|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Det tenker jeg og.
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg skjønner veldig godt at man ikke ønsker å være tante på jobb. Og at man prøver å bli kvitt yrkestitler på folkemunne som virker degraderende. Vi har det samme hos oss - tittelen assistentlege som ble fjernet for årevis siden lever fremdeles i beste velgående blant endel på sykehusene. Det blir noe av det samme, hvorfor skal man ha assistent inn i tittelen sin når det er helt malplassert? (det er en levning fra den tiden da avdelingen ble ledet av en overlege som hadde en assistentlege han lærte opp, men det er seriøst avleggs slik sykehus drives idag og gir et signal til utenforstående om at dette er et menneske som ikke jobber selvstendig, mange tror intuitivt vedkommende har mindre erfaring enn både turnuslegen og studenten med lisens). Så jeg skjønner godt at de vil ha bort titler som på et vis skviser dem ut som pedagoger og setter dem i bås med tilfeldige barnevakter og dagmammaer. Om noen år slutter vi nok å legge merke til at førskolelærere har titler som viser at de faktisk har en viktig jobb, noe av grunnen til at det faktisk legges merke til er nok at de akkurat nå er i den fasen hvor de forsøker å bygge opp anerkjennelse og status rundt utdanningen sin, de prøver å bli assosiert med lærere og pedagogisk personale istedenfor ufaglært personale som passer barn. Dette er viktig både for selvrespekt og lønnsdannelse.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Selvfølgelig er helheten i barnehagen viktig, men den helheten hadde ikke vært er om alle var assistenter. Det er jo helt merkelig å ikke skulle korrigere noen som lurer på om man er noe helt annet enn det man er. Om noen jeg møtte lurte på om jeg var sekretær/produsent/daglig leder/økonomiansvarlig/whatever så hadde jeg jo selvsagt svart: "Nei, jeg er kommunikasjonsansvarlig" selv om arbeidsplassen vår består av alle de overnevnte og vi til sammen danner en helhet.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc."Tante". |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Heretter skal jeg presentere meg som "Frøken Skvetten" i yrkessammenheng. Det blir en slager. |
![]() |
![]() |
#6 |
trøtt
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Det høres i grunnen ut som en inkontinent gammel jomfru det. Avhenging av hvordan du uttaler Skvetten selvfølgelig.
![]() |
#7 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#8 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Nå begynner jeg å stusse over hvorfor Skvetten har fått nicket Skvetten.
![]() |
#9 |
Passiv
|
Gammel, inkontinent jomfru du liksom.
Fordi jeg er så spretten vel. |
![]() |
![]() |
#11 |
By the Sea
|
![]() |
#12 |
By the Sea
|
Really? Tør jeg foreslå en aldri så liten oppdatering på eget framtidige yrke?
![]() |
#13 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Jeg føler at jeg er så travelt opptatt med unger, innleveringer, forelesninger og alt at jeg ikke har tid og overskudd til å gjøre alt det andre som sikkert hadde vært kjekt.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Nå utdanner ikke jeg meg til lærer, men jeg har aldri visst at lektor skulle indikere at man jobber med ungdom i stedet for barn. Er lektor en yrkestittel, eller en utdannelses-"grad"? Jeg er jo utdannt sivilmarkedsfører, men jeg presenterer meg aldri som det, jeg er kommunikasjonsansvarlig, det er stillingstittelen min.
Sist redigert av Tallulah : 27-12-09 kl 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
Lektor indikerer utdanningsgrad (universitetsutdannet (master) med PPU). |
![]() |
![]() |
#16 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Adjunkt = cand.mag./bachelor |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
Dette stemmer vel ikke? Tillegget er ikke knyttet til PPU. Tillegget for adjunkter går på antall vekttall/studiepoeng (altså at man har flere vekttall/st.p. enn påkrevd for å få graden sin, men ikke hovedfag/master). Tillegget for lektorer går på normert lengde for hovedfag/mastergrad. Er graden normert til opptil 10 semester er man lektor, er graden normert til 12 eller flere semester er man lektor med tilleggsutdanning. PPU kan i alle tilfellene enten være del av graden eller tatt separat, men man må ha PPU for å få fast tilsetting i skoleverket. Mange får midlertidig tilsetting som adjunkt eller lektor, med eller uten tilleggsutdanning, uten å ha PPU, men med krav om å ta det innen et gitt antall år.
![]() |
#18 |
Fartsfantom
|
Da har det endret seg. Da jeg tok PPU i forrige århundre så var det dette jeg fikk vite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
Tror de må ha feilinformert dere. Jeg tok PPU i 98 og da hadde det vært sånn lenge.
![]() |
#20 |
Fartsfantom
|
Rart. Jg tok PPU i 1995 - høygravid med muntlig eksamen 5 dager før termin (som var 25.des). Den gangen var PPU (i Trondheim vel og merke) i 2 deler, dvs man kunne f.eks. ta 1.semester innenfor cand.mag.graden og 2.semester flere år senere, ev. som 10 vekttall etter å ha oppnådd cand.mag.graden. Kan hende de sa noe mer og, men at jeg ikke fikk med meg det iom at jeg hadde oppnådd cand.mag.graden med god margin FØR jeg tok PPU. Uansett så har jeg vekttall nok til å få adjunkt med opprykk. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|