Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?
Ja 237 90,46%
Nja, kanskje i overkant irritert 11 4,20%
Nei, bare irritert 13 4,96%
Nei 1 0,38%
Annet 0 0%
Deltakere: 262. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-09, 05:15   #121
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Sv: Har du vært sint på barnet ditt/barna dine?

Jeg har aldri blitt sint henne, men oppgitt og frustrert, noe som har ført til irritasjon. Som igjen har ført til litt for streng/høylytt stemme.
Min datter er bare 1,5 år, så det er ikke fote jeg blir irritert.
Og det varer max 3 sekunder. Jeg synes vel mest synd på meg selv egentlig, når hun river tjafser ut av hodebunnen min, eller kaster grøt rundt omkring.

Det skal bli noe i årene fremover, for jeg er ikke utstyrt med all verdens tålmodighet.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 11:06   #122
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Etter å ha lest hele tråden så innser jeg jo at alder så klart har noe med saken å gjøre her. Eldre barn har mer bevisste handlinger, og kanskje dermed større grunn til å kunne bli sint på? Men som sagt, jeg prøver å ta et skritt tilbake. Mamma ropte og var sint gjennom min oppvekst. Sint fordi hun var redd, sint fordi hun var sliten, sint fordi fordi fordi. Var det verdt det? Jeg lytter jo mye mer oppmerksomt til min far, som sjelden eller aldri har vært sint på oss.

Om barnet mitt begynner å trasse når vi sitter på bussen på vei til barnehagen har jeg flere valg. Jeg kan bli sint, eller jeg kan f.eks spørre, kan du se den røde bussen og gjøre bussreisen til en lekereise. Alternativ to krever mer av meg, og så da?

Jeg er en lettantennelig person, og står ikke av veien for å ta en krangel om det er noe som er verdt å krangle om. Ser bare ikke at noe et lite barn sier eller gjør er noe å bli sint for, for grunnen til å bli sint antakelig er noe som er fordi jeg er sliten, trøtt, stressa etc. Men som sagt, dette kan jo helt klart endre seg når barnet blir eldre.

Gammel 29-03-09, 13:59   #123
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hoi, det var en interessant analyse, Pida. Nei, jeg er ikke aggresjonshemmet. Jeg er streng, men jeg har mangelfullt uttrykk av det eksplosive elementet som jeg mener er en vesentlig del av det å være sint.

Irritasjon/sinne/raseri/aggresjon er variasjoner over samme tema, og uttrykk for en grunnleggende følelse som har hatt stor overlevelsesverdi på tvers av arter. Hjerneorganisk er disse (denne) følelsen lokalisert i gamle hjernestrukturer, og den er knyttet opp mot primitive fight-or-flight responser i hjernestammen. Selv en firfirsle kan bli rasende og vise lignende responser som mennesket når det blir utfordret, truet, hindret i å nå sine mål, osv. Stilig, ikke sant?

Aggresjonshemmet er gjerne et negativt ladet ord, og jeg mente ikke å angripe noen, men dersom man aldri blir sint, på noen, har man gjerne dårlig kontakt med deler av følelseslivet sitt. Det betyr ikke at man behøver å ha et eksplosivt uttrykk for disse følelsene; de med god affektbevissthet (som det heter på fint) kjennetegnes nettopp ved at de er i stand til å stoppe opp og reflektere over det som skjer med dem. Da kan man identifisere kilden til følelsen, og f.eks. la være å skjelle ut mann og barn og når den man egentlig er forbanna på er sjefen.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Man behøver etter min mening være aggresjonshemmet fordi om man ikke blir rasende på barna sine. Jeg antar at Veronal ikke startet tråden som i en konkurranse og premie til den som har vært minst lettantennelig overfor barna.

Jeg er ofte sint, og får lett ut aggressjonen min - men når det gjelder Poden eller Pjokken så har jeg aldri, iallefall om jeg kan huske, vært veldig høylytt eller brølt eller noe. Jeg må innrømme at jeg sliter litt med enkelte hypoteser når det gjelder dette, man er forskjellige når det gjelder temperament og hvor man retter temperamentet. At man tenner hver dag, eller tilnærmelsesvis aldri behøver ikke å bety at man har et problem. Ei heller barna. Dette er jo en toveisgreie også. Har man et barn som ikke pirker noe særlig borti ens triggerpunkter, så er det heller ikke så mye å være sint for.

Jeg ser ingen grunn til at man skal brøle til barn - håper jeg ikke kommer dithen noen gang. Men jeg mener det er aldeles naturlig at man får lyst til både å brøle og denge dem innimellom. Det er vel en grunn til at barn har blitt slått og krenket så mye opp gjennom tidene? Nettopp fordi de fleste er i stand til å reflektere over følelsene sine, og ikke minst å ta barnas perspektiv i situasjonen, gjør at en kan holde tilbake aggressive impulser og ikke bli slave av følelsene sine.

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Hva er det slags vås? Selv om jeg ikke har vært sint på barnet mitt, betyr det da slett ikke at barnet ikke har sett meg sint, for det har han flerfoldige ganger. Jeg blir sint når noen tråkker på grensene mine, er urettferdige, korttenkte og dumme, og så videre, men hvorfor skulle jeg bli sint på barnet når han ikke har gjort noe å bli sint for? Som sagt, jeg regner med at jeg kommer til å bli både irritert og sint på ham i fremtiden, men jeg har ikke hatt grunn til å være det til nå.

Jeg antar at du blir sint (at disse følelsene blir aktivert rent kroppslig), fordi alle barn i større eller mindre grad utfordrer foreldrene sine, hindrer foreldrene i behovstilfredsstillelse (f.eks. nok søvn), invaderer, osv. Jeg tolker deg dithen at du har kontroll over uttrykket følelsen får, at du kanskje "ventilerer" på en annen og mer gunstig måte enn f.eks. å skjelle ut barnet ditt.

Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 14:14   #124
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært så sint at jeg bokstavelig talt har hoppet opp og ned på gulvet for å avreagere. Det er faktisk den måten som funker best, for det ser veldig komisk ut og da glemmer både jeg og ungene hvorfor vi egentlig var sinte på hverandre.

Jeg har alltid hatt kort lunte og blitt fort sint. Mannen min har betydelig lengre lunte og tåler mer får han blir skikkelig . Men det har hendt et par ganger, og jeg ser jo at ungene reagerer mer på den enn når jeg blir sint, for det er de litt mer vant til.

Gammel 29-03-09, 14:25   #125
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Både storebror og lillebror har gjort meg sint. Eh, dårlig setning - men vi har havnet i situasjoner hvor jeg har kjent på sinnet. Lillebror er så liten enda at det er mer situasjonen som gjør meg sint, enn noe han kan ta ansvar for. Når han for n'te gang river ned maten sin så blir jeg mer oppgitt enn sint. Men avslutter måltidet.

Storebror er 4,5 år og kan ta ansvar på en helt annen måte. Jeg blir sint - og viser det tydelig når han fortsatt ligger oppå lillebror, som protesterer. Tydelig grensetøying krever tydelige grenser.

Hjemme hos oss har vi temperament, og det er lov til å vise det.

Prøver å skille de synlige reaksjonene mine mellom når situasjonen er håpløs - og ungene er håpløse. Ja, det var også en litt merkelig ting å si.

Merker at jeg blir litt oppgitt når babymødre på helsestasjonen tydelig gir uttrykk for at de er lei av at babyen sutrer sånn at de ikke får gjort alt de skal den dagen. Det er lov å bli oppgitt altså, men ikke nødvendigvis kjefte på en 6 mnd gammel baby.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 14:31   #126
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Sint, ja, innvendig, men ikke rasende.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 14:34   #127
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Jeg antar at du blir sint (at disse følelsene blir aktivert rent kroppslig), fordi alle barn i større eller mindre grad utfordrer foreldrene sine, hindrer foreldrene i behovstilfredsstillelse (f.eks. nok søvn), invaderer, osv. Jeg tolker deg dithen at du har kontroll over uttrykket følelsen får, at du kanskje "ventilerer" på en annen og mer gunstig måte enn f.eks. å skjelle ut barnet ditt.

Da skjønner jeg bedre hva du mener. Men jeg blir så sint at jeg brøler og skjeller ut andre, da.

Gammel 29-03-09, 14:36   #128
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ja, det har jeg.

Gammel 29-03-09, 14:43   #129
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja jeg har vært sint, og 1 gang ganske så rasende. Da var et skap rasert, noe som er veldig veldig fjernt fra hvordan de vanligvis oppfører seg.
Men vi blir jo blid igjen. Og det er ikke så ofte man blir sint. Vi har ganske klare grenser, og det gjør det hele ganske greit til vanlig. Jeg sier i fra hvorfor jeg er sint, og er ganske klar i talen. Jeg er også blitt bedre til å vurdere forventninger til barnas alder.

Sist redigert av Dronningen : 29-03-09 kl 14:51.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 14:47   #130
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Når seksåringen (da fem år) kastet den nye Elstad-boken min i en bøtte med vann og lot den ligge der og kose seg over natta, DA ble jeg sint.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 15:53   #131
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg kan bli sint på min 3,5 åring ja og det kunne jeg bli når hun også var baby. Men det er litt annerledes sint nå når hun er blitt større så klart, om vi har dårlig tid, og hun vil ikke datt, men skal datt og hun strekker grenser alt for langt så blir jeg sint på henne ja. Men jeg pleier ikke å bli sånn at jeg SKRIKER til henne, har ikke lyst å være en "skrike mor", som særlig ei venninne jeg har er.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 15:53   #132
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Men, setter dere likhetstegn mellom å være sint og det å viser det gjennom å rope og brøle og vise aggresjon på forskjellige måter? Man, kan da være sint og gi uttrykk for det uten "utagerende" oppførsel, eller?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 16:04   #133
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Men, setter dere likhetstegn mellom å være sint og det å viser det gjennom å rope og brøle og vise aggresjon på forskjellige måter? Man, kan da være sint og gi uttrykk for det uten "utagerende" oppførsel, eller?

Jeg tenker at om en skriker og hyler, så er det ukontrollert, men en kan samtidig være like sint, selv om en freser med litt lavere tone. Kanskje en har vært sint så mange ganger at en rett og slett har lært å kontrollere sinnet sitt?

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 16:31   #134
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Når seksåringen (da fem år) kastet den nye Elstad-boken min i en bøtte med vann og lot den ligge der og kose seg over natta, DA ble jeg sint.

Jeg blir sjelden sint på grunn av sånne ting, selv om jeg har kort lunte. Som regel ble slike ting gjort av en grunn, selv om det kanskje var uheldig. Derimot blir jeg rasende og forbannet over unger som svarer frekt gjentatte ganger, unger som ikke hører etter gjentatte ganger, frekke grimaser, kverulering og sutring for bagateller som ikke vil gi seg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 17:10   #135
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Å ja, mange ganger.

Jeg er en bråsint hissig type. Jeg blir skikkelig sint i ca 4 minutter.
Dette har barna mine, OG gubben lært, at sånn er jeg.
Jeg er av den mening at i en familie skal man være seg selv, gode sider som dårlige. (innen rimelighetens grenser såklart)
Mine barn skal vite åssen mitt reaksjonsmønster er, de skal lære seg at alle er forskjellige, og at det at mamma er sinna ikke er så farlig. Jeg er meget konsekvent i sinningen min.!
De vet at når jeg eksploderer så hold kjeft og helst gå, så går det 4 minutter, så sier mamma sorry for eksplosjonen, så er lufta renset.
Samme med barna, de får også lov å reagere på sin måte.

Nå må det sies at det er ikke såå ofte jeg blir sinna, det er vel de gangene ungene VIRKELIG går over klare grenser de vet ikke er lov.
Spesielt eldste, hun er snart 9 år, og er meget klar over at du f.eks ikke himler med øynene når non snakker til deg, enten det er voksne eller barn.
Sånne ting kan få meg til å tenne, fordi hun viser en respektløshet som jeg ikke takler, fra noen.

Men, stort sett er de nå snille da, så vi er vel mer harmoniske her i heimen enn sinna!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:05   #136
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Heller sint enn skuffet og manipulerende og overføre dårlig samvittighet til barna.

Hvorfor det?

Noen ganger så reagerer jeg bevisst manipulerende og ja med dårlig samvittighet og lærdom som mål. Når storesøster i irritasjon flerrer opp en splitter ny skjorte fra meg så knappene flagrer, så har jeg lov til å bli irritert og skuffet, og også kanskje overdrive litt slik at hun føler at det ble galt. En del oppførsel ønsker jeg skal være fordi det føles riktig/galt inni dem, og ikke fordi mamma kan bli sint. Jeg kan bli lei meg og andre kan bli lei seg. Vi fokuserer også på hvor godt de kjennes når man gjør noe bra. At storsinn og hjelpsomhet, omtanke og det å være litt raus kan være godt for en selv også. For man må jo starte et sted. Det kommer jo ikke av seg selv. Så da må det være i situasjoner som legger opp til det, og som kan brukes som eksempel.

Er du grei er vi grei, er også en "metodikk" vi snakker om. Det skal lønne seg å være grei. Veldig mye ros av god oppførsel. Høflighet likeså. Ros ros ros.

Jeg er nok også ganske streng vet jeg, noe som gjør at ungene vet veldig godt hvordan ting er. Jeg er tydelig, samtidig som jeg forklarer. Det smeller derfor sjelden, men det kan smelle. Det holder liksom å vite det. Jeg brøler nok ikke, men kjefter for så å bli ganske avmålt. Likegyldighet oppleves ille nok.

Sist redigert av Dronningen : 29-03-09 kl 20:14.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:07   #137
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Hvorfor det?

Noen ganger så reagerer jeg bevisst manipulerende og ja med dårlig samvittighet og lærdom som mål. Når storesøster i irritasjon flerrer opp en splitter ny skjorte fra meg så knappene flagrer, så har jeg lov til å bli irritert og skuffet, og også kanskje overdrive litt slik at hun føler at det ble galt. En del oppførsel ønsker jeg skal være fordi det føles riktig/galt inni dem, og ikke fordi mamma kan bli sint. Jeg kan bli lei meg og andre kan bli lei seg. Vi fokuserer også på hvor godt de kjennes når man gjør noe bra. At storsinn og hjelpsomhet, omtanke og det å være litt raus kan være godt for en selv også. For man må jo starte et sted. Det kommer jo ikke av seg selv. Så da må det være i situasjoner som legger opp til det, og som kan brukes som eksempel.

Heelt enig!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:42   #138
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Oh ja... jeg kan bli sint på barna mine ja Men det går heldigvis fort over.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:43   #139
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Man kan være sint uten å rope og brøle ja Ikke så ofte at jeg brøler til barna mine, fordi om jeg er sint på de.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:50   #140
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Irritert ja, men ikke sint.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.