|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Der man setter den når man vurderer om en pasient trenger sykemelding eller ei: er personen i stand til å jobbe, helt eller delvis. Hvordan man gjør det jeg jeg ikke peiling på, men det gjøres jo for alle andre situasjoner, så da må det vel kunne gjøres her også? Altså, det er jo arbeidseven man skal vurdere. Hvilke andre diagnoser enn diagnoser mht depresjon kan gjøre at en sørgende ikke klarer å jobbe? Stress? Men det får man ikke sykemelding for ellers heller, gjør man?
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Dette er nemlig problemet leger sitter med til daglig. Sorgreaksjon er definert som en normaltilstand. Ergo skal man egentlig ikke sykmelde for det i det hele tatt. Det står imidlertid at man skal utvise skjønn, men det finnes ingen gyldig kode å sette det under før sorgreaksjonen er så åpenbart unormal at den går innunder en psykiatrisk diagnose.
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Men igjen: hvorfor må man ha årsaken til at man er deprimert? Man kan jo sykemeldes for feks kraftige magesmerter før man er utreder og årsaken til magesmertene er funnet? Så da burde det være mulinå sykemeldes noen som åpenbart er deprimert, uten å ta stilling til hva som utløste de symptomene man har? Hva er det jeg ikke forstår? Jeg forstår det er noe.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men det kan man jo? Som Katta skrev tidligere, sorg som sådan er det ingen sykemeldingsmuligheter for idag men det brukes derimot velferdsperm, avspasering, ferie, og perm uten lønn. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om sorgen påvirker arbeidsførheten i en periode, synes jeg man bør kunne det fremfor å feildiagnostisere. Det er vel en del som har slitt med tidligere "depressive episoder" knyttet til helt konkrete hendelser som sliter veldig med å få pensjonen sin av f.eks. Statens Pensjonskasse når de senere får en reell psykisk sykdom. Senest for noen dager siden kunne man vel lese i media om en tidligere FN-soldat med PTSD og gjentatte innleggelser som følge av det, som har kjempet uten hell for rettighetene sine fordi han for mange år siden hadde en "depressiv reaksjon" i forbindelse med en skilsmisse.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingÅh- så fryktelig enig jeg er med Miss Norway. Jeg synes ordningene må gå ut fra hva som er tilfelle for folk flest (og folk flest i Norge har OK økonomi) og så må det heller eksistere støtteordninger (sosialhjelp, ett eller annet) for de som ikke klarer å spare opp. Vi er pinadø en nasjon av ansvarsløse stakkarer hele gjengen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg dulter litt her også, jeg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding"Deprimert" er en ganske mye kraftigere sykdomstilstand enn "veldig, veldig, veldig lei seg og gråter veldig, veldig mye", altså.
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg kan ikke se at sorg skal være en mindre gyldig grunn enn alt det andre tullet folk sykemelder seg for. Utbrenthet (som man i en del tilfeller kan skylde seg selv for, i motsetning til dødsfall i familien) mistrivsel på arbeidsplassen, protestaksjoner osv. Et dødsfall i nær familie kan man tross alt ikke noe for, og jeg kan godt se for meg at man kan ha vanskelig for å fungere optimalt dagen etter at far eller mor er død, selv om man burde ha ventet det. Jeg har en jobb der jeg er såpass "out there" at det ville vært temmelig umulig for meg å stå foran en klasse veldig kort tid etter et slikt dødsfall. Jeg er for en innstramming i sykelønnsordningen, men jeg kan som sagt ikke se at dødsfall i familien peker seg ut som en spesielt dårlig grunn til å sykemelde seg. Og jeg bruker bevisst begrepet "sykemelde seg", siden det er det vi gjør her i Norge. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Ååååh! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Jeg må nesten bare fortelle om meg selv her. Jeg er utbrent. Og jeg er sykemeldt. Hvorfor? Fordi jeg ikke er i stand til å jobbe.
|
|
|
|
#14 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingUavhengig av hva man er syk og i grøfta av, det være seg psykisk eller fysisk, må legen kunne sykemelde etter skjønn. Er det sorg som gjør det, så burde legen kunne skrive "sorg". Om det er gamle foreldre, små barn, alt som piner oss nok til at vi ikke klarer hverdagen en periode. Sånn jeg ser det.
|
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Vel, det er jo rimelig mye fokus på tidsklemma og alle ballene vi insisterer på å ha i lufta hele tiden, spesielt damer kanskje? Litt føre var går det vel an å være, selv om det er det kan føles som om man blir sparket mens man ligger nede.
Jeg mener det er like OK som andre ting som det er helt stuerent å bli sykemeldt for, uten at det nødvendigvis betyr jeg synes noen av delene er noe man bør be staten om hjelp til. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg ender på at jeg er enig med Hattifnatten. Hun har mange gode poeng.
Sist redigert av amo : 05-10-11 kl 19:39. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Introvert optimist
|
Ja, du leste jammen det jeg skrev.
|
|
|
#19 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Det er minst like mye "sparking" i forhold til deltidsarbeid og andre grep noen velger å gjøre. Også der får man jo gjerne høre om at man må være føre var osv. Jeg får litt inntrykk av at det fort blir en tap-tap-situasjon som diskuteres i vei med en "la dem spise kake"-holdning.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Amen!