Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Den ultimate klubbmat!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-11, 18:53   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den ultimate klubbmat!

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Og her er den:
Ost og skinkepai

Deig:
250 g hvetemel
75 g sammalt fint hvetemel
125 g smør - i terninger
2/3 dl kaldt vann

Sikt melet i en stor bolle og ha i smør.
Bruk fingertuppene til å gni smøret inn i melet til deigen er finsmulet.
Tilsett vann gradvis og elt deigen til den blir glatt og smidig.
Legg deigen på et melet arbeidsbord.
Kjevle ut deigen til den kan fylle en paiform på ca 23 diameter.
Sett paiformen i kjøleskapet i 20 minutter

Fyll:
100 g kokt skinke
100 g ristet bacon
150 g ost
2 egg - piskes sammen
1/2 dl melk

-smak til med salt og pepper (NB: husk at det blir godt salt pga baconet)
-stekes til den er fast, i midten av ovnen på 200

Jeg bruker alltid en boks med skinke, en pakke med
strimlet bacon og mer ost enn det som står i oppskriften.
Jeg bruker også Paideig fra Maizenna, jeg synes den er bedre
enn den i oppskriften.

Eller denne.. *ambivalent*

Man trenger 2 paier til 6 personer?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-09, 14:59   #2
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

ok. Men steker du smårettskinken først?

Gammel 13-10-09, 15:50   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Registrerer at jeg går glipp av noe vesentlig ved å ikke gå i klubb...

Menne, atte... klubb... det er sånn som mamma's generasjon gjør det...?

Gammel 14-10-09, 21:32   #4
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Registrerer at jeg går glipp av noe vesentlig ved å ikke gå i klubb...

Menne, atte... klubb... det er sånn som mamma's generasjon gjør det...?

Vi er 7 jenter som spiser god mat, skravler og koser oss en kveld hver 3. uke sånn ca. Da har vi liksom litt "system" på å treffe hverandre og prioritere hverandre noe som kan være litt vanskelig i en hektisk hverdag. I vår klubb driver de fleste med en eller annen form for håndarbeid som vi pusler med mens vi skravler

Gammel 13-10-09, 16:41   #5
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, jeg pleier å la den steke i 30-40 min, pleier å sjekke litt underveis for å se at alt er fast og sånn.

Gammel 15-10-09, 21:29   #6
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Høres koslig ut.
Jeg bare kjenner ikke 6 stykker sånn på min alder her vi bor, og sånn sett nesten ingen av dem jeg kjenner, kjenner hverandre... (Begynner å demre for meg hvorfor mamma er "bekymra" for det sosiale livet vårt... men vi har det sånnsett greit...)

Men, klubb høres jo kjekt ut

Gammel 15-10-09, 21:53   #7
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

malama: da inviterer du de som ikke kjenner hverandre, men som du tror passer sammen, og vips, så har dere straks en klubb.

Gammel 16-10-09, 10:51   #8
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

malama: da inviterer du de som ikke kjenner hverandre, men som du tror passer sammen, og vips, så har dere straks en klubb.

Det samme tenkte jeg!

Gammel 16-10-09, 14:17   #9
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Hmm, nja,...jo, jeg har jo faktsik invitert de som jeg kjenner som sånn nesten kunne hatt noe til elles (i alle fall har små barn) til lunsj en gang, men en av dem kunne ikke komme da, og ei av de som var der har flytta, men nja, jo, det er jo mulig å forsøke å gjenta det likevel, men av dem som nå er igjen er et ei som er litt "utenfor" fordi de andre to bor nært meg, og kjenner hverandre faktsik, så... hmm... jo, *rydde huset og vurdere* (Dog, nettopp det faktsum at de har små unger gjør det egentlig litt vanskelig for flere av dem å komme da, sånn der med far som jobber "ute" og denslags...)

Men tanken er fristende

Gammel 16-10-09, 11:45   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Malama: kjør på! det er sånn en klubb blir etablert. Klubb er supert!

Gammel 16-10-09, 11:58   #11
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hmm.. tror jeg kanskje skal ta å prøve sånn tacolodd en gang jeg også.. Høres veldig godt ut.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 13:28   #12
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Baktpotet......... hvordan?
og hva som tilbehør? rekner man 2 poteter pr person?

Gammel 27-10-09, 14:12   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Baktpotet......... hvordan?
og hva som tilbehør? rekner man 2 poteter pr person?

Om poteten er stor så synes jeg en potet holder. Oppi putter man feks mais, skinke, bacon, ost, kryddersmør, hvitløkssmør, rømme.. alt hva man måtte ha lyst på Server en god salat til!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 10:50   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Om poteten er stor så synes jeg en potet holder. Oppi putter man feks mais, skinke, bacon, ost, kryddersmør, hvitløkssmør, rømme.. alt hva man måtte ha lyst på Server en god salat til!

Det har jeg aldri tenkt på at jeg kan servere bakt potet, men så smart. Bare en har tid til å la dem steke lenge i ovnen, så er jo det super enkelt. Hvor lenge skal forresten poterer stå i ovnen for å bli bakte poteter? Holder det med 1 time på 200 grader? Eller lenger?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 14:54   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det har jeg aldri tenkt på at jeg kan servere bakt potet, men så smart. Bare en har tid til å la dem steke lenge i ovnen, så er jo det super enkelt. Hvor lenge skal forresten poterer stå i ovnen for å bli bakte poteter? Holder det med 1 time på 200 grader? Eller lenger?

Det går fint an å koke de litt først, og så hive de i ovnen.
Men 1-1,5 time tipper jeg er ok til ganske store poteter.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 15:39   #16
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde det når vi hadde jentekveld i går.
I min ovn tar det ca 2 timer på passe store poteter.
Jeg regnet to på hver, og for å si det sånn, vi var veldig mette alle sammen. Men alle forsynte seg med to og synes det var godt. Hadde ikke salat til jeg da. *sjuske*

Vi hadde det samme som nevnt over men også dressing og litt krydder.
Jeg er så glad i baktpotet og så gjør det seg selv.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 15:11   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Standard

Jeg beregnet 2 per stykk på klubb sist. Hadde skinke, bacon, salat, smør, hvitløksmør etc til. Samt en god drønn salat.
Ingen tok 2, så jeg satt igjen med ganske mange poteter En pr hode er nok om de har en ok størrelse.

Gammel 28-10-09, 19:25   #18
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Noen som kan tipse meg om hvordan man serverer dem da? lager dere til med smør osv oppi potetene eller legger dere dem bare på et fat/form og setter på bordet.... og lar alle mekke sin egen selv?Og hvordan holder dem andre varme dersom man rekner 2 pr pers? fortsette å ha dem i ovnen? eller blir dem tørre da?

Gammel 28-10-09, 20:17   #19
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Noen som kan tipse meg om hvordan man serverer dem da? lager dere til med smør osv oppi potetene eller legger dere dem bare på et fat/form og setter på bordet.... og lar alle mekke sin egen selv?Og hvordan holder dem andre varme dersom man rekner 2 pr pers? fortsette å ha dem i ovnen? eller blir dem tørre da?

Jeg setter frem alt tilbehøret jeg har slik at folk kan ta det dem selv vil ha.
Potetene ligger i folie helt fra dem legges inn i ovnen. Når jeg tar dem ut har jeg først et kjøkkenhandkle i bunn av fatet, legger potetene oppi og legger et kjøkkenhandkle til over. Holder seg varmt i mange timer det.
Ikke at vi har spist i mange timer, men de potetene som lå igjen når gjestene var gått, var fortsatt varme.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-09, 19:26   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg setter dem på et fat på bordet og lar folk ta på alt tilbehøret selv. Du kan pakke dem inn enkeltvis i sølvfolie, så holder de seg varme en stund.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:56.