Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-10, 09:23   #121
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Her er forresten en god nyhet: http://www.budstikka.no/nyheter/kure...rekk-1.5428277
Ikke i skolen, men svømmekurs for innvandrerkvinner - bra tiltak

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 09:28   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Oppdatert info og drukningsstattistikk for første halvår av 2010 http://folkehjelp.no/?module=Article...icShow;ID=9521

Men hva er det egentlig som gjør at 33 av 37 druknede er menn?

Fordi det stort sett er de som skal pisse fra brygga eller båtripa i snydens tilstand, eller kjøre villmann med bår, også det i fylla...

Gammel 02-07-10, 09:29   #123
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

eller kjøre villmann med bår, også det i fylla...

Helst uten redningsvest også.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 09:42   #124
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Atter en ting som skolene skal ordne opp i.

Nei, det er ikke "atter en ting". Det er en ting skolene skal ha gjort hele tiden, men som de ikke gjør. Ved å f.eks omdefinerehva som er svømmedyktighet bort fra anbefalingene gjør. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi svømming hver uke, selv om det innebar å kjøre buss til tøyenbadet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 09:47   #125
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Hvorfor det? Greit, hvis foreldrene ikke kan svømme er det jo en ting, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det absolutt må være organisert svømmetrening i basseng, dersom foreldrene kan svømme selv. .

Les resten av innlegget du quoter, så ser du hvorfor ikke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 09:56   #126
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, det er ikke "atter en ting". Det er en ting skolene skal ha gjort hele tiden, men som de ikke gjør. Ved å f.eks omdefinerehva som er svømmedyktighet bort fra anbefalingene gjør. Da jeg gikk på ungdomskolen hadde vi svømming hver uke, selv om det innebar å kjøre buss til tøyenbadet.

Som Glitter sier så er det ikke atter en ting, i Kunnskapsløftet er det kompetansemål om svømme- og livredningsopplæring. 10 timer undervisning i fjerdeklasse er ikke i nærheten av å være nok til å lære barn å svømme. Etter min oppfatning er det manglende politisk vilje til å legge til rette for at dette målet skal oppnås. Mange barn har foreldre som ikke har forutsetning for å lære dem å svømme, og det er så viktig å kunne det, at jeg mener at det bør gjøres i en setting der alle barn nås. Da er skolen det eneste alternativet slik jeg ser det.

Gammel 02-07-10, 09:57   #127
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Les resten av innlegget du quoter, så ser du hvorfor ikke.

Jeg har lest resten, og jeg sier jo at hvis man ikke kan svømme, så er det jo en ting, men kan man det skjønner jeg ikke helt hva grunnen er til at man ikke kan ta seg et bad i fjorden eller en innsjø. Det er jo gratis, så økonomi er ingen unnskylding. Og dersom det er noe kulturellt, altså at man ikke kan gå på stranda, for der er det fremmede menn, eller noe sånt, da har man jo tatt det valget selv. Og de som har religiøse grunner til å ikke dra på stranda er som regel de samme som ikke lar barna delta i svømmeundervisning på skolen, tilsier hvertfall min (meget begrensede) erfaring, så da er man jo like langt.

Eller er det andre grunner du mener?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:31   #128
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Standard

Det ser ut som det hvertfall i Oslo er politisk vilje til å gjøre noe med dette nå. Veldig trist at det måtte en så tragisk ulykke til for å åpne øynene på politikerne: Syv av ti 10-åringer med innvandrerbakgrunn kan ikke svømme

Sitat:

Drukningsulykken i Oslo tirsdag har ført til ny alarm om norske barns elendige svømmeferdigheter. Osloskolen vil nå teste alle 4.-klassinger og gi intensiv undervisning til dem som ikke kan svømme.

Gammel 02-07-10, 10:38   #129
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det gjelder drukning fra båt, så er det vel også kjent at det er mannfolk som bruker minst redningsvest?!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 10:41   #130
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Om det gjelder drukning fra båt, så er det vel også kjent at det er mannfolk som bruker minst redningsvest?!

Der er da en kjensgjerning at voksne mennesker flyter bedre enn barn?!
Er det ikke? Sånn med tanke på redningsvestbruken blant voksne generelt?

Gammel 02-07-10, 10:47   #131
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg har lest resten, og jeg sier jo at hvis man ikke kan svømme, så er det jo en ting, men kan man det skjønner jeg ikke helt hva grunnen er til at man ikke kan ta seg et bad i fjorden eller en innsjø. Det er jo gratis, så økonomi er ingen unnskylding. Og dersom det er noe kulturellt, altså at man ikke kan gå på stranda, for der er det fremmede menn, eller noe sånt, da har man jo tatt det valget selv. Og de som har religiøse grunner til å ikke dra på stranda er som regel de samme som ikke lar barna delta i svømmeundervisning på skolen, tilsier hvertfall min (meget begrensede) erfaring, så da er man jo like langt.

Eller er det andre grunner du mener?

Nei, jeg skjønner nå at du ikke skjønner nå. Men det finnes endel familier, i Oslo og sikkert også rundt om ellers, som ikke gjør slike ting. De drar ikke ut i skogen på tur, de drar ikke på ferie, de koser seg ikke på stranda. Grunnene kan selvsagt variere, og jeg kunne utbrodert om det, men lar den ligge nå.

De som setter seg på trikken for en fin dag på Sognsvann er nok dessverre de samme som har barna sine på svømmekurs vinteren igjennom. Det er min hypotese. Og et velment tips fra oss her på FP om at alle som ikke har råd til annet også bør gjøre det vil nok ikke endre det faktum.

Gammel 02-07-10, 10:57   #132
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å skulle lære ungene å svømme med kanskje 2 uker badetempratur i året er helt håpløst. Heldigvis bor vi i en kommune som tar det på alvor og svømmehallen er åpen fra 1. sept til 1 mai. Ungene begynner med bading i førskoleklubben, da svømmer de hver 1 dag hele perioden hallen er åpen. På skolen har de svømming 14. gang i uka fra sept, og ut april
I tillegg drar vi en del i svømmehallen med dem, for å følge opp. Her koster det 400 kr til 10 ganger (voksen) og 200 kr for 10 ganger (barn).
Det tilbudet vi har burde alle ha!!!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 11:03   #133
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kristine, har du aldri hørt om barnefattigdom? Om forskjeller mellom rike og fattige og mellom øst og vest i Oslo, mellom innvandrergrupper og hvite, emmlom middelklassen og arbeiderklassen? Det er storeforskjeller mellom folk i Norge, både i hva de vil, hva de prioriterer i fht tid og penger og hva de kan få til.

Gammel 02-07-10, 11:10   #134
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Alle foreldre, innvandrede eller ei, mellomklasse eller fattigklasse, burde forstå viktigheten av å lære barna å ferdes i og ved vann etter egne forutsetninger. Kan de ikke svømme, så må man holde seg unna vann. evt. må foreldrene være med barna når det er vann i nærheten.

Man kan ikke bare skylde på opplæringen i skolene, sånn som jeg opplvever noen her gjør. Det er utopi å tro at kommunene plutselig skulle få råd til å ha alle skolebarn en time i basseng i uka.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 11:11   #135
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... Og det med å ta seg et bad i en fjord eller innsjø? Kremt... hvor mange uker i året er det ok badetemperatur her i landet?

: Ok jeg er pysete :

Gammel 02-07-10, 11:16   #136
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Alle foreldre, innvandrede eller ei, mellomklasse eller fattigklasse, burde forstå viktigheten av å lære barna å ferdes i og ved vann etter egne forutsetninger. Kan de ikke svømme, så må man holde seg unna vann. evt. må foreldrene være med barna når det er vann i nærheten.

Man kan ikke bare skylde på opplæringen i skolene, sånn som jeg opplvever noen her gjør. Det er utopi å tro at kommunene plutselig skulle få råd til å ha alle skolebarn en time i basseng i uka.

Hvorfor må det handle om å finne en syndebukk snarere enn å si at dette handler om å finne en løsning på et problem. Et problem som har fatalt utfall for de det gjelder. En løsning som vil komme hele samfunnet til gode. Jeg synes at disse barna fortjener det, selv om foreldrene ikke forstår viktigheten av de tingene du nevner.

Gammel 02-07-10, 11:20   #137
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Enig i det, men så var det løsningen, da.
Er det å gjerde inn vann?
Er det å bevisstgjøre foreldre at vann er farlig?
Jeg tror dessverre ikke at det er mulig at alle kommer til å få en god svømmeopplæring via skolen.
Jeg skulle ønske det, for egen del.
Men man må se på realitetene.

Jeg sitter å leser tråden nå , ser det har vært mange interessante innlegg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 11:27   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Enig i det, men så var det løsningen, da.
Er det å gjerde inn vann?
Er det å bevisstgjøre foreldre at vann er farlig?
Jeg tror dessverre ikke at det er mulig at alle kommer til å få en god svømmeopplæring via skolen.
Jeg skulle ønske det, for egen del.
Men man må se på realitetene.

Jeg sitter å leser tråden nå , ser det har vært mange interessante innlegg.

Jeg tror løsningen er sammensatt. Først og fremst må skolene holde seg til retningslinjene og ikke omdefinere dem. Man er ikke svømmedyktig før man kan svømme 100x2 meter, og flyte. De som ikke får det til, må få intensivundervisning til de gjør det.
Det må jobbes med holdninger hos foreldre som ikke ser viktigheten av å svømme, og man må ikke slippe unna svømmeundervisningen. Jeg syns det er greit å dele i gutte- og jentegrupper hvis det kan hjelpe, fordi jeg syns svømming er så enormt viktig at blir lært. Det må bli mye billigere å gå i svømmehallen, og de svømmehallene vi har må være i stand og i bruk. Svømmeopplæring av barn på asylmottak er også et bra hjelpemiddel.

Gjerde inn vann syns jeg er en dårlig løsning. Det går alltid an å klatre et gjerde. Fristende er det også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 11:31   #139
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Standard

Hvorfor skulle det ikke være mulig å få det til i skolen? Hvis det fins poilitisk vilje til å få det til, så er jeg overbevist om at det hvertfall vil være mulig å nå flere enn det som er tilfellet i dag. Land som Sverige og Danmark har ca. de samme kompetansemålene som vi har her, og de får det bedre til enn vi gjør her i Norge. Svømmeopplæringen på syttitallet her i Oslo var langt bedre enn den som tilbys nå. For meg handler det ikke om at skolen er skyld i dette, det er etter min oppfatning manglende politisk vilje og en nedbygging av tilbudet over mange år som gjør at dette nå er et problem.

Gammel 02-07-10, 11:33   #140
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting er at det er ikke nødvendigvis alltid så lett å lære sine egne barn å svømme. Jeg har klart å lære mine barn mye, inkludert å gå på ski og å lese. Men det er ikke alle barn som er glade i vann og som hopper uti og har lyst til å svømme. Jeg har to små pyser, som helst vil plaske på en varm grunne, de vil ikke ut på dypet, de vil ikke prøve å flyte. Om man tar dem med ut dit, så henger de rundt halsen min. Helt sant.

Jeg er ikke en ubrukelig forelder, men jeg ser at akkurat når det gjelder svømming, så er det uendelig mye enklere at det er en annen voksen som hjelper dem.

Og hva mener dere jeg skal gjøre da? Det er ikke lett å tvinge barn til å svømme. Faktisk. Jeg har vært på grensen til å prøve.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.