Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 15:37   #141
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ang. sladder - jeg har opplevd flere ganger å få høre av mine søsken, som igjen har fått høre av sine venner, hva som ble sagt om meg.

Da er det rimelig irrelevant at jeg selv ikke tok del i sladderen, slarvet om andre eller var med på de stedene der det ble sladret.

Å få høre som 16-åring at den voksne kompisen til broren din (som bor i Oslo) har fått høre at jeg selger meg til gamle menn for å få penger til dop, tja, det gir ikke varme følelser for bygdedyret.

Og det hadde ikke skjedd i blokka mi i Oslo, nei.

Nå synes jeg du er litt naiv, Mave. Da jeg bodde i (høy)blokk i Bergen slarvet de eldre damene (som hadde bodd i blokka fra den var ny på 50-tallet) ganske så mye om alenemoren i 9. etasje. De slarvet om alt fra hvor mye/lite klær ungen hadde på seg, hvor ofte og hvem hun hadde på besøk (da "herrebesøk") og om hvor godt hun egentlig tok seg av barnet. Jeg kunne desverre ikke unngå å få det med meg da de slarvet ved postkassen og i heisen.

Jeg tror også det er viktig det Fnatten sier, eksempler, erfaringer og samfunn eldes i tråd med tiden. Jeg bør derfor legge til at mitt blokkslarveeksempel er 14 år gammelt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 15:42   #142
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har allerede skjønt at det «slarves» i mitt nærområde hvem det er som har kjøpt dete huset vi nå bor i .
Så slarv finner du virkelig over alt.

Jeg er jo også bygdedame, med 500 innbyggere i en liten by - med ca 20 000 innbyggere. I vår bygd var det ingen butikk og sånn, så jeg opplevde aldri at det ble sånn samlingspunkt der folk slarva om hverandre. Og jeg - som er litt sånn at jeg ikke bryr meg i det hele tatt - fikk veldig sjelden med meg evt sladder.

Uansett hva man kommer til så har både bygd og by noe bra med seg, og noe dårlig med seg. Det er jo litt ut i fra hva man synes er ok og ikke. Og så er det som alt annet, stor forskjell fra sted til sted.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 15:44   #143
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Nå synes jeg du er litt naiv, Mave. Da jeg bodde i (høy)blokk i Bergen slarvet de eldre damene (som hadde bodd i blokka fra den var ny på 50-tallet) ganske så mye om alenemoren i 9. etasje. De slarvet om alt fra hvor mye/lite klær ungen hadde på seg, hvor ofte og hvem hun hadde på besøk (da "herrebesøk") og om hvor godt hun egentlig tok seg av barnet. Jeg kunne desverre ikke unngå å få det med meg da de slarvet ved postkassen og i heisen.

Jeg tror også det er viktig det Fnatten sier, eksempler, erfaringer og samfunn eldes i tråd med tiden. Jeg bør derfor legge til at mitt blokkslarveeksempel er 14 år gammelt.

Nei, jeg er ikke spesielt naiv. Det jeg derimot vet er at i min blokk bor det tre alenemødre, en småbarnsfamilie, to par uten barn og en hel drøss eldre mennesker. Ganske variert, altså. Jeg vet også at stort sett alle hilser blidt og smiler, at de eldre damene kommenterer hvor fine barna er, (alle barna, ikke bare mine), at naboer hjelper hverandre med lemping eller barnepass, og at det ikke er noen skuling.

At du tror at det er på samme måte i min blokk som du opplevde for lenge siden i en annen blokk i en annen by, betyr vel bare at du har fordommer mot byblokker?

Jeg har aldri påstått at det ikke er sladring eller andre negative ting ved bysamfunn. Jeg protesterer mot at erfaringene noen av oss har med bygdedyret blir bagatellisert som "fordommer", og at det derfor kun eksisterer i vårt hode.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 15:46   #144
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I bygda mi har det forresten vært et generasjonsskifte, der det er overvekt av folk i 30-45 års alderen, med små barn. Det er jo ikke sånn at de gamle «slarvekjerringene» lever der for alltid.

Gammel 20-10-12, 15:49   #145
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Og det er ikke sikkert at det er bygdene som er så ulike heller.
I bygda du snakker om hvor de smiler har mannen min bodd og jobbet i 2 år og han snakker om innesluttede folk og kjip kultur.

Jeg tror ikke han har sannheten om den bygda heller altså.

Jeg har bare vært der litt og har ikke falt ned på noen "dom" ennå, regner med at brillene blir mindre rosafarget etterhvert. Men at det er en forskjell, det er det ikke tvil om. Det hadde jo vært interessant å satt mannen din i min barndomsbygd og se hva han mente om den.

Sosialantropologisk eksperiment!

Gammel 20-10-12, 15:51   #146
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri påstått at det ikke er sladring eller andre negative ting ved bysamfunn. Jeg protesterer mot at erfaringene noen av oss har med bygdedyret blir bagatellisert som "fordommer", og at det derfor kun eksisterer i vårt hode.

Vel, jeg oppfattet det iallfall som om disse negative tingene dere beskrev (sladder, f.eks) bare skjedde på bygdene, og det er iallfall ikke jeg enig i.
Nå innrømmer jo Tallulah at hun har fordommer, fair enough, men jeg tror f.eks at det ville blitt ramaskrik dersom jeg hadde skrevet at jeg har fordommer mot f.eks muslimer pga. negative erfaringer jeg har hatt med noen med den religionen. Noen fordommer er mer OK å fronte enn andre på FP, slik føler iallfall jeg det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 15:55   #147
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er ikke spesielt naiv. Det jeg derimot vet er at i min blokk bor det tre alenemødre, en småbarnsfamilie, to par uten barn og en hel drøss eldre mennesker. Ganske variert, altså. Jeg vet også at stort sett alle hilser blidt og smiler, at de eldre damene kommenterer hvor fine barna er, (alle barna, ikke bare mine), at naboer hjelper hverandre med lemping eller barnepass, og at det ikke er noen skuling.

At du tror at det er på samme måte i min blokk som du opplevde for lenge siden i en annen blokk i en annen by, betyr vel bare at du har fordommer mot byblokker?

Ingen bagatelliserer erfaringene dine, men jeg synes ikke de er representative for alle bygder. Og jeg tror de hyggelige menneskene i blokken din også kan prate ondsinnet bak ryggen din. Om de er den type mennesket. Noe man ikke vet før man har tilbragt litt tid med dem og åpnet opp for mer enn dagligdagse fraser.
Ellers er vel eksemplene våre like gamle? Det er jo en stund siden du var 16 og bodde det.

Gammel 20-10-12, 15:58   #148
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Selv om folk smiler og hilser, så betyr jo ikke det at de ikke tisker og hvisker av den grunn. Både i by og bygd.

Gammel 20-10-12, 16:04   #149
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vel, jeg oppfattet det iallfall som om disse negative tingene dere beskrev (sladder, f.eks) bare skjedde på bygdene, og det er iallfall ikke jeg enig i.
Nå innrømmer jo Tallulah at hun har fordommer, fair enough, men jeg tror f.eks at det ville blitt ramaskrik dersom jeg hadde skrevet at jeg har fordommer mot f.eks muslimer pga. negative erfaringer jeg har hatt med noen med den religionen. Noen fordommer er mer OK å fronte enn andre på FP, slik føler iallfall jeg det.

Tja. Jeg har da ingen problemer med å innrømme at jeg har fordommer mot lukkede, religiøse samfunn på samme måte som jeg også har fordommer mot bygdesamfunn.

Det er en forskjell på det, og å ha fordommer mot muslimer eller bønder, altså de faktiske menneskene.

Gammel 20-10-12, 16:07   #150
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ingen bagatelliserer erfaringene dine, men jeg synes ikke de er representative for alle bygder. Og jeg tror de hyggelige menneskene i blokken din også kan prate ondsinnet bak ryggen din. Om de er den type mennesket. Noe man ikke vet før man har tilbragt litt tid med dem og åpnet opp for mer enn dagligdagse fraser.
Ellers er vel eksemplene våre like gamle? Det er jo en stund siden du var 16 og bodde det.

Jeg gjentar - jeg har ikke sagt at de er representative for alle bygder. Og ja, det er en stund siden jeg var 16, men det var også kun et eksempel. Etter at jeg var fire, femogtjue kuttet jeg alle bånd til bygda og har så godt som aldri vært der, og snakker aldri med noen derfra. Frem til da var det jevnlige tilfeller. Det er ikke så lenge siden jeg var 25.

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Selv om folk smiler og hilser, så betyr jo ikke det at de ikke tisker og hvisker av den grunn. Både i by og bygd.

Eh. Nei. Men det er fortsatt en i det minste marginal forsjell på å bli skult på, og å bli smilt til og hilst på.

Gammel 20-10-12, 16:12   #151
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Eh. Nei. Men det er fortsatt en i det minste marginal forsjell på å bli skult på, og å bli smilt til og hilst på.

Ja, det er klart. Et smil får en jo til å føle seg mer velkommen, jeg tenker bare at ift de som skuler så vet man iallefall hva man får. Hvordan de er. Det er lite å lure på. Men nå har jeg aldri opplevd skuling knyttet opp i mot slike ting.

Gammel 20-10-12, 18:29   #152
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor nokså midt i byen. Jeg kan ikke si at vi ikke sladrer her, det hender vi kommenterer litt ekstreme ting som kan involvere tilkalling av politi midt på natta og sånn. Eller at vi kommenterer hvem som skal flytte, og om noen har møtt de nyinnflyttede ennå. Det er imidlertid aldri noe slikt som jeg bare ser på film, av typen "har du hørt, fru Nilsen er smelt på tjukka igjen, også mannen hennes som har vært på sjøen hele sommeren.." og sånn. Finnes det slik sladder i virkeligheten egentlig? (Eller jo, jeg har vel opplevd den type sladder andre steder enn hjemstedet mitt, som går på spekulasjoner omkring graviditeter og sånn).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 18:48   #153
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... og så kan jeg jo tilføye at jeg er fullstendig klar over at ikke alle bygder er bygdehælveter, på samme måte som at ikke alle byer er sjarmerende. Stavanger, for eksempel. Forferdelig sted.

Hvorfor det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 19:15   #154
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke egentlig "bygdedyret" er forbeholdt bygda. Kjipe folk kan finne sammen overalt. Men det er vel statistisk sett større sjanse for at man blir stående alene mot røkla i en bygd enn i en større by, når det først blir kjipt? I byen er det jo ganske store sjanser for at man finner noen som man klikker bra med.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 19:36   #155
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror ikke egentlig "bygdedyret" er forbeholdt bygda. Kjipe folk kan finne sammen overalt. Men det er vel statistisk sett større sjanse for at man blir stående alene mot røkla i en bygd enn i en større by, når det først blir kjipt? I byen er det jo ganske store sjanser for at man finner noen som man klikker bra med.

Nettopp.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 19:51   #156
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp i byen, og har egentlig ingen bygdedyr opplevelser derfra, men det var selvsagt endel annet negativt. Mer enn nok, om man skal dra frem det. Men slarv? Nei. Sladder ble det lite av, jeg kjente jo ikke engang foreldrene til halvparten av de jeg var sammen med på fritiden. Det ble jo ganske store forhold. Av de jeg gikk på videregånede med kjente jeg fire stk når jeg begynte (kjente og kjente, vi var i alle fall fra samme ungdomsskole), enda vi alle bodde i samme by, det blir ikke nye rykter og forhåndssnakk av slikt. Man finner "sine folk" og holder seg mest til dem.

Jeg var kun på bygda en gang i blandt, og hadde egentlig ingen dårlige opplevelser defra heller, men jeg var jo der i en feriesetting så det telles kanskje ikke helt. Negativt snakk om bygda hører jeg aller mest fra de som har bodd der selv og flyttet ut og aldri tilbake. Om det ikke er direkte svartmaling, så er det i alle fall ikke noe særlig innslag av hjemstedet sitt de bedriver, og det er ikke skjeldent jeg har vært borte i det. Men dette fenomenet vil jeg tro at kan gjelde for utflytta byfolk også?

Jeg er jo selv utflyttet Oslojente, men har aldri følt behov for å si dårlige ting om byen. Oslo er min by på alle måter.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 20:05   #157
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nettopp.

Jepp, enig.

Og egentlig er du og jeg ganske enig, Tallulah, du har bare mye mer negative bygdeopplevelser enn det jeg har. Det kan jo selvsagt komme av at jeg er født og oppvokst på bygda og du kom som innflytter, men egentlig tror jeg heller det er det at vi har møtt på bygdeforskjeller. Jeg har ikke hørt at nyinnflyttere her i bygda har blitt møtt slik du beskriver, jeg var selv innflytter og ble møtt med åpenhet og vennlighet. Og en masse nysgjerrighet.
Mitt "problem" er at jeg har opplevd den friheten det er å være en i massen og dette gjør at jeg ønsker meg tilbake til større forhold. Men jeg vil ikke bo i en by med tre barn, så derfor blir det bygda, som for meg/oss er kjent og trygg.

Gammel 20-10-12, 20:14   #158
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og egentlig er du og jeg ganske enig, Tallulah, du har bare mye mer negative bygdeopplevelser enn det jeg har.

Det tror jeg også. Jeg skjønner også at man lett kommer i forsvar når noen snakker dritt om noe som står en nært, selv om man egentlig kan være enig i en del av det selv. Men jeg tror, som Mave, at mange av dem som tror bygdedyret ikke finnes rett og slett ikke har prøvd å skille seg nok ut i en relativt liten gruppe mennesker. I byen kan man også skille seg ut, men man finner så godt som alltid en annen gjeng man man henge med i stedet. Derfor er ikke bygdedyret like mektig på større steder.

Gammel 20-10-12, 20:18   #159
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg er ikke i tvil om at bygdedyret finnes, men jeg tror det er forskjell på hvor mye næring det får fra sted til sted. Og selv om jeg ikke selv har opplevd å ikke få innpass, å bli løyet om og å rett å slett bli mobbet, så har jeg jo sett dyret i større eller mindre grad. Og jeg forsvarer det absolutt ikke, men jeg har lært meg til å unngå det og å ikke være med på foringen.

Gammel 20-10-12, 20:21   #160
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg er ikke i tvil om at bygdedyret finnes, men jeg tror det er forskjell på hvor mye næring det får fra sted til sted.

Selvfølgelig. Det er jo forskjell fra sted til sted hvor mange innflyttere de har Også. Jeg tror at bygdedyret er mindre på steder hvor det finnes en mer sammensatt demografi. De to stedene jeg dro fram som eksempel har ingenting som fører til tilflytting, og de blir derfor ekstremt defensive mot alt som er anderledes.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.