Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 17:43   #141
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Jeg får litt pigger også, Charlie - særlig når du sier at et norsk par som hevder å ha et kontinentalt drikkemønster tømmer flaska når de er i gang - og når du hever at det er bedre for barn at voksne er totalavholdende rundt dem. Jeg er uenig.
Mannen og jeg er av dem som drikker et glass vin flere ganger i uken. Men vi tømmer virkelig ikke flasken hver gang. Det finnes faktisk nordmenn som har en annen drikkekultur enn den norske fyll-i-helga kulturen, og jeg har inntrykk av at det blir fler og fler av dem som heller drikker alkohol slik.

Jeg liker virkelig ikke fyll. Folk som drikker for å bli fulle, synes jeg er rare. Selv om jeg drikker ofte, drikker jeg aldri så mye at jeg blir beruset av det.

Også synes jeg vin er gøy. Jeg er genuinit opptatt av både mat og vin og anser det for å være en hobby, og vi har vinkjeller hjemme også, med mange hundre flasker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:44   #142
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så da byr du deg frem på internettet i stedet.

Alle får. :raus:

Gammel 12-10-12, 17:46   #143
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Alkoholforbruket er for høyt når det styrer rutiner og skaper et problem i forhold til mennesker eller jobb.

Jeg tror ikke man kan si at en gitt mengde alkohol, eller hvor ofte man tar et glass vin kan si noe om slikt.
En venninne drikker et glass vin stort sett hver kveld, tror jeg. Jeg drikker alkohol kanskje 1-2 ganger i måneden. Da drikker jeg meg full.
Ingen av oss har noe alkoholproblem, men det viser litt hvor forskjellig forhold man kan ha til det.

Jeg drikker vel omtrent 2-3 flasker vin i året. De er imidlertid fordelt på 2-3 anledninger... Det er altså lite "et glass til maten"-drikking men mer når jeg tar meg en fest.

Gammel 12-10-12, 17:46   #144
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Alle får. :raus:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 12-10-12, 17:50   #145
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja! Men når!?

Nå er mannen hjemme, og jeg har begynt på kokkelering. Kokkevin coming up!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:52   #146
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kokkevin. Vi skal snart til middag her. Og i gangane springe det barn. Eg er skikkelig 50-tallsreklamemann når eg er på tur uten egne barn. Dei skal sjåast, ikkje høyrast. Jaggu er det ikkje barnedisco her også. Rart Jeppe drikker?

Gammel 12-10-12, 18:06   #147
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg drikker vel mellom 1/2 og en flaske vin tilsammen i løpet av en uke. 1, av og til 2 glass fredag og lørdag og av og til 1/2 -1 glass en hverdag. Disse glassene blir fortært over en lang periode, f.eks. starter jeg vindrikkinga på fredag med familiepizzaseansen i 19-tiden og har alltid noe igjen i glasset når jeg skal legge meg. Jeg drikker vin fordi jeg synes det er kjempegodt. Følelsen av beruselse liker jeg ikke, og grøftefyll er ukjent begrep i min verden. Jeg kan slå til og innta 3-4 glass vin på fest en gang i blant, men jeg trenger mange timer på å drikke såpass mye. I ferier kan jeg drikke daglig, men det er da snakk om 1 glass. Det drikkes selv om barna er tilstede hos oss, men ikke mer enn 1 glass gjennom et helt måltid. Barna er blitt så store at de legger seg nesten samtidig med oss i helgene, så det hadde blitt lite drikking om vi skulle ventet til de sov!

Øl og sprit drikker jeg ikke, ei heller rusbrus.

Mannen min drikker samtidig med meg, han inntar noe større mengder enn det jeg gjør. Utslaget blir omtrent det samme, han er mye større enn meg, veier mye mer og tåler dermed mer alkohol også. Han blir heller ikke ubehagelig beruset.

Å drikke mye på en gang er uaktuelt for meg. Jeg liker som sagt ikke følelsen av å være beruset i slik grad at jeg kjenner at jeg endrer adferd (kontrollfreak ), jeg orker ikke å være sliten neste dag pga alkoholinntak dagen før og dessuten skal jeg alltid trene dagen derpå og det er ingen god kombinasjon med fyllesjuke.

Jeg må for øvrig innrømme at jeg reagerer på godt voksne folk som blir overstadig fulle på sosiale sammenkomster. Voksne folk bør ha vett nok til å stoppe alkoholinntaket før de blir dritings. Det er sikkert noen som synes det er helt greit å bli overstadig full, men det er ikke min greie. Jeg mister rett og slett respekten for folk som gjør slikt. (Jeg snakker ikke om full type litt ekstra skravlete og fnisete, men type klenge på andre, rave rundt og ikke huske alt som har skjedd neste dag.)

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:09   #148
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drikker yderst sjelden alkohol. Velger alkoholfritt om jeg skal ha noe til maten. Men er jeg på fest drikker jeg jevnt egentlig. Da har jeg ikke ansvar for noen, og vil nyte det.
Da kan det fort bli 9 -12 enheter på en 6-8 timers fest. da gjerne med en god middag samtidig. Slike fester er vel 3-4 ganger i året. Jeg blir ikke 'ravete', men blir pratsom og husker kanskje ikke absolutt alt dagen etter.
Jeg drikker i hovedsak sprit/drinker (eller øl). Drikker aldri rusbrus eller vin.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:12   #149
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh ... Litt rart å skrive Ja! Men når! etter Tussas "Alle får!"

Den var altså til Mavis.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:25   #150
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, jeg stusset på den.

Inspirert av tråden så har jeg hentet meg et glass, her jeg sitter mutt putt alene (!) foran peisen, mens resten av familien skifter dekk.

Gammel 12-10-12, 18:30   #151
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Guuuuud jeg har lyst på et glass vin nå. En deilig rød italiener f.eks. Hvem kan ta et glass for meg i dag? Jeg trenger forresten to. Jeg drenger å bløtgjøre hjernen litt :røff dag:

Gammel 12-10-12, 18:30   #152
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg og mannen har samme forholdet til alkohol. Begge kan kose seg med en øl og begge kan like en skikkelig fest der vi blir fulle. Ingen av oss blir idiot i fylla og vi synes det er gøy å være på fest sammen selv om det er sjeldent det skjer. Har heller ingen problemer med alkohol til maten selv om det er barn til stede, men det er veldig sjeldent det skjer. Stort sett bare ferier tror jeg. Mannen koser seg nok mer med en øl i hverdagen enn det jeg gjør. Han bruker å kjøpe seg godt øl på polet og nyte en flaske. Nå er jeg jo gravid, men vil kanskje si at jeg drikker alkohol ca en gang i uka sånn til vanlig. Det kan være en pils eller det kan være at jeg er invitert på fest. Champagne drikker jeg i store munnfuller og gjerne en flaske når jeg først er i gang. Det skjer ikke med barn til stede.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:54   #153
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres deilig ut Polyanna, og sikkert vel fortjent.

Nå har jeg vært på trening, dusjet og tatt på meg noe penere, sitter på jobb og spiser lapskaus og skal ut med venner etterpå og ta to øl, kanskje tre.

Og jeg innrømmer at jeg misliker insinuasjonen litt lenger oppe om at når jeg sier jeg drikker et glass, så drikker jeg en flaske. Jeg drikker aldri en hel flaske vin. Jeg tåler det ikke, jeg blir dårlig før den blir ferdig og i hvert fall dagen etter. Da jeg var ung og barnløs hadde jeg tid til å tilbringe en dag i sengen av og til. Nå har jeg ikke nok fritid til sånt og gjør det derfor heller ikke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:55   #154
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ah, jeg stusset på den.

Inspirert av tråden så har jeg hentet meg et glass, her jeg sitter mutt putt alene (!) foran peisen, mens resten av familien skifter dekk.

Ah! Hørtes deilig ut. Jeg tror jeg skal avstå siden jeg driver og knasker ibux og pinex forte om dagen. Vin oppå det er vel kanskje ikke det beste da?

Gammel 12-10-12, 18:58   #155
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg skal snart på hyggelig middag hos venner og fikk et glass sjampis av mannen å styrke meg på før jeg skal spasere dit om en liten stund. (Eller var det egentlig en flaske, tro? )

Gammel 12-10-12, 19:19   #156
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Det er litt vanskelig å svare på hva et normalt forbruk er, men for meg har det kanskje mer å si hvorfor man drikker enn hvor mye i forhold til om man har et problem eller ikke.

Jeg har alltid drukket sjelden. Jeg drikker stort sett kun i festlige anledninger som kommer mer sporadisk nå enn tidligere år, i snitt drikker jeg nok sjeldnere enn en gang i måneden selv om det av og til skjer to ganger på en måned så kan det plutselig gå tre måneder uten.

Jeg har et ganske anstrengt forhold til alkohol siden jeg aldri har 'lært meg' å drikke.
Jeg tåler lite og kan reagere med å bli helt kanon veldig brått. Det skjer langt fra hver gang, men ofte nok til at det ble et problem. Mennesker som kjenner meg er enige i at jeg går fra å være så og si edru i ene øyeblikket til helt snydens full med en forholdsvis manisk personlighet i det neste og det kan skje etter relativt lavt konsum. Det er rett og slett helt grusomt ubehagelig både for meg og mennesker rundt meg, så jeg drikker nå aldri mer enn to-tre enheter på en kveld. Jeg har også sluttet å drikke rødvin og sprit, holder meg til forholdsvis svake hvitviner og rusbrus/cider.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:22   #157
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Guuuuud jeg har lyst på et glass vin nå. En deilig rød italiener f.eks. Hvem kan ta et glass for meg i dag? Jeg trenger forresten to. Jeg drenger å bløtgjøre hjernen litt :røff dag:

I hear ya!

Jeg synes også påstanden om at norske par alltid deler en hel flaske blir helt bak mål. Vi kan godt dele en flaske på en fredag eller lørdag, det er jo ikke så mye. Men når vi sier ett glass, er det ett glass vi tar, som regel fra kartong.

Gammel 12-10-12, 19:25   #158
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg kan ofre meg. :raus:

Vi drikker ofte en flaske vin på fredager og noen ganger lørdager også, men jeg venter helst til ungene er lagt seg. Mannen kan ta seg en øl selv om ungene er oppe, men jeg får det liksom ikke til selv om jeg egentlig ikke tror de tar skade av det.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:32   #159
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg skal snart på hyggelig middag hos venner og fikk et glass sjampis av mannen å styrke meg på før jeg skal spasere dit om en liten stund. (Eller var det egentlig en flaske, tro? )

Det var nok en flaske. Du vet: Har du først åpnet den, så drikker du alt sammen.

Nå skal jeg snart ta meg et glass rød italiener og legge beina høyt.

Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:37   #160
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i både vin og øl, men drikker egentlig alt for lite. Det er veldig sjelden jeg drikker noe på en ukedag og de fleste helger er helt alkoholfrie de også. Ikke av prinispp eller noen spesiell grunn, vi bare glemmer det.

Når jeg planlegger middager og selskaper er vinplanleggingen minst like morsom som matplanleggingen og det er ekstra artig å prøve nye ting fra bestillingsutvalget når man er godt planlagt og organisert. Jeg synes vin i grunnen er morsomst til mat. Det å finne de rette kombinasjonene, så totalen blir bedre en hver av enkeltdelene. O lykke!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.