Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 21:48   #141
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Ah! Jeg kom på at jeg har kalt en for en engel. Det var en voksen, skjeggete mann med en ubegripelig innlandsdialekt som kom med rørtangen sin lillejulaften da vannet på Høttah hadde frosset og spruten sto fra den sprengte dusjen. Og 6 familiemedlemmer var på vei.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:51   #142
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg nekter å gå med på at noen (her i tråden) sier vaskeengel til vedkommende. Man sier kanskje "takk, du er en engel", og ikke "takk, vaskeengel!" At man kan bruke det som et ord i useriøs dagligtale, blir noe annet, altså.

"Takk, du er en vaskeengel!"

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:55   #143
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og sånn rent for spøk og i private sammenhenger kan jeg til og med finne på å si ord som "barnehagetante" og "kassadame" (og, for den del, "dataonkel") også. So sue me.

Her etter krever jeg at du behandler meg og mine kollegaer med mer respekt. Jeg ønsker du sier barnehage-engelen. JEg er for pokker ikke noe tante.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:55   #144
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Morsom tråd. Vi har vaskefirma, men jeg har aldri vurdert å omtale dem som vaskeengleskaren. Men ellers kaller jeg folk for engler støtt og stadig. Senest i dag ble ble både sjefen min og dataonkelen ( ) takket og kategorisert som engler.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:04   #145
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dere kan få kalle meg Bonde-engel
:generøs:

Hva med bondetuppe?

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:12   #146
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.925
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dere kan få kalle meg Bonde-engel
:generøs:

Hva med Bond(e)-babe i stedet?

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:29   #147
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Nåh.
Jeg har ved flere anledninger omtalt de ansatte på føden og barsel på Hammerfest Sykehus som "de hvitkledde englene".
Rett og slett fordi jeg fikk en fantastisk behandling og uvurdelig hjelp rundt eldstemanns noe dramatiske fødsel og første leveuke.
Jeg har aldri ment det patroniserende.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09

Sist redigert av Enhjørning : 11-01-11 kl 22:46.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:35   #148
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Å pokker ja - jeg har sikkert blitt oppfattet patroniserende som bare juling hver gang jeg har omtalt legene, og sykepleierene, som faktisk har reddet livet på sønnen min to ganger, for de hvitkledte englene.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:17   #149
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nåh.
Jeg har ved flere anledninger omtalt de ansatte på føden og barsel på Hammerfest Sykehus som "de hvitkledde englene".
Rett og slett fordi jeg fikk en fantastisk behandling og uvurdelig hjelp rundt eldstemanns noe dramatiske fødsel og første leveuke.
Jeg har aldri ment det patroniserende.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Å pokker ja - jeg har sikkert blitt oppfattet patroniserende som bare juling hver gang jeg har omtalt legene, og sykepleierene, som faktisk har reddet livet på sønnen min to ganger, for de hvitkledte englene.

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

både tone og kontekst er avgjørende for hvorvidt jeg oppfatter det som genuin takknemlighet, eller et patroniserende klapp på hodet.

Men i slike tilfeller er det jo ikke tvil om at det sies i takknemlighet, og ingen blir vel fornærmet over å bli kalt en engel i en slik sammenheng. Det er mer den generelle omtalen av yrkesgruppen min som engler, eller å bli møtt av pasienten om morgenen, med uttrykk som "der kommer engelen min, jo!", når man kommer med vaskevannsfatet.
Jeg synes også det er en forskjell på generelt å omtale vaskehjelpen som "vaskeengelen min" og å si "å tusen takk, du er en engel!" den ene gangen hun omrokkerer på programmet sitt for å hjelpe til når man har ekstra behov for det. See?

Vanskelig å forklare, kjenner jeg. Men det var ikke meningen å tråkke noen på tærne her.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:42   #150
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

De som vasker redder jo ikke liv akkurat, man fjerner bare dritt og støv etter andre. Om jeg vasket for noen og ble kalt engel, ville jeg muligens tenkt de hadde en slags sosialistisk dårlig samvittighet for at andre gjorde noe de ikke hadde så lyst til selv. Men så går ikke jeg normalt rundt og kaller andre engler heller.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:09   #151
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Å pokker ja - jeg har sikkert blitt oppfattet patroniserende som bare juling hver gang jeg har omtalt legene, og sykepleierene, som faktisk har reddet livet på sønnen min to ganger, for de hvitkledte englene.

Det var poenget mitt, og det skrev jeg noen linjer om i forrige innlegg. Jeg synes hovedinnlegget er skivebom, for jeg mistenker Heilo med flere å bare mene det er nedlatende når vi snakker om lavstatusyrker. At man ikke reagerer på at noen kaller en lege for legeengel demonstrerer poenget mitt litt.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:16   #152
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

De som vasker redder jo ikke liv akkurat, man fjerner bare dritt og støv etter andre.

Og det er nettopp denne holdningen jeg vil til livs. Når man vasker, fjerner man bare dritt og støv etter andre, det er liksom ikke akkurat som de redder liv.

Vel - jeg tviler f.eks. på at det hadde vært så greit å være på sykehus i lengden, om ikke det ble vasket. Hvor trivelig hadde det vært på arbeidsplassen din om ikke en eller annen kom og fjernet dritten og støvet etter deg når du er ferdig på jobb?

Og det er mulig hjemmehjelper ikke redder liv, men du verden for en utrolig viktig jobb de har likevel - sånn mentalhygienisk, og ikke bare når det gjelder dritt- og støvfjerning. Som tidligere nevnt, betyr hjemmehjelpen vår at mannen min og jeg har en bekymring mindre i hverdagen - en bekymring mindre som gngager på oss som par. For mange eldre mennesker er hjemmehjelpen en av de få personer de har kontakt med fra verden utenfor leiligheten.

Tenk hvor mange som faktisk har som yrke å fjerne dritt og støv etter andre, som ville blitt sårt savnet om de plutselig fant ut de ikke gadd lenger, fordi de ble lei av å bli sett ned på, som mange tydeligvis gjør. Og bare ideen om at man ikke skal kalle noen som vasker "engler" eller andre typer ord for å uttrykke takknemlighet, fordi de ikke redder liv, det blir rett og slett bare for nedlatende i mine ører.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:17   #153
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Så man er nødt til å redde liv for å fortjene å bli kalt engel?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:22   #154
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

som "vaskeengelen min" og å si "å tusen takk, du er en engel!" den ene gangen hun omrokkerer på programmet sitt for å hjelpe til når man har ekstra behov for det. See?



Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det var poenget mitt, og det skrev jeg noen linjer om i forrige innlegg. Jeg synes hovedinnlegget er skivebom, for jeg mistenker Heilo med flere å bare mene det er nedlatende når vi snakker om lavstatusyrker. At man ikke reagerer på at noen kaller en lege for legeengel demonstrerer poenget mitt litt.

Nå har det blitt veldig mye snakk om aktuelle situasjoner der man kan komme til å kalle noen en engel fordi de har gjort en spesiell innsats der og da som var veldig viktig for vedkommende, det være seg epidural eller rørlegging. For meg er det noe helt annet enn å bruke ordet vaskeengel i setninger a la "Jeg måtte hurtigrydde huset i morges fordi jeg hadde glemt at vaskeengelen skulle komme." Det er den sistnevnte typen ordbruk jeg synes er uheldig, fordi man her bruker vaskeengel som en yrkestittel. Hvorfor kan man ikke si vaskehjelp eller renholderen?

Det andre poenget mitt er at språkmakt ikke bare handler om hva enkeltindivider legger i ordet der og da, men om hvordan ord fungerer i en større struktur. Når et arbeid omtales som en veldedig handling synes jeg det bidrar til å skjule de maktstrukturen som faktisk ligger i arbeidsgiverforholdet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:35   #155
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.159
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Vel, etter å ha lest denne tråden så kommer jeg aldri til å bruke ordet vaskeengel igjen; uansett hvor mye hedersbetegnelse det er fra min side. Noen kan jammen klare å se det negative i ALT.

Jeg ser ikke ned på verken vaskehjelper, søppelkjørere, direktører eller resepsjonister. De gjør alle viktige jobber, og når de gjør noe som gjør meg glad, så kommer jeg til å fortsette å kalle dem engler. Basta bom.

Jeg får ofte skryt på jobben min for vel gjennomført jobb, og noen ganger sågar beskjed om at jeg er en knupp eller en engel. Da blir jeg glad og føler meg på ingen måte patronisert. Hvorfor skulle jeg føle meg underlegen over at noen er fornøyd med jobben jeg gjør selv om jeg "bare gjør jobben min"?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:48   #156
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg synes kanskje folk er i overkant politisk korrekt eller noe slikt.

Jeg synes det er en hersketeknikk å avfeie en kritisk språkdiskusjon som pk. Forøvrig tok jeg diskusjonen i dette forumet fremfor å ta det opp i enkelttråder eller i kaffebloggen når ordet blir brukt, nettopp for å unngå å plukke på enkeltpersoners språkbruk, noe som jeg er enig i kan bli unødvendig politisk korrekt.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vel, etter å ha lest denne tråden så kommer jeg aldri til å bruke ordet vaskeengel igjen; uansett hvor mye hedersbetegnelse det er fra min side. Noen kan jammen klare å se det negative i ALT.

Jeg synes det er trist at diskusjonen blir oppfattet som å ville se det negative i alt. Det var et kritisk innlegg omkring bruken av et omskrivende ord. Jeg synes det må være lov å diskutere om språkbruk er uheldig selv om det er ment som noe positivt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:51   #157
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.159
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Heilo: Jeg er en person som ser glasset som halvfullt. Derfor synes jeg det er mye negativ vinkling på FP; at man må ta ting i verste mening. Og det var jo slett ikke bare du som var negativ til min bruk av ordet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:59   #158
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.906
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg synes det er en hersketeknikk å avfeie en kritisk språkdiskusjon som pk.

Politisk korrekt var min første tanke også. Jeg skrev det likevel ikke, så jeg hersket bare litt inni meg. Man avfeier vel ikke diskusjonen ved å ymte frempå om det? Det er jo overhodet ikke vanskelig å forstå hva dere mener eller å innrømme at dere har et poeng, men det er likevel noe med denne "korrektheten" som gjør meg litt matt, må jeg innrømme. Det leses litt for mye politikk inn i et ord som i utgangspunktet er utelukkende positivt ment. Skremmern har flere gode poenger her, synes jeg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:59   #159
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.143
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg har aldri tenkt på at ordet vaskeengel er negativt ladet eller maktmisbruk eller whatever. Jeg synes bare det er teit å kalle en yrkesgruppe for vaskeengler når de har en yrkestittel.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:01   #160
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.513
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Heilo: Jeg er en person som ser glasset som halvfullt. Derfor synes jeg det er mye negativ vinkling på FP; at man må ta ting i verste mening. Og det var jo slett ikke bare du som var negativ til min bruk av ordet.

Tjorven, at man er kritisk til en viss ordbruk, og ønsker å diskutere det, betyr ikke at man mener de som gjør det er dårlige personer. Hva mener du da, at man skal la være å diskutere det, fordi du mener det godt?

Jeg tror ingen som bruker engel om noen mener det vondt eller nedlatende på noe som helst vis. Men som flere har nevnt, det betyr ikke at det ikke er patronizing, selv uten intensjon.

Det er også en vesensforskjell på å si "Åh, du er en engel!" spontant, og å omtale noen som "engel" generelt. Selv om jeg skjønner at verken du eller andre mener annet enn godt med det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no