Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-11, 21:25   #141
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Er det noe som klatrer som tåler MYE vind?

Vi har et stygt nettinggjerde som jeg gjerne ville hatt noe planter som klatrer og dekker det litt.
Men gjerde står veldig utsatt for vind, er det en umulig oppgave å få til noe der?

Å hva anbefaler dere?
Det er sånnet type gjerde som dette:

Gammel 12-05-11, 21:28   #142
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke noe rosemenneske - til tross for at jeg kjøpte et par rosebusker i fjor. Jeg synes det er mye styr med dem - de får lus eller de blir spist eller hva_har_du. Nå er det bare en rosebusk igjen her, og den sto her da vi kjøpte huset. Den overlever nok alt. Desverre har den vasne oransje roser, og er ikke noe fin. Om jeg ikke finner noen som vil ha den (lakserosa roser anyone? ) går den i komposten til neste år, når jeg skal anlegge nytt bed der den står.

Sånne svære rosebusker som du viser bilder av, gajamor, er pent. Men jeg fatter og forstår ikke hvordan man får de så store. Uten å vente 20 år eller tape kampen mot bladlus og rådyr.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:36   #143
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en hagepause til etter 1. juni pga eksamen. Men det klør i fingrene etter å gjøre noe.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 21:47   #144
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amanas, her.

Er det noe som klatrer som tåler MYE vind?
[/IMG]

Jeg mener det er en del kaprifoler som tåler mye vind. Min vintergrønne har i hvert fall overlevd tre år nesten uten jord - vi bor ytterst på en haug (og ved sjøen mot vest) og kaprifolen har vært veldig vindutsatt.

Gammel 12-05-11, 22:28   #145
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Har du en vintergrønn kaprifol? Hva heter den?

Gammel 12-05-11, 22:32   #146
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Da har jeg vært og handlet murskjulere. Det ble arkitektens trøst, klematis og klatrehortensia. Alt i samme bed. Nå gjenstår det å se om de trives og, i så fall, hvem som vinner størrelseskrigen. I følge min kollega trenger klematis og klatrehortensia ulikt jordsmonn, så jeg lever i spenning.

Gammel 12-05-11, 22:34   #147
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Har du en vintergrønn kaprifol? Hva heter den?

Jeg husker det ikke sånn uten videre. Men hvis jeg googler litt, så...
"VINTERKAPRIFOL (Lonicera henryii), gul, høyde<4m, H3/4, blomstrer 6-7."

Jeg tror den gir mindre duft enn andre kaprifoler.

Gammel 12-05-11, 22:34   #148
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Du får si fra om det dukker opp en liten avlegger.

Gammel 12-05-11, 22:44   #149
amanas

amanas sin avatar

amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg mener det er en del kaprifoler som tåler mye vind. Min vintergrønne har i hvert fall overlevd tre år nesten uten jord - vi bor ytterst på en haug (og ved sjøen mot vest) og kaprifolen har vært veldig vindutsatt.

Er den fin å se til?
Jeg ville jo gjerne hatt noe som blomster fint, masse fine blomster. Har sett mange fine klematis feks, men redd de ikke tåler vinden?

Naboen min mente og jeg var heldig om jeg fant noe som ville overleve

Gammel 12-05-11, 22:46   #150
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Jeg tok med meg slike hjem i dag:

Mrs Choloomondeley klematis

Klematis alpina

Hvit syrin

I det hvite skyggebedet mitt (som er i sol til ca. 12) har akeleiene og lewisiaene begynt å blomstre (skulle hatt egne bilder da..)
Men akkurat denne typen, er helt nydelige:

Gammel 12-05-11, 22:48   #151
amanas

amanas sin avatar

Standard

Du tok virkelig med deg mye fint hjem Appelsin, den øverste klematisen var nydelig.

Gammel 12-05-11, 23:06   #152
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Du får si fra om det dukker opp en liten avlegger.

Jeg er redd jeg ikke har passet så godt på den. Plantet den på utsiden av et nettinggjerde, like på kanten av stupet utenfor. Så har regnet skylt bort en del av jorden og steinene jeg laget til, og pga. naboens klatrehortensia som har vokst helt opp til oss (på stupet altså) kommer jeg meg ikke fram til den for å fikse på det. Jeg trodde den skulle gi opp livet, men den virker rimelig hardfør altså. Den er ikke så veldig fin (som i massivt blomstrende), men når den har overlevd hos meg, så tror jeg den overlever det meste

Gammel 13-05-11, 00:19   #153
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sånne svære rosebusker som du viser bilder av, gajamor, er pent. Men jeg fatter og forstår ikke hvordan man får de så store. Uten å vente 20 år eller tape kampen mot bladlus og rådyr.

Det er det som er fordelen med rotekte "villroser". De tåler alt, og hvis det blir helt ille klipper du dem ned til roten og lar dem vokse opp igjen.
Det tar ikke så fryktelig mange år før de blir gigantiske, hvis de trives.

Ulempen er at blomstene er små, det er massevis av torner, og blomstringen er kort.

Gammel 13-05-11, 07:08   #154
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Nydelige, Appelsin!

Mine akeleier har endelig begynt å vise tegn til knopper. Storknebbene også.

Og peon-eksperimentet fortsetter. Mens andre peoner i området står med bristeferdige knopper, har min fire små spirer på vei opp, hvorav én har kommet så langt at man kan skimte antydningen til blader. Ja, ja, den har i alle fall overlevd to vintre, og den fikk flotte blader i fjor, om ikke annet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 09:18   #155
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Mine tidlig-blomstrende akeleier blomstrer nå. En ser ut til å ha tatt kvelden i løpet av vinteren, men jeg har mange igjen!

Man finner alltid noe som overlever på utsatte steder, men det hender man må tenke nytt. Jeg vet om folk som har brukt strandvindel (ugress) som klatreplante for å dekke vegger og gjerder på svært utsatte steder. De gror overalt og er gratis. Ulempen er at det er vanskelig å bli kvitt dem;

Jeg har noen bunndekkere som noen regner for ugress; gravmyrt. Hos meg har de imidlertid fått bli, fordi de blomstrer så fint akkurat nå og fordi de er vintergrønne. Jeg luker dem godt ned innimellom da.

Det spiller ingen rolle for meg om foreksempel en vintergrønn klatreplante ikke blomstrer pent. Man får som regel ikke alt i ett. Dersom det er viktig å ha blomstrende ting der kan man eventuelt la en klematis vokse oppå den vintergrønne.

En annen plante som mange regner som ugress er fagerfredløs. Den vokser også overalt og sprer seg enormt. Hos meg har den fått lov å vokse på et sted i hagen med lite sol, ekstremt tørr jord der røttene fra naboens hekk har tatt helt over plenen. De trives, plassen er ikke lenger brun og stygg - og jeg er fornøyd;

Gammel 13-05-11, 20:54   #156
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

En annen plante som mange regner som ugress er fagerfredløs. Den vokser også overalt og sprer seg enormt. Hos meg har den fått lov å vokse på et sted i hagen med lite sol, ekstremt tørr jord der røttene fra naboens hekk har tatt helt over plenen. De trives, plassen er ikke lenger brun og stygg - og jeg er fornøyd;

Slike har jeg i bedet. Hvis man passer på ta bort nye skudd som kommer opp, holder de seg ganske på plass og får ikek spredd seg særlig.

Ellers har jeg ikek plantet en ting ennå i år.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 20:56   #157
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Og Plommetreet jeg satte ned i fjor blomsterer som bare det

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 22:00   #158
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært brutal, og rensket opp i de store krukkene mine hvor jeg hadde en rose, en klematis og en peon fra i fjor (jadda, optimistisk om alltid). Rosen var definitivt død. Klematisen hadde litt grønt i seg fortsatt, og peonen hadde en ørliten spire på vei opp fra knollen sin. Men etter den behandlingen den fikk, var det ikke noen vits i å få liv i den igjen. Nå har jeg planta to buskroser i hver sin krukke, omkranset av lavendel og stemor. Så blir det spennende å se om de klarer seg!

Gammel 13-05-11, 22:37   #159
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Det er vanskelig med skjøre vekster i krukke. Og klematis må visstnok dekkes til om vinteren mente min "private" gartner på hagesenteret. Roser og peoner er vel også litt tandre, og krever mer jord rundt seg enn det en potte kan gi for å overleve. Vil jeg anta.

Gammel 13-05-11, 23:25   #160
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg vet.. men tidene har pleid å overleve.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.