|
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Eller: Det å ikke la barnet bestemme slike ting betyr ikke at man ikke tar barnet på alvor heller.
![]() |
#2 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Tjah, begrunnelsen "ikke spise andre" er vel like velreflektert hos et barn som hos en voksen, vil jeg tro. Men barnet er såklart ikke i stand til å vurdere konsekvensene av et slikt valg. Det må den voksne, i dette tilfellet Siljemoren, vurdere, som det virker som hun har gjort.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativHva om datteren til Siljemoren ikke ville spise sjokolade fordi hun hadde hørt om de grusomme livene til barna på kakaoplantasjen. Hadde dere hatt samme holdning da? Jeg føler nemlig at den steile nei-dette-kan-ikke-barn-bestemme-holdningen bunner i at man syns barn skal spise kjøtt og fisk.
![]() |
#4 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativFor meg bunner det i at barn ikke bør kunne ta såpass store avgjørelser som de ikke kan forutse konsekvensene av. På lik linje med å ta tattoveringer eller piercinger, uten sammenligning forøvrig.
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
Men det er jo foreldrene som tar selve avgjørelsen her, da. (Selv om barnet kanskje har tatt avgjørelsen i praksis, uavhengig av om foreldrene tillater dette eller ei).
![]() |
#6 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Erfaren nok
|
Og jeg blir like overrasket over hvorfor ikke barn skal få ta slike avgjørelser, når de ikke er direkte skadelig. Jeg mener ikke at barna skal styre og bestemme alt, men jeg synes det er greit å respektere barnet og tankene det har, feks om akkurat dette. Og så får man se hvilken vei det bærer.
![]() |
#8 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg ville respektert at barnet mitt hadde slike tanker, men jeg hadde aldri proklamert at "OK, da har du blitt vegetarianer". Jeg hadde heller ikke tvangsforet med kjøtt, men gjort det klart, som i alle livets valg, hva JEG mener er sunt og greit og OK å gjøre, og jeg har ingen problem med at man spiser dyr. For meg er det å være vegetarianer av kostholdsoverbevisning noe annet enn å være det fordi det er trist at noe dør. Min fireåring er ikke moden nok til å se forskjellen, eller til å mene noe om kosthold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Jeg bestreber at vi skal bestemme sammen. Selvsagt går ikke det i alle situasjoner, men stort sett kommer vi frem til minnelige løsninger, som f.eks å servere rå gulrøtter, agurk eller sukkererter som tilbehør til veldig mange retter, samme om det passer eller ikke, fordi det er noe snupsen liker. Jeg ser ikke på å la barna bestemme litt over sin egen hverdag som hverken noe problem, eller som det første trinnet til helvete.
![]() |
#10 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg hadde servert henne grønnsaker, og så ikle laget så mye tema av det, kansje dette er noe som vedvarer eller kansje det er en "fase". Men å tvinge i barnet mitt kjøtt hadde jeg ikke gjort.
![]() |
#11 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Signerer bare denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
For at barnet mitt skulle ha spist et fullverdig kosthold så måtte jeg ha laget til ekstra retter om det ikke skulle ha spist fisk og kjøtt ja. Og det gjør jeg ikke. Jeg lager ikke ekstramat fordi noen ikke liker noe.
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg er av typen som tilrettelegger en god del, jeg da. Merkelig nok har det vist seg at selv om de i begynnelsen har spist nesten alt mulig rart de fikk servert (f.eks. spiste halvannetåringen thai-mat uten problemer), så har de blitt mer og mer skeptiske til grønnsaker. Så de får rå gulrøtter og agurk, selv om det egentlig ikke hører til retten vi serverer. Heller det, enn at de ikke spiser noe grønt.
![]() |
#14 |
villende
|
Ok, så er det litt på siden av diskusjonen, men jeg lurer likevel på hvorfor du mener det? Er det bare fordi du mener at det er livsnødvendig at kostholdet inneholder fisk, eller er det noe annet ved det vegetarianske kostholdet som gjør at du mener at det ikke er spesielt sunt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Mother of Dragons
|
Jeg kan godt presisere: Jeg tror at vegetarisk kosthold som er godt balansert kan være mer enn sunt nok. (Jeg tror på dette med at ting er "sunt nok") Men jeg tror ikke det er noen helsegevinst i å gå fra et kosthold som er allerede godt med grønnsaker og moderat mengde kjøtt og fisk til et uten kjøtt og fisk. Sånn som vi spiser, så hadde det, om jeg ikke hadde lagt betydelig arbeid på å kompensere for kjøtt og fisk, ikke vært noe sunnere for sønnen min om han kuttet ut fisken med mer grønnsaker. Vi spiser grønnsaker nok.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativDet er forresten veldig mange av veggisene "mine" som også har dreads og tatoveringer. Ja, og piercinger. Er det det dere er redd for skal skje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ræv med ører
Jeg håper de tok tættisene og piercingene litt etter at de var 4,5 år?
![]() |
#18 |
|
Det vil jeg tro, men det var en av disse Dramatiske Konsekvensene fordi de var traumatiserte barnevegetarianere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ræv med ører
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativDet virker på meg som om du mener at det er radikalt å være vegetarianer, ac.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Det kommer jo helt an på kostholdet man har i utgangspunktet.
![]() |
|
|