Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-10, 14:47   #121
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke fordommer blir du møtt av i hverdagen, og hvordan takler du det?

I jobbsammenheng hender det at enkelte kunder tviler på mine kunnskaper på bakgrunn av kjønn og alder, som oftest prater jeg dem i senk - eller så påpeker jeg hva som er mitt fag, og at ingen er eksperter på alt.

Jeg møter også fordommer basert på dialekt, enten det nå er folk som mener jeg snakker for lite bredt til å være trønder, eller at de tror jeg har vokst opp med karsk, griserøkt og traktorkjøring. Da forklarer jeg som oftest at jeg kommer fra byen, ikke landet. Det forklarer både kulturbakgrunn og dialekt(mangel). Nå tror jeg ikke alle som er vokst opp på bygda i trøndelag drikker karsk og kjører traktor hver dag heller, men kanskje noen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:48   #122
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er så blond at jeg ikke legger merke til det om noen møter meg med fordommer. Ikke greier jeg å la det affisere meg nevneverdig heller, jeg har da jaggu nok med å sloss mot mine egne fordommer om jeg ikke skal bruke tid og krefter på å hamle opp med andres.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 14:53   #123
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke så ofte nå lenger, men som ung kvinnelig it-tekniker var det mange som ikke helt trodde på at jeg kunne fikse en pc, gitt. Og jeg har støtt på nok av folk som vil snakke med noen som vet hva de driver med/kan dette vanskelige greiene her/blablabla.
Jeg pleide å spørre om de ville ha hjelp eller ikke.

Gammel 09-02-10, 15:24   #124
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Du er mer overbærende enn meg. Sånt tror jeg jeg hadde KLIKKET av! Jeg blir irritert bare jeg leser det.

Tro meg, jeg har klikket med store bokstaver, men jeg føler det finnes bedre måter å bruke den energien på. Og noen av de som ikke skjønner har vi bare måtte slutte være sammen med. Så er det jo noen som man ikke kommer seg så lett unna og der prøver jeg tenke *uvitende,uvitende,uvitende* og puste med magen.

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 16:05   #125
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal vi se; jeg har en 6 år lang universitetsutdannelse men jobber med noe som ikke er relatert til den i det hele tatt. Det er visst fryktelig rart ifølge enkelte, og jeg har bevisst sluttet å fortelle at jeg faktisk har denne utdannelsen. Jeg oppdaget nemlig at folk begynte å forholde seg til meg på en annen måte enn de gjorde før de hørte hva jeg har hovedfag i. Man er visstnok litt sånn dum hvis man ikke "bruker utdannelsen sin". Noen mener også at jeg går rundt og er høy på pæra fordi jeg jobber et sted hvor mange ikke har utdannelse utover ungdomsskolen. De gangene dette blir et tema er jeg nøye med å påpeke at det er trivsel som betyr mest for meg; jeg kan jobbe med nær sagt hva som helst sålenge jeg liker jobben og har et godt arbeidsmiljø.

I tillegg er jeg overvektig og automatisk lat og uten selvdisiplin ifølge mange. At jeg uten problemer kan jogge 1 time i strekk i kupert terreng og er mye sprekere enn mine slankere venninner er visst ikke så viktig; det de ser er lunsjporsjonene mine og kanelbollen jeg innvilger meg i kantina på fredager liksom. Når jeg merker disse fordommene blir jeg noen ganger lei meg, andre ganger sint. Men det hjelper sjelden å prøve å forklare folk dette, "det er jo bare å ta seg sammen og spise mindre".

Noen av vennene våre vet jeg har fordommer mot oss fordi jeg og samboeren min er såkalt lavtlønte. Akkurat dét driter jeg i; det handler om prioriteringer og når jeg ser hva de velger å bruke pengene sine på syns jeg ærlig talt de kan holde seg for gode til å diskutere hva vi velger å bruke våre på.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 16:53   #126
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Polyanna var enig med deg, trur eg.

Ah, jeg ser det nå.
Jeg tolka det visst som at jo mer folk lata som om fordommene ikke var der, desto mer var det et bevis på at de affiserte en.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 17:12   #127
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har erfaring med en del fordommer siden min familie ikke er helt A4, men når jeg tenker etter så har det ikke vært så plagsomt mye av det i det siste. Verre er det i grunnen når fordommene rammer barna. Da blir jeg arg.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:48   #128
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får kommentarer om at jeg må være Smith eller noe slikt siden jeg skal ha nr. 4. At alle barna er med samme mann er visst også noe som er veldig snodig. Jeg pleier å svare at han som er i magen nå er et ekte kjærlighetsbarn.

Gammel 09-02-10, 20:07   #129
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har vel egentlig bare slitt med 2 fordommer, ihvertfall som har satt spor.
Det ene har gått på morsmål, opprinnelse og liggnende siden jeg har et ikke norskt navn. Som mange andre nevner, så flink du er til å snakke norsk.
Det andre har vært faglig rettet. Jeg begynte i IT-bransjen i -95 og da var det ikke mange andre 21 år gamle jenter i firmaet.

Jeg prøver å heve meg over kommentarer som barn med 2 forskjellige menn og gift og skilt i ung alder. Det er ikke verdt en kalori.

Gammel 09-02-10, 20:52   #130
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av A&A, her.

De fleste fordommer som jeg møter gå på min etnisitet og religion.

1. Da jeg var gift, spurte folk alltid meg om det var tvangsekteskap. Når jeg svarte nei, var neste spørsmål altid var det arrangert ekteskap. Folk ble alltid overasket når jeg sa at nei det er ikke tvangsekteskap eller arrangert ekteskap, og nei vi er heller ikke i slekt og vi giftet oss av kjærlighet.

2. Eldre mennesker sier alltid at jeg må jo være født i norge siden jeg snakker så bra norsk.

3. Den ene barnehage assistenten kommenterte alltid når min sønn hadde fått nye klær eller klær som hun syntes var av bra merker. Sa til og med at hun ikke trodde at innvandrermødre var så flinke til å kle ungene sine.

4. En tidlig morgen jeg var å leverte sønnen min i barnehagen klappet de håret hans for afrikanere kunne jo umulig ha så fint hår. Personalet i barnehagen sammenlignet han med en annen afrikans gutt som gikk på hans avdeling. Det de ikke viste var at jeg var ennå i barnehagen, så jeg hørte alt. Jeg gikk bort til dem og sa, ja dere vet vi afrikanere er like forskjellige som dere europeere. Da ble det stille.

Å, gud bedre.

Gammel 09-02-10, 20:53   #131
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

sammen med Polyanna.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 21:43   #132
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

A&A: jeg også. Er det mulig?

Gammel 09-02-10, 22:15   #133
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

De største fordommene jeg møter er i forbindelse med at jeg studerer "enda" . Jeg fyller jo 29 straks og de aller fleste i min omgangskrets er jo ferdigstudert og ute i jobb for en god del år siden. Faktum er at jeg ikke har studert sååå lenge og at jeg har fått et barn midt inne i studier, men det er visst ikke så relevant
Også møter jeg en del fordommer fordi jeg lever på Rochermannen rent økonomisk. Slikt gjør jo ikke normalt oppegående kvinner i dagens norge .

Ja, også er jeg visst "Møring" og vi er Grådige, rike og glade i blandaball(saltfiskball)

Gammel 10-02-10, 02:16   #134
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og er det en "fordom" at folk lurer på om man ikke skal ha flere barn? Det er kanskje frekt og utidig å mase om det (det synes jeg selv også), men en fordom?

Det å lure på om man vil ha fler barn i seg selv er nok ikke en fordom, men jeg opplever fordommer som at jeg er egoistisk som ikke vil skaffe søsken til min datter, eller at alle enebarn blir bortskjemte eller ensomme.

Gammel 10-02-10, 03:50   #135
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmmmm, de fordommene jeg har møtt tror jeg faktisk jeg har møtt på her inne I RL er jeg nok fullstendig tonedøv mht å plukke opp slike ting, selv om det helt sikkert er noen som Tenker Sitt mht det faktum at jeg sa opp jobben og nå lever slaraffenlivet i USA. Levde - studentlivet er det ikke mye slaraffen over.

Mn ut over det? Tror ikke det. Kommentarer om at jeg er blond har jeg alltid tatt som forsøk på å være morsom. Ellers er jeg fryktelig A4 så det er lite ånrette fordommene mot, gett.

Gammel 10-02-10, 08:20   #136
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg blir sikkert møtt med mange fordommer fordi jeg er veldig overvektig, men det er sjelden folk sier ting om vekta mi direkte til meg, men at de "tenker sitt" tar jeg nesten som en selvfølge.

Jeg tenker stikk motsatt av deg. Jeg er veldig overvektig selv, men jeg tar det som en selvfølge at folk forholder seg til meg på en ordentlig måte og at de ut over det ikke tenker noe spesielt om meg. Når det gjelder de som kjenner meg går jeg ut i fra at de synes jeg er en ok dame.

Jeg farter rundt i den tro at folk vil meg vel. På den måten har jeg vel stilt inn mine sosiale antenner på en måte som gjør at jeg nok ikke tar inn over meg så mye av eventuelle fordommer rettet mot meg.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:23   #137
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg tenker stikk motsatt av deg. Jeg er veldig overvektig selv, men jeg tar det som en selvfølge at folk forholder seg til meg på en ordentlig måte og at de ut over det ikke tenker noe spesielt om meg. Når det gjelder de som kjenner meg går jeg ut i fra at de synes jeg er en ok dame.

Jeg farter rundt i den tro at folk vil meg vel. På den måten har jeg vel stilt inn mine sosiale antenner på en måte som gjør at jeg nok ikke tar inn over meg så mye av eventuelle fordommer rettet mot meg.

Det kan jo være som jeg skrev i innlegget mitt tidligere, at en del fordommer og antagelser ligger hos én selv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:32   #138
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det kan jo være som jeg skrev i innlegget mitt tidligere, at en del fordommer og antagelser ligger hos én selv.

Det betviler jeg ikke. Samtidig er det jo lett å se ut fra undersøkelser at der finnes en god del fordommer blant folk bla. overfor overvektige.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:34   #139
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det betviler jeg ikke. Samtidig er det jo lett å se ut fra undersøkelser at der finnes en god del fordommer blant folk bla. overfor overvektige.

Ja det vet jeg, men jeg tenkte mer generelt i forhold til tråden. En del fordommer er kanskje ting folk tror andre tenker.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 11:37   #140
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Fordommer mot overvekt, den har jeg kjent på kroppen ja.
Bare fordi man er det så tror folk at man rett og slett er en dust.

Ett eksempel:

Ved flere anledninger har vi vært på tur med jobben il mannen, der er det ei som ikke har pratet med meg, kun målt meg opp og ned med blikket. Det er ikke en på jobben hans, men kona til en i samme bransje. Mannen hennes har heller ikke gjort annet enn å måle meg.
I våres var det ny tur med de samme menneskene, da hadde jeg gått ned 23 kilo, gjett hvem som kom og hilste, pratet og skulle både drikke vin og shoppe med meg. Den dama ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.