Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 12:15   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

I min verden så er du en som drikker alkohol om du drikker rusbrus, ettersom den inneholder alkohol. Men nei, jeg kjenner flere som ikke drikker og det er ikke sjokkerende syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 12:17   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

I min verden så er du en som drikker alkohol om du drikker rusbrus, ettersom den inneholder alkohol. Men nei, jeg kjenner flere som ikke drikker og det er ikke sjokkerende syntes jeg.

Ja jeg pleier å si at jeg er 99 % avholds, for jeg drikker kanskje 1 stk rusbrus annenhvert år. Jeg hadde faktisk 2-3 rusbrus i mai 2009, det var siste gangen jeg drakk og mer tror jeg ikke det blir, i hvert fall ikke på noen år tenker jeg.

Gammel 07-09-10, 12:21   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja jeg pleier å si at jeg er 99 % avholds, for jeg drikker kanskje 1 stk rusbrus annenhvert år. Jeg hadde faktisk 2-3 rusbrus i mai 2009, det var siste gangen jeg drakk og mer tror jeg ikke det blir, i hvert fall ikke på noen år tenker jeg.

Syntes du vanlig brus er bedre enn rusbrus?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 12:24   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Syntes du vanlig brus er bedre enn rusbrus?

Ja, mye bedre. Jeg synes rusbrus er helt ok på smak, men foretrekker å ikke kjenne alkoholsmak overhodet. Dessuten blir jeg veldig fort dårlig av alkohol, selv små mengder rusbrus.

Gammel 07-09-10, 12:20   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner noen som er avholds nettopp fordi de vil bidra til at det normaliseres litt at folk ikke drikker. Det er jo helt dustete at det skal være en PLIKT å innta et rusmiddel.

Gammel 07-09-10, 16:27   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjenner noen som er avholds nettopp fordi de vil bidra til at det normaliseres litt at folk ikke drikker. Det er jo helt dustete at det skal være en PLIKT å innta et rusmiddel.

Jupp
Dessuten skaper det noen problemer for den gruppen som har hatt et ugreit forhold til rusmidler tidligere. Jeg jobber jo med voksne, rehabiliterte rusmisbrukere, og de forteller at holdningene til alkohol er det største hinderet for å etablere en vennekrets innenfor "de vanlige menneskene", for det blir nærmest umulig å være sosial uten å måtte fortelle at man har hatt problemer med rus, fordi drikkepresset er så stort, og veldig mange gir seg ikke på vage forklaringer, de spør og graver og vil vite alt om hvordan noen kan finne på å ikke drikke alkohol.

Gammel 07-09-10, 14:35   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker heller ikke, og opplever at folk synes det er veldig sjokkerende. Til og med da jeg var i bryllup, 22 uker på vei og med tydelig mage, skulle folk ha meg til å smake på den "usedvanlig gode vinen brudeparet hadde plukket ut".

Jeg skjønte som 15-åring at vin er noe jeg må tvinge meg til å drikke mens jeg lærer å like det, og det gidder jeg ikke. Derimot synes jeg øl er godt, men jeg tåler så ekstremt lite alkohol og liker rett og slett ikke følelsen av å være beruset, så da holder jeg meg heller til vann.

Men jeg ser at det at jeg ikke drikke til vanlig har vært en velsignelse i begynnelsen av graviditeten. Fikk jo det vanlige maset, men ingen spørsmål om jeg var gravid. Og jeg har så mange venninner som i 1. trimester må vri hjernen for å finne på en unnskyldning for å ikke drikke, og det slapp jeg heldigvis.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:47   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker ikke alkohol, kaffe eller te.

Jeg er ikke avholds i teorien, men er vel nærmest avholds i praksis. Jeg har ikke opplevd noen ubehagelige ting rundt det i den perioden jeg ikke har drukket alkohol, iallefall ikke som jeg kan huske nå. Det har muligens med at jeg stort sett har festet med folk som jeg kjenner godt. Eller som er fra FP. Jeg har derimot opplevd at folk blir litt satt ut av at jeg ikke vil ha kaffe eller te. Men jeg tror ikke det er like stigmatiserende som det å takke nei til alkohol, på linje med det Fnatten skriver tidligere her.

Gammel 07-09-10, 14:50   #9
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg drikker også minimalt med alkohol, bare Balder på fjelltopper. Og en Amaretto til espressoen en sjelden gang. Liker ikke vin eller sprit, ikke brus eller saft heller for den saks skyld. Egentlig er det bare vann som duger. Når jeg i tillegg synes at bryllup, julebord, fester etc. er ganske kjedelige greier, så er særhetsstempelet uunngåelig. Og det er helt greit i grunnen.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:54   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg drikker også minimalt med alkohol, Liker ikke vin eller sprit, ikke brus eller saft heller for den saks skyld. Egentlig er det bare vann som duger. Når jeg i tillegg synes at bryllup, julebord, fester etc. er ganske kjedelige greier, så er særhetsstempelet uunngåelig. Og det er helt greit i grunnen.

Du er en skikkelig gøyal en!

Gammel 07-09-10, 14:53   #11
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nysjerrig, ikke sjokkert. Men jeg skjønner at om mine spørsmål er nr 150 i rekken så kan det bli litt kjedelig i lengden. Samme ved vegetarianere, synes det er fint å snakke om hvorfor - men innser at det må være greit å kunne snakke om noe annet også.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:57   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg er nysjerrig, ikke sjokkert. Men jeg skjønner at om mine spørsmål er nr 150 i rekken så kan det bli litt kjedelig i lengden. Samme ved vegetarianere, synes det er fint å snakke om hvorfor - men innser at det må være greit å kunne snakke om noe annet også.

Neida, som sagt er det ikke spørsmålene som er det kjipe, men det at man setter opp et sjokkert fjes og mener at jeg må lære meg å drikke det, det er bare å tvinge seg noen ganger, så liker man det.

Gammel 07-09-10, 14:55   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg eelsker julebord. Men så elsker jeg mat også da. Mannens julebord er fantastiske, gleder meg hvert år. Og der har jeg faktisk aldri fått noen kommentarer på at jeg drikker brus.

Gammel 07-09-10, 15:00   #14
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Du er en skikkelig gøyal en!

Ju bett. Jeg er vanvittig ettertraktet til enhver form for festlig lag.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:58   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel med det som med alt annet man er i mindretall med; "Hæ? Har du sju barn?", "Hæ? Har du ingen barn?" "Hæ? Liker du ikke å reise?", "Hæ? Kan du ikke spise brød?" osv.

Jeg kjenner få som er helt eller nesten avholds, så jeg tar meg i å lure på hvorfor - men jeg sier jo aldri noe eller gjør noe ut av det. Moren min er avholds og hun sier det er fordi hun hater den følelsen av å ikke ha full kontroll som rusen gir.

Selv synes jeg også at brus smaker godt - men når jeg velger et glass vin så er det fordi jeg liker smaken OG fordi jeg liker effekten den har på hevede skuldre.

Gammel 07-09-10, 15:00   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg kjenner få som er helt eller nesten avholds, så jeg tar meg i å lure på hvorfor -

Hovedårsaken hos meg er at jeg rett og slett ikke liker smaken. Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende med å ikke like smaken av vin og øl, det er jo ganske spesielle smaker, egentlig.

Gammel 07-09-10, 15:05   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hovedårsaken hos meg er at jeg rett og slett ikke liker smaken. Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende med å ikke like smaken av vin og øl, det er jo ganske spesielle smaker, egentlig.

Jepp - alkoholholdige drikker (muligens med unntak av rusbrus?) er definitivt an acquired taste.

(... og Iset, selv om jeg lurer på hvorfor, mener jeg på ingen måte at folk skal behøve å forklare eller forsvare. Lurer på mye rart jeg - som de fleste andre vil jeg tro. Det jeg klør meg aller mest i hodet over, er folk som ikke har noe lyst til å reise. Men de behøver ikke å forklare noe de heller! )

Gammel 07-09-10, 16:34   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

(... og Iset, selv om jeg lurer på hvorfor, mener jeg på ingen måte at folk skal behøve å forklare eller forsvare. Lurer på mye rart jeg - som de fleste andre vil jeg tro. Det jeg klør meg aller mest i hodet over, er folk som ikke har noe lyst til å reise. Men de behøver ikke å forklare noe de heller! )

Jeg får like mye sjokkerte miner når jeg sier jeg ikke liker å reise og ikke liker å gå på kino.

Gammel 07-09-10, 16:54   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg får like mye sjokkerte miner når jeg sier jeg ikke liker å reise og ikke liker å gå på kino.

For ikke å snakke om hvor mange måpende tryner jeg møter når jeg sier at jeg ikke er glad i sol og varme!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 17:08   #20
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

men når jeg velger et glass vin så er det fordi jeg liker smaken OG fordi jeg liker effekten den har på hevede skuldre.

Ja, ikke sant. Det å kjenne virkiningen av alkoholen er en herlig følelse. Man slapper mer av og mister litt hemninger. På en god måte. Litt godt å ikke alltid ha stålkontroll. Men å bli altfor full er selvfølgelig ikke like morsomt.

Jeg hadde ikke blitt sjokkert om noen ikke drikker alkohol, men hadde sikkert lurt på hvorfor. Av nysgjerrighet. Respekter andres valg, men jeg liker ikke drikke alkohol sammen med mange edrue. Det blir noe pinlig, så da blir det gjerne til at jeg ikke drikker selv heller.

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.