Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-10, 19:13   #121
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Nei, det er akkurat like ille. Jeg har ikke barn som later som de røyker, og det håper jeg inderlig ikke jeg får heller. Jeg har flere venninner som har sagt rett ut at de var glade i tanken om å røyke allerede fra de var små, fordi mennesker de så veldig opp til gjorde det, bl.a. en tante. En kan ikke holde ungene vekk fra røyking og snusing helt til de er 25 og over den verste faren for å begynne å røyke eller snuse, men når de er 4-5 år og skaper seg ideer om de fantastiske menneskene de liker og som de har mye gøy med, da synes jeg absolutt at foreldrene skal ha mulighet til å velge vekk at de utsettes for sånne tøysevaner på fast basis fra rollemodellene sine.

Så du mener det er ok å komme full på jobb også? Det er PÅ og I jobben det diskuteres her. Ikke når de har pause, er hjemme, har en fest på lørdagen eller whatever.

Hvor sier jeg det er ok å komme full på jobb? Ja, vi diskuterer i jobbtiden og jeg gir helt blaffen i om de måtte ha snus i munnen eller ei, som noen sa her så er det fryktelig mange andre ting jeg legger vekt om om de snuser eller ei. Jeg er nok prippen men ikke helt der enda at jeg orker bry meg om barnehageansatte snuser eller ei.

Gammel 31-08-10, 19:15   #122
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I arbeidstiden?? Det er da ingen som mener man ikke kan røyke, snuse eller drikke på privaten.

Men skjønner du ikke at han nettopp fordi han er så godt likt av dem har en ekstra påvirkning? De ser opp til ham og vil være som ham. Dette er elementært, altså - barn lærer og tar etter voksne. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal vokse opp og starte å røyke eller snuse. Heldigvis er flere og flere barnehageledere bevisst eksempelets makt, og forbyr sine ansatte å røyke i arbeidstiden mens barna ser på.

Jeg er helt på linje med Venstre i at man IKKE skal lovregulere livet til folk, hverken på jobb eller i hjemmet Jeg synes det er "sykt" at ansatte i en barnehage ikke skal få røyke mens barn ser på mens andre folk rundt barn kan røyke akkurat hvor de vil, inkludert foreldre.

Gammel 31-08-10, 19:19   #123
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

I arbeidstiden?? Det er da ingen som mener man ikke kan røyke, snuse eller drikke på privaten.

Men skjønner du ikke at han nettopp fordi han er så godt likt av dem har en ekstra påvirkning? De ser opp til ham og vil være som ham. Dette er elementært, altså - barn lærer og tar etter voksne. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal vokse opp og starte å røyke eller snuse. Heldigvis er flere og flere barnehageledere bevisst eksempelets makt, og forbyr sine ansatte å røyke i arbeidstiden mens barna ser på.

Alle de gode sidene ved denne gutten gjør så til de grader opp for at han røyker og snuser, det blir helt ubetydelig. Skulle ikke falle meg inn å ville ha et samfunn der man forbyr folk fra å ta seg en røyk foran barn bare fordi vi alle på være perfekte rollemodeller.
Den rusen som tar mest liv er i landet er alkohol, hvis alle er så opptatt å være perfekte rollemodeller så foreslår jeg man begynner der.

Gammel 31-08-10, 19:25   #124
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er helt på linje med Venstre i at man IKKE skal lovregulere livet til folk, hverken på jobb eller i hjemmet Jeg synes det er "sykt" at ansatte i en barnehage ikke skal få røyke mens barn ser på mens andre folk rundt barn kan røyke akkurat hvor de vil, inkludert foreldre.

Jeg syns det er ganske sykt å lukke øynene for hvor mye makt det er i voksne rollemodeller. Og så er det nå engang sånn at man ikke trenger noe sertifikat eller intervju for å bli foreldre. Ansatte i skoler og barnehager ER rollemodeller, enten de vil eller ikke.

Gammel 31-08-10, 19:33   #125
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg syns det er ganske sykt å lukke øynene for hvor mye makt det er i voksne rollemodeller. Og så er det nå engang sånn at man ikke trenger noe sertifikat eller intervju for å bli foreldre. Ansatte i skoler og barnehager ER rollemodeller, enten de vil eller ikke.

Det selvfølgelig greit at det kreves vandelfri attest osv men noe moralpoliti for å sjekket at de er "perfekte" mennesker i tillegg blir bare for drøyt synes jeg. Tror ikke det hadde blitt igjen så mange av de heller for å si det slik om man drar dette for langt ...

Gammel 31-08-10, 19:37   #126
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg synes bare vi går for langt i vår streben etter det perfekte samfunn der vi skal skåne barna for absolutt alt, inkludert det å måtte se voksene røyker / snuser. Å pålegge / lage forbud til de som passer barna våre til ikke å røyke eller snuse i barns påsyn er faktisk ganske absurd synes jeg når jeg tenker meg om. Hadde jeg sett ansatte i barnehagen sitte bak en bil å røyke hadde jeg ikke ledd men grått tror jeg. Et slikt samfunn vil jeg faktisk ikke ha.

Gammel 31-08-10, 19:44   #127
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke det er et problem og ville ikke ha reagert, annet enn at jeg ville ha tenkt litt: wow, det så jo pent ut hvis jeg møtte en dame i døren som tok i mot ungene med snusleppe. Jeg synes også det er ok at folk tar røykepauser utenfor gjerdet og borte fra barns synsrekkevidde. At noen går rundt med pepsiflasken synlig synes jeg er litt uheldig, men om de hadde skjult det i en kaffekopp eller sportsflaske så hadde jeg synes det var helt greit. For the record: jeg røyker, men ikke når jeg er på jobb i bhg (ikke på vei til jobb heller) og sniker meg i blant ut i garderoben og tar meg en deilig sup med pepsi max.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 19:47   #128
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa, spiller det ingen rolle for deg om barna dine starter å røyke eller snuse som voksen? For det kan nesten høres sånn ut. Jeg syns det er litt rart at du velger å lukke øynene for vesentlige fakta.

Gammel 31-08-10, 19:49   #129
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke ha et samfunn der de ansatte står rett ved gjerdet og røyker omtrent i trynet på ungene, slik de gjorde i barnehagen utfor her tidligere. Nå har de ikke lov til det lenger, og må opp i skogen for å røyke. Jeg synes det er helt flott og vil ha et samfunn der røyk ikke er akseptabelt! *drømme*

Gammel 31-08-10, 19:59   #130
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Lisa, spiller det ingen rolle for deg om barna dine starter å røyke eller snuse som voksen? For det kan nesten høres sånn ut. Jeg syns det er litt rart at du velger å lukke øynene for vesentlige fakta.

Selvfølgelig vil jeg ikke at barnet mitt skal begynne å røyke når hun vil bli voksen. Det er fryktelig mange ting jeg ikke vil hun skal gjøre når hun blir voksen. (Jeg vil heller ikke at hun skal bli tykk og få alle de sykdommene det er i familien vår, som forøvrig er det jeg er mest redd for)
Men vi diskuterer det prinsippielle her ikke sant? Skal vi forby alt vi ikke liker? Om det er røyk, snus, sukker, niqab eller you name it, nei jeg vil ikke at noe skal forbys (bortsett fra ting som narkotika). Jeg mener ansatte i barnehage og skole skal, på lik linje med andre i samfunnet kunne få røyke eller snuse. (Selvfølgelig ikke røyke foran barna men snus er noe annet synes jeg).

Gammel 31-08-10, 20:01   #131
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Elementært.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:05   #132
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Selvfølgelig tar barn etter voksene men det betyr ikke at vi kan forby alt vi ikke liker. Jeg tror ikke samfunnet blir noe bedre av det, tvert om.

Gammel 31-08-10, 20:08   #133
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker feks også at barnehagen skal ha et sunt fokus, og da ville det jo vært veldig pussig om barna skulle sitte og spise grovt brød med leverpostei, mens de ansatte spiste loff med nugatti. Klart de som jobber i barnehage er rollemodeller. Og klart det blir en forskjell på hva man gjør hjemme i familien, og hva man gjør som ansatt i en virksomhet.

Det handler jo ikke om at de ikke kan spise, drikke, røyke og snuse hjemme eller andre steder. Men det er ofte forskjell på jobb og privatliv.

De som snuser sier jo også i denne tråden at de velger bort snusen når de skal være firmaets "ansikt utad". Og det har jo noe med inntrykk å gjøre. Det har ikke med at om man snuser = dum. Men det ser ikke alltid like pent ut.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:09   #134
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig tar barn etter voksene men det betyr ikke at vi kan forby alt vi ikke liker. Jeg tror ikke samfunnet blir noe bedre av det, tvert om.

Men vi snakker ikke om å forby snus (selv om det er forbudt i flere land), men vi snakker om å droppe snusen når man jobber med barna.

Gammel 31-08-10, 20:11   #135
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men vi snakker ikke om å forby snus (selv om det er forbudt i flere land), men vi snakker om å droppe snusen når man jobber med barna.

Ja men jeg mente at jeg ikke ønsker et samfunn der det innføres forbud mot snus hvis man ønsker å jobbe med barn.

Gammel 31-08-10, 20:12   #136
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Ja men jeg mente at jeg ikke ønsker et samfunn der det innføres forbud mot snus hvis man ønsker å jobbe med barn.

Trenger ikke være forbudt, så lenge de tar det i pausen.

Det er ikke forbudt å knaske sjokoalde dagen lang på jobb i barnehagen heller. Finnes ikke regler på det, men det er ganske innlysende at det ikke er ok liksom.

Gammel 31-08-10, 20:15   #137
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det ikke dette Eia var inne på i sitt tabloide TV-program? At statens anti røyk og alkohol reklame indoktrinerte oss i åresvis med en påstand de ikke helt har belegg for å hevde. Arv og miljø, venners påvirkning kontra foreldres, osv.

Jeg klarer ikke helt å tro at man begynner å snuse fordi man hadde en barnehageansatt for ørten år siden som gjorde det. Til det tror jeg den brikken i puslespillet rett og slett er for liten. Om det lukter, ser delikat ut osv, det er en annen sak.

Snuser halve venninnegjengen på håndballen, det tror jeg derimot har mye å si. Man vet også at enkelte har en større dragning mot det å teste ut alt mulig, posisjonen disse har i vennekretsen teller også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:19   #138
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Men, altså. Det snakkes mye om rollemodeller. Men er det ingen som mener at noe rett og slett ikke passer seg i alle situasjoner på jobben? Er det greit at kelneren som tar i mot bestillingen din står og spiser en banan mens han gjør det? Er det greit at legen sender en sms under en konsultasjon? Er det greit at psykologen spiser en BigMac meny i en time? Passer det seg for en flyvertinne å rigge seg til med DS i et ledig flysete?Kan en sykepleier på en avdeling legge seg på sofaen i fellesstua når det er litt rolig?

Altså, noe hører ikke hjemme på jobb-arenaen, rett og slett. Uten at det trenger å handle om dårlige vs perfekte mennesker.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:22   #139
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg reagerte på snusbruken til en ansatt i en skobutikk, så jeg hadde definitivt reagert i barnehagen.

Gammel 31-08-10, 20:22   #140
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apple: Den ser jeg, det var mer poenget om at barnet selv etterhvert ville begynne å snuse jeg tenkte på.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.