|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Sv: Dødsstraff
Mener du altså at ingen meninger - overhodet - er forskrudde?
![]() |
#2 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
![]() |
Det var vel ikke helt det jeg sa? Jeg sa at å kalle andres meninger forskrudde, hjernedøde, eller hva det nå alt er som er blitt sagt i denne tråden, er usaklig. Poenget mitt er at hva du måtte mene om min mening har ingen betydning for diskusjonen, jeg mener det jeg mener og vice versa. Du må gjerne diskutere argumenter for ditt standpunkt, men det hjelper lite å diskutere hvor forskrudd du synes andre er.
![]() |
#3 |
Leser
|
Vel, i moralske diskusjoner er det jo nettopp det man gjør. Der vil man uansett (om ikke annet implisitt) si at den andres mening er gal. Hvis jeg feks er for utroskap og du er mot utroskap så går det ikke an at en av oss hevder meningen sin uten at man nedvurderer den andres mening.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: DødsstraffJeg oppfordrer alle til å diskutere sak, ikke personer. |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: DødsstraffJeg kjøper ikke argumentasjonen din i det hele tatt. Jeg synes ikke drap blir noe bedre om man får noen andre til å utføre det for penger. Jeg synes det er moralsk forkastelig å mene at det er helt i orden. Eller forskrudd, om du vil.
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: DødsstraffJeg ville vært helt uinteressert i å være på et forum hvor det ikke var tillatt å komme med moralske vurderinger av andres meninger.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: DødsstraffDødsstraff er å drepe andre mennesker. Hvordan skal man ellers vinkle det?
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: DødsstraffJeg kommer aldri til å forstå følgende logikk:
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: DødsstraffSelvfølgelig er dødsstraff det samme som å drepe! Forskjellen er bare motivasjonen for drapet og legitimeringen av det. |
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
Den er grei.
Og jeg har fremdeles problemer (faktisk) med å helt forstå hvordan noen kan mene at det ikke er verre å tillate rettsstaten å drepe enn det er at enkeltpersoner dreper. Enkeltpersoner kan være gale, fulle, i sterk affekt eller bare rett og slett onde - staten og lovverket kan ikke være noen av disse tingene, og skal ikke ha lov til å oppføre seg slik. (Jeg har en fin historisk parallell å trekke her, for å illustrere hvor mye verre jeg synes systematisk legitimert vold er enn "affekt-vold", men da blir jeg antagelig bare beskyldt for hitling, så jeg skal la det være.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Leser
|
Norge var jo på amnesty sin fy-liste fordi vi hadde dødsstraff i krigstid, det er vel ikke så lenge siden den ble fjernet? :Oldis: Så vidt jeg husker var det ikke mye oppstuss da den ble tatt vekk, ikke mye tog i gatene etc.
![]() |
#15 |
Ustabil
|
Det var i grunnen årsaken til at jeg ville presisere litt om hva undersøkelsen faktisk handlet om. Det er ikke sikkert at folk ville svart ja til dødsstraff i Norge selv om de syns det er greit at det er dødsstraff i USA. Det er vidt forskjellige ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
![]() Sv: DødsstraffJeg er enig med Bina. Jeg er motstandar av dødsstraff, men ikke fordi jeg mener at staten ikke kan få lov til å gjøre ting som vanlige borgere ikke får lov til.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Ja, det er klart; hvis ikke staten har lov til å gjøre noe privatpersoner ikke har lov til, så er det ingen stat.
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Dødsstraff[quote=alfaCharlie;540929]I følge Wikipedia avskaffet Norge dødsstraff så sent som i 1979. *lettere sjokkert*[/quote |
![]() |
![]() |
|
|