|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 65,25% |
Nei |
7 | 4,96% |
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden |
42 | 29,79% |
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?
At å si noe er typisk betyr ikke at jeg har sagt at det er en 1:1 relasjon.
![]() |
#143 |
© All rights reserved
|
Hvordan i all verden kan du vite det? Tenk om dine jenter er de som utforsker mest? |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror at det å være svært kontrollerende som forelder ikke nødvendigvis gir selvstendige og fornuftige barn, og at mange av disse barna ikke har lært å ta vare på seg selv fordi mamma og pappa alltid har passet på.
![]() |
#145 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet ikke annet enn det jentene selv med venner sier. Og jeg vet også at de foreldrene som sa at "De har ikke begynt å drikke enda disse jentene..." er de som kort tid etterpå opptil flere ganger har måtte hente barna sine med alkohol på bursdagsfester med voksne til stede. Det var ikke rom for å fortelle at de allerede hadde begynt, for de var ikke helt "der". Jeg vet også at mine (pr. i dag) ikke drar på fester med alkohol (og får pes for det). De sier i fra at de ikke vil dit det er planlagt å drikke,fordi de er ikke klare for det. Og så vet jeg at jentene er hjemme hver eneste helg, som oftest med overnatting. Hvordan det blir fremover vet jeg selvsagt ikke, men jeg at etter de begynte på ungdomsskolen har de byttet vennekrets, da spriket plutselig blir ganske stort mellom de utforskende og de som ikke har kommet dit enda. Og jeg vil gjerne vite alt, spesielt når jeg vet at flere av vennene til 13-åringen drikker... Sist redigert av Avatar : 17-06-12 kl 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Min mor sa at "hun hverken røyker eller drikker, så det går fint!" til venner som lurte på om de turde å sende meg avgårde, før jeg dro. Smugrøykte hadde jeg gjort lenge, og jeg drakk riktignok ikke mye (liker ikke øl), men alkohol ble det. Fordi Hooch var kommet, og det var midt i blinken for kresen Ru.
![]() |
#147 |
Nå også i farger
Det er jeg enig i. I hvert fall av erfaring. Jeg var en av de som fikk veldig frihet under ansvar, og var ikke spesielt utforskende. Jeg trengte ikke "lure" mamma og pappa. Og jeg fikk lov å ha overnatting av kjæreste etterhvert (som ble nevnt tidligere i diskusjonen), men fikk leksjonen om prevensjon. Den fikk jeg forøvrig første gangen da jeg var 13, og syns mamma var skikkelig teit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Nå også i farger
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg røyka og drakk jeg og de visste det. Men jeg begynte ikke så tidlig som enkelte gjør i dag. Og så husker jeg at jeg fikk beskjed om å holde meg til øl. En ting mine foreldre var streng på var innetider. Jeg måtte komme til tiden og jeg måtte alltid komme hjem. Da sa de ikke noe om de så jeg hadde vært på fest. Akkurt det har jeg innprenter jentene med også, at uansett hvordan tilstand dem er i, så kan de alltid komme hjem og at de alltid må ringe om det er noe. Det gjør det litt lettere den dagen det skjer noe tror og håper jeg, det var i hvert fall slik for meg. Jeg opplever den samme åpenheten i jentene som jeg selv hadde for mine foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Off the map.
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg var i syden som 17-åring, men var 'gammel' allerede da. Var på kjærestetur og gjorde ikke mye galt.
![]() |
#150 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Nå vet ikke jeg hvor gammel jentene dine er, Avatar, men jeg får inntrykk av at de er ganske unge? Det er en stor forskjell på å ha en 15-åring og en 18-åring i hus, når de er 15 er det naturlig å ha et øye med det meste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Nå også i farger
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Jeg skrev tidligere i tråden at mine jenter er (7) 13 og 15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
© All rights reserved
|
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om å ha tenåringer på den alderen. Om noen hadde sagt til meg for 3 år siden at jeg kom til å la poden dra til syden som 18-åring, så hadde jeg nok protestert. Men mye skjer fra de er 15 til de er 18 og så lenge de er myndig så kan man rett og slett ikke nekte dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Nå også i farger
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Vi er nok ikke uenige, 007. Og så håper jeg fortsatt at jentene aldri reiser på typisk rølpetur til syden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Ja...
![]() |
#156 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?Nå kan man ikke godt nekte en 18-åring noe som helst, men man kan råde og fraråde. Jeg ville lagt opp rådene mine ut i fra hvilken type person jenta er, krysset fingre og håpet det beste.
![]() |
#157 |
Ringskrømt
|
![]() |
#158 |
Muligens verdt å vente på
|
Åh, fint skrevet!
![]() |
#159 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Slo meg akkurat at eg tvile sterkt på at mine foreldre hadde desse refleksjonane da eg vokste opp.
![]() |
![]() |
#160 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?For mine barn er det litt tidlig å si, men p.t. kjenner jeg at jeg kommer ikke til å nekte mine barn å reise til syden etter fylte 18 år. Frøkna har en drøm om å studere i utlandet så jeg regner med/håper inderlig at hun er selvstendig nok til å ta avgjørelser på egne vegne når hun er 18 år. Samme gjelder Mini.
![]() |
|
|