|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?
Nå synes jeg du er litt naiv, Mave. Da jeg bodde i (høy)blokk i Bergen slarvet de eldre damene (som hadde bodd i blokka fra den var ny på 50-tallet) ganske så mye om alenemoren i 9. etasje. De slarvet om alt fra hvor mye/lite klær ungen hadde på seg, hvor ofte og hvem hun hadde på besøk (da "herrebesøk") og om hvor godt hun egentlig tok seg av barnet. Jeg kunne desverre ikke unngå å få det med meg da de slarvet ved postkassen og i heisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Jeg har allerede skjønt at det «slarves» i mitt nærområde hvem det er som har kjøpt dete huset vi nå bor i
![]() |
#143 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?I bygda mi har det forresten vært et generasjonsskifte, der det er overvekt av folk i 30-45 års alderen, med små barn.
![]() |
#145 |
|
Jeg har bare vært der litt og har ikke falt ned på noen "dom" ennå, regner med at brillene blir mindre rosafarget etterhvert. Men at det er en forskjell, det er det ikke tvil om. Det hadde jo vært interessant å satt mannen din i min barndomsbygd og se hva han mente om den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, jeg oppfattet det iallfall som om disse negative tingene dere beskrev (sladder, f.eks) bare skjedde på bygdene, og det er iallfall ikke jeg enig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
© All rights reserved
|
Ingen bagatelliserer erfaringene dine, men jeg synes ikke de er representative for alle bygder. Og jeg tror de hyggelige menneskene i blokken din også kan prate ondsinnet bak ryggen din. Om de er den type mennesket. Noe man ikke vet før man har tilbragt litt tid med dem og åpnet opp for mer enn dagligdagse fraser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Selv om folk smiler og hilser, så betyr jo ikke det at de ikke tisker og hvisker av den grunn. Både i by og bygd.
![]() |
#149 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
Jeg gjentar - jeg har ikke sagt at de er representative for alle bygder. Og ja, det er en stund siden jeg var 16, men det var også kun et eksempel. Etter at jeg var fire, femogtjue kuttet jeg alle bånd til bygda og har så godt som aldri vært der, og snakker aldri med noen derfra. Frem til da var det jevnlige tilfeller. Det er ikke så lenge siden jeg var 25.
Eh. Nei. Men det er fortsatt en i det minste marginal forsjell på å bli skult på, og å bli smilt til og hilst på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Erfaren nok
|
Ja, det er klart. Et smil får en jo til å føle seg mer velkommen, jeg tenker bare at ift de som skuler så vet man iallefall hva man får. Hvordan de er. Det er lite å lure på. Men nå har jeg aldri opplevd skuling knyttet opp i mot slike ting.
![]() |
#152 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Jeg bor nokså midt i byen. Jeg kan ikke si at vi ikke sladrer her, det hender vi kommenterer litt ekstreme ting som kan involvere tilkalling av politi midt på natta og sånn. Eller at vi kommenterer hvem som skal flytte, og om noen har møtt de nyinnflyttede ennå. Det er imidlertid aldri noe slikt som jeg bare ser på film, av typen "har du hørt, fru Nilsen er smelt på tjukka igjen, også mannen hennes som har vært på sjøen hele sommeren.." og sånn.
![]() |
#153 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hvorfor det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
weird
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Jeg tror ikke egentlig "bygdedyret" er forbeholdt bygda. Kjipe folk kan finne sammen overalt. Men det er vel statistisk sett større sjanse for at man blir stående alene mot røkla i en bygd enn i en større by, når det først blir kjipt? I byen er det jo ganske store sjanser for at man finner noen som man klikker bra med.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Glamorøs
|
Nettopp.
![]() |
#156 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Jeg har vokst opp i byen, og har egentlig ingen bygdedyr opplevelser derfra, men det var selvsagt endel annet negativt. Mer enn nok, om man skal dra frem det. Men slarv? Nei. Sladder ble det lite av, jeg kjente jo ikke engang foreldrene til halvparten av de jeg var sammen med på fritiden. Det ble jo ganske store forhold. Av de jeg gikk på videregånede med kjente jeg fire stk når jeg begynte (kjente og kjente, vi var i alle fall fra samme ungdomsskole), enda vi alle bodde i samme by, det blir ikke nye rykter og forhåndssnakk av slikt. Man finner "sine folk" og holder seg mest til dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
© All rights reserved
|
Jepp, enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Glamorøs
|
Det tror jeg også. Jeg skjønner også at man lett kommer i forsvar når noen snakker dritt om noe som står en nært, selv om man egentlig kan være enig i en del av det selv. Men jeg tror, som Mave, at mange av dem som tror bygdedyret ikke finnes rett og slett ikke har prøvd å skille seg nok ut i en relativt liten gruppe mennesker. I byen kan man også skille seg ut, men man finner så godt som alltid en annen gjeng man man henge med i stedet. Derfor er ikke bygdedyret like mektig på større steder.
![]() |
#159 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?Jeg er ikke i tvil om at bygdedyret finnes, men jeg tror det er forskjell på hvor mye næring det får fra sted til sted. Og selv om jeg ikke selv har opplevd å ikke få innpass, å bli løyet om og å rett å slett bli mobbet, så har jeg jo sett dyret i større eller mindre grad. Og jeg forsvarer det absolutt ikke, men jeg har lært meg til å unngå det og å ikke være med på foringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Glamorøs
|
Selvfølgelig. Det er jo forskjell fra sted til sted hvor mange innflyttere de har Også. Jeg tror at bygdedyret er mindre på steder hvor det finnes en mer sammensatt demografi. De to stedene jeg dro fram som eksempel har ingenting som fører til tilflytting, og de blir derfor ekstremt defensive mot alt som er anderledes.
![]() |
|
|