Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 11:30   #141
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For de aller, aller fleste Oslofolk så er det vel ikke vanskelig å gå tilbake 2-3-4 generasjoner i en eller annen retning, og finne en oldemor fra Telemark eller Østerdalen eller noe.

Nei, ikke sant. Det med Telemarksbunaden var at det var påfallende mange i et visst miljø som tydeligvis greide å finne aner til den dyreste bunaden i Norgen. Min venninne innrømmet i allefall at hennes valg kun var basert på estetikk.

Jeg har sunnmørsbunad, fordi pappa er derifra. Jeg er kun født der, men har aldri bodd der selv. Det er allikevel den bunaden jeg føler meg mest hjemme i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:38   #142
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.069
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Også jeg da, som bor i Telemark og ser bunader fra Øst (flest- bredt belte/rød jakke), Vest (ikke så mange - smalt belte og korsettsnor i livet) og Bø (ganske mange - veldig trendy sent på 80-tallet, også kalt Beltestakk med veldig bredt belte.gjerne i lilla/rosa) i mengder hver eneste 17.mai. Jeg synes nemlig at bunadsinnslag fra andre steder i landet er SÅ moro, og de er SÅ fine og spesielle

Selv har jeg Vest-Telemarksbunad, og synes jo den er kjempefin, men akkurat i år så jeg noen Nordlandsbunader som bare var helt fantastiske!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:48   #143
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg synes hijab og bunad er et rørende syn, rett og slett. Jeg blir varm om hjertet når jeg ser hvor samlende 17. maifesten er blitt i Oslo, og er veldig glad for at inklusjonen er sterkere enn bunadspolitiet.

Tradisjon for tradisjonens skyld synes jeg er ganske uinteressant, levende tradisjoner som tar opp i seg nye verdier og fenomener i samfunnet er hva man trenger for å bygge fellesskap.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:49   #144
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunad og hijab

Og så er det sprøyt å påstå at alle norske kvinner alltid har vært friere og mindre undertrykket enn alle kvinner med hijab.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:52   #145
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Og så er det sprøyt å påstå at alle norske kvinner alltid har vært friere og mindre undertrykket enn alle kvinner med hijab.

Er det noen som har sagt det? At alle norske kvinner har vært friere og mindre undertrykket enn alle kvinner med hijab? Jeg kan ikke se at noen har skrevet det, men kanskje jeg må lære meg å lese :grubler:

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:25   #146
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg begår bunadsulovligheter ved å droppe lua som hører til, så om noen legger til et hodeplagg til en annen bunad bør jeg vel ikke rope så alt for høyt om det. Så flere med bunad og hijab på TV-sendingene fra hovedstaden og synes helt ærlig at det var et rørende syn.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:34   #147
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.938
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg syns ikke skautet som hører til bunadene er kvinneundertrykkende. Jeg syns hijab og koneskaut er to helt forskjellige ting.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg mener fortsatt at det er stor forskjell på koneskaut (til hverdag og fest) og hijab. Det er en tabloidisering av historien å si at hijabtradisjonen er det samme som å gå tilbake 150 år i Norge. Det stemmer ikke. Norske kvinner har ingen tradisjon for å være undertrykket og styrt i en slik grad. Det norske samfunnet var et fattig og relativt homogent bondesamfunn der kvinner og menn jobbet sammen i et arbeidsfellesskap. Selvsagt var mannen den sterke parten også i Norge, men det var ikke så sterkt insitusjonalisert som mange skal ha det til. I den grad det fantes arrangerte ekteskap og sterk kontroll av kvinner så fantes det i overklassen - og den var svært liten i Norge. Kvinner i Norge har levd i mye større frihet enn sine medsøstre i store deler av verden i hundrevis av år - det skal vi være stolte av, vi skal ikke late som om Norge anno 1850 var det samme som Kurdistan anno 2000. Det stemmer overhodet ikke. Jeg er personlig livredd for at slike holdninger skal legitimere hijabbruken og gjøre til at enda flere barn dukker opp på skolen i upraktiske og kontrollerende klær.

Jeg ikke liker derfor ikke å koble bunad og hijab under argumentet "sånn var det i Norge før".

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Er det noen som har sagt det? At alle norske kvinner har vært friere og mindre undertrykket enn alle kvinner med hijab? Jeg kan ikke se at noen har skrevet det, men kanskje jeg må lære meg å lese :grubler:

Nei, du antyder vel ikke det i det hele tatt?

Jeg synes at du gir mer uttrykk for din egen holdning til hijab, og det er vel strengt tatt ikke det diskusjonen her går på.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:39   #148
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Darth: Jeg syns du har skrevet gode og velbegrunnede innlegg om hvorfor du reagerer som du gjør, og forstår bedre hva du mener nå. Jeg er enig med deg i uviljen mot hijab, men syns kanskje du oppvurderer kvinners tradisjonelle frihet litt i overkant, og uansett legger litt for mye av den verdien over i klesplagget bunad.

Mine kvinnelige formødre ble i hvert fall oppdratt innen et veldig strengt regime for hva som "sømmet seg" for en kvinne. Min mor fikk absolutt ikke gå med langbukser, min mormor måtte alltid spørre morfar etter penger til de minste ting, inntekter som hun hadde bidratt til like mye som ham (gård). Hun kunne aldri drømme om å gå ute blant folk barhodet. Det var virkelig "usømelikt". Oldemor ble tvangsgiftet bort til en fæl, fæl fyr, og ble hundset rundt av svigerforeldrene sine i årevis, inkludert å måtte bo på et kaldt, trekkfullt loft, så to av barna hennes døde av lungebetennelse.

Og som i Kurdistan i dag: Det falt skam på mann og på slekt om man skikket seg dårlig.

Jeg er enig i at kvinneunertrykkelsen i Norge anno 1850 og i Kurdistan anno 2000 ikke har akkurat samme karakter, men de inneholder mange av de samme elementene: Kvinnen som representant for en slekt, som en som har som hovedformål å bringe frem unger det ikke hersker tvil om farskap for, og som arbeidshest.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 12:42   #149
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Blå - jeg verken antyder eller skriver at alle gjør eller er ditt eller datt. At noen tillegger meg slike holdninger får gå på deres egen kappe. Jeg mener ikke at alle kvinner som går i hijab er undertrykte - og det har jeg aldri skrevet eller sagt noen steder, og det er heller ikke det diskusjonen handler om slik jeg ser det. Jeg mener at hijab er et kvinneundertrykkende plagg som ikke hører hjemme i kombinasjon med det norske tradisjonsplagget bunad. I mine øyne er det to ulike utsagn.

Men at min mening om hijab til bunad har med min holdning til hijab å gjøre er jo rimelig klart. Hva skulle det ellers være basert på - og hva handler i så fall diskusjonen om? Om vår nøytrale oppfatning om hijab og bunad? Jeg visste ikke at en slik fantes, i alle fall har ikke jeg en slik. Jeg har hele tiden understreket at det er snakk om min mening og holdning til både tradisjoner, bunader og hijaber.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:35   #150
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

- jeg reagerer spesielt på RØYKING i bunad ...

Jeg også, av en eller annen grunn synes jeg det ser helt fryktelig ut.
Vel, jeg har drukket øl i bunad, sikkert noen som ville reagert på det også. Iallfall sier bunadspolitiet at man ikke skal være full i bunad.


Sist redigert av rine : 18-05-11 kl 13:42.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:36   #151
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg bekjenner å ha sittet med Big Mac-meny i fanget på bunaden min, da jeg var 15. Min mor hadde antagelig tatt sin død av det, om hun visste det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:39   #152
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg bekjenner å ha sittet med Big Mac-meny i fanget på bunaden min, da jeg var 15. Min mor hadde antagelig tatt sin død av det, om hun visste det.

Bedre enn sushi eller rødvin, tross alt. Både kjøttkaker og brød føyer seg jo greit inn i et norsk, tradisjonelt kosthold. Og øl er da norsk bondekost så det holder. :tsktsk:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:40   #153
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Så sant, så sant. Kanskje jeg skal fortelle henne det, så hun får høre at jeg holder norske tradisjoner i hevd?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:44   #154
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.065
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Nå synes jeg dere er skikkelig ekle med bunadspolitiet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:51   #155
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nå synes jeg dere er skikkelig ekle med bunadspolitiet.

Pfft, de fortjener det. Har jo enda lengre ferie enn lærere, jo!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:52   #156
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Pfft, de fortjener det. Har jo enda lengre ferie enn lærere, jo!

Helt på høyde med julenissen, faktisk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 13:52   #157
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og hijab

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:31   #158
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

... påfallende mange i et visst miljø som tydeligvis greide å finne aner til den dyreste bunaden i Norgen.

Nå vet jeg at prisen ikke helt var essensen her nødvendigvis, men jeg mener bestemt at det faktisk ikke er den dyreste, det er nemlig bunaden fra Setesdal.



Ellers er jeg helt og fullstendig enig i at det er påfallende mange fra en viss plass som har typ beltestakken fra Telemark, både med og uten aner til fylket, og de fleste velger nok uansett ut fra estetikken der ja.

Jeg synes også, som Billa, at det er mye morsommere å se bunader som ikke er like vanlige, i alle fall ikke akkurat der jeg bor/er - slik som her nede på Sørlandet, der Vest-Agder jo er den aller mest synlige. Da er det forfriskende med andre innslag.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:45   #159
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen, og dette er muligens sagt mange ganger allerede: jeg synes det går helt fint å bruke hijab med bunad og jeg synes det burde gå helt fint å være prinsipielt mot hijab men likevel mene at kvinner med hijab kan bruke bunad uten å måtte ta av seg hijaben. I mitt hode er det litt selvmotsigende å være mot hijabbruk fordi det er kvinneundertrykkende samtidig som man mener at kvinner som bruker hijab ikke kan ha på seg en bunad fordi de må respektere tradisjonen.

Det er noe problematisk med nivåene her - å se hijab som symbol på kvinneundertrykkelse og bunaden som symbol på norske tradisjoner versus jenta med hijab som er født og oppvokst på Grorud som har lyst til å ha på bunad på nasjonaldagen til landet sitt. Skal hun ikke ha lov til det fordi det blir tull i kategoriene for de som forholder seg til disse plaggene som symboler på et helt annet nivå? Fordi hun har valgt å bruke hijab (eller andre har valgt for henne), kan hun ikke velge bunad? Hvis man skal trekke dette opp på det samme symbolnivået, blir det jo unektelig slik at enten er du muslim eller norsk, blir det ikke?

Jeg synes dette er spennende diskusjoner, og tenker at slike forhandlinger om symboler og identitet gir gode muligheter til å komme oss videre fra sementerende oppfatninger om hvem vi er. På det viset er jo 17. mai en nyttig og meningsladet anledning. Jeg selv er vel hverken for eller mot hijab som sådan og har et heller liberalt forhold til regler for bunadsbruk, og synes i grunnen det er moro med alskens kombinasjoner. Det hadde jo vært artig om kvinner som til vanlig bruker hijab kunne tatt i bruk hodeplaggene som følger med bunadene hvis de dekker behovet, men men jeg sier meg enig med Karima i følgende:

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Tradisjon for tradisjonens skyld synes jeg er ganske uinteressant, levende tradisjoner som tar opp i seg nye verdier og fenomener i samfunnet er hva man trenger for å bygge fellesskap.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 14:49   #160
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Iallfall sier bunadspolitiet at man ikke skal være full i bunad.

Det er sikkert lurt av rent åpenbare helsemessige grunner å unngå bunadsfyll. Lange ullstakker man kan tråkke på eller snuble i, svære søljer med spisse nåler, og jammen har jeg ikke en (selvlaget ) kniv i beltet også. Jeg bør definitivt holde meg edru i den habitten.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no