|
|||||||
| Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jul i svingen på NRK
"ikke alltid rosa", "familier er ulike", "grunnlag for gode samtaler", det er pedagogisk nok for meg. Men gir ikke julestemning.
|
|
|
#2 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Jul i svingen på NRKSnø, røde trehus, toppluer, julekalendre, barn som ikke er på skolen (og det virker jo ikke som noen andre enn Biggen er på jobb heller) gir meg masse julestemning.
|
|
|
#3 |
|
saftig
|
Du sa det jo selv:
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Sv: Jul i svingen på NRKVi liker serien kjempegodt, S på 4.5 også, men sist den gikk, da han var 18 måneder, var han altfor liten. Det er ikke noe for så små barn. Jeg synes den gir meg både jule- og vinterstemning, den er morsom for voksne og barn, og litt alvorlig også. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Jul i svingen på NRKFine, fine serien |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Jul i svingen på NRKSerien er jo pedagogisk gjennom å være "upedagogisk". Den oppfordrer til samtale, den tar for seg ulike tema som berører barn og familier og det er en veldig riktig etnisk sammensatt bygd.
|
|
|
#9 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Jul i svingen på NRKBle litt inspirert av denne diskusjonen til å spørre 6-åringen hva han synes om Svingen: "Det er kjempebra!" 2 1/2-åringen synes det er gøy når de to minste ungene er med. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Jul i svingen på NRKNå er det Linus på NRK Super. Er det dagens episode eller? Jeg liker serien, men den syke 4-åringen min her velger visst heller Mariokart. :P
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: Jul i svingen på NRKMarvins papparolle får kritikk i dagens Morgenblad fordi han visstnok representerer at pappa er nederst på rangstigen i dagens familie. Fulgt opp av en annen kronikk som lurer på nå når ikke farsfiguren bestemmer alt lenger, hvem skal vi høre på da?
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Jul i svingen på NRKHe he, jeg kan se at det kan oppfattes som diskriminerende at det er Marvin, og ikke Agneta, som er seriens klovn. At det liksom passer bedre at en mann snur oppned på famile-barn-rollene, enn at en kvinne gjør det. Men jeg synes ikke serien representerer sammenbrudd av familiehierarki. OK, Marvin er en karikatur. Men det er da andre fedre i den serien også, som f.eks. alenepappaen Biggen. Og hva med mamman til Nure, blir ikke hun også ganske kraftig latterliggjort?
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Jo, jeg er helt enig. Mammaen til Nure er temmelig satt på spissen og en latterliggjøring av ting som tradisjonelt forbindes med kvinnelige verdier, at man skal være forsiktig, løvemamma, osv. Alenemoren er jo også på et vis "stygt" og tradisjonelt karikert, i og med at hun glemmer alt for sønnen sin hele tiden.
|
|
|
#14 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det er sant, når du sier det. Litt typiske kjønnsstereotype foreldrekarikaturer, egentlig. Men jeg er ikke enig i at det dermed betyr at fedre ikke har noen rolle i dagens familie, slik den kronikkforfatteren hevder.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
'
|
|
|
#16 |
|
Fortynnet
|
Sv: Jul i svingen på NRKDet dukker jo opp flere temmelig alternative foreldretyper utover i serien. Mammen til Åsa som har valgt å flytte fra barnet sitt for å være sirkusartist i Paris, for eksempel. Og faren til Børre som dukker opp med et luftgevær i julegave. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jul i svingen på NRKVi liker serien kjempegodt.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Jul i svingen på NRKEttersom vi har sett litt av denne (dog, ikke så mange hele episoder da, vi avslutter når guttungen gir for tydlige teng på at det er på tide med kveldsmat og stell) så må jeg si at joda, jeg liker serien litt bedre. Men den store julestemningen får jeg fortsatt ikke. Men det ordner seg glatt ved at jeg tar guttunge på fanget i sofaen og ser på jul i skomakergata først
|
![]() |
|
|