|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Superlæreren?
Jeg har ingen tall, rine, jeg snakker om min persolnlige mening. Jeg har spesped og har siden 2007 vært innom mange klasser, både på vgs og ungdomsskolen. Jeg mener det jeg mener ut fra personlig erfaring og observasjon. Sist redigert av 007 : 17-09-11 kl 11:53. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Superlæreren?Jeg har jo kun min egen erfaring å snakke ut ifra, men når jeg gikk på videregående så var det veldig mange dårligere lærere når det gjaldt å kommunisere med ungdom, men de fleste kunne jo faget sitt. Så at det finnes en del lærere der ute som burde funnet på noe annet å gjøre er det vel ingen tvil om, som det jo garantert er i de aller fleste yrkesgrupper.
|
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Sv: Superlæreren?Jeg vet ikke om man kan finne noen dokumentasjon på hvor mange lærere som ikke kommuniserer godt med elevene. Men det man kan finne dokumentasjon på er at en god relasjon til lærerern er den aller viktigste forutsetningen for læring. Faktisk! Dette har vi fått framlagt undersøkelser om under foredrag, og de lærerne som gjespet og mente at foredragsholderen ikke hadde noe å lære oss, var de lærerne som ikke vektlegger relasjonen til elevene i særlig grad. Det er grunnen til at jeg tror at dette er et vanskelig område å endre seg på, kanskje særlig for lærere som har vært i skolen i flere tiår.
|
|
|
#4 |
|
© All rights reserved
|
Jeg har veldig stor tro på relasjonsbygging/relasjonslæring i klasserommet. Og jeg har sett det samme som deg: De som tror de er ferdig utlærd er ikke utlærd, men ferdig. De som bare fokuserer på fag og som ikke bygger relasjoner med elevene kommer heller ingen vei i faget. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Jeg er utrolig enig. For meg er det en veldig overraskende innsikt, personlig opplever jeg ikke at jeg trenger å ha en god relasjon til noen for å lære noe av de. (Altså, normal høflighet er nødvendig. Jeg hadde neppe lært noe spesielt bra av å bli kjeftet opp hele tiden, eller at læreren hadde himlet med øynene så snart h*n så meg. Men jeg har aldri følt at jeg må ha noe mer enn en nøytral relasjon til læreren, og der er det mange som er forskjellig fra meg. Jeg ser det om og om igjen at det å ha en positiv relasjon til den som driver med innformasjon, undervisning, opplæring - ja kort sagt kommunikasjon, er veldig viktig for mange. Og jeg er overrasket, men det er nå slik.)
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Sv: Superlæreren?Det er sikkert en del som kan bli bedre på kommunikasjon, men jeg er usikker på hvordan man kan uttale seg om at det gjelder mange, og hvorvidt de bør lære det gjennom en realityserie. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg tror det gjelder mange, og det må jeg jo få lov til å tro.
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Superlæreren?Jeg jobber med kommunikasjon og føler aldri at jeg blir utlært. Seminarer og konferanser bruker jeg både for å hente opp igjen kunnskap jeg allerede har, men som kanskje har havnet i bakhodet, finne nye måter å gjøre samme jobb på og høre og lære om nye kanaler, metoder og forskning. Jeg blir inspirert av folk som brenner for jobben sin.
Sist redigert av Tallulah : 17-09-11 kl 13:44. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Henger meg litt på denne. Tjora var også lærer for en helt vanlig stor klasse i utgangspunktet, og ble vel plukket opp og havnet i rampelyset nettopp på bakgrunn av at han ved hjelp av utradisjonelle metoder klarte å snu vansklige klasser i positiv retning. Ingen sier han er den eneste av sitt slag, men i alle fagmiljøer finnes det alltid noen som utmerker seg og kanske brenner litt ekstra. Om ikke han tilfører lærere så mye (det vet jeg ingenting om), kan det vel hende han inspirerer ungdommer med lærevansker og foreldre som forsøker å hjelpe. Jeg vet om mange guruer i min bransje, og har jeg mulighet tar jeg alltid tiden til å høre på disse, det er alltids et og annet å plukke med seg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Superlæreren?Etter seks år i ungdomsskule og på vidaregåande skule er det ingen lærarar som har festa seg hos meg som gode lærarar. Dei kunne faget sitt, ja, men evnet ikkje å kommunisera med elevane skikkeleg. Mogeleg at det er fordi alle tilhørte vår foreldregenerasjon, og det er mykje yngre lærarar i skulen i dag. Dei krevde respekt hos elevane utan å gjera seg fortent til det. Dei var overhodet ikkje villige til å møta oss på halvvegen, og meinte heilt tydeleg at me var for unge til å ha fornuftige meinigar, og ta ansvar.
|
|
|
#13 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Superlæreren?Her står det litt om hvilket opplegg læreren i "Blanke ark" har rundt seg:
Dette er Blanke ark-metoden
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: Superlæreren?Jeg synes de er fantastisk at programmet viser at under rette forhold så kan alle lære. Og synes faktisk det bør være en tankevekker for skolen (og de som er ansvarlige for den = politikere). Det er en skam at det er såpass mange som det er som går gjennom skolen uten å lære en brøkdel av det de skal. Om de skyldes mangelfulle ressurser, dårligere lærere eller en kombinasjon er i grunnen ganske uinterssant å diskutere så lenge det ikke stilles krav til at alle skal lære det de skal, og er sikkerhetsnett som fanger opp de som ikke klarer å lære det de skal i en normal klasseromssituasjon.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Superlæreren?Min erfaring med lærere er at noen er gode på alt, de fleste er gjennomsnitlige med enkelte områder de er bedre enn snittet på og enkelte lærere er håpløse. Noen er fordomsfulle, noen er ute av stand til å kommunisere med barn som ikke er A4, enten fordi de ikke har kunnskaper, evner eller interresse. Men jeg synes det skorter på kunnskaper oftere enn kommunikasjonsevner i grunnen.
|
|
|
#16 |
|
Helt konge
|
Jeg jobber med (foster)barn som slett ikke er A4. En del av arbeidet går ut på å jobbe tett opp mot disse barnas skoler og veilede pedagogene. Det er en del flinke lærere og det er også en god del som hverken har mye kunnskap, erfaring eller er spesielt gode på kommunikasjon med barn som ikke viser typisk normaladferd. Det er sørgelig både for ungene og for dem selv. Det blir utrolig mye frustrasjon, bråk og konflikter når forståelsen og kommunikasjonen ikke er på plass. Sist redigert av Heiko : 17-09-11 kl 23:02. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
rakkarpus
|
Sv: Superlæreren?I Aftenpostens A-magasin var det jo reportasjer om elever som har blitt mobbet av lærere, og at de ikke kommer noen veg med å klage.
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Superlæreren?Det er klart at ikke alt jeg sier til elever i løpet av en dag holder Tjora-standard. Hadde jeg blitt filmet, hadde jeg sikkert vært flinkere til å kommunisere, for jeg innrømmer glatt at på fjerde spørsmål fra samme elev om hvilken side han skal jobbe på, hender det at jeg lar være å svare. Han fikk svar de første 3 gangene. Det kan godt hende at eleven deretter går hjem og forteller at jeg ikke hjelper han, hva vet jeg, men det er jo blant annet sånn foreldre får informasjon om lærere.
|
![]() |
|
|