Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-12, 22:53   #1
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Charlie, du sier mye fornuftig. Men jeg sliter litt med at det skulle være rett og slett upassende og ikke bra for barna at foreldre tar et glass vin til maten eller at familie tar konjakk til kaffen. Mener du virkelig det? For i min verden utvikler sånt seg aldri til fyll og jeg kan heller ikke se hva som ikke er bra. Jeg er vel også der at jeg synes det ikke er riktig å skjerme barna fra absolutt alt her i verden. Folk drikker vin til maten jevnt over, tante Olga røyker som en skorstein, fetteren til Hans er narkoman og onkel Kåre er alkoholiker. Det er bra å prate om forskjellige problemstillinger og for meg er det viktig at barna mine faktisk ikke reagerer på om jeg har solo eller rødvin i glasset på fredagskvelden. At det ikke er en big deal eller utrygt for dem. At de faktisk kan le og se på med litt store øyne hvis vi skulle møte på fulle folk i byen en lørdag, ikke bli redde. Verden er jo ikke alkohol-og narkotikafri og folk er fulle av laster og uvaner.

Jeg sier at jeg syns det er upassende å blande barn og rus. Mange vil være uenige i det. Jeg syns det er unødvendig. Jeg sa ikke at det ikke er bra for barn å se foreldre drikke, jeg sier det er unødvendig. At det ikke er nok for meg at de ikke tar skade av å se meg drikke. Jeg tror ikke de tar skade av det. Men de trenger det heller ikke. Det er ikke viktig for meg som forelder å "lære" dem å bruke rusmidler, akkurat som det er andre voksenting jeg ikke gjør foran barna eller viser dem i praksis for at de skal lære hva som er "normalt". De kan jo le av fulle folk selv om jeg ikke drikker når de ser på. Jeg trenger ikke røyke hasj for at de ikke skal være redde for narkomane. Men prate om det gjør vi. De vet at jeg av og til drikker med voksne (men jeg synes ikke det hadde gjort noen forskjell om jeg ikke hadde det, jeg hadde vært en minst like god forelder som avholds), de vet om å bli full, de vet at noen voksne liker kaffe og øl og... Og at andre ikke liker det. Måtehold snakker vi om i mange sammenhenger, men oftest ifbm. dagligdagse ting (litt kaviar er godt, mye blir man kvalm av o.l.)

I ungdomstiden regner jeg med at de sikkert vil prøve ut. Da tester man ut grensene til foreldrene og ifht de grenser foreldrene har. Legger de på 30 % vil jeg heller at de legger det på forbruket jeg har nå enn et høyere forbruk. Forskning viser at ungdom som får alkohol hjemme drikker mer i ungdomstida enn de som ikke får noe hjemme - og de drikker fremdeles mer enn sine jevnaldrende når de er 40. Så det er klart at hvor liberale foreldrene er har mye å si.

Men som sagt over - det er veldig viktig at man prater om sånt, uansett hva slags standpunkt man har. Fin tråd.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 22:59   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Mener du vin til maten er rus? En øl i sommervarmen? En baileys til kaffen? Jeg synes rett og slett du er rigid og mener man fint kan lære ungdom gode holdninger uten å være totalavholds foran dem. Jeg sa heller ikke at man må røyke hasj eller lære dem å drikke eller servere alkohol til ungdommen hjemme. Ser du ikke nyansene mellom?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 23:41   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Mener du vin til maten er rus? En øl i sommervarmen? En baileys til kaffen? Jeg synes rett og slett du er rigid og mener man fint kan lære ungdom gode holdninger uten å være totalavholds foran dem. Jeg sa heller ikke at man må røyke hasj eller lære dem å drikke eller servere alkohol til ungdommen hjemme. Ser du ikke nyansene mellom?

Alkohol er et rusmiddel. Også om det er til mat, i sol eller med kaffe. Jeg syns ikke rusmidler hører sammen med barn uansett mengde. Akkurat som jeg heller ikke ville røyke sammen med barn den gangen jeg røkte.

Det er helt ok å mene at det er "rigid" å ikke drikke med barn tilstede. Jeg kan godt se at noen synes det er nyanser mellom. Noen setter grensen ved full, noen ved gladbrisen. Vi er forskjellige.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 17:32   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er ikke at folk som sier de tar et glass på en hverdag, egentlig drikker en hel flaske.

Og jeg har også ambisjoner om at barna skal ha det bra, ikke bare være uskadet. Forskjellen er at jeg tror barn kan ha det bra selv om jeg drikker et glass vin på hytta foran dem. Jeg mener at min familie har det best når vi tar hensyn til alle, og det handler selvsagt først og fremst om helt andre ting enn alkohol, men det innebærer også at foreldre skal hygge seg med voksenting sammen med barna. Og, som Lykken sier, tror jeg at det er bra for barna mine å få et avslappet forhold til voksnes alkoholbruk.

Jeg kjenner at jeg får litt pigger av det jeg synes du insinuerer, Charlie, nemlig at du legger listen høyere for dine barns velferd enn det jeg gjør.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:22   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Min erfaring er ikke at folk som sier de tar et glass på en hverdag, egentlig drikker en hel flaske.

Og jeg har også ambisjoner om at barna skal ha det bra, ikke bare være uskadet. Forskjellen er at jeg tror barn kan ha det bra selv om jeg drikker et glass vin på hytta foran dem. Jeg mener at min familie har det best når vi tar hensyn til alle, og det handler selvsagt først og fremst om helt andre ting enn alkohol, men det innebærer også at foreldre skal hygge seg med voksenting sammen med barna. Og, som Lykken sier, tror jeg at det er bra for barna mine å få et avslappet forhold til voksnes alkoholbruk.

Jeg kjenner at jeg får litt pigger av det jeg synes du insinuerer, Charlie, nemlig at du legger listen høyere for dine barns velferd enn det jeg gjør.

Eg piggar sammen med Candy! (Forøvrig innlosjert på hotellrommet i Geiranger med et glass vin på sengekanten )

Gammel 12-10-12, 18:26   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå drikker jeg øl alene på en pub. Det er koselig.
Jeg leser avisen og tar meg en røyk. Smiler litt til folk som går forbi. Tenker at jeg håper han jeg skal møte ikke kommer helt enda, fordi det er godt med litt alenetid.
Jeg ser litt på han kjekke på nabobordet, hører litt på filosofisamtalen til de bak meg, og lurer litt på om noen hadde en kortere arbeidsdag enn meg og har rukket endel flere øl.

For meg er pub og øl ganske viktig, selv om det for tiden er svært sjelden jeg går på pub.

Gammel 12-10-12, 18:30   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle gjerne drukket øl med Cherry på pub. Når hun var ferdig med å være alene, så klart.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 18:33   #8
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ikkje vin med meg i senga? Ser den, ser den.

Gammel 12-10-12, 18:40   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men ikkje vin med meg i senga? Ser den, ser den.

Jeg tenkte at det virket som om du var opptatt med andre.

Gammel 12-10-12, 18:41   #10
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenkte at det virket som om du var opptatt med andre.

Han har sovna!

Gammel 12-10-12, 18:42   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Han har sovna!

Så da byr du deg frem på internettet i stedet.

Gammel 12-10-12, 18:44   #12
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så da byr du deg frem på internettet i stedet.

Alle får. :raus:

Gammel 12-10-12, 18:41   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, og så fikk jeg de samme piggene ut som Candy, på det ellers fine innlegget til Charlie. Du skulle delt det i to innlegg, Charlie, så kunne du fått en grønn prikk for det ene, og en rød for det andre.

Gammel 12-10-12, 18:35   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Gjerne et annet sted, da.

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 18:41   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Candy, du og jeg har utestående mojitoer!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:43   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får litt pigger også, Charlie - særlig når du sier at et norsk par som hevder å ha et kontinentalt drikkemønster tømmer flaska når de er i gang - og når du hever at det er bedre for barn at voksne er totalavholdende rundt dem. Jeg er uenig.
Mannen og jeg er av dem som drikker et glass vin flere ganger i uken. Men vi tømmer virkelig ikke flasken hver gang. Det finnes faktisk nordmenn som har en annen drikkekultur enn den norske fyll-i-helga kulturen, og jeg har inntrykk av at det blir fler og fler av dem som heller drikker alkohol slik.

Jeg liker virkelig ikke fyll. Folk som drikker for å bli fulle, synes jeg er rare. Selv om jeg drikker ofte, drikker jeg aldri så mye at jeg blir beruset av det.

Også synes jeg vin er gøy. Jeg er genuinit opptatt av både mat og vin og anser det for å være en hobby, og vi har vinkjeller hjemme også, med mange hundre flasker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 18:50   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja! Men når!?

Nå er mannen hjemme, og jeg har begynt på kokkelering. Kokkevin coming up!

- No. 4 -
Gammel 12-10-12, 18:52   #18
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Kokkevin. Vi skal snart til middag her. Og i gangane springe det barn. Eg er skikkelig 50-tallsreklamemann når eg er på tur uten egne barn. Dei skal sjåast, ikkje høyrast. Jaggu er det ikkje barnedisco her også. Rart Jeppe drikker?

Gammel 12-10-12, 19:06   #19
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg drikker vel mellom 1/2 og en flaske vin tilsammen i løpet av en uke. 1, av og til 2 glass fredag og lørdag og av og til 1/2 -1 glass en hverdag. Disse glassene blir fortært over en lang periode, f.eks. starter jeg vindrikkinga på fredag med familiepizzaseansen i 19-tiden og har alltid noe igjen i glasset når jeg skal legge meg. Jeg drikker vin fordi jeg synes det er kjempegodt. Følelsen av beruselse liker jeg ikke, og grøftefyll er ukjent begrep i min verden. Jeg kan slå til og innta 3-4 glass vin på fest en gang i blant, men jeg trenger mange timer på å drikke såpass mye. I ferier kan jeg drikke daglig, men det er da snakk om 1 glass. Det drikkes selv om barna er tilstede hos oss, men ikke mer enn 1 glass gjennom et helt måltid. Barna er blitt så store at de legger seg nesten samtidig med oss i helgene, så det hadde blitt lite drikking om vi skulle ventet til de sov!

Øl og sprit drikker jeg ikke, ei heller rusbrus.

Mannen min drikker samtidig med meg, han inntar noe større mengder enn det jeg gjør. Utslaget blir omtrent det samme, han er mye større enn meg, veier mye mer og tåler dermed mer alkohol også. Han blir heller ikke ubehagelig beruset.

Å drikke mye på en gang er uaktuelt for meg. Jeg liker som sagt ikke følelsen av å være beruset i slik grad at jeg kjenner at jeg endrer adferd (kontrollfreak ), jeg orker ikke å være sliten neste dag pga alkoholinntak dagen før og dessuten skal jeg alltid trene dagen derpå og det er ingen god kombinasjon med fyllesjuke.

Jeg må for øvrig innrømme at jeg reagerer på godt voksne folk som blir overstadig fulle på sosiale sammenkomster. Voksne folk bør ha vett nok til å stoppe alkoholinntaket før de blir dritings. Det er sikkert noen som synes det er helt greit å bli overstadig full, men det er ikke min greie. Jeg mister rett og slett respekten for folk som gjør slikt. (Jeg snakker ikke om full type litt ekstra skravlete og fnisete, men type klenge på andre, rave rundt og ikke huske alt som har skjedd neste dag.)

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 19:09   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drikker yderst sjelden alkohol. Velger alkoholfritt om jeg skal ha noe til maten. Men er jeg på fest drikker jeg jevnt egentlig. Da har jeg ikke ansvar for noen, og vil nyte det.
Da kan det fort bli 9 -12 enheter på en 6-8 timers fest. da gjerne med en god middag samtidig. Slike fester er vel 3-4 ganger i året. Jeg blir ikke 'ravete', men blir pratsom og husker kanskje ikke absolutt alt dagen etter.
Jeg drikker i hovedsak sprit/drinker (eller øl). Drikker aldri rusbrus eller vin.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.