|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Og for å svare på hovedspørsmålet. Jeg er hverken provosert eller bekymret over at han blir vurdert som utilregnelig. Det er jo ikke noe get out of jail free-card. Han er syk, derfor må han behandles før det evt. kan vurderes fengselsstraff.
|
|
|
#2 |
|
Fartsfantom
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Interessant lesning: |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Dette kunne jeg godt tenkt meg å få beskrevet sannsynlighetene for, kjenner jeg.
|
|
|
#4 |
|
Make it count!
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Tenker du utelukkende på hvor lang tid han hadde vært "innesperret" med en fengselsdom kontra tvunget psykisk helsevern?
|
|
|
#5 |
|
Skal rømme
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Mange interessante tanker her.
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Men jeg syns det i dette tilfelle vil stride mot seg selv. Først argumenterer man for at han er så syk at det er derfor han har gjort dette. Så skal han bli frisk, men sperres inne fordi det er gjentakelsesfare? Det henger jo ikke på greip.
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemma
|
Enig.
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Men det vil vel ikke være fengselsvesenets oppgave å følge opp?
|
|
|
#9 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg skjønner det ikke jeg heller. Var han så syk da han utførte handlingene at han ikke skjønte hva han gjorde, så endres ikke det om han blir frisk senere, han skjønte fortsatt ikke hva han gjorde den gangen han gjorde det.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Fnatten skrev noe veldig bra her. Om hvor vanntett skillet egentlig er mellom person og sykdom. Veldig bra. |
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Den var veldig interessant, og resonnerer bra med de reaksjonene jeg har og ikke klarer å formulere så godt.
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Hvorfor er Norge så annerledes på dette?
|
|
|
#13 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg diskuterte dette med en psykiater i dag, hun sier at er man psykotisk så kan man ikke straffes etter norsk lov uansett, mens hun mente at man burde gå inn i psykosen og se på om den faktisk var årsaken til handlingen, og om handlingen kan betegnes som nødverge sett fra den psykotiskes side. Eksempel: En psykotisk kvinne dreper mannen sin fordi hun tror han er i ferd med å utlevere henne til demonene utenfor. Hun bør ikke straffes. Mens den psykotiske kvinnen som dreper mannen sin for å få pengene hans bør straffes på lik linje med andre som dreper med samme motiv. Men det skjer altså ikke i Norge.
|
|
|
#14 |
|
Make it count!
Ja, diskusjonen om rettspraksis knyttet til det biologiske/medisinske prinsipp som setter Norge i en særstilling, er interessant og bør kanskje tas nå i lys av denne saken. Imidlertid tror jeg ikke utfallet hadde blitt annerledes i akkurat ABBs tilfelle dersom filosofiske prinsipper hadde vært vektlagt. Det er vel ganske åpenbart at det er en direkte kobling mellom vrangforestillingene og handlingene.
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Aslak Sira Myhre har ikke verdens beste engelsk men han oppsummerer godt det jeg tenker og føler omkring dette i dagens The Guardian.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jah. Der sa du det.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Hvordan er det med en schizofren som er behandlet slik at vedkommende i gjerningsøyeblikket ikke er psykotisk? Er man da strafferettslig tilregnelig?
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Til hovedspørsmålet. Jeg er på en måte litt lettet over at han har fått den diagnosen. Det kjennes bedre enn at han er en del av et høyreekstremt miljø på full fart framover. Jeg liker ikke framtidsvisjonene det gir. Jeg synes også at 22/7 har ført til en viss paranoia på venstresiden som jeg ikke tror det kommer noe godt ut av. Ja det er fortsatt grunn til å være bekymret for høyreekstreme tanker, men de er heldigvis ikke SÅ ekstreme som man kanskje kunne frykte. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Anuk, jeg tror nok ikke det finnes mange (om noen) av ABBs kaliber i høyreekstreme miljøer, men jeg går ikke med på at venstresida er paranoid. Høyreekstreme har bombet 1. Mai-toget, truet med å bombe barnetoget, ringt inn ukentlige bombetrusler til barneskoler i Oslo med mange elever fra andre kulturer over flere år, kastet en eller to bomber inn på Blitz ... Det er rett og slett bare hell at ikke de drepte flere. Dette har pågått over en periode på 30 år.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke uenig i det altså. Men jeg synes det har hardnet til fra begge sider etter 22/7, og det tror jeg ikke nødvendigvis det kommer noe godt ut av. Jeg aksepterer på et vis at man forskjellige ønsker til hva slags samfunn vi vil ha, men jeg er livredd ekstremisme uansett hvor den kommer fra. ABB blir på en måte symbolet på det utrekstreme, og få det plassert som sykt kjennes på en måte godt. |
|
|
|
![]() |
|
|