|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#123 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Snartseksåringen her liker ikke blått, men mener likevel at det er en guttejakke, siden den er blå. Når jeg spør om en jente kunne brukt den, ser han rart på meg og sier: Ja, så klart? Hvorfor spør du om det?
|
|
|
#124 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Jeg vet ikke helt jeg, jakken var flott den både til gutter og jenter. Den rosa varianten som vises senere i denne debatten ville ikke jeg kjøpt til en gutt på over 8 år, fordi jeg ikke ville at han skulle få kommentarer fra andre.
|
|
|
#126 |
|
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Jeg viste jakken til vesla nå, og hun utbryter kontant "Det var en fiiiin jakke!" Hva synes du da, sier jeg, er det en guttejakke eller jentejakke? Begge deler egentlig, sa hun. Vesla er snart 8 år.
|
|
|
#127 |
|
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Absolutt ikke jentete. Kunne lett ha kjøpt den til min skolegutt.
|
|
|
|
#129 |
|
Lykkelig 3barnsmor:)
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() |
Samme her. Syns jeg hører henne "det er jo en guttejakke!"
|
|
|
#130 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Orket ikke å lese mer enn halve diskusjonen, selv om temaet engasjerer meg veldig og det er noe jeg er veldig bevisst på. Mest i forhold til sønnen min, av en eller annen grunn. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
maler
|
Det der er også noe jeg har filosofert litt over. Sikkert fordi begge mine gutter, og mest eldstemann, har hatt en skikkelig rosaperiode i barnehagealder. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært for feig til å gi dem noe rosa, noe jeg angrer litt på idag. Men hver gang jeg har luftet temaet bortsett fra med ei på jobb som også har hatt rosagutter og her på fp, har jeg fått svar som har tippet meg i retning av å skåne guttene fra opplevelsen å gå med rosa i barnehagen. Men hvorfor egentlig? At jenter går i typiske guttefarger og gutteklær er det vel få som reagerer voldsomt på, men at guttene skal ha farger, pynt og figurer man normalt finner på jentetøy skaper av en eller annen grunn reaksjoner. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor (jeg snakker ikke om kjoler og skjørt her nå, mer rosa strømpebukser og jakke med hello kitty). Enkelte er opptatt av at jenter kan man kle opp som man vil, men gutter må man ikke pynte. Andre er opptatt av å hindre at guttene blir ertet. Og enkelte voksne menn får en slags forvokst "jentelus-mine" hvis det er snakk om å kle gutten i "jentefarger". Så ender jeg med å snakke med to tunger selv. På den ene siden sier jeg til barna mine at det ikke finnes noe sånt som jente- og guttefarger, alle får gå med det de vil. På den andre siden leder jeg guttungen forbi de fargerike jakkene og bort til de gusjete guttejakkene når han skal ha seg ny jakke i en alder av fem år.
|
|
|
#132 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Katta: Forstår hva du mener, men selv for meg går det en grense. På ferie i sommer lånte seksåringen en kjole av sin søster. Han ville absolutt gå på restaurant i den. Jeg må innrømme at jeg vaklet veldig. Jeg har sjelden følt meg såpass klemt mellom mine prinsipper og enkelte andre følelser. For jeg kan egentlig ikke se noen grunn til at han ikke skulle få lov. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
maler
|
Kjole er jeg glad jeg ikke har blitt spurt om. Jeg tror jeg nå hadde spurt "du er klar over at kjole er et jenteplagg, vil du fortsatt ha det på deg"? Og godtatt svaret. Men tidligere ville jeg nok sagt nei. Jeg har bestemt meg for at kjolebehovet som evt måtte oppstå kan dekkes av prinsesseutstyr i utkledningsdunken.
|
|
|
#134 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Sneipen ville ha rosa alpinhjelm. Det fikk han, så klart. Glitter var det også på.
|
|
|
#136 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Nabojenta var innom og mente at det var en guttejakke, men at Mona i barnehagen sikkert også ville ha en slik.
|
|
|
#137 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?*altså, nabojenta på 5 var ikke innom NÅ, altså. Vi har litt normale døgnrytmer her i blokka også.
|
|
|
#138 |
|
søt
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Jeg syns ikke på noen måte at denne jakka er jentete.
|
|
|
#140 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er denne Bergansjakka litt jentete?Jeg får litt guttejakkefølelse, men kunne fint ha arvet den til en søster også. |
|
|
|
![]() |
|
|