Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk på søndager

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er IKKE greit på en søndag?
Klippe gress. 48 22,22%
Sage med motorsag. 85 39,35%
Hogge ved for hånd. 23 10,65%
Luke. 5 2,31%
Male eget hus/garasje. 8 3,70%
Male fellesanlegg. 15 6,94%
Henge ut klær til tørk. 15 6,94%
Alt er greit, søndag er bare en dag. 75 34,72%
Alt er greit, så lenge det er etter kirketid/fyllesyketid (kl. 14). 58 26,85%
Ingenting, søndager skal man sitte inne og lese bibelen. 3 1,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 216. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-08, 11:23   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk på søndager

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes at det meste er greit utenom bråk. Klesvask, husmaling og luking hos naboer legger jeg meg ikke bort i, men jeg synes det er utrolig irriterende med heftig bruk av motorsag den dagen. De fleste andre dager i uken går plenklipperne og motorsagene i ett og det er godt med litt fred og ro en dag. Det er også vanlig her at folk tilbringer mye tid i hagene med familie og venner på søndager og da synes jeg godt at man skal få lov til å ha mulighet til å prate sammen uten å høre på naboens bråk. For oss som har gressallergiker er det også deilig å ha en dag i uken hvor ikke det svever ekstra pollen.

Det tidspunktet jeg tenker minst på sånt er i kirketiden. Da er jeg som oftest i kirken og der blir jeg ikke sjenert av plenklippere.

Jeg signerer Hattifnatten i sin helhet, bare at her er det jeg som er allergikeren. Når de nærmeste naboene klipper gresset må vi lukke alle vinduer og dører, og jeg må holde meg unna hagen. Jeg er ikke religiøs men synes faktisk det er fint å ha en rolig dag i uka, som ikke er preget av motorsager, motoriserte gressklippere, vedhugging og høytrykkspyling. At folk er travle og fulltarbeidende taler enda mer for en roligere dag i uka synes jeg. Fysisk arbeid reagerer jeg ikke på.

En annen ting er kveldsarbeid i uka. Tidligere i uka begynte en nabo å pusse ned møblene sine etter 21.30, rett utenfor flere soverom hvor man vet at barn ligger og sover med vidåpne vinduer. Det synes jeg var litt merkelig, men så tilhører jeg etter foreløpig poll de mer konservative når det gjelder bråk.

Gammel 01-06-08, 12:57   #2
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns folk kan få gjøre hva de vil på søndager, sår fremst de ikke starter før fuglene står opp.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En annen ting er kveldsarbeid i uka. Tidligere i uka begynte en nabo å pusse ned møblene sine etter 21.30, rett utenfor flere soverom hvor man vet at barn ligger og sover med vidåpne vinduer. Det synes jeg var litt merkelig, men så tilhører jeg etter foreløpig poll de mer konservative når det gjelder bråk.

Dette her opptar meg faktisk mer. Jeg bor i blokk og de som henter frem boret etter kl 9 om kvelden får meg på nakken. Dessverre er de ikke alltid like lette å finne siden boring i mur bærer over hele blokken og da er ikke alltid så lett å finne frem til synderen...

Gammel 01-06-08, 13:11   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg synes alt du lister opp er ok, men jeg ville ikke gjort det før litt utpå dagen. Da tenker jeg ikke etter kirketid, men i alle fall ventet til ti-elleve-tida.
Hadde jeg vært (nær) nabo med en kirke, ville jeg også utvist hensyn og ikke saget med motorsag eller klippet plenen, og ikke jobbet idet folk kom til eller gikk fra kirka.

Jeg gjør det enkelt, og sier meg enig med denne.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 13:16   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Dette her opptar meg faktisk mer. Jeg bor i blokk og de som henter frem boret etter kl 9 om kvelden får meg på nakken. Dessverre er de ikke alltid like lette å finne siden boring i mur bærer over hele blokken og da er ikke alltid så lett å finne frem til synderen...

Her er det en del av borettslagsreglene; Ikke noe banking og boring etter kl 20 på hverdager, 18 lørdag og ikke i det hele tatt søndag.
Fin regel.

Gammel 01-06-08, 13:18   #5
Pope
Fraværende...til tider.

Pope sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Her er det en del av borettslagsreglene; Ikke noe banking og boring etter kl 20 på hverdager, 18 lørdag og ikke i det hele tatt søndag.
Fin regel.

Men da har dere en gartner som gjør alt slikt i arbeidsstiden!

Gammel 01-06-08, 16:07   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser nå at jeg kan være glad for at jeg har naboer som holder fred en dag i uka. Ikke alle dere jeg ville likt å hatt til naboer .

Når jeg sier at jeg synes alt er greit, betyr det ikke nødvendigvis at jeg gjør alt mulig på søndager. Jeg prøver å legge det meste av arbeid til andre dager fordi jeg vil ha søndagen (og lørdagen) til fri disposisjon sånn at jeg kan kose meg sammen med ungene. Men får jeg ikke gjort ting i uka, tar jeg det lørdag eller søndag avhengig av hva som passer meg best.

Gammel 01-06-08, 17:00   #7
B@mbi
Aktiv

B@mbi sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
B@mbi er litt kul
Standard

Støy kan man godt la være en søndag formiddag. Iallefall så lenge man støyer vanvittig resten av uka
Jeg var ikke spesielt blid på naboen da de satte i gang med slipemaskin 2 meter unna stolen min sånn i 11-tiden. Hadde satt meg godt til med sen frokost og Aftenposten. Ikke fikk jeg utdelt øreklokker heller. (Snakker om mennesker som er hjemme på dagtid ellers i uka, og ikke må gjøre slikt på søndager.)

Jeg er superlykkelig over å flytte fra bråkmakerne veldig snart

Gammel 01-06-08, 17:42   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser nå at jeg kan være glad for at jeg har naboer som holder fred en dag i uka. Ikke alle dere jeg ville likt å hatt til naboer .
Vi skal spise middag i hagen i ettermiddag sammen med gjester og jeg synes slikt er koselig å kunne gjøre en dag i uka uten å bli overdøvet av motorsager i nabolaget.

Enig.

Det er mulig spørsmålet er uklart formulert, for det er én ting hva jeg selv synes, men jeg vet at jeg har mange naboer som reagerer på støy på søndager, og jeg synes man bør kunne ta litt hensyn.

Spesielt når noen mener at det er verre å støye på 1. mai. For dem, ja. Naboene deres kan jo være av en annen mening.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.