Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 14:14   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Som him og jeg snakket om i en annen diskusjon, så har vi like gjerne blitt overrasket over dialekten når vi møter nettvenner IRL som oppførsel og framtoning ellers. Nå er jeg nysgjerrig, hvordan snakker du?

Jeg snakker sånn:

"Hærremin, detta var godt. Bannan og sallami på brødskiva, samtidig som jæi koser mæi i såffan."

LITT satt på spissen, men jeg snakker vel halvbred østlandsdialekt tror jeg.

Jeg snakker som deg. Halvbred østlending. Bruker mye a-endinger, sier som deg "detta" og "denna" i stedet for dette og denne. Og mange a-endinger i ord som husa, unga, osv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:27   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det ganske bred trønderdialekt ja
Er jo NORD trønder, ikke fintrønder som i Trondheim

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:37   #3
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Hvor: på en øy
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

jeg er fra den plassen som kutter alle bokstavene for å si mest mulig som...
Æ e i a æ, du a
æ e i a æ å....

ka e d me dæ?

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:52   #4
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Her er det ganske bred trønderdialekt ja
Er jo NORD trønder, ikke fintrønder som i Trondheim

Nord trønder dialekten er fin synes jeg.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 18:09   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

"Detti var godt. Bannan å sallami på brødskiva, samtidig som je koser mej i soffan."

Bokormen er litt redd for å bli stemplet som en bygdetulling etter dette.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 18:57   #6
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

"Detti var godt. Bannan å sallami på brødskiva, samtidig som je koser mej i soffan."

Bokormen er litt redd for å bli stemplet som en bygdetulling etter dette.

Synes Hedmarksdialekt kan være ordentlig søtt, jeg. Eller er det Oppland?

Gammel 20-02-07, 19:30   #7
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Æ e oppvåkst i østfinnmark, å snakke sånn såm dæm snakke dær.
Æ sir får eksæmpel: ikke, fisk, mælk, vit (hvit), kossn, katti, koffår, kæm, ka, korr, dåkker.

Hærremin de hær va gått. Banaan å salamii på brøskiva mens æ kose mæ i sofan.

Gammel 20-02-07, 20:14   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Hedmarking, blir ikke det mer: "Dætti/ Ætti var gått, bannan å sallami, me'ens je kose mej i soffan"

Gammel 20-02-07, 20:29   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hedmarking, blir ikke det mer: "Dætti/ Ætti var gått, bannan å sallami, me'ens je kose mej i soffan"

Ikke alle dialekter i Hedmark er som den på Toten eller andre steder i Mjøsregionen (Hedemarken). Hedmark er stort. Der hvor jeg er oppvokst blir det mer:

Dætta var stygg-godt, bannann å salla-mi, mæns jæ koser mæ på såffann".

Gjør oppmerksom på at jeg ikke er noen god representant for de forskjellige dialektene i Hedmark fylke ettersom jeg ikke snakker dialekt annet enn at det sniker seg inn noen ord som f.eks.: gossin, kje, kjett og ho innimellom.

Gammel 20-02-07, 21:11   #10
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Gjør oppmerksom på at jeg ikke er noen god representant for de forskjellige dialektene i Hedmark fylke ettersom jeg ikke snakker dialekt annet enn at det sniker seg inn noen ord som f.eks.: gossin, kje, kjett og ho innimellom.

Jeg er fra Buskerud og jeg sier gossin jeg også
Så hvis det betyr det samme, så er ikke det bare i Hedmark i hvert fall.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 22:34   #11
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dætta var stygg-godt,

Eller stigg-gætt (Min familie som er fra samme sted som du sier det)
jeg sier gær gætt

Gammel 20-02-07, 20:55   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jammen, dere vet da at alle som har bodd nord for Sinsenkrysset er fra bøgda? Eller "bønder i by'n", som det også (så pent) heter.

Insinuerer du at jeg har bodd nord for Sinsenkrysset?!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 21:06   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan forøvrig opplyse om at alle sør for klettkrysset er Søringer også...

Gammel 20-02-07, 21:10   #14
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke snakk totning eller lignende til meg... da får du deg en beundrer.

Jeg syntes det er innmari sjarmerende

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 21:07   #15
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg snakker bergensk. Ikke veldig pent men heller ikke like bredt som jeg gjorde da jeg var ungdom.

Gammel 20-02-07, 23:01   #16
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

"Finade, detta va jaggu gøtt! Banan og salami på brødskiva mæns e kosa me i soffan."

Klara dø å gjeta på ko e kjæm ifrå? E har ikkji sett ain ainaste ain her e, som prata slek so e gjer! E dæ virkele ingen ifrå Vallers her? Æ e dæn ainaste?

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 00:48   #17
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av cecix, her.

"Finade, detta va jaggu gøtt! Banan og salami på brødskiva mæns e kosa me i soffan."

Klara dø å gjeta på ko e kjæm ifrå? E har ikkji sett ain ainaste ain her e, som prata slek so e gjer! E dæ virkele ingen ifrå Vallers her? Æ e dæn ainaste?

Vestre Slidre?

Gammel 21-02-07, 09:49   #18
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Vestre Slidre?

Veldig bra gjetta ! I Vestre-Slidre snakker man ENDA bredere enn hva jeg gjør!
Jeg snakker ganske så typisk for en Nord-Aurdøl(Fagernes\Leira), med noen ord (feks "finade") fra Sør-Aurdal. Det er mange morsomme og pussige bøyninger i dialekten, og den rareste er vel den med "dø\dikkan"(dere). Eks: "Har gjort dikkan ferdige?"

cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 09:56   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har hørt - men aner ikke om det er fakta - at Norge er et veldig dialektrikt land fordi det er mange faktorer som gjorde at folk var forholdsvis isolerte:

• Fjorder
  • Fjell
  • Store avstander
  • Jordbrukssamfunn
  • Værhardt
... Men om det stemmer ...

Det stemmer, det. Jo mer isolerte småsamfunn, jo større dialektskiller. Naturlig nok. Hvis man ikke hører nabobygdas merkelige dialekt noen gang fordi det står et stort fjell i veien, er det heller ingen grunn til å begynne å snakke som dem. Dette er jo også en av grunnene til at det skjer veldig mye dialektutjevning nå, fordi kommunikasjonsmidlene er så veldig mye bedre. Det blir mer og mer sånn at det blir generelle regionale "stordialekter" heller enn små, sære bygdedialekter.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 09:57   #20
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cecix, her.

Åh, nå ble jeg nostalgisk ... Bodde i valdres i 2 år. ♥

Men e e fra Ændal, å e snakkå kav ændalsk. Ganske bræit au! Å e e gø stolt åvå dialekt mi, sell om e blir gøflau a å høre den på teve ellå radio.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.