Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kunsten å kutte snusen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-13, 18:46   #141
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kunsten å kutte snusen ...

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det kan vel hende at tilleggsbelastningen kommer også av at du forteller dette til dine barn, som igjen forteller det til sine venner.

Så du meiner altså at vi ikkje skal fortelle barn at røyking er farlig?
Korleis skal vi i såfall borforklare "Røyking dreper" når dei lærer å lese?

Gammel 26-03-13, 18:50   #142
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har bare en ting til å bidra med: Fordommer fordummer!

Gammel 26-03-13, 18:53   #143
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tror kanskje ikke at du definerer "respekt" på samme måte som de fleste andre. Jeg håper i hvert fall ikke det.

Så klart liker jeg ikke alle mennesker like godt, men det er svært sjelden uvaner på linje med røyking/snusing har noe å si for hvor godt jeg liker noen. Jeg har ganske mange venner som røyker hasj stadig vekk også, men jeg respekterer de da allikevel selv om jeg synes det kanskje ikke er superintelligent det de driver med.

Eg syns det går eit klart skille mellom uvanar og ting ein person gjer som inndirekte går utover andre og ting som berre går utover ein sjølv.
Eg kjenner ein som er basehopper og som ikkje har barn. Eg syns det er ganske teit at han holder på med det sidan det er farlig, men han må nesten få bestemme sjølv kva han vil gjere med sitt eige liv. Men dersom han fortsetter med det den dagen han får barn vil han virkelig få mindre respekt eller anseelse av meg.
Vennar uten barn som røyker hasj kan gjere det så mykje dei vil for meg, men om dei har barn blir det noko anna.

Gammel 26-03-13, 18:55   #144
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Så du meiner altså at vi ikkje skal fortelle barn at røyking er farlig?
Korleis skal vi i såfall borforklare "Røyking dreper" når dei lærer å lese?

Jeg tenker at det kan være greit å fortelle ungene våre et og annet om overdrivelser som virkemiddel, for det er ikke slik at røyking dreper momentant. Jeg foretrekker å pakke det inn fremfor at barnet mitt skal fortelle vennen sin at "morra di kommer til å dø, det sier morra mi!"

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 19:05   #145
Simone

Standard

Jeg tenker at det kan være greit å fortelle ungene våre et og annet om overdrivelser som virkemiddel, for det er ikke slik at røyking dreper momentant. Jeg foretrekker å pakke det inn fremfor at barnet mitt skal fortelle vennen sin at "morra di kommer til å dø, det sier morra mi!"

Har aldri sagt til mine barn at røyking dreper momentant. Når eg har fått direkte spørsmål om røyking er farlig har eg fortalt dei at det som regel går greit å røyke i ein del år, men dei som røyker lenge og mykje, for eksempel til dei blir 50 år, kan få noko som heiter kols som gjer det vanskelig å puste og at det av og til kan skje at dei får kreft i lungene sine. Og det kan ein dø av. Såpass syns eg dei skal vite.

Gammel 26-03-13, 19:06   #146
Simone

Standard

Og eg nektar å tru at eg er den einaste her inne som har sagt til barna mine at røyking er farlig.

Gammel 26-03-13, 19:17   #147
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Ingen kan vel motsi at røyking er farlig Simone. Det er spesielt menneskesynet du har som jeg reagerer på.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 19:19   #148
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og eg nektar å tru at eg er den einaste her inne som har sagt til barna mine at røyking er farlig.

Selvsagt er du ikke det. Jeg går ut fra at også de son røyker forteller barna sine det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 19:25   #149
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min datter har en sånn veninne.

"Mamman din kommer til og dø, og det gjør du også siden hun røyker, det sier mamman min"

FLOTT.
Kjenner jeg blir GRISEIMPONERT over sånne foreldre skal jeg være helt ærlig.

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Ingen kan vel motsi at røyking er farlig Simone. Det er spesielt menneskesynet du har som jeg reagerer på.

Gammel 26-03-13, 19:26   #150
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Jammen kva for eit menneskesyn, då?
Eg har venner som røyker og fleire av dei har eg høgare anseelse for enn meg sjølv. Men dei hadde fått ei endå høgare stjerne hos meg viss det ikkje hadde vore for røyken. Eg likar dei altså litt mindre enn eg kunne gjort fordi dei røyker når dei har barn og ikkje har planar om å slutte. Eg syns det er ein dårlig eigenskap som trekker heilheitsinntrykket av personen litt ned. Og då har eg altså eit dårlig menneskesyn?

Det finns sikkert folk her inne som får eit dårlig heilheitsinntrykk av ein person berre fordi personen seier at han eller ho likar Justin Bieber. Eg syns ikkje dei automatisk har eit dårlig menneskesyn av den grunn.

Gammel 26-03-13, 19:28   #151
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det finns sikkert folk her inne som får eit dårlig heilheitsinntrykk av ein person berre fordi personen seier at han eller ho likar Justin Bieber. Eg syns ikkje dei automatisk har eit dårlig menneskesyn av den grunn.

Mitt syn på andre mennesker kommer av måten de oppfører seg, ikke hva de liker/ikke liker.

Jeg selv misliker Justin Bieber, men min lillesøster elsker han over alt på jord, ja fint det. Hun synker da ikke i mine øyne fordeom. Jeg respekter da hun likevel.

Gammel 26-03-13, 19:43   #152
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Mitt syn på andre mennesker kommer av måten de oppfører seg, ikke hva de liker/ikke liker.

Jeg selv misliker Justin Bieber, men min lillesøster elsker han over alt på jord, ja fint det. Hun synker da ikke i mine øyne fordeom. Jeg respekter da hun likevel.

Eg snakkar jo ikkje om deg! Det var då voldsomt som du tar alt personlig.
Eg tenkte meg ein person som er over gjennomsnittet opptatt av musikk og har klare oppfatningar om kva som er kvalitetsmusikk og kva som per definisjon er søppel
La meg ta eit anna eksempel då:
Boikott av Nestlè. Ein person som er over gjennomsnittet opptatt at etiske spørsmål og som sjølv boikottar Nestlè vil kanskje ha litt lavare anseelse for eit menneske dersom han eller ho slenger ut at dei ikkje gidd å boikotte Nestlè.
Eller kanskje endå bedre: Sikring av barn i bil. Mange av dei som har barna bakovervendt til dei er godt over 4 år vil nok ha litt lavare tankar om dei som velger å snu 1-åringen til tross for at dei veit om farane ved det. Dei kan gjerne vere vennar med dei og alt det der, men anseelsen/respekten hadde kanskje auka litt om dei hadde snudd ungen bakover igjen.
Har dei eit dårlig menneskesyn fordi dei har slike holdningar?

Gammel 26-03-13, 19:43   #153
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Dette skjønte jeg ca mindre av. Jeg har røyket i alle år, minus svangerskap. Nå klarte jeg slutte for 3 mnd siden og hurra for det, det var på tide siden jeg nå blir 37 år og har røyket hele mitt voksne liv. Men det å røyke er jo en privatsak (la oss unnta de som røyker inne), det er heller ikke forbudt, og de som røyker vet det er farlig. Det er et nytelsesmiddel, man er avhengig og man bruker/misbruker det. Man er vel likevel en oppegående, hyggelig, raus, snill etc menneske uansett?!? Ingen er da perfekte, men de fleste er da hyggelige og smarte folk, på tross av nikotinet.

Gammel 26-03-13, 19:49   #154
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Eg snakkar jo ikkje om deg! Det var då voldsomt som du tar alt personlig.

Skjønner deg virkelig ikke merker jeg.

Du sier "en person", det kan da strengt tatt like gjerne være meg? Det blir jo ganske naturlig og nevne at JEG vil aldri miste respekten for andre, pga musikk, røyk, snus, alkohol osv.

Når det kommer til barnesikring, utsetter de barnet sitt for ekstrem fare. Det blir litt annerledes enn om de hører på Justin Bieber, boikotter Nestle, går ut for en røyk, eller tar seg ti øl på kvelden.

Og ikke sikre barnet godt nok i bil, utgjør en fare, som gjør at barnet kan faktisk dø ved en kolisjon. Det blir for meg noe helt annet enn diskusjonen her som går på hva vi mennesker gjør mot oss selv.

Gammel 26-03-13, 19:59   #155
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har aldri sagt til mine barn at røyking dreper momentant. Når eg har fått direkte spørsmål om røyking er farlig har eg fortalt dei at det som regel går greit å røyke i ein del år, men dei som røyker lenge og mykje, for eksempel til dei blir 50 år, kan få noko som heiter kols som gjer det vanskelig å puste og at det av og til kan skje at dei får kreft i lungene sine. Og det kan ein dø av. Såpass syns eg dei skal vite.

Jeg tenker at det du sier her, er litt annerledes enn det du har sagt i et tidligere innlegg.

Men eg har sagt til mine eigne barn at røyking dreper.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 20:20   #156
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det jeg prøver å si er vel at alle tar noen dårlige valg. Det påvirker gjerne barna negativt.
Jeg vil ikke begynne å plukke vekk respekten jeg har for folk selv om de noen gang tar de dumme/farlige/mindre smarte/uheldige valgene.

Røyk er farlig.
Stor overvekt er farlig.

Det kan egentlig ikke sammenlignes, men kan det litt på noen områder likevel.

Man kan mislike en del folk, endel vaner de har og en del valg de tar, men respekten for mennesket bør likevel være intakt.

Sånn? Det var min oppsummering av det hele, tror jeg.

Nettopp.

Man må gjerne synes at sammenlikningen røyking vs. overvekt er idiotisk - be my guest.
Nå var det uansett den manglende respekten noe helsepersonell tydeligvis har for den pasientgruppen de behandler, om man skal tro Simone, jeg reagerte på.
Og det er jo i så måte ikke snakk om folk som har noen få kilo for mye. Det er vel de færreste leger f.eks som behandler livsstilssykdommer pga. at noen er 5 eller 10 kg. overvektig. Hva med de som utfører slankeoperasjoner? Kan man regne med at de øser av seg frustrasjonen sin på pauserommet? "Men ærlig talt, kan de ikke bare spise mindre så hadde vi sluppet dette?".

Gammel 26-03-13, 20:39   #157
Simone

Standard

Jeg tenker at det du sier her, er litt annerledes enn det du har sagt i et tidligere innlegg.

Det har du nok rett i. Men eg har aldri sagt at eg forteller mine barn at røyking dreper momentant. Sannheten ligger nok ein plass mellom dei to sitata dine, for eg kom på at eg også har sagt at morfaren deiras, dvs min pappa, døde på grunn av røyking då han var 37 år og at han mest sannsynlig hadde levd i dag viss han ikkje hadde røykt.

Det samme har eg sagt om sykkelhjelm, altså at ein kan dø av å ikkje bruke sykkelhjelm. Og at onkelen deiras, min lillebror, ville ha vore i live i dag viss han hadde brukt sykkelhjelm då han var 13 år. Så det kan jo vere at dei kan finne på å bringe det videre ved å seie til eit barn at "Mammaen din kan dø, for ho syklar uten sykkelhjelm".

Gammel 26-03-13, 20:59   #158
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Skjønner deg virkelig ikke merker jeg.

Du sier "en person", det kan da strengt tatt like gjerne være meg? Det blir jo ganske naturlig og nevne at JEG vil aldri miste respekten for andre, pga musikk, røyk, snus, alkohol osv.

Når det kommer til barnesikring, utsetter de barnet sitt for ekstrem fare. Det blir litt annerledes enn om de hører på Justin Bieber, boikotter Nestle, går ut for en røyk, eller tar seg ti øl på kvelden.

Og ikke sikre barnet godt nok i bil, utgjør en fare, som gjør at barnet kan faktisk dø ved en kolisjon. Det blir for meg noe helt annet enn diskusjonen her som går på hva vi mennesker gjør mot oss selv.

Eg sa:

Sitat:

Eg kjenner nemlig ein sånn person, ikkje her inne, men på jobb. Sidan eg har møtt ein sånn ein i virkeligheten tenker eg at det kanskje finns eit eksemplar her inne også. Musikk er omtrent livet for han og han har virkelig problemer med å like mennesker som innrømer opent at dei liker Justin Bieber. Eg liker heller ikkje Justin Bieber, men musikk er ikkje så viktig for meg, så det plagar meg absolutt ikkje at andre likar Justin Bieber. Han som har problemer med å like folk som liker Justin Bieber er ellers ein knakande kjekk og grei kar. Eg har absolutt ikkje noko å utsette på menneskesynet hans sjølv om han er litt streng når det gjelder musikk.

Eit anna eksempel: Ei veninne av meg, som er singel, og også er veldig glad i musikk, hadde med seg ein fyr heim frå byen ei natt. Då det kom fram at han aldri hadde høyrt om U2 var han med ein gang utelukka som mulig kjæreste. Ho sa takk og farvel og har aldri snakka med fyren igjen etterpå. Veldig kjekk og grei jente det også. Har ingenting å utsette på menneskesynet hennas heller, men tenker at ho kanskje kjem til å fortsette å vere singel dersom ho skal vere så kresen.

Poenget er at dersom du har eit tema eller ei kampsak du er over gjennomsnittet opptatt av vil du gjerne ha litt lavare tankar om personar som ikkje deler ditt syn. Det kan vere noko så simpelt som musikk eller viktigare ting som palmeolje, Nestlè eller sikring av barn i bil.

Eg fekk virkelig pepper her inne ein gang då eg buste ut med at eg ikkje orka å stresse med å boikotte palmeolje akkurat no. Gjett om eg var eit dårlig menneske, då!

For meg er røyking ei slik kampsak. På grunn av personlig erfaring og forskningsfeltet mitt er dette veldig viktig for meg. Då er det veldig vanskelig for meg å godta at folk med barn fortsetter å røyke.

Vi kan godt ta samme diskusjon om sykkelhjelm, som er mi andre kampsak. Eg er nok like fordømmande der. Kanskje endå meir sidan det virkelig ikkje skal mykje til for å klare å kjøpe og ta på seg den hjelmen.

Gammel 26-03-13, 21:05   #159
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Syns virkelig ikke å sidestille røyking og sikring av barn i bil er riktig en plass merker jeg.
En sånn diskusjon blir for meg helt feil, fordi dette blir så vannvittig forskjellig.

Jeg ser ikke ned på folk med andre meninger enn meg, jeg kan krangle med hvem som helst av mine veninner og være perlevenner etterpå igjen. Selv om man er uenig med meg er man ikke i mine øyne noe dårligere menneske.

Men IGJEN, når det kommer til sikring av barn, så er jo dette noe som kan føre til at dette barnet dør, det som du er satt til og beskytte ved å sikre riktig. Det blir for meg noe HELT annet.

Gammel 26-03-13, 21:08   #160
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Eg sa:

Eg kjenner nemlig ein sånn person, ikkje her inne, men på jobb. Sidan eg har møtt ein sånn ein i virkeligheten tenker eg at det kanskje finns eit eksemplar her inne også. Musikk er omtrent livet for han og han har virkelig problemer med å like mennesker som innrømer opent at dei liker Justin Bieber. Eg liker heller ikkje Justin Bieber, men musikk er ikkje så viktig for meg, så det plagar meg absolutt ikkje at andre likar Justin Bieber. Han som har problemer med å like folk som liker Justin Bieber er ellers ein knakande kjekk og grei kar. Eg har absolutt ikkje noko å utsette på menneskesynet hans sjølv om han er litt streng når det gjelder musikk.

Eit anna eksempel: Ei veninne av meg, som er singel, og også er veldig glad i musikk, hadde med seg ein fyr heim frå byen ei natt. Då det kom fram at han aldri hadde høyrt om U2 var han med ein gang utelukka som mulig kjæreste. Ho sa takk og farvel og har aldri snakka med fyren igjen etterpå. Veldig kjekk og grei jente det også. Har ingenting å utsette på menneskesynet hennas heller, men tenker at ho kanskje kjem til å fortsette å vere singel dersom ho skal vere så kresen.

Poenget er at dersom du har eit tema eller ei kampsak du er over gjennomsnittet opptatt av vil du gjerne ha litt lavare tankar om personar som ikkje deler ditt syn. Det kan vere noko så simpelt som musikk eller viktigare ting som palmeolje, Nestlè eller sikring av barn i bil.

Eg fekk virkelig pepper her inne ein gang då eg buste ut med at eg ikkje orka å stresse med å boikotte palmeolje akkurat no. Gjett om eg var eit dårlig menneske, då!

For meg er røyking ei slik kampsak. På grunn av personlig erfaring og forskningsfeltet mitt er dette veldig viktig for meg. Då er det veldig vanskelig for meg å godta at folk med barn fortsetter å røyke.

Vi kan godt ta samme diskusjon om sykkelhjelm, som er mi andre kampsak. Eg er nok like fordømmande der. Kanskje endå meir sidan det virkelig ikkje skal mykje til for å klare å kjøpe og ta på seg den hjelmen.

Jeg har ikke lavere tanker om personer som ikke er som meg, ikke engang de som ikke leser bøker har jeg lavere tanker om. Enda så viktig jeg synes det er.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.