Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 21:31   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Vi har fått diagnose: vannkopper ikke mindre enn tre ganger på eldstemann.

Vi har også tatt med prikkete barn til legen, og fikk til svar: "det kan være vannkopper, det kan være noe annet"...

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 16:19   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er stor forskjell på å med vitende og vilje utsette barnet for vannkoppesmitte enn å få det påført fra barnehagen fordi noen andre foreldre tenker at det er greit å få det unnagjort for alle ungene. Vi kommer nok til å utsette knerten for smitte når han bare har holdt seg frisk en sammenhengende uke (dit har vi ikke kommet enda med ham).

Snuppa ble smittet i barnehagen, men det barnet hun ble smittet av hadde ingen utslett enda da det var smittebærer. Da tenkte jeg litt mer "ja, sånt skjer". Det hadde stilt seg anderledes hvis foreldrene hadde visst.

Gammel 09-03-09, 16:22   #3
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa ble smittet i barnehagen, men det barnet hun ble smittet av hadde ingen utslett enda da det var smittebærer. Da tenkte jeg litt mer "ja, sånt skjer". Det hadde stilt seg anderledes hvis foreldrene hadde visst.

Det er en veldig vanskelig grenseoppgang her.
Mener du vi skulle holdt lillebror hjemme i den tiden rundt han kunne få utbrudd hvis han var smittet av storebror? (noe han var, og han fikk utbrudd, men han fikk feber 3 dager før, så han var hjemme uansett, altså, så det er helt hypotetisk. Men interessant uansett)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 17:57   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er heller ikke alle leger som kjenner til barnehagehverdagen. Noen gjør det, mens andre gjør det ikke. Derfor er det ganske ulikt hva foreldrene får av råd om de går til legen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 18:50   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier amen til hele Gunniss sitt innlegg. Hvor moro er det kanskje å levere barnet sitt i barnehagen den dagen det bare er to fast ansatte på jobb og resten er vikarer? Det er hverdagen i det ene bygget hos oss, da hele gjengen der nede ligger rett ut med omgangssyke. Flere borte nå, og styrer ser seg nødt til å stenge barnehagen, da det ikke er forsvarlig drift lenger. For nei - det står ikke vikarer i kø, og hadde det stått vikarer i kø, så hadde de like fullt ikke kjent barna våre og rutinene våre. Det hadde blitt rein oppbevaring og fint lite pedagogikk, noe hverken foreldre eller (faktisk) barnehageansatte ønsker.

Som styrer i min barnehage sa i skrivet sitt - dersom foreldre respekterer at de skal holde barna hjemme når de er syke, så slipper barna å smitte de andre barna - som igjen smitter tilbake de første barna. Slik slipper foreldrene kanskje med 2 sykedager borte fra jobb i stedet for en ny runde, uka eller to etter, når smitten har gått i ring og truffet førstemann igjen. Vi slipper også å stenge barnehagen pga sykdom blant personalet.

Det er slitsomt å være en hel dag i barnehagen. Mange barn er der lenger enn en vanlig arbeidsdag, da de leverer før mor/fars arbeidstid og blir hentet etter. I løpet av denne dagen er det mange aktiviteter og et høyt tempo som gjerne holdes. Å ikke være i form da, er ekstra slitsomt, og igjen kan da kanskje barnet bli syk over lengre tid enn dersom det fikk lov å være hjemme en dag å komme seg til hektene.

Gammel 09-03-09, 19:31   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting er også ansvaret føler jeg. En ting er skolebarn som er litt større, som kan sitte for seg selv, sette ord på hvordan det har det etc. Noe annet er barn på 2 år, som trenger et fang, omsorg og trygghet. Vi strekker oss langt for å få det til, iallefall der jeg jobber.

Gammel 09-03-09, 20:18   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

bina, dessuten motbeviser du jo at folk er så godt opplyste, når du selv sier at du syns det ikke bør være nødvendig å holde ungene hjemme 2 symptomfrie døgn.

Gammel 09-03-09, 20:25   #8
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sendte mail til barnehagen i går, og avsluttet med at "jeg mener ikke å være sur eller kjip her, altså... Det er bare så kjedelig å tørke spy. "

Fikk svar nå: "Jeg liker sånne mammaer som deg, jeg. Kall dem sure eller kjipe eller hva som helst for min del, jeg syns bare det er fint. Det er så bra med tilbakemeldinger. (...) Det er veldig fint at dette kommer fra deg som mor. Du har min fulle støtte. Så ser vi hva vi får gjort med det sammen"

Gammel 09-03-09, 20:38   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Sendte mail til barnehagen i går, og avsluttet med at "jeg mener ikke å være sur eller kjip her, altså... Det er bare så kjedelig å tørke spy. "

Fikk svar nå: "Jeg liker sånne mammaer som deg, jeg. Kall dem sure eller kjipe eller hva som helst for min del, jeg syns bare det er fint. Det er så bra med tilbakemeldinger. (...) Det er veldig fint at dette kommer fra deg som mor. Du har min fulle støtte. Så ser vi hva vi får gjort med det sammen"

Gammel 09-03-09, 20:39   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Så flott.

Gammel 09-03-09, 22:08   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde virkelig ikke falt meg inn å gå til legen med en prikk eller tre.

Gammel 09-03-09, 22:29   #12
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke meg heller. Virkelig ikke.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 00:28   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, og med eksembarn er det mye prikker her og der.

Oslo78:
1) Vi har fleksible kontorjobber begge to, mye kan gjøres hjemmefra. Men vi holder selvsagt ikke barna hjemme unødig av den grunn.

2) Vi har ett barn som er syk ganske ofte, og et barn som har vært syk to ganger i sitt liv. Ganske forskjellige med andre ord.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 01:04   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei, og med eksembarn er det mye prikker her og der.

Oslo78:
1) Vi har fleksible kontorjobber begge to, mye kan gjøres hjemmefra. Men vi holder selvsagt ikke barna hjemme unødig av den grunn.

2) Vi har ett barn som er syk ganske ofte, og et barn som har vært syk to ganger i sitt liv. Ganske forskjellige med andre ord.

Jeg har ansvaret for 25 elever. Mange dager er det slik at hvis jeg er borte, får min kollega ansvaret for 50 elever hele dagen. Det vil si en utslitt kollega, så godt som intet læringsutbytte for elevene og fullt kaos når jeg kommer tilbake. Da skal det skikkelig sykt og ikke småsykt barn for å være borte. Følger likevel reglene altså.

Gammel 09-03-09, 22:23   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg tror nøyaktig det samme som Dora - ut fra erfaring...

Gammel 09-03-09, 22:31   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Her sitter jeg og lurer på om jeg skal sende 5-åringen i barnehagen i morgen. Han var slapp når han kom hjem derfra i dag, gikk rett på sofaen under et pledd. Spiste uvanlig bra til middag og kvelds med tanke på formen, men han hadde 38,3 når jeg målte kl 17. Ble dessverre ingen måling seinere da han akkurat hadde sovnet når jeg kom inn etter svømming med eldste barnet. Han hoster også.

Jeg syns det er veldig vanskelig å avgjøre dette her, men med oppkast og diare er jeg veldig streng og holder de hjemme. Det som er vanskelig er at ungene ofte virker så pigge om morgenen, uansett. Men det er vel tross alt slik at de blir fortere skikkelig frisk hvis de tar det med ro hjemme.

Gammel 09-03-09, 22:57   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Magica: Du kan vente til imorgen og se. Har han feber i morgen tidlig (selv lavgradig; tempen stiger vanligvis alltid noe utover dagen) ville jeg ha holdt ham hjemme en dag for sikkerhets skyld; hvis han er afebril og kjekk ville jeg ha sendt ham i barnehagen, men sagt fra til personalet at hadde vært litt pjusk i kveld og bedt dem ringe om det forandret seg igjen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:00   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Magica: Du kan vente til imorgen og se. Har han feber i morgen tidlig (selv lavgradig; tempen stiger vanligvis alltid noe utover dagen) ville jeg ha holdt ham hjemme en dag for sikkerhets skyld; hvis han er afebril og kjekk ville jeg ha sendt ham i barnehagen, men sagt fra til personalet at hadde vært litt pjusk i kveld og bedt dem ringe om det forandret seg igjen.

Og som barnehageansatt vil jeg si: lytt til legens ord. Jeg syns det høres ut som en grei sak det missa sier.

Gammel 09-03-09, 23:03   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg synes selv diarébegrepet er litt vanskelig, jeg. Jeg mener, mine to (særlig den eldste) har løs avføring relativt hyppig uten at jeg klassifiserer det som diaré av den grunn. Kan noen gi meg en vanntett (haha) definisjon? Gjerne for både bleie- og dobarn?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 23:04   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg forsøker i hvertfall å prente inn i hodet på assistentene mine: "nei, vi ringer ikke mor/far fordi poden har hatt en grøtaktig bleie."

Diarre som jeg ringer for er når barnet - ved minst to bleieskift i løpet av dagen - har hatt avføring på linje med vann/suppe i bleia.
Jeg syns det er vanskeligere å følge med på barna som går på do, noen av dem ordner opp sjøl, så de får vi liksom ikke "ferska." Men ved skikkelig diarre på de eldste, hender det de ikke rekker doen. :jadda:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:11.