|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010
Kneipp fikk jeg bare annenhver helt hos pappa. Der levde jeg av kneipp, sjokade, honnikorn og lys spaghetti med smør og ost.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg leste nå nettopp en oversikt over sukkerforbruk og mener at det var overraskende kraftig redusert fra 1970 (?) til i dag.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg tror sukkerforbruket da som nå var miljøbetinget. Jeg kom fra en hippiefamilie som var opptatt av at det ikke skulle være mye sukker, og vi hadde så godt som aldri brus, aldri sukkerholdig pålegg (bortsett fra brunost, men det, smør og hjemmelaget syltetøy var kun i helgene, og bare en skive), aldri søte "nødløsninger" som sukker på skiva, aldri syltetøy på (de grove) pannekakene (bare kjøttpålegg, gulost eller brunost), kun hjemmelaget grovbrød osv. Deres foreldre derimot, hadde oftere dessert og serverte skiver med sukker på.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Fattern jobbet hos Findus, og bestefar på begge sider jobbet hos Findus. Det vil i praksis si at alle Findus/Nestle-produkter var veldig billige, og ble hverdagsmat for oss (det var egen butikk på fabrikken der de solgte ting produsert av konsernet + fisk). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Textrovert
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Det var mye mer sukker i kostholdet mitt i 1980 enn det det er nå. Mye søtt syltetøy, saft til middagen, sukker på frokostblandingen osv. Vi hadde bare dessert på søndagene, men vi hadde ofte nypesuppe etter middagen til hverdags. Men av en eller annen grunn ble det aldri regnet som dessert.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010På begge mine besteforeldresider var det mye sukker, i hvert fall. Bestefar hadde sirup på de ganske lyse skivene, drakk saft og bestemor lagde dessert hver dag. Det tror jeg mormor også gjorde. Sviskegrøt og sånt.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Vi fikk i hvert fall veldig lite sukker hjemme. Aldri Honni Korn, Nugatti etc., ikke syltetøy sånn til hverdags (og da kun hjemmelaget), saft kun i helgene (og da ofte i stedet for brus), godteri kun på lørdager. Men jeg husker jo at mange andre hadde alle de greiene der, så den generelle trenden vet jeg ikke om passer med min oppvekst. Jeg er i hvert fall veldig glad for at vi fikk så lite sånt hjemme, særlig nå som jeg vet hva det gjør med kroppen min. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg var ti år i 1980. Maten var ofte så-som-så ( |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Puffet ris, ja. Jeg spiste MYE puffet ris. Men helmelk og sukker eller jodbærsyltetøy på. I Trøndelag kalte vi det Puff.
|
|
|
#11 |
|
sukk
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Kan noen forklare hvorfor det i min familie het "japansk ris"? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Nei, men det het det hos oss også. Jeg har aldri likt det, og behøvde heldigvis ikke å spise det.
|
|
|
#13 |
|
sukk
Jeg mener å huske at posen hadde japanske/"japanske" tegn utenpå? Kanskje derfor? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Pasta ja.. Spagetti og kjøttdeig... der kjøttdeigen ble blanda med en boks hermetisk tomatsaus elns... vel.. var jo uansett noe av det beste jeg fikk til middag. Ble imidlertid kun som regel på besøk hos mine besteforeldre (hvor ofte fikk lov å bestemme middagen... men første gangen bestemor lagde greiene ble det ikke noe særlig, ettersom spagettien ble lagt i kaldt vann...) |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Guardian of the galaxy
|
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Pålegg 1980
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Jeg husker jeg fikk mixmaster i julegave da jeg var ca. 7 eller noe, og selv om jeg haaatet eggedosis, så trasset jeg meg til å få lage eggedosis med det nye vidunderet mitt. Det var jo stort sett det eneste det gikk an å lage. Jeg fikk klar beskjed om at ja, jeg kunne lage eggedosis, men måtte spise opp om det så var det siste jeg gjorde. |
|
|
|
#18 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hverdagsmat i 1980 og 2010Jeg tør å si det: Jeg ELSKER eggedosis, særlig med rips eller litt kakao oppi. Det vil ikke si at jeg spiser det oftere enn kanskje 1 gang hver 3.år eller noe, men jeg synes det er godt
|
|
|
|
#19 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Men, rød sagogryn finnes vel ikke, eller? Rosiner brukte vi, ja.
|
|
|
#20 |
|
Erfaren nok
|
Tipper det var i fjor sommer her, da vi spiste reker.
|
![]() |
|
|