Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sender du ditt 18 år gamle barn til syden alene
Ja 92 65,25%
Nei 7 4,96%
Vet ikke/for tidlig å si/kommer an på hvor - svar i tråden 42 29,79%
Deltakere: 141. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-12, 21:51   #141
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får din nylig fylte 18-åring reise alene til syden?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Så enkelt er det virkelig ikke.

At å si noe er typisk betyr ikke at jeg har sagt at det er en 1:1 relasjon.

Gammel 17-06-12, 21:52   #142
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At å si noe er typisk betyr ikke at jeg har sagt at det er en 1:1 relasjon.

Jeg tror ikke det er typisk en gang.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:01   #143
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Tro du.

Nei da, det finnes sikkert mange av dem, men som sagt over her: Foreldrene skulle bare visst..
Jeg vet at av jentene sine venner, så er det de foreldrene som vet minst, som har de barna som utforsker mest. Det er litt skremmende.

Hvordan i all verden kan du vite det? Tenk om dine jenter er de som utforsker mest?

Jeg vil forresten ikke vite alt, kjenner jeg. Han vet hva vi mener om det meste, han vet når han går over grenser for hva vi som foreldre synes er greit og om han som myndig likevel velger å gjøre ting vi foreldre har frarådet han, så vil jeg rett og slett ikke vite det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:10   #144
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tror ikke det er typisk en gang.

Jeg tror at det å være svært kontrollerende som forelder ikke nødvendigvis gir selvstendige og fornuftige barn, og at mange av disse barna ikke har lært å ta vare på seg selv fordi mamma og pappa alltid har passet på.

Gammel 17-06-12, 22:11   #145
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvordan i all verden kan du vite det? Tenk om dine jenter er de som utforsker mest?

Jeg vet ikke annet enn det jentene selv med venner sier. Og jeg vet også at de foreldrene som sa at "De har ikke begynt å drikke enda disse jentene..." er de som kort tid etterpå opptil flere ganger har måtte hente barna sine med alkohol på bursdagsfester med voksne til stede. Det var ikke rom for å fortelle at de allerede hadde begynt, for de var ikke helt "der". Jeg vet også at mine (pr. i dag) ikke drar på fester med alkohol (og får pes for det). De sier i fra at de ikke vil dit det er planlagt å drikke,fordi de er ikke klare for det. Og så vet jeg at jentene er hjemme hver eneste helg, som oftest med overnatting. Hvordan det blir fremover vet jeg selvsagt ikke, men jeg at etter de begynte på ungdomsskolen har de byttet vennekrets, da spriket plutselig blir ganske stort mellom de utforskende og de som ikke har kommet dit enda. Og jeg vil gjerne vite alt, spesielt når jeg vet at flere av vennene til 13-åringen drikker...

Sist redigert av Avatar : 17-06-12 kl 22:17.
Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:17   #146
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor sa at "hun hverken røyker eller drikker, så det går fint!" til venner som lurte på om de turde å sende meg avgårde, før jeg dro. Smugrøykte hadde jeg gjort lenge, og jeg drakk riktignok ikke mye (liker ikke øl), men alkohol ble det. Fordi Hooch var kommet, og det var midt i blinken for kresen Ru.
Men så møkkfull at jeg ikke har visst hva jeg har gjort har jeg aldri noen sinne vært, og hodet mitt har jeg alltid med meg - og mye av det tror jeg er fordi jeg har lært at jeg må ta ansvar for mine egne handlinger. Jeg har aldri sluppet lett unna, men heller aldri hatt veldig strenge foreldre. (Hva jeg synes da jeg var 14, teller ikke. De var helt passe strenge, sett i retrospekt.)

Gammel 17-06-12, 22:22   #147
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror at det å være svært kontrollerende som forelder ikke nødvendigvis gir selvstendige og fornuftige barn, og at mange av disse barna ikke har lært å ta vare på seg selv fordi mamma og pappa alltid har passet på.

Det er jeg enig i. I hvert fall av erfaring. Jeg var en av de som fikk veldig frihet under ansvar, og var ikke spesielt utforskende. Jeg trengte ikke "lure" mamma og pappa. Og jeg fikk lov å ha overnatting av kjæreste etterhvert (som ble nevnt tidligere i diskusjonen), men fikk leksjonen om prevensjon. Den fikk jeg forøvrig første gangen da jeg var 13, og syns mamma var skikkelig teit. Jeg var ikke helt der da.

Gammel 17-06-12, 22:27   #148
Nå også i farger

Standard

Jeg røyka og drakk jeg og de visste det. Men jeg begynte ikke så tidlig som enkelte gjør i dag. Og så husker jeg at jeg fikk beskjed om å holde meg til øl. En ting mine foreldre var streng på var innetider. Jeg måtte komme til tiden og jeg måtte alltid komme hjem. Da sa de ikke noe om de så jeg hadde vært på fest. Akkurt det har jeg innprenter jentene med også, at uansett hvordan tilstand dem er i, så kan de alltid komme hjem og at de alltid må ringe om det er noe. Det gjør det litt lettere den dagen det skjer noe tror og håper jeg, det var i hvert fall slik for meg. Jeg opplever den samme åpenheten i jentene som jeg selv hadde for mine foreldre.

Gammel 17-06-12, 22:49   #149
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg var i syden som 17-åring, men var 'gammel' allerede da. Var på kjærestetur og gjorde ikke mye galt.

Jeg ville nok ha tatt en ekstra snakk om å passe på hverandre og om det å ikke bli for fulle. Og om hva som kan skje.

Gammel 17-06-12, 23:00   #150
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet ikke jeg hvor gammel jentene dine er, Avatar, men jeg får inntrykk av at de er ganske unge? Det er en stor forskjell på å ha en 15-åring og en 18-åring i hus, når de er 15 er det naturlig å ha et øye med det meste.
Men når de er 18, eier sin egen bil, tjener sine egne penger og lever sitt eget liv, så er det ikke like lett (eller like naturlig) å ha det samme overblikket. Da må en rett og slett håpe på at noe av det en har forsøkt å lære dem i tenårene har gått inn og videre håpe på at de kommer seg gjennom ungdomstiden uten for mange sår på sjelen og for mange kjipe erfaringer.

Gammel 17-06-12, 23:09   #151
Nå også i farger

Standard

Jeg skrev tidligere i tråden at mine jenter er (7) 13 og 15.

Gammel 17-06-12, 23:13   #152
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med 007.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 23:15   #153
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg skrev tidligere i tråden at mine jenter er (7) 13 og 15.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver om å ha tenåringer på den alderen. Om noen hadde sagt til meg for 3 år siden at jeg kom til å la poden dra til syden som 18-åring, så hadde jeg nok protestert. Men mye skjer fra de er 15 til de er 18 og så lenge de er myndig så kan man rett og slett ikke nekte dem.
Jeg håper han unngår dop, orgier, pumping og ran, men jeg kan jo ikke gjøre annet enn å minne han på alt vi har snakket om i tenårene og deretter ønske han god tur.

Gammel 17-06-12, 23:18   #154
Nå også i farger

Standard

Vi er nok ikke uenige, 007. Og så håper jeg fortsatt at jentene aldri reiser på typisk rølpetur til syden.

Gammel 18-06-12, 00:34   #155
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja...

Jeg har strengt tatt ikke noe valg
Vil de reise, vel, ja da får de reise da. Har ingen myndighet til og holde igjen en myndig person.

Men om jeg hadde blitt med på å betale gildet er en annen sak.

Gammel 18-06-12, 07:58   #156
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kan man ikke godt nekte en 18-åring noe som helst, men man kan råde og fraråde. Jeg ville lagt opp rådene mine ut i fra hvilken type person jenta er, krysset fingre og håpet det beste.

Gammel 18-06-12, 08:21   #157
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det forskjell på å passe på og å være kontrollerende, synes jeg. Å passe på er å komme med gode råd på veien og stille opp når det trengs, å være kontrollerende er å bestemme og forlange alt gjort på sin måte.

Gammel 18-06-12, 09:04   #158
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Målet mitt er at de skjønner når de er rundt 18 år at de å være voksen og få lov til å gjøre dumme valg, har den baksiden at de står ansvarlig for konsekvense av dem.

Åh, fint skrevet!

Ikke det at jeg går inn for curlingrollen, men jeg kan nok være enda mer bevisst på å lære dem å ta konsekvensen av sine handlinger kjenner jeg.

Herregud så mye man skal tenke på som forelder.

Gammel 18-06-12, 09:22   #159
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Herregud så mye man skal tenke på som forelder.

Slo meg akkurat at eg tvile sterkt på at mine foreldre hadde desse refleksjonane da eg vokste opp.

Gammel 18-06-12, 10:37   #160
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

For mine barn er det litt tidlig å si, men p.t. kjenner jeg at jeg kommer ikke til å nekte mine barn å reise til syden etter fylte 18 år. Frøkna har en drøm om å studere i utlandet så jeg regner med/håper inderlig at hun er selvstendig nok til å ta avgjørelser på egne vegne når hun er 18 år. Samme gjelder Mini.

De to 18 åringene jeg har i nær familie reiser i år på sine første sydenturer sammen med venner og jeg håper av hele mitt hjerte at de får en super ferie!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.