|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Store barneflokkerJeg har heldigvis ganske god erfaring med samarbeidsvillige lærere, som er lydhøre overfor foreldrenes innspill. Men noe jeg derimot ofte har opplevd, er at foreldre sitter og skraper med føttene og ikke sier et ord i foreldremøter, det oppstår rett og slett en pinlig taushet når lærer ber om innspill, og da kan man heller ikke forvente at det skjer noe. Jeg tror ikke det store flertallet av lærere er rigide prinsippryttere som sier at "sånn er det bare" og begynner å hundse barnet ditt hvis du skulle ha innvendinger mot opplegget deres. :beroliger Tinetoff:
![]() |
#143 |
Ustabil
|
![]() Sv: Store barneflokker
Jo men akkurat disse tingene har jeg tatt opp både i foreldremøtet og på konferansetimen. Og læreren sier at det er viktig med mengdetrening også for de som i utgangspunktet leser veldig bra. For de skal jo også bli bedre. Og at det er viktig at de lærer gode leksevaner, og at det er viktig at vi foreldre følger opp og viser interesse for barnas skolearbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her sier de rett ut at de ikke klarer å gjennomføre det de er satt til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Epikur
|
Det var det jeg trodde. Det var derfor jeg ikke ba deg.
![]() |
#146 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sist redigert av Mamma Rosa : 14-02-07 kl 14:04. Årsak: Påfyll |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Epikur
|
![]() |
#149 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Det kan sikkert være noe i dette, men først og fremst er det tullprat, og kommer neppe i kategorie med esmes gode begrunnelser for hvordan man skal gjøre ting. Nå har ikke jeg førstehånds kunnskap til hvordan dette fungerer i dag, men mengdetreningsprinsippet var iallefall lagt opp til ren utmatting den gangen jeg gikk på skolen, og det kommer det ikke noe godt ut av. Ut fra det jeg leser i denne tråden høres det dessverre ikke ut til at akkurat dette har blitt vesentlig bedre. Og jeg er overbevist om at dette i mange tilfeller i stedet for gode leksevaner vil føre til apati og vegring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
flisespikker
|
![]() Sv: Store barneflokkerGode lekse- og studievaner hadde vært en fin ting å lære, ja. Å bli satt til å gjøre meningsløse oppgaver uten læringsverdi bare fordi "man skal lære at man må gjøre lekser" fører ikke til gode studievaner i voksen alder. :datapunkt:
![]() |
#151 |
godt brukt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Epikur
|
Mim, 9 år: Jamen jeg har skjønt hvordan man ganger og deler. Hvorfor må jeg regne enda 500 gange- og delestykker som er helt like da?
Signerer. :datapunkt: Jeg lærte å slurve meg kjapt igjennom ukeplanen, for slik å ha tid til å fordype meg i ting jeg likte. Romaner, tegninger av intrikate borger og sånn.
![]() |
#153 |
Fola Blakken
|
Det forbauser ikke meg at ingen som underviser i barneskolen kommenterer i denne tråden.
![]() |
![]() |
#154 |
Hertuginne
|
Jeg husker jeg satt, sånn passe forundret, og leste setningen "Eli sa is, Ola sa is is" ti ganger etterhverandre, fordi det hadde læreren sagt vi skulle gjøre. På det tidspunktet hadde jeg lest i tre år, og holdt på med langt mer avansert lesestoff en ABC-boka.
![]() |
#155 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt på siden, men lærerhøgskolen er vel 4 år? |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
flisespikker
|
Jeg skulle ønske noen gjorde det, for jeg tror det ville være nyttig å få litt input fra lærersiden, og ikke bare fra foreldresiden og "var elev for 25 år siden"-siden.
![]() |
#157 |
Sær og kresen
Det forstå jeg, nolo.
![]() |
#158 |
Ustabil
|
Nå er nok mengdetreningen ikke fullt så omfattende som da vi var små - mener jeg å huske. Men til gjengjeld involverer mengdetreningen FORELDRENE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Ustabil
|
Hvorfor? Jeg har et barn i første klasse, og jeg vet ikke hvorfor. Ikke har jeg gravd spesielt mye i de pedagogiske planene, og ikke har vi fått det servert heller. Men NOEN vet sikkert hvorfor ting er som de er. Hvorfor tror du at de ikke vil kommentere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
flisespikker
|
Spørsmål a) og b) er jo vesentlig for spørsmål c). Hvis jeg mener at dagens system i skolen til mitt barn er helt OK, vil jeg selvsagt ikke velge å "bestride" det. Og hvis jeg er skeptisk til skolens system, men velger å stole på begrunnelsen deres, vil jeg heller ikke motarbeide det. Hvis jeg derimot mener at systemet fungerer dårlig, og ikke får noen god begrunnelse for hvorfor det er som det er, så vil jeg ikke uten videre finne meg i det - og svaret på spørsmål c) vil i så fall være nettopp "jeg mener dette er et dårlig system og synes ikke det fungerer bra". Hva konsekvensen blir av alt dette, kommer jo helt an på begrunnelsen til henholdsvis skole og foreldre, og på samarbeidsevnen og -viljen til både skole og foreldre.
![]() |
|
|