Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettssaken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-12, 23:54   #141
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettssaken

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja? Jeg tror jeg er litt treig i oppfattelsen i dag, eller kanskje har uttalt meg klønete, men jeg skjønte ikke helt hva du mente heller. Jeg skrev at det er et slikt system vi har og som Breivik må dømmes etter, men at jeg synes at saken bør opp til diskusjon.

Nei, jeg skjønner hva du mener. Jeg bare synes det er rart at så mange reagerer på at 21 år er for lite. Det er jo ingen hemmelighet akkurat at dette er maksstraffen i Norge. Og mener man det er så innmari lavt, er det rart (for meg) at man ikke har ment dette før også, og ønsket en debatt. Man vet jo aldri når Det Virkelige Grusomme kommer til å skje.
At folk bomber er jo ingen kjempesensason sånn egentlig. Potensielt kunne han (eller en annen bomber) jo drept hundrevis. Og man har jo visst at feks bombing skjer rundtomkring. Men få har skreket opp om at straffenivået er for lavt, man har vist til at 21 år er nok og at vi er humane. Før nå - da er det ille lavt.

Gammel 19-04-12, 00:02   #142
Slettet bruker
Passiv

Standard

21 år skulle holde for de fleste. Og for de det ikke holder for så har vi forvaring.
Blir abb dømt tilregnelig så blir det vel forvaring uansett. Eller han overlever ikke enogtyve i fengsel er jeg redd. Jeg vil anta at det å ha drept mange barn ikke er noe kjekt utgangspunkt når alle dine nye venner sitter inne på ubestemt tid og sånn sett ikke har en millimeter å tape.

Hva var det Toska fikk da? 21 pluss ti år sikring eller noe sånt?

Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 00:05   #143
Slettet bruker
Passiv

Standard

Når det gjelder å latterliggjøre ham på grunn av stemmen og sånn - det er vel mest et behov for å se ham ufarliggjort som kommer til uttrykk. Jeg tror det er en ganske normal reaksjon. Så tar det litt vel av siden det er mange som reagerer og da er det fint å stramme inn igjen. Jeg har kommentert stemmen hans og sagt at den ufarliggjør ham - spydig formulert - og føler jeg er innenfor en grense jeg er bekvem med.

Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 00:31   #144
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, jeg skjønner hva du mener. Jeg bare synes det er rart at så mange reagerer på at 21 år er for lite. Det er jo ingen hemmelighet akkurat at dette er maksstraffen i Norge. Og mener man det er så innmari lavt, er det rart (for meg) at man ikke har ment dette før også, og ønsket en debatt.

Joa, du kan så si. Jeg skrev tidligere at jeg aldri har vært av dem som roper på høyere straffer, og da tenkte jeg vel mer av typen FrP. Jeg syntes definitivt 21 års sikring var for lite ved baneheiasaken, og jeg har alltid vært engasjert i forhold til straffenivå på seksuelle overgrep.

Jeg synes i grunnen ikke det er så rart at vi som har levd ekstremt trygt og beskyttet her i Norge ikke har engasjert oss i høyere maksiumsstraffer som en handling av typen 22. juli fortjener. Det som skjedde da var faktisk ikke noe jeg i min villeste fantasi kunne forestille meg at kunne skje verken her i Norge, eller i andre land her i Europa. Eller i verden, kanskje. Det er liksom et par skritt fra det å la det gå av en bombe i en gate eller at folk skyter på hverandre i militær sammenheng, og det å gå til angrep på en øy med hundrevis barn og ungdom - og skyte ned én for én med rå latter.

Gammel 19-04-12, 10:14   #145
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Når det gjelder å latterliggjøre ham på grunn av stemmen og sånn - det er vel mest et behov for å se ham ufarliggjort som kommer til uttrykk. Jeg tror det er en ganske normal reaksjon. Så tar det litt vel av siden det er mange som reagerer og da er det fint å stramme inn igjen. Jeg har kommentert stemmen hans og sagt at den ufarliggjør ham - spydig formulert - og føler jeg er innenfor en grense jeg er bekvem med.

Enig, jeg har også spydig kommentert at han har lagt på seg. Men jeg er ikke aviskommentator.

Gammel 19-04-12, 14:04   #146
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når jeg nå hører den "sparka" meddommeren uttale seg om dødsstraff, og det behovet han mener det er for det er jeg glad han ikke lenger er med i saken.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 14:07   #147
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Når jeg nå hører den "sparka" meddommeren uttale seg om dødsstraff, og det behovet han mener det er for det er jeg glad han ikke lenger er med i saken.

Jeg har fått et veldig dårlig inntrykk av ham. Han virker ikke særlig reflektert, synes jeg. Tydeligvis synes han oppmerksomheten han får er helt topp.

Gammel 19-04-12, 14:12   #148
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er helt enig med deg, noen. Han er flåsete og tar ikke dette seriøst i det hele tatt.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 14:12   #149
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg venter i grunn bare på at ABBs noenlunde sindige og "reflekterte" ansikt utad skal sprekke, og vise mer tydelig hvilken forvirret og ond mann han virkelig er. Jeg tror ikke han klarer å holde sin selvpålagte maske helt ut.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 14:14   #150
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Jeg oppfatter vedkommende som en relativt "blåst" person. Bare det å takke ja til en slik oppgave som meddommer når han har skrevet det han har gjort i ett offentlig medium er jo helt utrolig. Forstår han i det hele tatt hvilke konsekvenser det kunne ha hatt dersom dette ikke hadde vært oppdaget? Breivik sa jo allerede første dagen at han underkjenner retten! Jeg anser det som viktigere enn noen gang av vi har en inhabil domstol som skal dømme han.

Og at Indrebø i tillegg ser på det som ett kompliment at Breivik nevnte han igår!! Ikke veldig imponert nei.

Gammel 19-04-12, 16:21   #151
Mummin
Nybegynner

Mummin sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Mummin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg velger å kun se oppsummeringer en gang i blant. Han fortjener ikke mer av min oppmerksomhet.

Mummin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 16:28   #152
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er overraskende ubehagelig å se bilder og referater av ham. Overraskende fordi jeg ikke trodde jeg ville reagere spesielt ved rettssaken - jeg har ikke tenkt så mye på det hele de siste månedene, og var knapt klar over når rettssaken skulle være før det ble et tema på jobben for et par uker siden. Jeg tror jeg er veldig vant til å ha en distanse til ting jeg leser og ting folk sier eller siteres på, og at jeg har ganske lav terskel for tullprat før jeg himler med øynene og gjør narr (gjerne bare mentalt, altså). Og ABB snakker jo bare tullprat, men jeg kan ikke gjøre narr av ham. Det er ingenting ved ham som er morsomt. Dermed har jeg på en måte ingen "modus" for å forholde meg til ham/saken - jeg kan hverken distansere meg eller latterliggjøre.

(Og drømmene mine de siste to ukene tyder på at jeg på ingen måte er så "forbi" saken som jeg trodde jeg var. Det var helt åpenbart den tilstundende rettssaken som satte dem i gang.)

Gammel 19-04-12, 16:32   #153
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes forklaringene hans etter lunsj idag har vært tøffe å lese.
Han forklarer så veldig i detalji hvordan han har tenkt, planlagt og gjennomført. Jeg kan bare i min villeste fantasi forestille meg hvordan det er for pårørende, etterlatte og overlevende å høre på han idag.

Gammel 19-04-12, 16:36   #154
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror jeg er veldig vant til å ha en distanse til ting jeg leser og ting folk sier eller siteres på, og at jeg har ganske lav terskel for tullprat før jeg himler med øynene og gjør narr (gjerne bare mentalt, altså). Og ABB snakker jo bare tullprat, men jeg kan ikke gjøre narr av ham. Det er ingenting ved ham som er morsomt. Dermed har jeg på en måte ingen "modus" for å forholde meg til ham/saken - jeg kan hverken distansere meg eller latterliggjøre.

Dette var en veldig god beskrivelse av hvordan jeg har det også. Og jeg kan ikke fatte hvordan de etterlatte og overlevende klarer å komme igjennom dette.

Gammel 19-04-12, 16:53   #155
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg er faktisk overrasket over meg selv hvor distansert jeg er blitt til hele greia så langt i rettssaken. Jeg som gråt for ofrene da det hendte. Mens nå ser jeg bare en dustete pompøs fyr som virker ufarlig.

Gammel 19-04-12, 16:57   #156
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er livredd for skumle menn med narsisistiske personlighetsforstyrrelser, så jeg synes han er skummel. Og patetisk, som tror han er den eneste som har Sett Lyset.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 16:57   #157
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har ikke giddet å se på i dag jeg. Tror ikke jeg gidder heller. Jeg syns ikke han er interessant mer, og føler jeg har fått nok inntrykk av ham til at jeg skjønner mer av hvordan han er. Neste ting jeg er svært interessert i nå blir vel egentlig de psykiatriske vurderingene av ham.

Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 17:01   #158
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er noe å få ut av rettssaken. Det er ikke noe å hente hos ham, hverken av innsikt eller anger. Det eneste positive jeg ser ved rettssaken, det er at vi i etterkant skal kunne si at "han fikk en ordentlig rettssak, vi opprettholdt reglene og prinsippene våre og forandret ikke på noe for hans skyld", og så skal vi kaste nøkkelen så langt vi kan og prøve å ikke tenke mer på ham.

Gammel 19-04-12, 17:04   #159
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

21 år skulle holde for de fleste. Og for de det ikke holder for så har vi forvaring.
Blir abb dømt tilregnelig så blir det vel forvaring uansett.

Ja, men det viser seg jo at vurderingen retten skal gjøre av gjentagelsesfare ikke er spesielt lett. På de ti årene forvaringsordningen har eksistert, har tre personer blitt dømt til forvaring to ganger. Dersom en person legger om strategien og gir inntrykk av å ha endret holdninger og atferd, kan det være svært vanskelig for retten å dømme videre forvaring. Dette har også vist seg i saker hvor holdninger og atferd ifølge psykologene ikke har endret seg, men retten velger å legge vekt på andre ting, som f.eks. skolegang og høyere alder.

Hensikten min er ikke å kverulere og "mase" om forvaring (selv om jeg vel gjør det ), men jeg synes det virker som om mange har en litt overdreven tro på hvordan systemet fungerer. Systemet vårt er basert på at alle skal ut igjen. Det overrasker meg litt når så mange tror at forvaringsordningen, slik det ser ut som den praktiseres, sørger for at ABB aldri kommer ut igjen. Link. Ifølge lovverket "bør" en minstetid på maks ti år settes, men jeg er usikker på om retten kan se bort fra det i en sak som dette. Dersom minstetiden blir satt til ti år, vil det bli ny en rettssak med den usikkerhet som spesielt ofre og pårørende må gå igjennom på nytt. Jeg synes ikke at det burde være nødvendig.

Sitat:

Eller han overlever ikke enogtyve i fengsel er jeg redd. Jeg vil anta at det å ha drept mange barn ikke er noe kjekt utgangspunkt når alle dine nye venner sitter inne på ubestemt tid og sånn sett ikke har en millimeter å tape.

Sitter du på forvaringsdom har du ekstremt mye å tape. Jeg har forøvrig ikke noe særlig tro på det der; vi har mange kriminelle i Norge som har gjort helt forferdelige ting, men vi har vel enda ikke sett noen bli drept for det.

Sitat:

Hva var det Toska fikk da? 21 pluss ti år sikring eller noe sånt?

Toska fikk 18 års fengselsstraff, ikke forvaring.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 17:12   #160
Slettet bruker
Passiv

Standard

Takk for forklaringen, MS. Da skjønner jeg bedre dette med forvaring ja.

Også har jeg fått sett nyhetene. Han skulle drukne folk som prøvde å svømme ja. Himmel for en plan.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.