Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tror du på hjelpere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Tror du på hjelpere?
Ja 67 38,29%
Nei 75 42,86%
Vet ikke 33 18,86%
Deltakere: 175. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-06, 12:52   #121
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Sv: Tror du på hjelpere?

Ja, jeg tror det er mye mellom himmel og jord og har selv opplevd ting som gjør at jeg vet.

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 13:16   #122
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi ser/er klar over.
Jeg tror at alle har hjelpere, noen har bare en mens andre har flere.
Jeg tror også på engler, de er ikke med oss hele tiden, men ber vi om hjelp fra dem så vil de prøve å hjelpe oss, selv om vi gjerne ikke alltid får det med oss. Jeg har et sett med englekort som jeg bruker til å spå med, og de har hjulpet meg mye.
Jeg har rett og slett opplevd for mye uforklarlig til å ikke tro at det finnes ett eller annet der ute. Ikke er jeg gal heller, i hvert fall ikke sist jeg sjekket, men jeg velger å tro at det finnes noe der ute som passer på meg, mine kjære som har falt bort er ikke helt borte, de har bare gått over på den andre siden, og da har de også mulighet til å komme på "besøk" av og til.

Men jeg har stor forståelse for at ikke alle tror på sånt. Min mann må være den største skeptikeren jeg har møtt og avfeier det hele med "sludder og pølsevev", men han respekterer mitt syn på det, og jeg respekterer hans syn på det, så da går det veldig greit.
Det er vel det det dreier seg om, respekt for andres tro. Å kunne respektere at noen velger å tro på slikt, mens andre velger å ikke tro, uten å måtte gjøre narr av hva den enkelte velger å tro på.

Gammel 26-11-06, 14:10   #123
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Det litt flytende ved det å tro på hjelpere, spøkelser, julenissen eller Tor med Hammeren er at kunnskapen om dem er så personlig at de ikke lar seg diskutere. Ofte sier man at "finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan forstå". Greit nok, men prinsipielt tror jeg ingen fenomener som foregår innenfor vårt erkjennelsesapparat ikke kan la seg forstå rasjonelt.

Det er ikke mange som tror på Tor med Hammeren i dag men i sin tid var dette et forsøk på å forklare det tilsynelatende uforklarlige. Det var et uttrykk for et mer generelt menneskelig ønske om å forstå verden rundt seg og fenomenene i den.

Det er mye jeg ikke forstår her i livet, men jeg ønsker likevel ikke å la det uforståelige bli en forklaring i seg selv. Jeg ønsker begrunnelser for min tro. Å tro på noe som er godt begrunnet er uforenlig med visse typer overtro. Hvis det på den annen side viser seg at det er sant at vi har hjelpere, og dette så er godt begrunnet, vil jeg tro på det. Sann, begrunnet tro.

Før dette skjer får dere ha meg unnskyldt.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 16:28   #124
Dragonfly
Passiv

Standard

Ja jeg tror vi har hjelpere rundt oss.

Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 20:49   #125
Tik
Trønder

Tik sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tik er populærTik er populærTik er populærTik er populær
Standard

Jeg tror på hjelpere,engler osv

Gammel 26-11-06, 20:51   #126
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror ikke på hjelpere. Jeg ville ha likt å trodd, men jeg gjør det ikke.

Gammel 30-11-06, 01:44   #127
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil gjerne ha kontakt med mine hjelpere, men jeg tror de vet at jeg formidler innenifra at jeg ikke tør, selvom jeg tror selv at jeg er åpen for det.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 09:55   #128
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har en venninne som er helt fast bestemt på at den dagen man dør så er man borte, kroppen ligger under jorda, men noe mer finnes ikke. Å gå gjennom livet med den holdningen høres kjedelig ut i mine ører, jeg liker tanken på at det er noe mer og velger derfor å tro på det. Hva dette mer er, har jeg ikke helt klart for meg, men jeg er åpen for det meste.

For mange er dette tullete og jeg har inntrykk av at man gir et dårlig inntrykk på lik linje med at man erklærer seg som svoren Frp tilhenger, man havner liksom i samme bås. Jeg skjønner egentlig det også jeg, for det er mange som tar helt av når det gjelder dette temaet, som blir helt grenseløse og mister all bakkekontakt.

Men som Myrsnipa poengterer her, det er også noen svært nøkterne mennesker som opplever uforklarlige hendelser og som på grunn av dette revurderer eget standpunkt. Derfor synes jeg det er greit å være litt åpen uten at jeg da vil ha stempel på meg for å være tullete.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 11:29   #129
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Nei, jeg tror på engler.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 08:58   #130
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at det er noe ordentlig vås.

Gammel 02-12-06, 09:44   #131
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt sånn ja, nei - vet ikke Synes det er litt vanskelig, men velger å være åpen for at det finnes noe uforklarlig der ute.

Om det er gjenferd, engler eller hjelpere, det vet jeg ikke - og har ikke noen mening om egentlig. Men om jeg hadde opplevd, at min datter begynte prate om min farfar feks, så ville det vært vanskelig å ikke tro? (når han døde mens jeg var lita - og vi prater jo aldri om han) Jeg har ikke opplevd det altså, men vet noen har.

Hadde forresten en opplevelse tidligere her i høst.. og noen vil kanskje påstå at det var mine hjelpere?

Jeg var alene hjemme, mannen var bortreist. Våknet av at det sto 2 personer ved senga mi, ei gammel dame - og en gutt på 7-8 år. Jeg kjente ikke igjen noen av de (ligna ikke på farmor eller noe sånt).
Men jeg så de ganske tydelig, og husker godt hvordan de så ut.
Følte ikke noe ubehag eller neo sånt. Og er ganske sikker på at jeg ikke drømte. Jeg er en "drømmer", og vet hvordan de er

Men jeg aner jo ikke hva det var, egentlig.

Så jeg er litt "åpen"..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 14:34   #132
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Har en venninne som er helt fast bestemt på at den dagen man dør så er man borte, kroppen ligger under jorda, men noe mer finnes ikke. Å gå gjennom livet med den holdningen høres kjedelig ut i mine ører, ...

Jeg går gjennom livet med denne holdningen og det er da slettes ikke kjedelig. Jeg gjør bare det beste ut av tiden jeg faktisk har her på jorda, i stedet for å kaste bort tiden på å tenke på om det kanskje kunne vært noe mer, etterpå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 15:56   #133
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Har en venninne som er helt fast bestemt på at den dagen man dør så er man borte, kroppen ligger under jorda, men noe mer finnes ikke. Å gå gjennom livet med den holdningen høres kjedelig ut i mine ører

Jeg har det på samme måten som din venninne. Da jeg vokste opp var jeg kristen. Etter å ha studert realfag som fysikk og medisin så var det min opplevelse at å lære om universet og lære om hvordan menneskekroppen er bygd opp, et mye større under og mye mer spennende en et gjenferd på loftet for å si det sånn.

Jeg føler rett og slett at jeg ikke har behov for magi,religion eller annen overtro lenger.

Gammel 02-12-06, 18:44   #134
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er interessant å lese.. Jeg har hørt flere som etter tilsvarende studier kommer fram til helt motsatt konklusjon,

Har ikke inntrykk av at mine studiekamerater ble mer religiøse av å studere realfag, men det er jo klart synsing fra min side

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

selv om de fleste vil distansere seg for begrepet overtro.

Klart! Det man selv tror på er jo ikke overtro

Gammel 02-12-06, 19:04   #135
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg har det på samme måten som din venninne. Da jeg vokste opp var jeg kristen. Etter å ha studert realfag som fysikk og medisin så var det min opplevelse at å lære om universet og lære om hvordan menneskekroppen er bygd opp, et mye større under og mye mer spennende en et gjenferd på loftet for å si det sånn.

Einstein avskrev ikke Gud. Heller ikke Hawkings, så vidt jeg vet. Sånn apropo, om man ikke kan være interessert i fysikk og troende.

Gammel 03-12-06, 09:35   #136
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg går gjennom livet med denne holdningen og det er da slettes ikke kjedelig. Jeg gjør bare det beste ut av tiden jeg faktisk har her på jorda, i stedet for å kaste bort tiden på å tenke på om det kanskje kunne vært noe mer, etterpå.

Det er da greit det, man er jo forskjellig. Hun er forresten helt på linje med deg i dette også. Kos deg med livet og utnytt hver dag man er her. Hun har innprentet dette til sine barn også, helt fra de var veldig små. Makan til flotte unger skal du lete lenger etter. Selv om jeg tror læreren deres sliter litt når han skal forteller om Gud og Jesus

Selv tror jeg ikke at det ene utelukker det andre, jeg er flink til å nyte livet mitt og lærer min datter det samme. Jeg bruker ikke tid på å spekulere i livet etter døden, men jeg velger å tro at det finnes ett eller annet der. Ikke minst med tanken på om det skulle skje min datter noe, jeg ville ikke vært menneske nok til å gravlegge henne uten tanke på å skulle få se henne igjen dersom det verste av det verste skulle skje.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 23:13   #137
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Ja det gjør jeg. Heldigvis.

Gammel 29-06-07, 18:33   #138
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det tror jeg overhodet ikke på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 18:35   #139
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Njeee.. Skeptisk..

Gammel 29-06-07, 19:17   #140
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, for en festlig tråd som jeg har gått glipp av!

Mitt svar: Nei.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.