Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Store barneflokker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-07, 13:40   #141
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Store barneflokker

Jeg har heldigvis ganske god erfaring med samarbeidsvillige lærere, som er lydhøre overfor foreldrenes innspill. Men noe jeg derimot ofte har opplevd, er at foreldre sitter og skraper med føttene og ikke sier et ord i foreldremøter, det oppstår rett og slett en pinlig taushet når lærer ber om innspill, og da kan man heller ikke forvente at det skjer noe. Jeg tror ikke det store flertallet av lærere er rigide prinsippryttere som sier at "sånn er det bare" og begynner å hundse barnet ditt hvis du skulle ha innvendinger mot opplegget deres. :beroliger Tinetoff:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 13:53   #142
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Klart du er! Er du i form kan du komme som det svært interessante krydderet du er

Just checking. Jeg er dessverre fremdeles sengeliggende, men takk som byr.

Gammel 14-02-07, 14:00   #143
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Nå har vi jo på en måte snakket om det problemet at barnet er veldig skoleflink, og det er jo et annet problem enn om barnet trenger mye hjelp.

Det er heller ikke snakk om å kjøre sitt eget løp, det er snakk om at man faktisk ønsker å få ting tilrettelagt på barnets eget nivå sånn at det slipper å repetere og repetere og repetere som det allerede kan.

Om mitt barn leser flytende, så skal det faktisk slippe å lese et avsnitt 5 ganger om det kan det perfekt første gangen. Sånne ting.

Jo men akkurat disse tingene har jeg tatt opp både i foreldremøtet og på konferansetimen. Og læreren sier at det er viktig med mengdetrening også for de som i utgangspunktet leser veldig bra. For de skal jo også bli bedre. Og at det er viktig at de lærer gode leksevaner, og at det er viktig at vi foreldre følger opp og viser interesse for barnas skolearbeid.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 14:01   #144
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Sikkert på grunn av "sykdom blant de ansatte". Det er forklaringen vi har fått opp i gjennom barnehagen, og nå i skolen, på egentlig alt som utgår.

Hos oss har førsteklassingene i prinsippet en utedag hver uke, men flere uker har utedagen endt opp inne fordi de er for få voksne, så det ikke er forsvarlig. Det er i alle fall hva de sier, men personlig mistenker jeg at det vel så ofte skyldes at de voksne syns været er for guffent til å være ute hele dagen.

Her sier de rett ut at de ikke klarer å gjennomføre det de er satt til.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 14:01   #145
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Just checking. Jeg er dessverre fremdeles sengeliggende, men takk som byr.

Det var det jeg trodde. Det var derfor jeg ikke ba deg.

Gammel 14-02-07, 14:02   #146
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Best det. Reality bites. Jeg må vel innse at snart skal ettermiddager og kvelder styres av en skolefrøken med 3 år på lærerskolen. Da er det best å drikke for å glemme.

(Jeg visste ikke at det var en smily som het det. Skulle egentlig bare :Trøste: )

Sist redigert av Mamma Rosa : 14-02-07 kl 14:04. Årsak: Påfyll
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 14:05   #147
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

(Jeg visste ikke at det var en smily som het det. Skulle egentlig bare :Trøste: )

Gammel 14-02-07, 14:07   #148
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var det jeg trodde. Det var derfor jeg ikke ba deg.

Søta.

Gammel 14-02-07, 14:46   #149
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

(…) læreren sier at det er viktig med mengdetrening også for de som i utgangspunktet leser veldig bra. For de skal jo også bli bedre. Og at det er viktig at de lærer gode leksevaner, og at det er viktig at vi foreldre følger opp og viser interesse for barnas skolearbeid.

Det kan sikkert være noe i dette, men først og fremst er det tullprat, og kommer neppe i kategorie med esmes gode begrunnelser for hvordan man skal gjøre ting. Nå har ikke jeg førstehånds kunnskap til hvordan dette fungerer i dag, men mengdetreningsprinsippet var iallefall lagt opp til ren utmatting den gangen jeg gikk på skolen, og det kommer det ikke noe godt ut av. Ut fra det jeg leser i denne tråden høres det dessverre ikke ut til at akkurat dette har blitt vesentlig bedre. Og jeg er overbevist om at dette i mange tilfeller i stedet for gode leksevaner vil føre til apati og vegring.

Ben "Well rounded or not. You will go in the square hole!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 14:48   #150
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gode lekse- og studievaner hadde vært en fin ting å lære, ja. Å bli satt til å gjøre meningsløse oppgaver uten læringsverdi bare fordi "man skal lære at man må gjøre lekser" fører ikke til gode studievaner i voksen alder. :datapunkt:

Gammel 14-02-07, 14:52   #151
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå kjenner jeg (og det er ikke første gang) at jeg gruer meg til ungene skal begynne på skolen. Om skolen tvinger gjennom rigide planer som vi må gjennomføre hjemme sammen med ungene, uavhengig av om de har noen nytteverdi for våre barn, vil jeg antagelig ikke klare å beherske meg i det hele tatt. Verken hjemme eller på foreldremøter. Håper og ber om at vi får fornuftige og kommunikasjonsorienterte lærere.

Da har jeg lest halve tråden og ender opp med å signere denne :enkel:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 14:58   #152
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

D(...) mengdetreningsprinsippet var iallefall lagt opp til ren utmatting den gangen jeg gikk på skolen, og det kommer det ikke noe godt ut av. (...)Og jeg er overbevist om at dette i mange tilfeller i stedet for gode leksevaner vil føre til apati og vegring.

Mim, 9 år: Jamen jeg har skjønt hvordan man ganger og deler. Hvorfor må jeg regne enda 500 gange- og delestykker som er helt like da?
Lærer: det bare er sånn. Alle må det.
Mim, 9 år:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gode lekse- og studievaner hadde vært en fin ting å lære, ja. Å bli satt til å gjøre meningsløse oppgaver uten læringsverdi bare fordi "man skal lære at man må gjøre lekser" fører ikke til gode studievaner i voksen alder. :datapunkt:

Signerer. :datapunkt: Jeg lærte å slurve meg kjapt igjennom ukeplanen, for slik å ha tid til å fordype meg i ting jeg likte. Romaner, tegninger av intrikate borger og sånn.

Gammel 14-02-07, 15:02   #153
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Ja, jeg er helt enig, jeg blir veldig veldig forbannet over ting som ikke er begrunnet. Og jeg vet at jeg kommer til å steile over å bli belært studieteknikk av en eller annen skolefrøken som har gått tre år på lærerskole.

Hvor er alle lærerne på dette forumet? Er det ingen som kan fortelle litt om hvorfor man har slike "foreldrelekser"? Det er sikkert en pedagogisk grunn for det.

You and me, kid, you and me

Jeg har også litt problemer med å la meg belære av folk som er kommet inn på lærerskolen med under 3 i snitt når det gjelder studieteknikk. :arrogant:

Det forbauser ikke meg at ingen som underviser i barneskolen kommenterer i denne tråden.

Gammel 14-02-07, 15:02   #154
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg husker jeg satt, sånn passe forundret, og leste setningen "Eli sa is, Ola sa is is" ti ganger etterhverandre, fordi det hadde læreren sagt vi skulle gjøre. På det tidspunktet hadde jeg lest i tre år, og holdt på med langt mer avansert lesestoff en ABC-boka.

Gammel 14-02-07, 15:03   #155
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Best det. Reality bites. Jeg må vel innse at snart skal ettermiddager og kvelder styres av en skolefrøken med 3 år på lærerskolen. Da er det best å drikke for å glemme.

Litt på siden, men lærerhøgskolen er vel 4 år?

:harikkelesthelediskusjonen:

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 15:05   #156
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det forbauser ikke meg at ingen som underviser i barneskolen kommenterer i denne tråden.

Jeg skulle ønske noen gjorde det, for jeg tror det ville være nyttig å få litt input fra lærersiden, og ikke bare fra foreldresiden og "var elev for 25 år siden"-siden.

Gammel 14-02-07, 15:09   #157
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det forstå jeg, nolo.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 15:18   #158
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det kan sikkert være noe i dette, men først og fremst er det tullprat, og kommer neppe i kategorie med esmes gode begrunnelser for hvordan man skal gjøre ting. Nå har ikke jeg førstehånds kunnskap til hvordan dette fungerer i dag, men mengdetreningsprinsippet var iallefall lagt opp til ren utmatting den gangen jeg gikk på skolen, og det kommer det ikke noe godt ut av. Ut fra det jeg leser i denne tråden høres det dessverre ikke ut til at akkurat dette har blitt vesentlig bedre. Og jeg er overbevist om at dette i mange tilfeller i stedet for gode leksevaner vil føre til apati og vegring.

Nå er nok mengdetreningen ikke fullt så omfattende som da vi var små - mener jeg å huske. Men til gjengjeld involverer mengdetreningen FORELDRENE.

Og i bunn og grunn mener jeg at det er ikke så forferdelig nøye hva hver og en MENER om egne barns intelligens og fortreffelighet, eller om leksevaner og barnas ansvar. Jeg syns det mest interessante er:

a) hvordan er systemet lagt opp i dag
b) hvorfor
c) hvorfor velger så mange foreldre å bestride skolens system
d) hva blir konsekvensen av c)

Gammel 14-02-07, 15:19   #159
bina
Ustabil

Standard

Hvorfor? Jeg har et barn i første klasse, og jeg vet ikke hvorfor. Ikke har jeg gravd spesielt mye i de pedagogiske planene, og ikke har vi fått det servert heller. Men NOEN vet sikkert hvorfor ting er som de er. Hvorfor tror du at de ikke vil kommentere?

Gammel 14-02-07, 15:24   #160
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Og i bunn og grunn mener jeg at det er ikke så forferdelig nøye hva hver og en MENER om egne barns intelligens og fortreffelighet, eller om leksevaner og barnas ansvar. Jeg syns det mest interessante er:

a) hvordan er systemet lagt opp i dag
b) hvorfor
c) hvorfor velger så mange foreldre å bestride skolens system
d) hva blir konsekvensen av c)

Spørsmål a) og b) er jo vesentlig for spørsmål c). Hvis jeg mener at dagens system i skolen til mitt barn er helt OK, vil jeg selvsagt ikke velge å "bestride" det. Og hvis jeg er skeptisk til skolens system, men velger å stole på begrunnelsen deres, vil jeg heller ikke motarbeide det. Hvis jeg derimot mener at systemet fungerer dårlig, og ikke får noen god begrunnelse for hvorfor det er som det er, så vil jeg ikke uten videre finne meg i det - og svaret på spørsmål c) vil i så fall være nettopp "jeg mener dette er et dårlig system og synes ikke det fungerer bra". Hva konsekvensen blir av alt dette, kommer jo helt an på begrunnelsen til henholdsvis skole og foreldre, og på samarbeidsevnen og -viljen til både skole og foreldre.

Ingenting av dette har forsåvidt noe særlig med mening om eget barns fortreffelighet å gjøre, det har du helt rett i. Det har å gjøre med om man opplever skolens metoder og krav som gode og formålstjenlige (primært i forhold til ens eget barn, naturligvis).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.