Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hverdagsmat i 1980 og 2010

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-10, 12:35   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Å, så det var ikke noe mamma hadde funnet på, altså? Jeg spiste ofte det samme, bare med ripsgelé. Men hos oss var det hverdagsmat. Oppå kneippskiva.

Kneipp fikk jeg bare annenhver helt hos pappa. Der levde jeg av kneipp, sjokade, honnikorn og lys spaghetti med smør og ost.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:23   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste nå nettopp en oversikt over sukkerforbruk og mener at det var overraskende kraftig redusert fra 1970 (?) til i dag.

Jeg trodde faktisk at brusforbruket ville ha gjort det omvendt, men nei.

Jeg tror gamlingene brukte mye sukker, da: Sirup på skiva, saft, sukker i kaffen, søte desserter ofte, mye søtt syltetøy.

Gammel 10-06-10, 12:28   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror sukkerforbruket da som nå var miljøbetinget. Jeg kom fra en hippiefamilie som var opptatt av at det ikke skulle være mye sukker, og vi hadde så godt som aldri brus, aldri sukkerholdig pålegg (bortsett fra brunost, men det, smør og hjemmelaget syltetøy var kun i helgene, og bare en skive), aldri søte "nødløsninger" som sukker på skiva, aldri syltetøy på (de grove) pannekakene (bare kjøttpålegg, gulost eller brunost), kun hjemmelaget grovbrød osv. Deres foreldre derimot, hadde oftere dessert og serverte skiver med sukker på.

Men jeg tror nok kanskje miljøet som tenkte så mye på kosthold var mindre da, enn nå, så sånn sett kan nok sukkerinntaket ha falt på generell basis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:28   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Fattern jobbet hos Findus, og bestefar på begge sider jobbet hos Findus. Det vil i praksis si at alle Findus/Nestle-produkter var veldig billige, og ble hverdagsmat for oss (det var egen butikk på fabrikken der de solgte ting produsert av konsernet + fisk).

Ble veldig mye fisk av. div typer kombinert med kokte poteter og smelta smør og gulerøtter. Utrolig kjedelig. Er i dag ikke spesielt glad i fisk...

Riktignok var det en del pastaretter o.l. etter hvert ut over 80-tallet som man fikk før det ellers var blitt "populært" pga. den butikken solgte det.

Fra barnahagen mimrer jeg om at det ble servert blodpannekaker og blodpølser (mao. spiste vi vel faktisk middag i barnehagen når jeg tenker meg om, sånn i 14-15 tiden vil jeg tro). Jeg kunne ikke fordra det, men den gang var det ikke noen unnskyldning at man ikke likte det - det ble servert, man spiste det, eller man lot være.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:31   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var mye mer sukker i kostholdet mitt i 1980 enn det det er nå. Mye søtt syltetøy, saft til middagen, sukker på frokostblandingen osv. Vi hadde bare dessert på søndagene, men vi hadde ofte nypesuppe etter middagen til hverdags. Men av en eller annen grunn ble det aldri regnet som dessert.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 12:40   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På begge mine besteforeldresider var det mye sukker, i hvert fall. Bestefar hadde sirup på de ganske lyse skivene, drakk saft og bestemor lagde dessert hver dag. Det tror jeg mormor også gjorde. Sviskegrøt og sånt.

Men som sagt, jeg trodde brusforbruket skulle veid opp for det.

Gammel 10-06-10, 13:53   #7
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk i hvert fall veldig lite sukker hjemme. Aldri Honni Korn, Nugatti etc., ikke syltetøy sånn til hverdags (og da kun hjemmelaget), saft kun i helgene (og da ofte i stedet for brus), godteri kun på lørdager. Men jeg husker jo at mange andre hadde alle de greiene der, så den generelle trenden vet jeg ikke om passer med min oppvekst. Jeg er i hvert fall veldig glad for at vi fikk så lite sånt hjemme, særlig nå som jeg vet hva det gjør med kroppen min.

ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 19:09   #8
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var ti år i 1980. Maten var ofte så-som-så (), men vi hadde alltid noe etter middag, oftest oppskåret appelsin ller det vi kalte japansk ris (puffet ris) med melk og sukker, men også annen frukt, gelé eller sjokoladepudding (fra pakke) eller is. De siste hadde vi stort sett på søndager eller etter hverdagsmiddager moren min visste at vi barna ikke var spesielt glad i (les fisk).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 19:34   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Puffet ris, ja. Jeg spiste MYE puffet ris. Men helmelk og sukker eller jodbærsyltetøy på. I Trøndelag kalte vi det Puff.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 19:35   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ah, puffet ris hadde vi også av og til. Det er jo ganske godt, egentlig!

ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 21:58   #11
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan noen forklare hvorfor det i min familie het "japansk ris"?

Gammel 10-06-10, 22:09   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Kan noen forklare hvorfor det i min familie het "japansk ris"?

Nei, men det het det hos oss også. Jeg har aldri likt det, og behøvde heldigvis ikke å spise det.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 22:53   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, men det het det hos oss også. Jeg har aldri likt det, og behøvde heldigvis ikke å spise det.

Jeg mener å huske at posen hadde japanske/"japanske" tegn utenpå? Kanskje derfor?

Gammel 10-06-10, 22:26   #14
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Pasta ja.. Spagetti og kjøttdeig... der kjøttdeigen ble blanda med en boks hermetisk tomatsaus elns... vel.. var jo uansett noe av det beste jeg fikk til middag. Ble imidlertid kun som regel på besøk hos mine besteforeldre (hvor ofte fikk lov å bestemme middagen... men første gangen bestemor lagde greiene ble det ikke noe særlig, ettersom spagettien ble lagt i kaldt vann...)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 18:38   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Eggedosis ja. Det husker jeg at vi fikk i store glass med sugerør. Det beste var da vi fikk blande Nesquick i eggedosisen. Fytti så kvalmende.

!Det har jeg ikke smakt siden jeg var barn. Men nå fikk jeg veldig lyst på det.

Gammel 05-06-10, 18:38   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pålegg 1980
Det var svartpølse, leverpostei, makrell i tomat, gulost og brunost. Punktum finale. Andre ting var kun til jul eller påske eller festlige anledninger.

Pålegg 2010
Vi har mer variert pålegg og kjøper mer på impuls, men har en basis av leverpostei, makrell i tomat, fårepølse, gulost og brunost. :kjedelig:

Den store forskjellen på middagsfronten er at det var mer innmat i 1980. Lever, blodpudding, innmatkaker og sånn. Vi hadde lite fisk, både fordi det var vanskelig å få tik i skikkelig fisk (fiskebil noen ganger i året) og fordi lillebroren min ikke tålte det og vi måtte styre så mye hvis vi skulle ha det, han måtte hjemmefra og vi måtte lufte hele huset osv.

Det er mer krydder i mitt 2010-hjem enn min mors 1980-tallshjem. Vi har mer internasjonal mat, sushi, taco, vietnamesisk, thai, indisk, mens min mors 1980-tallskjøkken var norsk tradisjon blandet med helsekost. Vi hadde mye grov Helios-ris, urter, linser, bønner, rotgrønnsaker, grønnkål, osv. Og salat til alle måltider. Det var ikke vanlig hjemme hos andre.

Vi hadde den obligatoriske pizzaen som hadde 4-5 cm tykk bunn, kjøttdeig, tomatpuré og ost på toppen. Ellers var vi nok den eneste familien i østerdalen som spiste rødbetkaker med grov ris, salat og urtesaus.

Gammel 07-06-10, 22:02   #17
Left
Passiv

Standard

Eggedosis ja. Det husker jeg at vi fikk i store glass med sugerør. Det beste var da vi fikk blande Nesquick i eggedosisen. Fytti så kvalmende.

Jeg husker jeg fikk mixmaster i julegave da jeg var ca. 7 eller noe, og selv om jeg haaatet eggedosis, så trasset jeg meg til å få lage eggedosis med det nye vidunderet mitt. Det var jo stort sett det eneste det gikk an å lage. Jeg fikk klar beskjed om at ja, jeg kunne lage eggedosis, men måtte spise opp om det så var det siste jeg gjorde.
Det kjentes egentlig slik ut også, for jeg var så kvalm at jeg var nesten døden nær kjentes det ut som.

Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 15:50   #18
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tør å si det: Jeg ELSKER eggedosis, særlig med rips eller litt kakao oppi. Det vil ikke si at jeg spiser det oftere enn kanskje 1 gang hver 3.år eller noe, men jeg synes det er godt

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-10, 18:47   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Rød sagogrynssuppe laget jeg faktisk for ikke så lenge siden. Jeg husker at mormor brukte rosiner i den, men det likte jeg ikke noe særlig. Jeg likte best farmors som var bare laget av saft og sagogryn.

Men, rød sagogryn finnes vel ikke, eller? Rosiner brukte vi, ja.

Gammel 05-06-10, 18:42   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom på at vi i 1980 brukte langt mer loff enn det vi gjør i dag. Jeg kan faktisk ikke huske når jeg kjøpte loff sist. Det må være veldig veldig lenge siden.

Tipper det var i fjor sommer her, da vi spiste reker.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.