Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-08, 23:09   #121
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Er man i et visst humør er enhver poll en dustepoll.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:26   #122
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er det jo bra at det praktisk talt er blitt et standardvalg på FP-pollene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:32   #123
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Er man i et visst humør er enhver poll en dustepoll.

Jeg er tilbøyelig til å mene at dette er en dustepoll også nå som jeg er morgenfrisk og blid.

Barna min har forresten navn som ikke er topp ti, men trauste og velbrukte over tid. Det hender vi handler i Sverige, men har ikke sett et Se og Hør siden sist tannlegebesøk. Jeg er åndssnobb, men for fattig til å snobbe med så mye mer.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 18:53   #124
Nebbia
Passiv

Standard

Dette begynner å anta nerdete dimensjoner, men statistikk er morsomt. Jeg har nå revidert min formel for å bestemme populære navn, og har kommet frem til noe jeg er veldig fornøyd med. Jeg har valgt å forholde meg til objektive kriterier, så Tinetoffs rare bokstaver har jeg ikke ilagt vekt.

Formelen min består av to elementer; motefaktor og popularitetsfaktor. Forholdet mellom disse har jeg valgt å kalle tidstypiske navn. Dette er definert som motefaktor/popularitetsfaktor

Motefaktoren tar for seg hvor nytt navnet er, og er definert som (totalt antall personer med navnet)/(antall personer som har fått navnet siste 10 år)

Popularitetsfaktoren tar for seg forholdet mellom navnet og det mest populære navnet og er definert som (antall personer som har fått navnet siste 10 år)/(antall personer som har fått det mest populære navnet siste 10 år). For gutter er det mest populære navnet Martin (5159) og for jenter er det Emma (5059).

For å eksemplifisere; Leah er et navn som scorer høyt (lav verdi) på motefaktoren. Det var kun 4 personer som het Leah før 1998. I dag er det 874. Men fordi det ikke er så mange som heter Leah, skiller det seg ikke så voldsomt i mengden, og er således ikke tidstypisk. På samme måte er Martin et veldig populært navn, men fordi det har vært vanlig i lang tid scorer det dårlig (høy verdi) på motefaktoren, og er heller ikke blant de mest tidstypiske navnene. Jeg har sjekket de 70-80 mest populære navnene for både gutter og jenter, og for hvert av kjønnene er det ett navn som utmerker seg; Sander og Emma.

Jo nærmere den tidstypiske navnverdien er 1, desto mer tidstypisk er det. Topp 30 følger...

Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 19:11   #125
Nebbia
Passiv

Standard

Tidstypiske navn

Jenter

1 Emma 1,30
2 Emilie 1,79
3 Thea 1,82
4 Nora 2,05
5 Julie 2,35
6 Amalie 2,41
7 Hedda 2,62
8 Vilde 2,66
9 Tuva 2,66
10 Sofie 2,75
11 Sara 2,84
12 Malin 2,96
13 Frida 3,13
14 Andrea 3,43
15 Mia 3,44
16 Ida 3,46
17 Aurora 3,76
18 Victoria 3,78
19 Mathilde 4,02
20 Hannah 4,06
21 Linnea 4,33
22 Oda 4,34
23 Martine 4,35
24 Celine 4,63
25 Maria 4,91
26 Mina 4,99
27 Maja 5,50
28 Synne 5,55
29 Tiril 5,68
30 Hanna 5,74

Gutter

1 Sander 1,25
2 Tobias 1,66
3 Mathias 1,76
4 Elias 2,01
5 Adrian 2,09
6 Sebastian 2,20
7 Jonas 2,26
8 Emil 2,46
9 Oliver 2,52
10 Markus 2,70
11 Bejamin 2,74
12 Noah 3,22
13 Henrik 3,22
14 Marcus 3,29
15 Daniel 3,39
16 Sondre 3,41
17 Magnus 3,65
18 Andreas 3,67
19 Martin 3,72
20 Isak 3,85
21 William 3,95
22 Simen 4,65
23 Lukas 4,80
24 Herman 4,89
25 Kasper 5,08
26 Marius 5,10
27 Fredrik 5,63
28 Alexander 5,77
29 Kristoffer 5,90
30 Trym 5,93

Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 19:59   #126
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult! Podens navn fikk en tidstypiskhetskoeffisient på 6,59, så han ligger ikke så veldig langt under topp 30.

Gammel 18-02-08, 20:01   #127
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1 av tre barn på den listen der.

Gammel 18-02-08, 20:13   #128
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Kul liste Nebbia.

Juniors navn er ikke på listen, men er nok ikke så langt unna (må regne over etterpå!).

Gammel 18-02-08, 20:14   #129
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

6,3.

Men jeg synes fortsatt Toffenfaktoren burde telle. Hva med å gi minuspoeng for c, h, z osv.?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 20:34   #130
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et av podens navn er på listen der, dog langt nede, det andre er ikke.
Er vi da navnesnobber eller ei?

Gammel 18-02-08, 20:38   #131
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Listen til Nebbia er jo bra, og tar jo helt klart høyde for tidstypiske navn, men det er jo en del klassiske navn der også. Særlig blant guttenavnene.

Henrik, Martin, Marius, Fredrik og Kristoffer er vel klassikere som aldri går av moten mer enn tidsttypiske poppisnavn, eller?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 20:41   #132
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine lista! (Selv om jeg er litt småsnurt over manglende høydetaking for bokstavsminke.)

Mine unger skårer hhv. 88,5 og 125,5 i tidstypiskhet.

Gammel 18-02-08, 20:49   #133
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte ikke denne. Skal jeg dele antallet de siste ti årene på antallet som har blitt kalt Emma de siste ti år?

Gammel 18-02-08, 20:55   #134
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du regner ut to faktorer:
Motefaktor=(totalt antall personer med navnet)/(antall personer som har fått navnet siste 10 år)
Popularitetsfaktor=(antall personer som har fått navnet siste 10 år)/(antall personer som har fått det mest populære navnet siste 10 år).

Forholdet mellom disse er tidtypiskheten:
Tidstypiskhet=motefaktor/popularitetsfaktor

Gammel 18-02-08, 20:56   #135
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

*prøver igjen*

Gammel 18-02-08, 20:57   #136
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Standard

Det ser fryktelig høyt ut.

Gammel 18-02-08, 20:58   #137
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

12 på Iben.

Ca. 7 på Jørgen.

Sist redigert av Sitron : 19-02-08 kl 00:17.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:08   #138
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, jeg orker ikke å regne ut det der. :lat:

Jeg handler iallefall ikke i Sverige eller leser Se og Hør eller har valgt navn fra topp-ti-listen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:12   #139
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Er tallene mine riktige? Jeg fikk motefaktorer på 3–4-tallet, men popularitetsfaktorer på 0,03. Det stemmer for så vidt, det, det er navn som helt klart har hatt en liten bølge siste ti år, men som allikevel er temmelig sjeldne.

:tardetfrykteligalvorlig:

Gammel 18-02-08, 21:20   #140
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg gidder ikke regne noe som helst, jeg bare registrerer at navnet ikke er på listen.

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.