekte man tar i ovnen.

Jeg er litt for god til å lage krav som er helt urealistiske, og innbilde meg at det MÅ være sånn. Selv om jeg vet bedre.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-25, 13:46   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snart klar for årets beste tradisjon, den helga jeg møter søstrene mine hjemme hos mamma for å feire hennes bursdag, samtidig som vi bytter julegaver og spiser julemat. Alltid rakfisk med lefse og diverse tilbehør fredag, og ribbe med tradisjonelt tilbehør lørdag, øl og akevitt begge kveldene, og da pynter oss skikkelig til middag. Skal bare jobbe litt mer, så tar jeg toget. Gleder meg faktisk litt til det også, sitte på toget i noen timer, med bok og kaffe og bare meg selv og mitt eget hode. Da får jeg roet helt ned etter en veldig hektisk periode.

Har fått ferdig alle julegavene til alle som holder til der, det vil si foreldrene mine, begge søsterene mine og alle nevøre og nieser på den siden. I tillegg var jeg ute i lunsjen og fikk sendt den ene pakken som trenger å sendes, i tillegg til et 'tise-salg.

Nå er mye jobbgreier ryddet av veien så alt har roet seg der, og neste uke kan jeg bruke mye tid på ettermiddag og kveld til å handle det som trengs fra julemarkedet, få landet de siste gavene som skal deles ut her, kjøpe fyll til julestrømper og annet stæsj som lys, blomster, servietter etc, og generelt gjøre klart til jul. Mannen er bortreist hele uka (sydenferie med foreldrene sine), så det blir jeg og to av ungene mesteparten av uka. Hybelboeren kommer hjem på fredag, mannen og svigerforeldrene mine på lørdag, så da håper jeg på å være ferdig med det meste, slik at det bare er juletrehogst og generelle innkjøp i dagligvarebutikk som gjenstår.

Gammel 12-12-25, 17:56   #14
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen er i dag på, hva er det, sitt femte julebord med ribbe. Jeg antar derfor at vi tradisjonen tro spiser helt vanlig mat de dagene i romjula vi ikke er bedt bort. (Som forsåvidt er de fleste …) Like greit, min revmatiske kropp skal ikke ha så mye svinekjøtt likevel. Gleder meg mest til kalkun, tipper det blir på nyttårsaften.

Gammel 12-12-25, 18:49   #15
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bestiller indisk take awai 2.juledag. Det er blitt fast tradisjon nå.
Lutefisk 1.juledag og pinnekjøtt julaften.

Gammel 12-12-25, 20:37   #16
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har enda ikke klart å lande på hva vi skal ha 1. juledag. Vi har lutefisk før jul, pinnekjøtt julaften og and med rødkål ++ 2. juledag. Innimellom har vi enkelte år hatt skalldyr, vi har prøvd svensk juleskinke, diverse på steingrill, italiensk porchetta, avkokt laks etc. men har liksom ikke klart å finne en favoritt. Det bør være noe som føles litt lettere enn tradisjonell julemat men som fortsatt er høytid/julemat. Koldtbord utgår for det har vi til frokost/brunsj.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-25, 22:51   #17
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg har enda ikke klart å lande på hva vi skal ha 1. juledag. Vi har lutefisk før jul, pinnekjøtt julaften og and med rødkål ++ 2. juledag. Innimellom har vi enkelte år hatt skalldyr, vi har prøvd svensk juleskinke, diverse på steingrill, italiensk porchetta, avkokt laks etc. men har liksom ikke klart å finne en favoritt. Det bør være noe som føles litt lettere enn tradisjonell julemat men som fortsatt er høytid/julemat. Koldtbord utgår for det har vi til frokost/brunsj.

Hvis vi er mange er vår favoritt crispy chicken 1. juledag. Servert ganske enkelt med båtpotet, frisk salat, guacamole, estragonmayo og sitron.
Alle elsker en ujulete middag førstedagen.

Gammel 12-12-25, 21:15   #18
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Idag har jeg fått ordnet flere gaver. Både fysisk og på nett.

Gammel 12-12-25, 21:53   #19
millact

Standard

Takket være Millen fikk jeg lagt inn bestilling på Oda for levering 22.12.

Bestilt gavelapper og en gave på Kirkens Bymisjon nå. Fått pakket inn et par gaver i kveld.

Gammel 12-12-25, 22:08   #20
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Så bra Millact!
Vi må fortsatt ut å kjøpe ribbe feks, ikke alt jeg tør ta på nett. Men slipper full julehandel fysisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.