Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer?
Ja 128 90,14%
Nei 4 2,82%
Det burde holde med holdningskampanjer 10 7,04%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-06, 14:43   #121
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Noen ganger må det være lov å bruke hodet i stedet for lovsamlingen. Så nja.

Og når enkelte ikke klarer å bruke hodet - hva da?

Gammel 24-11-06, 14:48   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke si at jeg er for å forby ALT som er dumt. Jeg tror vi ansvarliggjør innbyggere mer ved å faktisk gi dem ansvar, og innse at det også betyr at det blir noen scew-ups. (Ref: Å gi mennesket fri vilje.. )

Ved å forby så godt som alt som er dumt, så får man sånn tenking som dukker opp i for eksempel gåstol-debatter: Jamen, det er jo lov - da kan det ikke være så farlig?

Og som toskete amerikanere som ser på breer og fosser, og tror at siden det ikke er store gjerder som stopper dem fra å gå helt borttil, så er det sikkert trygt også.

Men det finnes en gradvis overgang fra totalt tvangstrøye-lovgivning med en masse enkeltlover som hver for seg er godt ment, til det reneste anarki...

Gammel 24-11-06, 14:57   #123
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så lenge folk røyker med barn i bil viser det jo at det bør forbys. Det var ikke så mange som hadde tro på at røykeloven skulle fungere i praksis. Den fungerer jo veldig bra. Dette blir jo bare en videreføring av den.

Jeg bestemte meg for å aldri begynne å røyke som 5 åring. Var på bilferie med 2 røykende foreldre som ikke tok hensyn til klaginga mi om sviende øyne og hosting.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 21:42   #124
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og når enkelte ikke klarer å bruke hodet - hva da?

Ja hva da? Blir litt sånn høna og egget-diskusjon her, men tror ikke tilfeller av røyking-i-bil-med-barn synker proporsjonalt med straffens strenghet. Narkotikapolitikken i Norge har hatt nulltoleranse-karakter i alle år uten at det har noen effekt på de problemer den søkte å løse. Klart noen har sluttet å snakke i mobil mens de kjører fordi de kan få bot, men over hele linja driter folk i dette. Det hadde kanskje hjulpet mer om de hadde brukt hodet. Men hvordan skal vi få folk til å bruket huet litt mer da? Lovfeste det? Gi folk bot for tankeløshet?

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 22:09   #125
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke narkotikabruk og røyking i bil er helt sammenliknbart. En lovendring gir et signal om at det ikke er akseptabelt, og det sklir etterhvert inn i de eksisterende normer.

Gammel 24-11-06, 22:14   #126
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke finnes det sterke krefter med kjempeinsentiver for å holde ulovlighetene i gang heller.

Gammel 24-11-06, 22:21   #127
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns ikke narkotikabruk og røyking i bil er helt sammenliknbart. En lovendring gir et signal om at det ikke er akseptabelt, og det sklir etterhvert inn i de eksisterende normer.

Hva med hjemmebrenning og røyking i bil, da? Hjemmebrenning er også forbudt, men mange - deriblant jeg ser på dette som en veldig liten foreseelse, og man blir rett og slett ikke tatt for å brenne hjemme til seg selv. Hvem skulle ta deg? Selvfølgelig, prøver du å utkonkurere polet er det en annen sak.

Hjemmebrenning har så vidt jeg vet være forbudt lenge. Så lovendringen burde ha gitt en norm for lenge siden. I mannen min sitt oppvekstmiljø derimot finnes det ikke hjemmebrenning. Ser ut til at bedehusmiljøet greide det som ikke lovverket greide.

Lovgivning er absolutt ikke det som fungerer mest som normgivning for folk flest. Konsekvenser funger derimot ypperlig som normgivning.

Gammel 24-11-06, 22:22   #128
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Ok, dårlig eksempel. Men hva med mobiltelefonen da?

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
Gammel 25-11-06, 09:18   #129
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmebrent er betraktelig redusert her hos oss iallefall, siden jeg var tenåring. Mye pga diverse aksjoner fra politiet. Det er nemlig ikke så veldig mange som driver stor på det, og når de blir tatt - så forplanter dette seg nedover.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 10:16   #130
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hva med hjemmebrenning og røyking i bil, da? Hjemmebrenning er også forbudt, men mange - deriblant jeg ser på dette som en veldig liten foreseelse, og man blir rett og slett ikke tatt for å brenne hjemme til seg selv. Hvem skulle ta deg? Selvfølgelig, prøver du å utkonkurere polet er det en annen sak.

Hjemmebrenning har så vidt jeg vet være forbudt lenge. Så lovendringen burde ha gitt en norm for lenge siden. I mannen min sitt oppvekstmiljø derimot finnes det ikke hjemmebrenning. Ser ut til at bedehusmiljøet greide det som ikke lovverket greide.

Lovgivning er absolutt ikke det som fungerer mest som normgivning for folk flest. Konsekvenser funger derimot ypperlig som normgivning.

Akkurat hva som fungerer best kan jo diskuteres, og det varierer antagelig ut fra område og alvorlighetsgrad - men det ser da ut til at røykeloven har virket, eller hva? Folk var jo veldig skeptiske til den også.
Jeg syns faktisk ikke at sammenlikningen hjemmebrenning og røyking i bil er helt relevant heller. Hvis en trekker det videre, så kan man selvsagt si at hjemmebrenning kan påvirke barnet negativt, men passiv røyking er mye mer direkte helseskadelig.

Gammel 25-11-06, 10:32   #131
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Akk, det er en vanskelig sak. Men jeg har faktisk litt tro på at holdningsskapende arbeid har hjulpet en hel del når det gjelder røyking. Det er jo ikke mange år siden det var veldig vanlig å røyke innendørs. Nå er det veldig få som gjør det.

Jeg har faktisk til gode å vite om/se noen som røyker i bil mens barna sitter på. Jeg TROR ikke det er så vanlig.

Gammel 25-11-06, 11:51   #132
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror ikke vi hadde kommet så langt dersom ikke røykeloven hadde kommet. Selv om holdningsskapende kampanjer hadde gått i årevis satt folk fremdeles og røykte på restauranter og kafeer da det var lov. Nå ser man det ikke lenger og mange mennesker har nå fått muligheten til å gå på restaurant.En mulighet røykerne tidligere fratok dem.

Hvis røykere i bil med barn ikke er et problem tror jeg heller ikke noen hadde kommet med dette forslaget. Jeg ser sjeldent inn i andres biler og har liten oversikt over hvor vanlig det er.

Joda, ikke uenig. Men det er ikke forbudt å røyke i sin egen leilighet. De fleste har sluttet med det og.

Gammel 25-11-06, 14:07   #133
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Joda, ikke uenig. Men det er ikke forbudt å røyke i sin egen leilighet. De fleste har sluttet med det og.

Røyk i bil og i et hus/leilighet kan ikke sammenlignes. I en bil kan man ikke trekke seg unna om man får ubehag.

Men alle som røyker burde gå ut å røyke om de har barn.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 18:56   #134
Chica
Snerpe

Chica sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Chica har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dette er jeg veldig for, ja!

Gammel 25-11-06, 22:08   #135
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Selvfølgelig er jeg det!!!

Jeg røyker, men kunne ikke finne på å røyke med C i bilen.

Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 22:14   #136
Tia
Fullverdig medlem

Tia sin avatar

Tia er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sånn med det samme så tenker jeg - ja, så klart det må være røykeforbud.

Men, ved nærmere ettertanke, så er jeg ikke for at voksne mennesker skal bli lovpålagt hva de skal gjøre i sin egen bil eller i sitt eget hjem.

Tia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 22:15   #137
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg er for et absolutt røykeforbud i enhver sammenheng hvor det er barn tilstede!

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 22:17   #138
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tia, her.

Sånn med det samme så tenker jeg - ja, så klart det må være røykeforbud.

Men, ved nærmere ettertanke, så er jeg ikke for at voksne mennesker skal bli lovpålagt hva de skal gjøre i sin egen bil eller i sitt eget hjem.

What?!

Seriøst? Selvfølgelig skal barn beskyttes - også mot idiotiske foreldre som tar seg alt for godt til rette, og simpelten leker med andres helse.

Jeg er for et røykeforbud i hjem hvor hjemmehjelp og hjemmesykepleie ferdes også, jeg, og det er voksne mennesker. Mennesker som har krav på røykfrie omgivelser!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:03   #139
Tia
Fullverdig medlem

Tia sin avatar

Tia er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

What?!

Seriøst? Selvfølgelig skal barn beskyttes - også mot idiotiske foreldre som tar seg alt for godt til rette, og simpelten leker med andres helse.

Jeg er for et røykeforbud i hjem hvor hjemmehjelp og hjemmesykepleie ferdes også, jeg, og det er voksne mennesker. Mennesker som har krav på røykfrie omgivelser!

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan du da ikke mene?

Jeg synes ikke noe om at folk røyker når det er barn til stede. Og de fleste voksne er vel såpass oppegående at de ei gjør slikt.

Hvordan skal man kunne håndheve en evnetuell slik lov?
Hvis det er så farlig å utsettes for røyk, hvorfor er det da lovlig å røyke? Og hvorfor selges det da røyk så og si overalt.

Tia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:17   #140
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Jeg synes det bør være en lov som bestemmer at vi må vaske hendene etter et dobesøk. Dette vil sende ut riktig signal og på sikt vil alle gjøre dette.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.