|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Amming og alderAngående PK, så er vel "fasiten" på amming av store barn at det ikke er noen aldergrense, eller? (Kilde: youtube.com) så ble jeg overrasket over hvor sterkt jeg reagerte negativt. Det virker bare ikke riktig. Jeg prøver å analysere hvorfor jeg føler dette. Det går noe på "voksenheten" til disse barna. Og noe med at dette kommer de jo til å huske. Magen min sier at jeg helst vil at barna ikke skal huske å ha brukt bleier, å ha blitt ammet, å ha vært "babyer" på en måte. Men jeg aner ikke hvorfor. Hvordan reagerer dere? Og hvorfor?
|
|
|
#2 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Amming og alderJeg synes det er litt i drøyeste laget å amme en femåring, men for all del, hver sin lyst. Men når barnet blir såpass stort så synes jeg ikke det trenger å ammes offentlig. Og man har jo også brystpumper og flasker/kopper/glass.
|
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderEg trur hovudårsaka til at eg reagerer er at ein allereie i 5-6 års alderen er i stand til å begynne å tenke seksuelle tankar, onanere m.m. Og når ein begynner med sånt så synest eg det vert uheldig å knytte seksuelle delar av kroppen til foreldra sine. Eg fryktar rett og slett at det kan ha uheldige seinverknader på seksuallivet i form av skuldkjensle over å ha hatt "seksuelle" tankar og gjort "seksuelle" handlingar med foreldre. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Amming og alder
Tror du et barn har seksuelle tanker ang å suge på puppen? Er ikke dette noe vi voksne har "funnet på"? Puppen er jo ment for å gi babyen/barnet melk/kos, og jeg tviler sterkt på at et barn plutselig begynner å få seksuelle tanker om morens bryst. Det virker snålt i mitt hode.
Ongan 01, 04 og 07 Sist redigert av Isbjørn : 22-12-08 kl 22:10. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg tenker meir i retning av kva som skjer i hovudet på ein 20-åring som vart amma av mora til han var 7-8, når han suger på brysta til kjæresten som ei seksuell handling ... Og for dei aller fleste er jo brysta ei erogen sone det vil vere synd å ikkje kunne bruke i seksuallivet seinare. Sist redigert av Alfa : 23-12-08 kl 15:31. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sånn, ja. Da forstår jeg hva du tenkte. Ikke sikkert langtidsammende barn får puppene som erogen sone. Heller er det ikke sikkert at han tenker på å suge på pupper som seksuell handling i voksen alder. Det er jo ikke noen krise akkurat.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Så vidt jeg vet er det allment kjent og akseptert innenfor psykologisk utvikling at barn kan ha seksuelle følelser ovenfor foreldrene. Det blir som regel ikke snakket så høyt om det, noe jeg antar har med at man kanskje ikke ønsker å gi et inntrykk av at seksuell aktivitet med barn er OK. Det er også anerkjent at barn som har blitt misbrukt kan ha respondert positivt på misbruket, paradoksalt nok får disse barna (igjen, dette er fra min hukommelse) ofte større problemer i ettertid, fordi de ikke har "korrekt" adferd i forhold til misbruket, så i tillegg til å bli sviktet av overgriperen blir de ofte sviktet av hjelpeapperatet i tillegg.
|
|
|
#8 |
|
En som trener
|
Krise og krise. Det kan jo gi seg utslag på mange måter det, vil jeg tro. Noe uheldig må det vel være? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sjølvsagt bidreg kultur til å skape konteksten ein tolkar ting innanfor. Det er vel liten tvil om det. Men om det er kultur eller biologi som er den avgjerande faktoren spelar vel lita rolle for 20-åringen som får flashbacks til ammestunda med mamma når han har sex med kjærasten sin. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Sv: Amming og alderFlytter ikke grenser for hvor lenge det er greit å amme frem og tilbake? Selv om sju var eh... *litt* lenger enn det vanlige, så er det ikke mange år siden mange sa æsj til å amme lenger enn 1 år. Og hva er ugreit med klippet? Jeg synes det var fascinerende, jeg. Det var absolutt ikke noe seksuelt over det, snarere en mor som ikke ville sette grenser, tror jeg og ikke ville gi slipp på babykosen. All sympati med henne, det er jo deilig å ha ammebaby.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Amming og alderJa, alfa, der tror jeg jommen du treffer noe.
|
|
|
#12 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Amming og alderJeg har sett dette tidligere i en dokumentar på Tvn. Jeg så ikke hele nå. Jeg reagerte og syns det er rart. Ungen er 8 år. Jeg lurer på hvordan venner av så store unger reagerer?
|
|
|
#13 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Amming og alderNå er jo ikke jeg spesielt PK, men åtteåringer er for store til å ammes, syns jeg.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#14 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Amming og alderJeg tenker nok veldig likt som deg.
|
|
|
#15 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Amming og alderJeg synes det er ekkelt, Tenker litt på det som Alfa sier her.
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Amming og alderJeg reagerer nok mest på at et så stort barn blir vist frem diende på TV, det må da være skikkelig flaut overfor skolekamerater og lignende?
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Det er det eneste jeg reagerer på. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg vil berre understreke at det gjer ikkje eg heller. Det er meir barnet sine moglege koblingar som gjer at eg tenker seksualitet oppi det heile. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Sv: Amming og alderJeg regner med at hovedgrunnen til at jeg reagerer negativt er at det er "unormalt", i betydningen "ikke vanlig". Sist redigert av Teofelia : 22-12-08 kl 15:45. Årsak: Skrivefeil |
|
|
|
![]() |
|
|