|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirken
Ikke bare det. Vi lever i et land hvor Jesus bortgang feires med en kanin som legger egg. Fulle av sjokolade. |
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Denne her er helt ubetalelig. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#3 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei. Så lenge det å "betrakte ritualene" innebærer å utsettes for forkynning av det kristne budskapet som en sannhet, så er det verken fint eller bra at unger skal presses med på dette i regi av offentlige oppdragende institusjoner. Det er bare krenkende.
|
|
|
#4 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
|
|
|
#5 |
|
|
Det er vel også en del som tar svært bevisste valg om å ikke døpe sine barn, ikke gifte seg i kirken, ikke konfirmere seg og som for den del ikke mener at julen feires pga. Jesu fødsel. Det forundrer meg at religionsfriheten ikke respekteres bare fordi det er settinger som de med et mindre fundamentert forhold til tro og religion synes er "koselige". |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenMen er det så vanskelig å ikke fokusere så mye på jul i skolen da? Jeg er med på julefeiring fordi det forventes, ikke fordi jeg har så veldig lyst. Syntes det er ok å kunne si nei til "juleritualer" der det er mulig og enkelt å lage et alternativ. Det burde være mulig i forbindelse med skolen? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHa ha ha.... morsomt vinkling på det innslaget der MM. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg blir så eitrende provosert når en offentlig institusjon at et eller annet slag skal tre kirka inn i undervisninga på en slik måte... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Fordi kirken kanskje har mer med julefeiringen enn en moske i og med at muslimer ikke feirer jul? Hvis man skal markere julen i norsk kristen tradisjon så er det opplagt at man må inn i en kirke og ikke en moske altså. Men jeg synes de også kan gå i moske, synagoge, katolsk kirke og besøke/få besøk av andre trosretninger i løpet av året. Men, hvis man ikke skal ha julegudstjeneste som et alternativ i julefeiringen, så man må totalt ignorere hele høytiden. Og det betyr null helligdager, adventsforberedelser, julebord på sfo, julegrøt osv.
|
|
|
#10 |
|
Crazy Cat Lady
|
Det går fint an å feire jul uten kristent innslag, det har vi jo gjort her i landet i uminnelige tider, selv før kristendommen kom og kuppet midtvintersblotet
|
|
|
|
#11 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Hæ? Hvorfor det?
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Så lenge det er valgfritt på en ordentlig måte, så er dette en del av julen slik det har blitt feiret her i lange tider for mange, og det er helt ok at unger får tilbud om det i forbindelse med julen. Det hadde ikke vært ok med daglig bønn og kirkegang utover høytider der det er tradisjon og noe som er valgfritt.
|
|
|
#13 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenHer kommer presten til skolen og har en gudstjeneste der barna er |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenNå føler jeg meg steingammel, men da jeg gikk i 1. og 2. klasse i 1971-1973 kom prosten og hadde andakt hver 14. dag. Da måtte alle elevene stå på rekke og rad for å høre på andakten. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenKred til skolen. Jeg har fått svar fra inspektør og rektor, som tok det opp i ledegruppen, hadde full forståelse for mine innvendinger, beklaget hva som hadde skjedd og hvordan brevet var formulert, og lovte bot og bedring. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenDet var bra Maverick!
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg skjønner ikke fuzzet.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Det var reflektert. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Off the map.
|
Sv: [Sesongdiskusjon] Juleavslutning for skolen - i kirkenJeg er ikke helt uenig med Floksa jeg, men da må det ikke være en forkynnende preken. Altså mer type 'omvisning' i kirka med historiefortelling fra Presten.
|
![]() |
|
|