Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 13:57   #121
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det virkelig så sjokkerende at noen ikke drikker alkohol?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg er nysjerrig, ikke sjokkert. Men jeg skjønner at om mine spørsmål er nr 150 i rekken så kan det bli litt kjedelig i lengden. Samme ved vegetarianere, synes det er fint å snakke om hvorfor - men innser at det må være greit å kunne snakke om noe annet også.

Neida, som sagt er det ikke spørsmålene som er det kjipe, men det at man setter opp et sjokkert fjes og mener at jeg må lære meg å drikke det, det er bare å tvinge seg noen ganger, så liker man det.

Gammel 07-09-10, 13:58   #122
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel med det som med alt annet man er i mindretall med; "Hæ? Har du sju barn?", "Hæ? Har du ingen barn?" "Hæ? Liker du ikke å reise?", "Hæ? Kan du ikke spise brød?" osv.

Jeg kjenner få som er helt eller nesten avholds, så jeg tar meg i å lure på hvorfor - men jeg sier jo aldri noe eller gjør noe ut av det. Moren min er avholds og hun sier det er fordi hun hater den følelsen av å ikke ha full kontroll som rusen gir.

Selv synes jeg også at brus smaker godt - men når jeg velger et glass vin så er det fordi jeg liker smaken OG fordi jeg liker effekten den har på hevede skuldre.

Gammel 07-09-10, 14:00   #123
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg kjenner få som er helt eller nesten avholds, så jeg tar meg i å lure på hvorfor -

Hovedårsaken hos meg er at jeg rett og slett ikke liker smaken. Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende med å ikke like smaken av vin og øl, det er jo ganske spesielle smaker, egentlig.

Gammel 07-09-10, 14:00   #124
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Du er en skikkelig gøyal en!

Ju bett. Jeg er vanvittig ettertraktet til enhver form for festlig lag.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 14:05   #125
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hovedårsaken hos meg er at jeg rett og slett ikke liker smaken. Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende med å ikke like smaken av vin og øl, det er jo ganske spesielle smaker, egentlig.

Jepp - alkoholholdige drikker (muligens med unntak av rusbrus?) er definitivt an acquired taste.

(... og Iset, selv om jeg lurer på hvorfor, mener jeg på ingen måte at folk skal behøve å forklare eller forsvare. Lurer på mye rart jeg - som de fleste andre vil jeg tro. Det jeg klør meg aller mest i hodet over, er folk som ikke har noe lyst til å reise. Men de behøver ikke å forklare noe de heller! )

Gammel 07-09-10, 14:06   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, og ikke en man nødvendigvis får med alderen, slik mange påstår. Jeg håper dog at jeg liker oliven etterhvert, det er i hvert fall en bra ting å spise.

Gammel 07-09-10, 14:11   #127
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, og ikke en man nødvendigvis får med alderen, slik mange påstår. Jeg håper dog at jeg liker oliven etterhvert, det er i hvert fall en bra ting å spise.

Tror heller ikke det kommer med alderen - man må nok "øve på det".
Husker enda hvordan jeg iherdig øvet meg på å drikke kaffe mot slutten av tenårene, for jeg var i så mange møter og syntes det var skikkelig pes at folk lagde slik oppstyr hver gang jeg sa at jeg verken drakk kaffe eller te; ""Hæ? Eh.. har vi noe brus? Ikke det? Hva med saft? Har noen sett saaaafta? Nei? Vann? vil du ha vann?"

Det var en gedigen lettelse den dagen jeg kunne svare på "Kaffe?" med et enkelt "ja, takk!".

Gammel 07-09-10, 15:27   #128
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjenner noen som er avholds nettopp fordi de vil bidra til at det normaliseres litt at folk ikke drikker. Det er jo helt dustete at det skal være en PLIKT å innta et rusmiddel.

Jupp
Dessuten skaper det noen problemer for den gruppen som har hatt et ugreit forhold til rusmidler tidligere. Jeg jobber jo med voksne, rehabiliterte rusmisbrukere, og de forteller at holdningene til alkohol er det største hinderet for å etablere en vennekrets innenfor "de vanlige menneskene", for det blir nærmest umulig å være sosial uten å måtte fortelle at man har hatt problemer med rus, fordi drikkepresset er så stort, og veldig mange gir seg ikke på vage forklaringer, de spør og graver og vil vite alt om hvordan noen kan finne på å ikke drikke alkohol.

Gammel 07-09-10, 15:34   #129
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

(... og Iset, selv om jeg lurer på hvorfor, mener jeg på ingen måte at folk skal behøve å forklare eller forsvare. Lurer på mye rart jeg - som de fleste andre vil jeg tro. Det jeg klør meg aller mest i hodet over, er folk som ikke har noe lyst til å reise. Men de behøver ikke å forklare noe de heller! )

Jeg får like mye sjokkerte miner når jeg sier jeg ikke liker å reise og ikke liker å gå på kino.

Gammel 07-09-10, 15:44   #130
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker verken kaffe, ikke noe med kaffesmak, øl, rødvin spyrt jeg bare med lukta av, hvitvin går av og til. Og spirt liker jeg ikke om det er sprit smak. Og cider liker jeg ikke om det smaker gjær...

Og er ingen som gjør noe big deal av det at jeg ikke liker det. Sånn er det bare

Jeg kjenner mange som ikke liker vin, øl ,sprit eller kaffe.

Og mange som bare liker sprit i av alkoholer

Og jeg kjører ikke bil før 36 timer etter alkohol inntak og jeg drikker ikke alkohol ilag med ungene.
Og jeg trenger ikke å drikke meg dritings for å ha det gøy. Trenger ikke å drikke i det hele tatt.

Og jeg liker ikke kjøttkaker og heller ikke brunsaus. Men DET reagerer folk på

Jah jeg er sær

Sist redigert av Honda : 07-09-10 kl 16:17.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 15:54   #131
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg får like mye sjokkerte miner når jeg sier jeg ikke liker å reise og ikke liker å gå på kino.

For ikke å snakke om hvor mange måpende tryner jeg møter når jeg sier at jeg ikke er glad i sol og varme!

Gammel 07-09-10, 16:08   #132
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

men når jeg velger et glass vin så er det fordi jeg liker smaken OG fordi jeg liker effekten den har på hevede skuldre.

Ja, ikke sant. Det å kjenne virkiningen av alkoholen er en herlig følelse. Man slapper mer av og mister litt hemninger. På en god måte. Litt godt å ikke alltid ha stålkontroll. Men å bli altfor full er selvfølgelig ikke like morsomt.

Jeg hadde ikke blitt sjokkert om noen ikke drikker alkohol, men hadde sikkert lurt på hvorfor. Av nysgjerrighet. Respekter andres valg, men jeg liker ikke drikke alkohol sammen med mange edrue. Det blir noe pinlig, så da blir det gjerne til at jeg ikke drikker selv heller.

Gammel 07-09-10, 16:30   #133
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig får jeg ikke så mange kommentarer når jeg ikke drikke rpå julebord og slikt, men jeg føler at alle kikker litt ekstra på magen min når jeg bestiller Cola.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 17:44   #134
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er som Iset.

Gammel 07-09-10, 17:51   #135
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler at mange vil prøve å presse på for å drikke. "Ta deg en du også nå da.." og noe i den duren. Som om man er uvanlig og tverr for at man foretrekker å ikke drikke. Jeg synes ikke alkohol er noe godt, og når jeg drakk når jeg var yngre, så var det i grunnen ikke for at det var så sabla godt. Jeg har aldri likt alkohol til mat, og jeg foretrekker et glass brus framfor alkohol i en hver situasjon.

Jeg sier ikke at jeg er avholds, men at jeg foretrekker å ikke innta alkohol.

Gammel 07-09-10, 18:59   #136
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har funnet klassesvaret:

Person: Hæh? Drekker'u'kke all'kohol? Rell'jøs du eller?
Fnatten: Jeg er kristen, men det er ikke derfor. Jeg jobber som stripper og alkohol gir meg så lett kviser på rompa.

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:01   #137
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker det meste, bortsett fra øl. De som ikke drikker er noen feiginger.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:03   #138
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Ikke sjokkerende. Jeg synes det er ekkelt med brus til salt middag, jeg da, men vann går greit, selv om vin er mye bedre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:08   #139
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mulig det er forskjell på å ikke drikke kaffe og ikke drikke alkohol, men folk ser ut til å mene at man burde gå for samme fremgangsmåte for begge deler. Begynn å drikke, så venner man seg til smaken etterhvert. Men hvorfor i alle dager begynne å drikke noe man ikke liker, og klarer seg veldig godt uten?

Det forstår jeg godt. Jeg klarer meg fint uten svart kaffe, men overhode ikke uten alkohol på fest. Så jeg må bare, enten jeg liker det eller ikke. (Heldigvis så sammenfalt behovet med at jeg likte det, ellers hadde det blitt mange grimaser på fest ja.) Er sosialt sett ganske inkompetent, og sliter en del med det. For meg er det å drikke alkohol, løse opp, våge å snakke med folk, minske hemninger - ja det er som en fantasikveld. Så lenge det ikke bikker over i overstadig beruset, så er det bare positivt for meg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:08   #140
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har en gang iblant gleden av å besøke noen som virkelig har peil på vin og mat. Der har jeg lært hva vin kan gjøre ut av et måltid - det er faktisk helt utrolig godt. Men det er klart en fordel å like vin.

Svar med sitat
Svar

Emneord
alkohol, avholdsfolk, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.