|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg har bare sett den første episoden, så det kan jo ha kommet fram mer om hva som har skjedd fra gutten var seks måneder og til nå. Det var ikke mye om det i første episode. Men jeg så at noen skrev her at i starten var faren innstilt på samvær 3-4 ganger i året? Isåfall har han jo ikke gått inn for å overta omsorgen fra starten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets beste
I episode 2 kommer det ikke frem noe klarere om hvorfor ikke barnet ble overført ved 6mnd. Og det syns jeg er litt frustrerendes.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Jeg forstår utmerket at dette er en sak etter barnevernsloven. Men siden det er nedfelt i det norske lovverket i barneloven at god kontakt med begge foreldre er så viktig at den forelder som ikke tilrettelegger for det risikerer å miste omsorgen for barnet så betyr det at god kontakt altså er ansett som så viktig at det nesten ikke skys noen midler for å få det til. |
|
|
|
#4 |
|
Nøttelitens medhjelper
Veldig enig.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg mener at fosterforeldre plikter å tilrettelegge for samvær med barnets foreldre så lenge de kan ha det. Jeg har i nærmeste familie barn som har bodd i fosterhjem og de sier de er veldig glad for at fosterforeldrene har lagt til rette for at de kunne ha samvær med foreldrene. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det stemmer iallfall ikke alltid.
|
|
|
#11 |
|
Nøttelitens medhjelper
Mest sannsynlig har mor gjort dette,siden hun hadde foreldreansvaret når barnet ble født. Foreldreansvaret ble ikke overført til far før barnet var 6mnd.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det varierer nok, men ofte har kanskje mor et navn klart? Jeg vet om en sak der mor visste fra hun ble gravid nærmest at barnet skulle taes på føden. Men han har det navnet som mor bestemte før han ble født.
|
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: NRK nå: Barnets besteOg så synes jeg selvfølgelig at det både er rett og naturlig at fosterforeldrene knytter seg til, og blir glad i fosterbarnet sitt. Min sønn kom til sine fosterforeldre når han var helt nyfødt, og det er helt tydelig både på dagboken de skrev og på hvor trygg og god han var, at han hadde hatt fosterforeldre som hadde behandlet ham som sin egen sønn.
|
|
|
#14 |
|
Fortynnet
|
Sv: NRK nå: Barnets besteUansett så blir jo dette bare synsing ut fra en time eller to på tv. Ingen enkel og opplagt sak i utgangspunktet, og så fins jo helt sikkert ekstremt mye mer informasjon i den saken enn det vi får tilgang på fra sofaen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nøttelitens medhjelper
Syns egentlig man får nok informasjon, når barnevernet selv sier faren vil være en god omsorgsperson og en god far.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: NRK nå: Barnets besteHvorfor dette voldsomme behovet for demonisering av en av partene? Det går faktisk an å se at dette er supervanskelig for fosterforeldre også og dermed gi dem litt slækk på reaksjonsmønsteret hennes. Gudene skal vite at jeg ikke alltid er like rasjonell når jeg står overfor vanskelige valg, og mine valg har aldri vært i nærheten av dette.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg helt enig i. Den emosjonelle meg provoseres av oppførselen til denne fostermoren, men den rasjonelle meg ser jo at jeg nok hadde følt nøyaktig det samme som henne selv. Jeg hadde neppe klart å oppføre meg fornuftig alltid dersom min toåring sto i fare for å bli tatt fra meg.
|
|
|
|
#18 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg forstår godt at dette er utrolig vanskelig for dem. Og jeg har fortsatt bare sett bruddstykker av programmet i går. Men å vise negativ holdning til samvær synes jeg er en uting så lenge barnet har det trygt og godt. Jeg har sett på nært hold hvordan en forelderes egen negativitet kan smitte over på barnet. Helt på siden av denne saken er det stor forskjell på hvor åpne folk er for å la barna ha andre voksenressurser i livet sitt, og jeg har absolutt inntrykk av at foreldrenes holdning til dette fort blir også barnas holdning. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg synes ikke det er grunn til å demonisere fosterforeldrene. Jeg synes bare at de burde forstått at når biologisk far kommer på banen når barnet er 6 mnd, da bør de forberede seg på at det ikke er en langtidsplassering likevel. At de er knyttet til ungen og synes det er trist forbi noe som helst å tenke på å miste ham, det klandrer jeg dem ikke for.
|
![]() |
|
|