|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Her er forresten en god nyhet: http://www.budstikka.no/nyheter/kure...rekk-1.5428277 |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Fordi det stort sett er de som skal pisse fra brygga eller båtripa i snydens tilstand, eller kjøre villmann med bår, også det i fylla...
![]() |
#124 |
Glamorøs
|
Nei, det er ikke "atter en ting". Det er en ting skolene skal ha gjort hele tiden, men som de ikke gjør. Ved å f.eks omdefinerehva som er svømmedyktighet bort fra anbefalingene gjør. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi svømming hver uke, selv om det innebar å kjøre buss til tøyenbadet.
![]() |
#125 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Les resten av innlegget du quoter, så ser du hvorfor ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Som Glitter sier så er det ikke atter en ting, i Kunnskapsløftet er det kompetansemål om svømme- og livredningsopplæring. 10 timer undervisning i fjerdeklasse er ikke i nærheten av å være nok til å lære barn å svømme. Etter min oppfatning er det manglende politisk vilje til å legge til rette for at dette målet skal oppnås. Mange barn har foreldre som ikke har forutsetning for å lære dem å svømme, og det er så viktig å kunne det, at jeg mener at det bør gjøres i en setting der alle barn nås. Da er skolen det eneste alternativet slik jeg ser det.
![]() |
#127 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg har lest resten, og jeg sier jo at hvis man ikke kan svømme, så er det jo en ting, men kan man det skjønner jeg ikke helt hva grunnen er til at man ikke kan ta seg et bad i fjorden eller en innsjø. Det er jo gratis, så økonomi er ingen unnskylding. Og dersom det er noe kulturellt, altså at man ikke kan gå på stranda, for der er det fremmede menn, eller noe sånt, da har man jo tatt det valget selv. Og de som har religiøse grunner til å ikke dra på stranda er som regel de samme som ikke lar barna delta i svømmeundervisning på skolen, tilsier hvertfall min (meget begrensede) erfaring, så da er man jo like langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
pretty ballerina
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Det ser ut som det hvertfall i Oslo er politisk vilje til å gjøre noe med dette nå. Veldig trist at det måtte en så tragisk ulykke til for å åpne øynene på politikerne: Syv av ti 10-åringer med innvandrerbakgrunn kan ikke svømme
![]() |
#129 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Om det gjelder drukning fra båt, så er det vel også kjent at det er mannfolk som bruker minst redningsvest?!
![]() |
#130 |
Protonterapeut
|
Der er da en kjensgjerning at voksne mennesker flyter bedre enn barn?!
![]() |
#131 |
Men først, kaffe!
Nei, jeg skjønner nå at du ikke skjønner nå. Men det finnes endel familier, i Oslo og sikkert også rundt om ellers, som ikke gjør slike ting. De drar ikke ut i skogen på tur, de drar ikke på ferie, de koser seg ikke på stranda. Grunnene kan selvsagt variere, og jeg kunne utbrodert om det, men lar den ligge nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
can-jur
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Å skulle lære ungene å svømme med kanskje 2 uker badetempratur i året er helt håpløst. Heldigvis bor vi i en kommune som tar det på alvor og svømmehallen er åpen fra 1. sept til 1 mai. Ungene begynner med bading i førskoleklubben, da svømmer de hver 1 dag hele perioden hallen er åpen. På skolen har de svømming 14. gang i uka fra sept, og ut april
![]() |
![]() |
#133 |
Epikur
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Kristine, har du aldri hørt om barnefattigdom? Om forskjeller mellom rike og fattige og mellom øst og vest i Oslo, mellom innvandrergrupper og hvite, emmlom middelklassen og arbeiderklassen? Det er storeforskjeller mellom folk i Norge, både i hva de vil, hva de prioriterer i fht tid og penger og hva de kan få til.
![]() |
#134 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Alle foreldre, innvandrede eller ei, mellomklasse eller fattigklasse, burde forstå viktigheten av å lære barna å ferdes i og ved vann etter egne forutsetninger. Kan de ikke svømme, så må man holde seg unna vann. evt. må foreldrene være med barna når det er vann i nærheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?... Og det med å ta seg et bad i en fjord eller innsjø? Kremt... hvor mange uker i året er det ok badetemperatur her i landet?
![]() |
#136 |
Men først, kaffe!
Hvorfor må det handle om å finne en syndebukk snarere enn å si at dette handler om å finne en løsning på et problem. Et problem som har fatalt utfall for de det gjelder. En løsning som vil komme hele samfunnet til gode. Jeg synes at disse barna fortjener det, selv om foreldrene ikke forstår viktigheten av de tingene du nevner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Enig i det, men så var det løsningen, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Glamorøs
|
Jeg tror løsningen er sammensatt. Først og fremst må skolene holde seg til retningslinjene og ikke omdefinere dem. Man er ikke svømmedyktig før man kan svømme 100x2 meter, og flyte. De som ikke får det til, må få intensivundervisning til de gjør det.
![]() |
#139 |
pretty ballerina
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Hvorfor skulle det ikke være mulig å få det til i skolen? Hvis det fins poilitisk vilje til å få det til, så er jeg overbevist om at det hvertfall vil være mulig å nå flere enn det som er tilfellet i dag. Land som Sverige og Danmark har ca. de samme kompetansemålene som vi har her, og de får det bedre til enn vi gjør her i Norge. Svømmeopplæringen på syttitallet her i Oslo var langt bedre enn den som tilbys nå. For meg handler det ikke om at skolen er skyld i dette, det er etter min oppfatning manglende politisk vilje og en nedbygging av tilbudet over mange år som gjør at dette nå er et problem.
![]() |
#140 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?En annen ting er at det er ikke nødvendigvis alltid så lett å lære sine egne barn å svømme. Jeg har klart å lære mine barn mye, inkludert å gå på ski og å lese. Men det er ikke alle barn som er glade i vann og som hopper uti og har lyst til å svømme. Jeg har to små pyser, som helst vil plaske på en varm grunne, de vil ikke ut på dypet, de vil ikke prøve å flyte. Om man tar dem med ut dit, så henger de rundt halsen min. Helt sant. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|