|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Er det noe som klatrer som tåler MYE vind?
![]() |
#142 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg er ikke noe rosemenneske - til tross for at jeg kjøpte et par rosebusker i fjor. Jeg synes det er mye styr med dem - de får lus eller de blir spist eller hva_har_du. Nå er det bare en rosebusk igjen her, og den sto her da vi kjøpte huset. Den overlever nok alt. Desverre har den vasne oransje roser, og er ikke noe fin. Om jeg ikke finner noen som vil ha den (lakserosa roser anyone? |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg har en hagepause til etter 1. juni pga eksamen. Men det klør i fingrene etter å gjøre noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Søt og rar
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011
Jeg mener det er en del kaprifoler som tåler mye vind. Min vintergrønne har i hvert fall overlevd tre år nesten uten jord
![]() |
#146 |
Permakulturell
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Da har jeg vært og handlet murskjulere. Det ble arkitektens trøst, klematis og klatrehortensia. Alt i samme bed. Nå gjenstår det å se om de trives og, i så fall, hvem som vinner størrelseskrigen. I følge min kollega trenger klematis og klatrehortensia ulikt jordsmonn, så jeg lever i spenning.
![]() |
#147 |
Søt og rar
|
Jeg husker det ikke sånn uten videre. Men hvis jeg googler litt, så...
![]() |
#149 |
Er den fin å se til?
![]() |
#150 |
Søt og rar
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg tok med meg slike hjem i dag:
![]() |
#151 |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Du tok virkelig med deg mye fint hjem Appelsin, den øverste klematisen var nydelig.
![]() |
#152 |
Søt og rar
|
Jeg er redd jeg ikke har passet så godt på den. Plantet den på utsiden av et nettinggjerde, like på kanten av stupet utenfor. Så har regnet skylt bort en del av jorden og steinene jeg laget til, og pga. naboens klatrehortensia som har vokst helt opp til oss (på stupet altså) kommer jeg meg ikke fram til den for å fikse på det. Jeg trodde den skulle gi opp livet, men den virker rimelig hardfør altså. Den er ikke så veldig fin (som i massivt blomstrende), men når den har overlevd hos meg, så tror jeg den overlever det meste
![]() |
#153 |
Travelt opptatt
|
Det er det som er fordelen med rotekte "villroser". De tåler alt, og hvis det blir helt ille klipper du dem ned til roten og lar dem vokse opp igjen.
![]() |
#154 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Nydelige, Appelsin!
![]() |
#155 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Mine tidlig-blomstrende akeleier blomstrer nå. En ser ut til å ha tatt kvelden i løpet av vinteren, men jeg har mange igjen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Slike har jeg i bedet. Hvis man passer på ta bort nye skudd som kommer opp, holder de seg ganske på plass og får ikek spredd seg særlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Og Plommetreet jeg satte ned i fjor blomsterer som bare det |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg har vært brutal, og rensket opp i de store krukkene mine hvor jeg hadde en rose, en klematis og en peon fra i fjor (jadda, optimistisk om alltid). Rosen var definitivt død. Klematisen hadde litt grønt i seg fortsatt, og peonen hadde en ørliten spire på vei opp fra knollen sin.
![]() |
#159 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Det er vanskelig med skjøre vekster i krukke. Og klematis må visstnok dekkes til om vinteren mente min "private" gartner på hagesenteret. Roser og peoner er vel også litt tandre, og krever mer jord rundt seg enn det en potte kan gi for å overleve. Vil jeg anta. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|